|
|
---|---|
Har varit hos BMW och felsökt min bil. De kopplade upp sig och drog sedan slutsatsen att båda lambdasonderna före katalysatorn är sönder. Jag var inte helt överens med dom om detta och jag fick med mig lite papper med screenshots som jag nu tittar på. DME-FEL 55 Ändläge lambdasondvärme sond 2 (cylinder 4-6; före katalysatorn) Avbrott 25 Slutsteg lambdasondvärme sond 1 cylinder 1-3; före katalysator Avbrott Jag tror inte att det hjälper att byta lambdasonderna, vilket BMW-verkstan gärna gjorde för 8 tusen. Vad tror ni andra vad som spökar? Jag såg nu när jag kom hem att en säkring hade gått. Vet ej vad den går till men i vilket fall så var den på 5A. Med vänliga hälsningar | |
Jag tror på lambdorna eftersom den även visar det via felkod. Hade inte köpt dem på Bmw pga priset, sen hade jag själv hämtat på en pick and pay skrot för 200:- för båda två för att dels konstatera om det är det som är felet. Har man sen tur, så är de begagnade lambdorna okej och varar ett tag fram över. |
|
Tack för tipset. Det jag tyckte var konstigt var att båda var kassa. "Första felidentifiering för 225 h 30 m" Står det på båda. Skumt om båda gått sönder samtidigt |
|
Nej, lambdasonder köper man alltid NYA, tex hos "Autoteilemann.de",OEM prylar till rätt pris. Den första verkar ju vara död, den andra verkar ha kass "förvärmning" bara... Mitt råd: Om bilen gått över 16000 mil så är det god ide att byta lambdorna. Kommer själv byta lambdor i båda mina E36 trots att alla värden var bra senast, de har gått 12800 resp 14300 mil... |
|
Du kan ju först och främst kolla så det inte är kontaktstyckena som glappar samt göra rent dom vid behov. | |
Du kan lätt mäta om sonden är död eller fungerar dåligt om du skruvar loss den och använder en voltmeter och mäter volten samtidigt som du bränner på sensordelen med en gaslåga - finns bra instruktioner på t ex. youtube. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Hej igen. Är det någon som har några råd för hur man skruvar bort lambdasonderna? De sitter väldigt hårt, har aldrig vart med om liknande. Har hållt på i ett antal timmar med wd40, fasta nycklar, rörtång. Det känns mer o mer som Kalle Anka det här:) MVH |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.