Sida 1 av 18
|
|
---|---|
Efter en felfri resa på ca 250 mil till södra Europa så började motorn trilskas. Efter att ha startat som vanligt så plingar det till efter ca 30 minuters statskörning och MID:en visar att motorn har gått i "Getriebsnotprogram", det är väl det samma som "limp mode" och varningslampan " check" lyser för en stund. Jag parkerar i 10-15 minuter på vägkanten och funderar över var jag kan hitta en BMW verkstad. Turligt nog så ligger det en bara 6-7 km längre fram. Raskt dit för nu gick bilen plötsligt som vanligt igen bara för att efter 5-6 km åter falla in i "limp mode". BMW verkstaden kopplade in en OBD läsare som gick igenom i stort alla systemen på bilen men inga felkoder fanns att läsa. Dock så kunde deras system inte läsa av själva motorn utan bara kringsystemen. Allt var bara bra annars. Det är långt till München och BMW, ca 600 km. Bilen verkar gå bra när den är kall. Glykol finns i, visserligen något i underkant men inget som skulle vara något problem. I alla fall enligt BMW verkstad. Resan hem till hotellet från verkstaden, som inte kunde göra någonting, gick bra och inga problem. Har ni några tips på vad som kan vara fel? | |
Spjällhusen kan ju trilskas lite... Annars skulle jag tippa på tändningen, tändspolen. Köpte inte du den här bilen för typ 3 veckor sedan? Hyfsat vågat att ge sig ut på en sådan resa då redan. |
|
Det här låter som ett jobb för Bil & Motorteknik i Huddinge. Synd att du bor i Kalmar bara. | |
Prova kontakta "Dr Peter" på Automek i Karlskrona, de är riktigt kompetenta. Mvh Asken |
|
Ja om ni läst ordentligt så är han i Italien lite långt till en svensk verkstad. /P |
|
Förresten Alex vad är det som trilskas i spjällhusen ? vore bra med en förklaring. /P |
|
Vill påstå att det handlar om ett glapp o då börja med att kolla kablarna 6 o 12 där kammtrigger sladden sitter,den Lilla runda ringen som sitter runt tändkabeln kan vara sliten inuti,gar att fixa med ledande tejp tillfälligt. Även spolen kan vara glapp, otur att befinna sig på en trevlig resa o detta uppstår,passa på att njuta av god mat o goda viner. Lycka till! Mvh Dic |
|
Tack alla, för era råd, kommer ni på något mer så är jag naturligtvis intresserad. Jag har naturligtvis forskat och studerat tidigare trådar och inlägg men blir inte riktigt klok på vad som kan göras. Jag bad BMW verkstaden att kontrollera mina tändstift vilket de raskt avfärdade som fantasier. I och försig så har motorn fått ny tändstift två gånger på 15 år eller 4.000 mil så det borde väl inte vara stiften som är fel, men diagnostik via stiften är vanligt. Eftersom jag befinner mig i centraleuropa där märkesverkstäder är vanligare än hemma vid så kommer jag att uppsöka en sådan. Målet just nu är att ta bilen till München, vilket vi ändå skall passera och hoppas på att de kan lösa problemet. AlexanderK: Jo, typ 3 veckor senare så är bilen i Italien via Tyskland och Österrike. Hade bilen visat några problem före avresan, nej den fungerade i en kall och fuktig svensk sommar. Men friskt vågat hälften vunnet. Bilen går lite ojämnt på tomgång men inte så att den stannar eller så. Bara ojämnt när den fått varva ner ordentligt. Nu till lite följdfrågor: - Vilken sida är 7-12 sett från vilket håll? - Var sitter tändstift 6 och 12? - Pärlor på tändkablarna, varför är de där. Använder inte BMW inbyggda skärmar i kablarna för jag gissar att det är pärlor av grafit. De borde sitta ihop ordentligt så att det inte blir avbrott i så fall. Jag trodde att pärlorna var för att skydda kabeln från värmen . Pärlorna går väl inte att få tag i? - Triggersladden nämns av Dic så också tändspolen och att det kan vara glapp i något. Vad Dic, förklara mer för detta är min första BMW och jag vet inte så mycket om den, ännu. - Om det är ett tändfel beroende på kabel, tändspole eller fördelare vilket ger misständning, kommer då datorn för den halvan av motorn att stänga av? Hur kontrollerar jag lättast vilken halva som är avstängd? |
