AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.338

Eftermontera "nya" Fläktpanelen i e81?

CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Tjenare

Jag är grymt nöjd med min bil men det finns en sak jag vill förbättra och det är fläktens prestanda när jag kör den i autoläget så blir det ej tillräckligt kallt i bilen. Får gå ner på 17c för att få ett "drägligt" klimat.

Jag vill så som man kan på de nyare e81 höjja fläktintensiteten i autoläget så min fråga är någon som bytt till nya IHKA?
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Jag kunde ändra effekten i 3 steg på autoläget på båda mina -08 jag haft, så märkligt om det inte går på en -09?
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Ja det va märkligt, det får jag kolla upp. Minns du något Reg nr?
Visa användare
371
P-OA
G30 530e -20
I01 i3s -22
Det går alltså inte att öka hur hårt ACC:n ska jobba med den stora "fläkt"-symbolen på din?
Länk

Hade liknande problem på min E87:a från 2011, ACC:n kylde dåligt i autoläget, åkte in till BMW och uppdaterade mjukvaran och det löste problemet. Var tydligen en sensor som mätte fel.
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Nej den är ej reglerbar så som på "nyare" bmw e87 och e90. Kan det ha att göra med att jag har snikigaste sterion? Jag har ju en separat panel för stolsvärmen en bit under fläktpanelen där jag även sätter av och på stop n go.

Min blåser hopplöst varmt på vindrutan och knappt något svalt i mitten alls. Ibland kan den "komma igång" och funka ok men oftast inte.

Bilen har senaste tillgängliga mjukvara från bmw.

Kanske skall kolla va det finns för olika sensorer för temperatur, kanske något värde som avviker kraftigt.

co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Det låter som om något är knas isf.
Kan du inte ens reglera fläkten manuellt med fläktknapparna?

Jag reglerade intensiteten med att trycka flera gånger på auto. jag hade iof Idrive i båda bilarna.
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Jo men så fort jag höjjer intensiteten så släcks autolampan och fläkten går över till att bli manuellt justerad.

Läste av lite realtidsdata och upptäckte att fotrumssensorn visade mellan 37-39 grader innertempgivaren visade 21 grader. Bilen har tidigare blåst väldigt varmt på fötter och vindruta oavs årstid och önskad temp så har det blåst varmt där. Lossade sterion å kom åt denna sensor och drog loss kontaktstycket å nu blåser det kallt å skönt vid fötter å ruta istället :) Kört ca 15mil idag och klimatet i bilen är klart bättre nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.