AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Import ]

EU direktiv 2009/40 angående besiktning inom EU zonen

Visad 6.644 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg5.093st
Postad/Inlagd2014-05-02 10:36
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F30 320dA -06.2015
I stallet även Daimler 2.1/2 V8 sport saloon, 1966, mint condition
Hej
EU har utfärdat ett direktiv med det sexiga betäckningen 2009/40 som säger att medlemsländer skall godkänna varandras besiktningar vi import/export av bilar. Förra åter köpte jag en BMW som var nybesiktigad hos tyska TUV och i min naivitet trodde jag att det skulle godkännas i Sverige. Det tyckte inte Carspect.
Jag har hamnat här igen: en bil som nyligen besiktigats i Tyskland ska importeras till Sverige nästa vecka. Sista gången godkände inte Besiktningsgubben det tyska protokollet med hänvisning att det var på tyska (!). Jag hade inte tid just då att käbbla om EU språkdirektiv. Men nu vill jag vara förberedd Men kanske finns någon kunnig här på forumet som kan leda mig i vad som egentligen gäller gällande EU direktiv 2009/40 i Sverige för EU importerade bilar?
          IP: ...[.62.180]
Annons
Antal inlägg2 st
Postad/Inlagd2014-08-19 14:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 330i Cabrio 2008
Regbesiktade idag och fick tillgodoräkna den nygjorda tyska besiktningen. Dock hade jag ansökt om tillfällig registrering och fått ett regnr. med "fel" slutsiffra, hade jag inte haft det kunde han tilldelat en slutsiffra som stämde bättre med den tyska besiktningen. Jag hade ändå tur då jag inte behöver besiktiga förrän till sommaren nästa år.           IP: ...[.130.25]
Antal inlägg5.093 st
Postad/Inlagd2015-04-29 17:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F30 320dA -06.2015
I stallet även Daimler 2.1/2 V8 sport saloon, 1966, mint condition
omvänt situation idag: besiktiga i Sverige men eftersom bilen ska tillbaka till tyskland bad jag om protokol enligt 2009/40. det går inte i Svergie sa bilprovningen. irriterande: tar det verkligen mer än 6 år att införliva en enkel ändring på hur ett djävla papper som printas ut efter att man har besiktad bilen ser ut???           IP: ...[.246.42]
Antal inlägg1.328 st
Postad/Inlagd2015-05-04 12:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Problemet är att de olika EU-länderna har väldigt olika standard på sina "bilprovningar"

EU-direktivet 2009/40 tar upp huyr en kontrollbesiktning skall gå till

Om en kontrollbesiktning skall vara godkänd i ett EU-land och den är gjord i ett annat EU-land måste det besiktigande EU-landet kontrollbesiktiga bilar enligt det direktivet och deras besiktningspapper måste intyga att så är fallet

Jag fick precis min nya bil från Belgien som är kontrollbesiktigad där men det framgår inte i deras besiktningspapper att den är besiktigad enligt kraven i 2009/40 så jag misstänker att det är kört att få den godkänd utan förnyad kontrollbesiktning i Sverige. Jag skall testa men misstänker det är kört

Olika EU-länder kan dessutom ställa högra nationella krav än vad 2009/40 kräver (tror att Sverige har sådana) och då blir det svårt att få en utländsk kontrollbesiktning godkänd

Det finns egentligen inte en riktig EU-standard idag vad avser kontrollbesiktning utan bara en "lägstanivå" enligt direktivet så jag tror tyvärr vi får fortsätta leva med att tvingas kontrollera bilarna även hemma i Sverige ett tag framöver. Åtminstone i från mer "udda" EU-länder som inte riktigt har samma standard som Sverige och Tyskland.           IP: ...[.188.97]
Antal inlägg1.328 st
Postad/Inlagd2015-05-04 12:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det finns även ett senare EU-direktiv som har infört ytterligare kontrollpunkter och anpassningar till tekniska utvecklingen på fordon och hur de skall kontrollbesiktigas

Detta EU-direktiv heter 2010/48 ut du hittar det här

[LÄNK]           IP: ...[.188.97]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2015-05-04 23:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tycker det kan vara värt 400 kronor att få bilen genomgången på svensk mark...

Inga stora pengar i sammanhanget?           IP: ...[152.135]
Antal inlägg5.093 st
Postad/Inlagd2015-05-16 17:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F30 320dA -06.2015
I stallet även Daimler 2.1/2 V8 sport saloon, 1966, mint condition
@grillchips: Ingergisteringsbesiktning kostar 1800. Plus attl tid och böck som går åt. Men det handlar ju mer om att man har kommit översens om någonting inom EU och nu väljer man att ignorera det. Lite konstigt att EU inte följer upp med länderna om sånt man har beslutat om...           IP: ...[168.179]
Antal inlägg1.328 st
Postad/Inlagd2015-05-22 10:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Var på besiktningen idag och reggade min bil och frågade om detta

Det är enbart Tyskland, Spanien och något land till som uppfyller EU-direktivet och besiktigar enligt det och har besiktningsprotokoll som visar på detta

Så en kontrollbesiktning från dessa länder är giltig i Sverige. Övriga EU-länder kontrollbesiktning är det inte. Min från Belgien accepteras inte för den uppfyller inte EU-direktivet           IP: ...[.188.97]
Antal inlägg5.093 st
Postad/Inlagd2015-06-06 12:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F30 320dA -06.2015
I stallet även Daimler 2.1/2 V8 sport saloon, 1966, mint condition
Tallviking: min från Tyskland accepterades inte trotts 2009/40 protocoll. Anledningen i min mening är att importbesiktning är delegerad på bilprovningen som inte vill förlora sina inkomster. Pratade med traffikstryrelsen flera gånger och svaret var: prata med besiktningsföretagen och se om dem godkänner det".           IP: ...[169.109]
Antal inlägg1.328 st
Postad/Inlagd2015-06-07 08:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Då skulle man kunna anmäla dom för brott mot EU-reglerna

Jag var på SBP i Södertälje och dom verkade ha full koll på hur reglerna var

Det är inte upp till besiktningsbolaget att välja om dom skall godkänna dom eller inte. Dom är alla skyldiga att följa de regler som gäller. Annars kan dom förlora sin licens           IP: ...[200.131]
Antal inlägg5.093 st
Postad/Inlagd2015-06-07 18:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F30 320dA -06.2015
I stallet även Daimler 2.1/2 V8 sport saloon, 1966, mint condition
Tror du att man kan begöra ett 2009/40 intyg i efterhand?           IP: ...[4.3.239]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 2002  -70
Pris: 85.000:-

BMW 318ti  -03
Pris: 37.000:-

BMW 730 d  -17
Pris: 469.000:-

BMW 320  -94
Pris: 30.000:-

BMW 750i  -91
Pris: 85.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen