AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ i-Serien ]

Framtiden är elbil?

Visad 20.887 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg2.105 st
Postad/Inlagd2014-12-02 12:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Och alla skift arbetare har såklart tillgång att ladda sin bil under nattetid ?
Nä såklart inte.
Om nu en ren elbil drar som lägst 1,3 Kwh / km och behovet i snitt är 10000 km/år innebär detta minst 13000 Kwh per elbil och år.
Ungefär vad en mindre villa kräver.
På en bilflotta 100000 fordon så blir effektbehovet betydande.
Sett till den totala miljönyttan detta innebär då el måste tillverkas antingen via kärnkraft,vattenkraft,kolkraft eller vindkraft så brister miljönyttan på en av dessa alternativ och därvid den största el producenten,dvs kolkraften.
Tyvärr finns inga gröna fält som kan producera elen,och vårat klimat med kallare årstider gör inte effekt uttaget bättre för batteriet.
          IP: ...[135.128]
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2014-12-02 12:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
335i -12 F30
Du räknar fel Alex84. Om en elbil drar som lägst 1,3 kWh per km skulle en Tesla bara komma 65 km. Det är uppenbart fel.           IP: ...[.154.52]
Antal inlägg2.105 st
Postad/Inlagd2014-12-02 13:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Korrekt.
13,5 Kwh / 100 km ska det vara...sorry ;)
Men det kvittar då resten stämmer och räckvidden är mycket begränsad i de uppgifter som finns om olika modeller.
[LÄNK]
även i topgear räckte inte Teslas modell att fullgöra mer än drygt 2 varv.           IP: ...[135.128]
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2014-12-02 14:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
335i -12 F30
Nej, det du skriver i övrigt är missvisande. Om du har en bilflotta på 100000 fordon som körs 10000 km/år år med förbrukning 13,5 kWh/100 km (för att använda ditt exempel) blir den totala årliga förbrukningen 1,35 MWh per bil och år. Det är betydligt mindre än vad en villa kräver. Med 100000 sådana bilar blir totala förbrukningen 135 GWh. Det är mindre än en promille av den samlade elproduktionen i Sverige. Eftersom det är vanligast att man laddar på natten sker laddningen till stor del då effektbehovet är lägst.
          IP: ...[181.120]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2014-12-02 15:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alex84,
Och hur många jobbar skift då i dagens samhälle? Är knappast ett problem för elnätet.

Säg 1350 kWh per bil och år och hundra tusen bilar. Det ger 135 000 000 kWh, vilket är 135 GWh, eller 0,135 TWh.

Enligt [LÄNK] producerade enbart Forsmarks reaktorer 25 273 GWh (25,273 TWh) under 2013.

Forsmarks tre reaktorer räcker alltså till 18,7 miljoner bilar. (eller räknar jag fel?)

Enligt [LÄNK] "Kvarnsveden förbrukar ungefär lika mycket el som hela Malmö, inklusive alla dess industrier (2,5 TWh). Kvarnsveden förbrukar nästan 1,7 procent av all el som används i Sverige."

Kvarnsveden gör alltså tidningspapper. Papperstidningar minskar sina upplagor vilket har, och kommer att, frigöra enorma mängder el. Fullt tillräckligt för att ladda några miljoner elbilar.

Så om jag inte har räknat helt galet så är elbilar inget problem för elnätet.

Det som däremot är problem är laddtider och dålig räckvidd.