|
Stift 7-12 är på vänster sida av motorn alltså förarsidan och stift 1 & 7 sitter längst fram 6 & 12 mot torpedväggen. /P |
|
@Peake Vill du förtydliga om det är Getriebenotprogram eller Limp Home? Limp Home kan bero på 1000 olika anledningar medan Getriebnotprogram till 90% beror på dåliga batterier... Limp Home = bilen gör ca max 70km/h och är slöare än en Puch Dakota... Getriebenotprogramm = motorn går som den ska men du har en växel framåt.. |
|
@Peake Den här tråden kanske kan vara något för dig: Länk |
|
Okej! Ska se om det går att reda ut. Som Per säger stämmer stift positionerna. Kablarna ligger ju samlade I ett värmeskyddande plast hölje,detta lossas enklast med ringnyckel, 2 st kulbultar,har for mig 10 mm. Lossa inte några tänd hattar, relativt smalt mejselbrätte as kan du öppna försiktigt så ser du vilken kabel med extra sladd jag nämnt tidigare, kolla den lilla ringen noggrant på bägge sladdarna. Spolarna tenderar till att ibland vara lite glappa undertill, starta o kolla med lite vickningar. Sitter med en kass I pad I Australien, lite bökigt at få ner text korrekt men hoppas detta kan få dig vidare. Mvh Dic |
|
Jag tror att han menar Limp home, för det är det vi diskuterat hela tiden. Det är väl så att datorn för t.ex vänster cylinderbank stänger av helt om den märker/tycker att något är konstigt som t.ex misständning som upprepas. |
|
Iwarsson: Efter som min MID är inställd på tyska (eget val) så kom meddelandet på tyska Getriebnotprogram. Jag antog att det är samma sak som "limp home". Meddelandet försvan efter ett tag. Motorn vibrerade kraftigt och var svag, ingen acceleration eller högre fart. Efter omstart så fungerar motorn igen som normalt. Har varit till en lokal vårdcentral här i Italien där bilen för närvarande befinner sig. Italienska BMW mekaniker har konstaterat att det inte går att få kontakt med datorerna som kontrollerar motorn eller växellådan (automat). Vad det beror på håller för närvarande på att undersökas till i morgon. Jag återkommer med resultat där ifrån så fort jag vet något. Lite nervöst är det men bilen fungerade helt som vanligt när jag åkte i morse ca 12 km. Då var det inga problem. /peter |
|
@AlexanderK Jag kopierar från Peakes första inlägg så att du slipper scrolla upp: "Efter att ha startat som vanligt så plingar det till efter ca 30 minuters statskörning och MID:en visar att motorn har gått i "Getriebsnotprogram", det är väl det samma som "limp mode" och varningslampan " check" lyser för en stund." Så, nej. "Vi" har inte bara diskuterat Limp home. @Peake Getriebenotprogram heter Trans fail safe på engelska och är inte samma sak som Limp home. Vid Limp home går motorn på en cylinderbank medan vid Getribenotprogram går motorn som den ska men automatväxellådan använder bara treans växel. Vid Limp home tänds och lyser oftast EML-lampan. Du har förmodligen ett eller flera problem och det är svårt att komma med en exakt lösning... Om inte EML lyser så kan det tex vara igensatt bränslefilter alternativt kass bränslepump som även triggar Getribenotprogram pga att EGS-modulen tar emot signaler från EML och Motronic. Vid uteblivna eller felaktiga signaler går lådan i Getriebenotprogram... Oavsett vilket, lycka till och fortsätt gärna skriv om hur det går! |
|
Ja, och om du scrollar upp så ser du att vi andra har diskuterat krånglande cylinderbankar hela tiden... | |
På vilket sätt hjälper du Peake med din dryga attityd? | |
