AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Hur ska man köra en manuell bil, egentligen? Hur gör du?

Visad 9.362 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg100st
Postad/Inlagd2014-06-29 00:25
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Ingen BMW just nu
Hej,

Det känns egentligen som att jag skulle behöva ett par trafiklektioner men en trafiklärare för att friska upp mina kunskaper i hur man kör en manuell bil.

Jag har en nästan ny bil (Golf 2012, 2' mil, 1.6 diesel) där det känns lite som att jag redan har börjat slita i koppling och synkringarna i lådan på bilen pga att jag helt enkelt inte kan växla.

Berätta gärna hur ni gör? T.ex start i backe. Jag får ofta käringstopp men bilen och bilens tidigare distinkta lägen känns sämre, som om det skrapar. Spelar det roll hur man håller i vxl-spaken? Hur man sitter? När växla upp? Ska man ALDRIG gasa samtidigt som kopplingen är nedtryckt?

Hittade en gammal tråd där bl.a. Dawwe skrev om hur man ska växla från femman till trean när man tex kör ut från motorvägen. Att man ska koppla ur, ge gas, koppla och växla. Ska jag definitivt testa. Lite sånt kanske... Tekniker i hur man bäst skonar koppling, lameller, urtrampningslager, synkringar ifrån en för tidig död :)

Jag har haft körkort i över tio år. Mycket automat-bilar.           IP: ...[.174.30]
Annons
Antal inlägg10.052 st
Postad/Inlagd2014-06-29 08:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Får väl svara här oxå:)

1: Tryck ner kopplingen HELT när du växlar.
2: Vålda inte in växlarna, de skall "hoppa i" relativt lätt
3: Växlar man från hög växel till lägre o hoppar över 1-2 växlar så är det bra om man ger mellangas (de du nämner i ditt inlägg...), eller att man väntar med att dra i den lägre växeln tills farten är låg nog. Skippar man mellangas så sliter det mer på synkringar, gafflar mm.
4: Start i backe...Hitta dragläget på plan mark först. Öva dig på att hålla bilen still i lätt uppförslut med endast kopplingen, varva INTE mer än 1200, o gör detta max 5-7 sek åt gången, vänta 1 minut, upprepa. Ger du mer gas än så kommer det slira för mycket o du kan bränna kopplingen. Normalt kan man gör detta utan att behöva ge gas alls...När du kan detta så lägg till att stå på bromsen, hårt. Släpp kopplingen till det läget du övade på. Kliv av bromsen, släpp upp kopplingen helt o möt med lite gas. När detta sitter kan man starta i hur brant backe som helst utan att rulla bakåt, eller att behöva använda handbromsen. Beroende på bil kan det ibland vara nödvändigt med att vara snabb på att ge gas...
5: Vila INTE handen på spaken när du kör
6: Växla upp till nästa växel kan man göra så fort varvtalet är "tillräckligt", i regel kan du gå till nästa högre växel när varvtalet i den lägre växlen är 2000 eller högre...Men allt beror ju på körsituationen o vad man vill uppnå. Kökörning, ja då kan man växla från 1 till 2 vid typ 1300 varv. Skall du acca rejält så drar man ju upp mot rödmarkeringen o växlar (snabbt!)

Om det är så illa att du tittar på spaken när du växlar så föreslår jag att du tar en större mängd lektioner på körskola, en körkortsinnehavare skall INTE behöva kolla på spaken när han/hon växlar.
          IP: ...[.23.252]
Antal inlägg100 st
Postad/Inlagd2014-06-29 09:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ingen BMW just nu
Marin- I shit you not!

Dawwe - tack. Min femtusenkronors bil flyger jag fram med,
men med den nya så tror jag fan nästan att jag tittar på spaken lite väl mycket ibland. Just för att undvika skrapa i växlarna nästan och för att få en jämn, ryckfri växling. Känns lite som att det mesta sitter i mitt huvud.

Och själva växlingen då? När jag växlar tex från ettan till tvåan så lägger jag den en kort kort stund i friläge, för växelspaken aningen till vänster och in med tvåan. Är det bra eller ska man bara vispa in 1-2 i rak linje? Och ska man verkligen låta växlarna sugas in? Inte ge lite kraft?

Det har gått så långt att jag blir förbannad varje gång jag får stanna och börja om på ettan eftersom jag kommer bli frustrerad över min växlingsteknik.

IP: ...[.174.30]
Antal inlägg10.052 st
Postad/Inlagd2014-06-29 09:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det är väl samma (?) växlingsmönster på din "5000 kronors bil" som den nya (den nya har väl 6 växlar framåt istället för bara 5...) så kan du köra den gamla helt utan att titta på spaken, så gör på samma sätt med den nya. Det skall gå på känsla, samt att man vet/minns vilken växel man låg/ligger i...
Från 1 till 2 beror ju på vad man vill uppnå. Varvar jag ur 1 ordentligt så drar jag den rätt snabbt till tvåan direkt, är det mer normal körning så drar jag spaken långsammare, går inte till "neutralläget" som du beskriver, mer än om det är en super-långsam växling...