Edit: Såg att Nockenwelle var snabbare än mig. :)           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2014-12-02 15:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
335i -12 F30
Räckvidden hos Tesla är inte mycket begränsad. Det går alldeles utmärkt att köra långa sträckor, t ex Oslo - Stockholm, där det finns snabbladdare.
Top Gear körde väl antagligen Teslan på bana. Det som i så fall stoppade den efter två varvar antagligen strömbegränsaren när temperaturen i drivlinan ökat för mycket, inte att batteriet var tomt.           IP: ...[181.120]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2014-12-02 15:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Skulle vi ha en betydande mängd elbilar så skulle det nog snabbt bli fullt vid snabbladdarna och långa köer. Fast köerna går ju att bygga bort om man vill. Blir kanske enorma parkeringar fulla med laddstolpar längs E4:an i framtiden?           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2014-12-02 15:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
335i -12 F30
Ja, det är ett mer relevant problem om elbilsflottan blir väldigt stor, men vi är väldigt långt från den situationen idag.
Även om elbilarna skulle kapa åt sig 25% av nybilsmarknaden dröjer det många år innan de utgör ens 10% av den samlade vagnparken. Och det är alltjämt så att den helt övervägande delen av all bilkörning är korta sträckor nära hemmet.           IP: ...[181.120]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2014-12-02 15:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Synd att det är rätt dyrt. Hade kunnat tänka mig en Tesla om jag hade bott där det funnits möjligheter att ladda. Parkerar i publikt parkeringshus utan fasta platser idag.

Specade en Model S 85kWh (mellanvarianten) och den slutade på 850 tusen. (utan vinterhjul)

Förmånsvärdet är "bara" 6000:-/månaden och bränslekostnaden nära noll. Tål att räknas på. Svåra nöten att knäcka är hur värdeminskningen kommer att se ut.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg311 st
Postad/Inlagd2014-12-02 15:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e -20
F54 Cooper -19
Håller med om i3, underbar bil (även om jag sneglade mest på räckvidden när jag provade den), perfekt som andra bil. Men för oss som bara behöver en bil så lär vi ha det bra framöver också:
[LÄNK]
Hoppas dock på en optimerad diesel eller varför inte tre-pipen från i8 som stöd till elmotorn.           IP: ...[166.154]
Antal inlägg2.309 st
Postad/Inlagd2014-12-02 16:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 4,4 -01
Det här är en intressant idé: [LÄNK] och [LÄNK]
Att utnyttja lyktstolpars infrastruktur till att ladda elbilar

"Den nuvarande effekten i nätet är väl tilltagen eftersom det är planerat för halogenarmatur med en förbrukning på 150-200 watt. När de byts till LED-armatur på 25 W i stället så finns det ”el över”, anser Roland Johansson"           IP: ...[0.27.12]
Antal inlägg2.105 st
Postad/Inlagd2014-12-04 00:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
[LÄNK]           IP: ...[.158.84]
Antal inlägg2.105 st
Postad/Inlagd2014-12-04 00:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
@Verdi.
22,8% jobbar skift i Sverige.
[LÄNK]           IP: ...[.158.84]
Antal inlägg2.105 st
Postad/Inlagd2014-12-04 00:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bränsle kostnaden per mil för en elbil idag i bästa fallet 2kr/milen.
Mer troligt det dubbla,ca 4 mil då uppsäkringen av hemmet krävs pga ökat uttag av el.
Och som någon annan än jag redan påpekat så har det varit brist tidigare på el i Sverige.
Men att ställa av kärnkraften och kolkraften innebär inte bibehållen eller ökad el produktion per automatik som vissa här verkar tro ??
Vad ersätts den med tror ni ?
Vindkraft som är svindyrt att tillverkas idag och subventioneras stort av staten.
Vattenkraft som kräver både ökad utbyggnad och ett kommande stort renovering behov på befintliga enheter.
Kostnaden per kWh lär öka med tiden och att miljövänlig el kostar det tre dubbla verkar inte någon förstå i detta läget.
Om el tillverkningen blir ren och om priserna inte skenar och om räckvidden kan öka och om laddningens tiden minskar dramatiskt (till 5% av dagens 8-12 timmar) och om laddström ner finns överallt,ja då är elbilen här för att stanna...så länge strömmen räcker till ;)

