AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Trimning och väghållning ]

söker tips och råd för Eisenmann

Visad 5.138 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg39st
Postad/Inlagd2014-06-26 09:57
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530iA -07
Hej,

Har beställt eisenmann ljuddämpare 2x76 - race versionen till min 530i e60 -07

Har inte bytt någon ljuddämpare innan men tänkt mig byta denna själv.
Har förstått att eisenmann ska ha väldigt bra passform men är det något man bör tänka på vid montering?

Hur länge håller ljuddämparn ungefär, bör man skifta med orginal vid vinter halvåret för att slippa använda det på våra salta vägar?

Läst att många börjar med att byta ljuddämparen men sedan vill de byta mer delar, det jag vill få fram är mer ljud från motorn, ett goare och lite råare morrande. Återförsäljaren påstod att det räcker med ljuddämparen, har han rätt eller varför är det många som byter fler delar?

tacksam för tips och råd utöver mina funderingar också.
          IP: ...[151.140]
Annons
Antal inlägg610 st
Postad/Inlagd2014-07-01 01:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
E60
Kan inte hjälpa dig med några andra tips än att se till att den sitter ordentligt. Min stals för några dagar sedan av några fräcka typer som krypit in under bilen och skruvat av alla fästen ute på gatan.           IP: ...[5.0.158]
Antal inlägg610 st
Postad/Inlagd2014-07-01 01:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
E60
Förresten beställde du av Xerius? Vad sa de isåfall om leveranstiden? Det är väl snart semestertider i Tyskland.           IP: ...[5.0.158]
Antal inlägg39 st
Postad/Inlagd2014-07-01 08:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
530iA -07
Ja jag läste allt din tråd om tjuvarna, mycket tråkigt och har allt haft det i baktanken :D Japp blev från xerius och det skulle vara klart fredag vecka 29 så skulle få det i mitten på vecka 30 ca. Vilket är 3-4 veckors leverans tid.           IP: ...[2.54.60]
Antal inlägg610 st
Postad/Inlagd2014-07-01 10:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
E60
Tack för svaret! Jag hade "sport" på min och det lät trevligt och eftersom du valt "race" så kommer det garanterat bli riktigt schysst ljud. Tveksamt att du inte blir nöjd utan vill ha mer.

Hela dämparen är ju i rostfritt med lång livslängd så jag kan inte tänka mig att du behöver ta bort den över vintern.

Man får vad man betalar för så den passar med originalfästena. Du ska inte behöva krångla med att justera eller göra egna. Vad jag läst så har någon svetsat fast det istället för att använda klämfästen, men huruvida det måste göras låter jag vara osagt men tror inte det. För att motverka stöld möjligtvis.

Återkoppla gärna hur det gick med monteringen!           IP: ...[5.0.158]
Antal inlägg5.316 st
Postad/Inlagd2014-07-01 17:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
F30 320xd M-sport -17
Hade det systemet på min 330. Fast jag satte även dit ljudröret.
Byter man även främre delen får man ett mycket mer rispigt/råare ljud som är helt underbart när man kommer upp lite på varv.
Fast på bruksbilen räcker race versionen och ett ljudrör mycket väl.

Vet inte hur systemet ser ut på e60, men på e46 är man tvungen att kapa rören. Men har man tillgång till lyft går det snabbt. Fästena är förövrigt gjort precis som original. Fast byt ut till dom gummifästena som medföljer.

En sak som är värt att nämnas är att vid första starten kan man nästan bli lite besviken på ljudet. Visst låter det mer än original, men inte alls som det borde.
Men vänta dryga 100 mil så är det en helt annan sak :)           IP: ...[233.252]
Antal inlägg39 st
Postad/Inlagd2014-07-02 10:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
530iA -07
Tackar för svaren, mycket bra svar haas så jag inte står och blir missnöjd :) man kan säga att det är lite inkörnings tid på det alltså.           IP: ...[2.54.60]
Antal inlägg610 st
Postad/Inlagd2014-07-02 18:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
E60
Såg i Eisenmanns instruktioner att man ska kapa av originalröret (punkt 1 och 2). Se själv på bilderna.

[LÄNK]

Har du lust att kolla under din om ditt originalsystem redan är delat där eller ifall det är som på bilderna med ett långt rör? För kollar jag originaldämpare till min på realoem.com så har den inte så långt rör enligt deras bilder.           IP: ...[5.0.158]
Antal inlägg39 st
Postad/Inlagd2014-07-29 08:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
530iA -07
Sådär nu var semestern över, och har under helgen bytt ljuddämparen.
Som crli9194 sa fick jag kapa orginal röret vilket jag gjorde med en bågfil i en taskig position+ värmen som var i helgen var det extremt jobbigt! Att skifta dämpare sedan gick hur smidigt som helst passa perfekt och jag lyckades faktiskt kapa rätt längd på första kapningen.

