|
|
---|---|
Länk | |
Detta gäller ju US. Gäller alla bilar medbensin sexan på treliter Får se vad dom beslutar här hemma. Det ser rätt allvarligt ut om det väl inträffar. Bra inlägg från dig Zog, ska ha in min på första fria servicen denna månad så ska ta upp det med verkarn. |
|
har råkat ut för d :( | |
Pratade med BMW bilia om det, de hade ingen sådan info ?! | |
Zog, BMW Sverige går aldrig ut med att det är någon konstruktions miss i Sverige eller i Europa då det medför kostnader samt förfrågningar om goodwill och även minskat förtroende. Problemet är att Amerikaner är människor som skriver på forum. Detta är till stor hjälp för oss i lilla Sverige som annars ser fin ut på utsidan men rutten på insidan. Inga öppna kort någonstans. Illa... Men sant. |
|
Jag har tagit kontakt med BMW Sverige. De har tagit frågan vidare internt och hör av sig senare. Jag har råkat ut för exakt detta fel själv. Bultarna lossnade på min VANOS. Det var ett h-vete att laga. Jag var utan bil i över en månad, så det blev rejält dyrt. Fast de pengarna kan man nog glömma att man ser igen även om BMW bestämmer sig för att ta tillbaka Svenska N55:or ;-) |
|
@danieel BMW Sverige går väl ändå ut hela tiden med åtgärder av konstruktionsmissar/förbättringar? Jag har redan varit inne med min bil för en åtgärd och då är den bara ett halvår gammal... |
|
Svar från BMW Sverige "Vi har fått knapphändig information om att en liknande aktion kommer släppas för Sverige och den Europeiska marknaden, detta kommer kommuniceras i juli och då kommer de kunder som har berörda motorkomponenter kontaktas. Vi kan tyvärr inte svara på dina frågor på bland annat om din bil är berörd eller om du kommer bli återbetald, det kommer du i så fall bli informerad om. Vi beklagar detta." Återstår alltså bara att vänta och se... |
|
Hej, jag har en E92 335i N55 2010 och är rädd detta kommer och hända. vilka symptomer får man innan detta kommer och hända? vad har du fått själv? gul motorlampa? reduced power? |
|
Intressant, ser fram mot detta och åtgärd då. | |
Man får motorlampa och reduced power, sedan kunde jag höra ett lätt knackande ljud från motor. Jag läste ut felkoderna från min bil med BMWhat och då hade jag felet Fehler: :Knock control Code: 2C58. Nu när jag förstått och sett hur felet ser ut så tror jag inte att det är någon direkt fara för motorstopp och allvarlig motorskada. Så jag tror inte att du behöver oroa dig allt för mycket. Det stora problemet för mig var att jag var utan bil i över en månad innan de lyckades hitta felet och åtgärda det och det blev rätt så kostsamt för mig. Men nu när problemet är känt så borde det gå fortare att åtgärda. |
|
Ett senare problem blir hur det här kommer att påverka BMWs kvalitetsrykte. Många personer som kör BMW gör det just på grund av motorerna och deras goda rykte. Om det nu börjar spridas att kvalitén inte är vad den borde vara så kan nog andrahandsvärdena få sig en törn. Jag känner flera personer som har haft problem med motorerna på olika motormodeller. Det finns risk för att BMW håller på att göra en så kallad "Mercedes" här, när de i slutet av 90-talet började producera bilar som rostade sönder på ett par år. Nu gäller det för BMW att göra vad de kan så att inte kvalitetsryktet åker ner i källaren. Att ta tillbaka 150 000 bilar i USA är en bra början, men de måste nog göra mer nu för att blidka missnöjda kunder. |
|
Min 335 är inne med just detta fel. Dock så låg det återkallning/service på nyckel och Bmw står för allt. Dock så tar det tid att få hem grejerna för bytet. upp i femte veckan =( |
|
Nu har även jag fått svar från BMW. De återkallar även min bil. Har man en N55:a så är det bara att ringa BMW och boka tid. Det ligger återkallelse i deras dator system på dessa motorer. | |
Håller med xjoehed. Efter att själv varit drabbad 2007 med N53:an (inne sju gånger innan den blev köpt tillbaka av ÅF) så blir man bekymrad när fler motorserier drabbas. T.o.m. min nya N63:a är drabbad, eftersom jag bara haft bilen någon månad innan oljenivåsensorn lade av. :( ---- BMW CS/SC #6212 |
|
Min 535 har blivit fixad i aug. 2014 byte av vanos | |
Nu har jag fått tillbaka självrisken för det VANOS byte jag själv bekostade i början av året. Har man själv stått för kostnaden och inte fått tillbaka sina pengar så bör man ta kontakt med BMW Sverige i Stockholm. | |
Nån som vet om detta även gäller n52b30? Har inte fått något meddelat från bmw, men man vill ju vara på säkra sidan. | |
Vem skall man kontakta för att se om man är med i detta bytet på vanosen? | |
kanske BMW? |
|
Å nu 8 år senare fick man ett brev om detta från BMW. 4h jobb tydligen. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.