Så så pojkar, inte bråka nu! Det är mycket som kan gå snett här så det viktigaste nu är kunskap. Och den har ni! Jag är novis vad en M70 motor anbelangar. @Iwarsson: Tack för dina upplysningar. Bränslefilter och pump (antar att det är två av varje) kan lätt åtgärdas. En växellåda är däremot en mer komplicerad operation kan jag föreställa mig, såvida det inte enbart handlar om att byta ATF-olja. Jag vet att växelväljaren har krånglat någon gång, Reverse gick inte in riktigt men de övriga lägena har fungerat klanderfritt. Oljenivån kontrollerades innan avresa och korrigerades till mitt emellan på skalan med ca 1,5 dL. Växellådan låter inte heller på något sätt. EML har inte heller signalerat. Tack för länken, är det e31-siten ? Har försökt registrera mig men det har inte fungerat. Fråga: Finns det någon sammanställning av felmeddelanden någonstans? Av Iwarssons länk att dömma så kan det också vara någon MAF-sensor eventuellt. Vad som känns central just nu är att det inte går att kommunicera med motor och växellådans styrenheter och därmed inte kunna läsa ut vilken felkod som kan vara aktuell. Fast jag vet av erfarenhet från min andra bil att felkoder ofta bara pekar ut ett möjligt område där felet kan finnas. Så felkoderna säger inte allt. Datorn som verkstaden använder är en från BMW så det är lite mystiskt men borde fungera. Mer troligt att mina styrenheter trilskas. Finns någon tabell för felkoder någonstans? |
|
Jag tror du kan utesluta allt som har med bränsle luftblandning. Ex. LMM, EML, bränslepumpar mm. då det hade tänt check engin lampan (förutsatt att den är hel eller kvar). Det låter snarare som att du fått en glappande vevaxel givare. M70 motorn har två en för varje sida. En av dessa används också av EGSn för synka växellådans varvtal med motorn. Tappar lådan den signalen så får du trans fail. När en givare dör så börjar den motorhalvan att gå ojämnt. Dör båda så ska motorn stanna helt. Du finner kontakterna till vevaxelgivarna och tändkabel givarn under spillkoppen till oljepåfyllningen. Dra koppen rakt ut så kommer du åt dem. Lossa kontakterna o se vad som händer. Se upp för höfläkten och remhjulen bara den kan snärta rätt bra. Med vänlig hälsning, /F1 |
|
Hej Prova att göra bilen strömlös i 30 minuter så kanske du får kontakt med datorerna som kontrollerar motorn och växellådan. Min var lika fick ingen kontakt med motorn och växellådan och strömlös hjälpte för mig. //fredde |
|
Idag var det besökstid på vårdcentralen. Mekanikerna kunde bara meddela att bilen fungerar men att de fortfarande inte hade kommunikation med motorstyrenheten eller växellådan! Annars så kunde de bara påpeka att stötdämparna inte lämpade sig för några högre hastigheter, men det visste jag redan. Remiss till München finns och de väntar att patienten kommer på onsdag nästa vecka för rådgivning och service. Idag så går bilen alldeles utmärkt. Kanske fick den hicka efter att ha varit avställd i tre år. Smuts i bensintanken eventuellt. Många är gissningarna men vetenskapen om vad som kan vara fel väntar nog först i nästa vecka. Under tiden så kan jag berätta att vi gjort lite mer än vad som sagts. Bilen hade under första delen av resan luktat lite unket, som en jordkällare. Så jag bestämde att undersöka saken i Kufstein/Österrike. Där skred BMW´s tekniker till verket med vanlig tysk effektivitet och sanerade hela klima/AC anläggningen. Efter tre timmar så doftade bilen som ny. I alla fall så fanns ingenting av den tidigare doften kvar. Allt till en kostnad om €50. AC fungerar alldels utmärkt också, men jag tycker att den är lite komplicerad att använda. Hur får jag loss högtalarna i dörrarna. Jag behöver skifta polaritet på högtalarna. Någon har misslyckats vid tidigare modifiering så att högtalarna bak och de fram är ur fas med varandra. Resultat, ingen bas och konstig stereo. Önskelistan på delar från München är: - Microfilter - Nya stötdämpare - 850ia - Siffror för bakluckan - Nya tändstift - Lite ordning på nycklarna och fjärrkontrollen (En nyckel är av, den i fjärrkontrollen och kontrollen är väldigt sliten) och om möjligt, skaffa en verkstadsnyckel. Sedan om det finns lite inredningsdetaljer som en kopp där askkoppen sitter (USB kontakt) och en annan låda där kassetbanden förvarades. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.