Det jag menar med att växlarna hoppar i är att de åker i utan kraftansträngning, man sliter/bänder inte i spaken...Men det är klart när man kör sportigt o varvar ur ordentligt (främst 1-2) så får man i regel ta i lite-lite mer, o det är just vid dessa snabba växlingar på lägre växlar som skrap kan förekomma (om synkringarna är sådär...)

En sak till: Om en växel inte vill gå i(vanligast med ettan vid stillastående...) så gå tillbaka till neutralläget, släpp upp kopplingen helt, o börja om på nytt...           IP: ...[.23.252]
Antal inlägg100 st
Postad/Inlagd2014-06-29 09:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ingen BMW just nu
Ok.

Jag är övertygad om att jag efter ett par månaders ägande av en bil märker nästan alltid av att kopplingen blir mer tungtrampad och att växlarna blir svårare att få in.

Antingen bevittnar ni nu a mans slow decent into madness och det sitter i mitt huvud eller så gör jag nått fel. Jag har fått för mig att den nya bilen redan nu är tungtrampad (mer än vid köpet för ett par veckor sedan, den var som ny med mycket landsvägkörning, sedan har den stått).

Jag spakar väldigt lugnt, forcerar inte in växlar. Kopplingen trycker jag ner snabbt men släpper den ofta sakta. Start i backe brukar jag bara gasa en hel del och sedan släppa kopplingen snabbt. Växlar upp vid rätt så låga varvtal.

Så vad tros? Får nog även säga att jag är en erfaren bilförare, med ett par turer ner till balkan utan några incidenter. Aldrig krockat, utom en gång i en rondell på våt väglag ett halvår efter att jag har fått körkort. Bilen före stannade för att han trodde att lastbilen som kom från höger inte skulle stanna på väg in i rondellen.
          IP: ...[.174.30]
Antal inlägg10.052 st
Postad/Inlagd2014-06-29 10:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tungtrampad koppling har inget med hur lätt/svårt växlarna går i...En modern bil har i regel hydraulisk koppling, den känns likadan tills den ger upp så att säg. Det man märker om kopplingen är väldigt sliten är att ingreppet blir relativt "mjukt" även om man kliver av kopplingen abrupt, dessutom kan varvtalet "rusa" med uppsläppt koppling utan att farten ökar nämnvärt...

Jag använder kopplingen i princip som en av/på knapp. Trycker ner snabbt o släpper upp lika snabbt i princip (dvs "dumpar" kopplingen till dragläget för vald hastighet/växel,o kliver sedan av kopplingen helt) blir fina "mjuka" växlingar ändå.

Min åsikt är att om du behöver fundera på hur du skall växla "korrekt" så har du en bra bit kvar tills du kan köra bil "vanligt". Jag behöver aldrig fundera på hur jag skall koppla/växla utan jag gör det bara, det skall liksom sitta i ryggmärgen...

Hur gör du när du bromsar/saktar ner? Bromsar du med uppsläppt eller nedtryckt koppling?           IP: ...[.23.252]
Antal inlägg5.525 st
Postad/Inlagd2014-06-29 10:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 520D Touring - 15
E91 320D Touring -06
Hade jag haft såna här tankar hade jag omedelbart bytt bil till en med automatlåda om jag vore TS.

Det handlar om känsla. Känslan bör du ha alternativt få snart om du är nybliven körkortsinnehavare. Kommer inte känslan. Köp en automat annars kommer du slutligen slita ut kopplingen och växellådan.

Postad/Inlagd2014-06-29 10:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Sparrow: Ser att du kör en VW 1.6 Diesel. Kör en Caddy 1.6 Diesel 2012 i jobbet till o från. Gissar att drivlinan är mer eller mindre identisk i bilarna. Iaf 1.6 Diesel är grymt lättkörd, ordentligt med kraft på tomgång, lätt att hitta dragläget. Får du kärringstopp med den bilen så... Det är INTE lönt att varva den över 3500 typ, den går bara seeeeeegt. Bäst är att växla mellan 2-3000 (du har ju växlingsindikator om du vill följa den, men den vill ofta att man växlar upp redan runt 1700)           IP: ...[.23.252]
Antal inlägg100 st
Postad/Inlagd2014-06-29 12:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ingen BMW just nu
När jag tex kör ut från en motorväg så bromsar jag ner till ca 50, trampar ner koppling och växlar till 3 ganska omgående. Sen släpper jag kopplingen till hälften direkt och så helt.

Chris- det kommer nog bli så i förlängningen. Trots att jag egentligen gillar bilen som fan.           IP: ...[.174.30]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i Coupé  -09
Pris: 105.000:-

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14