Märkte av ljudet redan från första starten, har ändrats något med antalen milen körde sedan byte då det bränt till sig lite kanske. Så är ganska spänd på hur det låter efter 100 mil som många säger är inkörningsperioden.

Har dock ett bekymmer nu, när jag kör bilen så drar sig ljudämparen åt vänster och ligger på bakspoilern. Så det har smält bort lite lack dock inget som syns än så länge. Fick lite tips från Xerius som jag ska titta närmare på under veckan.

Enda jag tycker va lite sådär var att på orginal ljuddämparens fästen för upphängning fanns det stopp för gummidämpningen som gjorde att den inte kan förflytta sig. Detta finns inte på eisenmann, vet dock inte om det är orsaken till att den förflyttar sig.
Antal inlägg610 st
Postad/Inlagd2014-07-30 11:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
E60
Tack för att du delar med dig. Jag ska montera min om ca 2 veckor så då får du lite feedback från mig om det är samma problem. Är säker på att Jimmy på Xerius hjälper dig. Han vet vad kundservice är!

Av vad man läst av flera stycken så ändrar den karaktär först efter 100 mil så det blir nog bara bättre och bättre ;)           IP: ...[.143.21]
Antal inlägg610 st
Postad/Inlagd2014-08-11 18:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
E60
Så...nu är min också på plats. Inga större bekymmer med monteringen annat än att min stulna eisenmann dämpare tydligen var kortare så jag fick kapa röret 7 cm till. Sen tog det nästan lika lång tid att slipa bort kanterna på muttrarna för att försvåra för framtida tjuvar.

Har inte provkört ännu så jag får återkomma med info om min också skaver emot på sidan. Har du fått ordning på din efter tipsen från Jimmy?           IP: ...[5.0.158]
Antal inlägg39 st
Postad/Inlagd2014-08-12 08:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
530iA -07
haha ja slipa muttrarna är ju också ett knep stackars den som ska byta i framtiden!

Efter ett par dagar satte sig dämparen, misstänker jag hade lite för mycket wd-40 för att få av och på gummi dämpningen. Nu håller den sig en liten bit ifrån så har inte gjort något utav det jimmy tipsade om men åker den dit igen så får jag se över det lite mer noggrant.           IP: ...[151.140]
Antal inlägg610 st
Postad/Inlagd2014-08-12 16:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
E60
Att ta bort muttrarna blir lite jobbigare ja men med rätt verktyg och en lyft så går det nog fort. Tanken är ju att man inte ska kunna krypa under ute på gatan och där lätt skruva bort det. Ska få tag i någon med svets och sätta några svetspunkter där rören möts. Sen kan de försöka sno den!

Kört några mil med bilen nu och inget som skaver. Det kanske beror på att jag inte använde WD40 ;)

Ljudet är ju inte mycket att skryta med så nu gäller det att köra de där 100 milen så fort som möjligt.

Hur tycker du ljudnivån är med Race? Hörs det konstant in i kupén eller bara vid gas?           IP: ...[5.0.158]
Antal inlägg39 st
Postad/Inlagd2014-08-13 07:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
530iA -07
Det hörs faktiskt mest vid gas pådrag har kört ett par längre sträckor och det är lite muller när man har en konstant fart på 120~ men vanlig körning i 50 km/h så hörs det mest vid högre varvtal. 4000+ vrålar det ifrån.
Antal inlägg610 st
Postad/Inlagd2014-08-29 23:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
E60
psonb: har du fått bra läte ur din nya dämpare ännu? Jag har nog kört ca 35 mil så långt och det låter knappt något alls :) Får hålla tummarna att den öppnar upp sig mer efter ytterligare 65 mil. Kan ju inte tänka mig att Sport är knäpptyst medan Race skriker från mil 0.

Annars sitter den riktigt bra på plats och inga andra konstigheter värda att nämna.           IP: ...[5.0.158]
Antal inlägg10.054 st
Postad/Inlagd2014-08-30 22:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Skall även jag montera Eisenmann Race i kombo med SuperSprint X-pipe, kommer låta ordentligt...Bilen är en M5 E39.           IP: ...[.23.252]
Antal inlägg39 st
Postad/Inlagd2014-09-01 07:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
530iA -07
Har kört över mina 100 mil nu, låter fin fint mjukare och behagligare ljud nu jämfört med från 0 då det var väldigt skarpt ljud.
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2022 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320  -95
Pris: 50.000:-

BMW 320  -94
Pris: 105.000:-

BMW 325 Cab  -91
Pris: 165.000:-

BMW 325i  -08