Men jag investerar mina slantar i vätgasdriften så länge ;)           IP: ...[.158.84]
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2014-12-04 08:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
335i -12 F30
Att det skulle vara brist på elkraft är inte sant idag och framför allt finns det idag existerande tekniker för att framställa elenergi på ett sätt som är betydligt mer miljövänligt än dagens bilmotorer.
Kostnaden per kW är verkligen inte avskräckande jämfört med kostnaderna för fossilbränslen.
När det gäller laddtiderna så är det mycket sällan ett problem, eftersom bilar till helt övervägande delen används för korta körsträckor. Laddtiden för en Tesla är mycket kort på superchargerstationerna. Synka lunch med laddning och du har en fulladdad bil efter lunchen, inget stort i-landsproblem.
När det gäller Aftonbladetartikeln så haltar den svårt. Varför jämföra gammaldags elkraftproduktion med moderna bilar. Rimligare är att jämföra modern elproduktion med moderna fossilbilar. Ett modern kolkrftverk har en verkningsgrad som ligger ganska nära 50 %, vilket är klart bättre än vad diesel och bensinbilar klarar under verkliga körförhållanden. Även el producerad av kolkraftverk kan bli renare än diesel- och bensinbilar, men det är givetvis inte alls lika stor vinst som el producerad av vattenkraft, kärnkraft, solel eller vindkraft.
För övrigt Alex84, hur har du tänkt dig att vätgasen ska framställas? Idag tillverkas 95 % av den från fossila bränslen.           IP: ...[181.120]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2014-12-04 09:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Exakt. Att framställa vätgas kräver också stora mängder energi. Det är dock möjligt att lagra och då blir det alltså möjligt att ta till vara på effekttoppar som kommer när solen skiner och vinden blåser.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg2.105 st
Postad/Inlagd2014-12-04 09:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vi kommer inte i en överskådlig framtid att finna ett hållbart alternativ till de fossila bränslen vi använder idag,och som sagts/skrivits,en el bil brukas endast i kortare resor,inte mellan Stockholm och Oslo ;)
Input = output bara räkna själv på 16 respektive 20 Ampere.
Sen tillkommer kabelarean vid högre avsäkringar och dito anslutning kostnader och installations kostnader.
4kr/milen är inget högt satt pris och ev verkningar vid kallare klimat är även dessa en barriär.
Göteborgs kommun testade elbilar och slutsatsen blev en milkostnad på ca 43kr/milen.
Säger en del om saken.           IP: ...[131.238]
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2014-12-04 11:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
335i -12 F30
Kostnaderna för en bil domineras helt av värdeminskningen. Hur många bensin- ellerdieselbilar kommer under 43 kr/mil?
Att köra en Tesla mellan Oslo och Stockholm är inget problem ur laddningssynpunkt. Det räcker med 20 minuter på en laddstation. Det har gjorts många sådana resor.
Men det jag skrev var inte att elbilar huvudsakligen används till kort sträckor, utan att den helt övervägande delen av körningen med fossilbränsledrivna bilar också är korta sträckor.
Kallt klimat är inte något betydande problem.
I mitt fall skulle jag gå upp i huvudsäkring från 16 A till 20 A i villan, en viss fördyring men inte mycket att bråka om. Laddar jag bilen över natten räcker en laddström på 10 A för en full laddning av ett 85 kWh batteri. Jag skulle troligen klara den med 16A huvudsäkring, men det är skönt med lite marginal.
Hur var det du skulle fixa vätgasen? Du svarade inte på den frågan.           IP: ...[.154.52]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2014-12-04 11:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vätgas är inte ett dumt alternativ heller Nockenwelle. Genom att producera vätgas när det finns utrymme i elnätet så skulle man kunna framställa bränsle i stor skala utan större utbyggnad av elproduktionen.

Fördelen med vätgas är såklart att tankningen går mycket snabbare än att ladda ett batteri och man kan dessutom få längre räckvidd.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg6.757 st
Postad/Inlagd2014-12-04 12:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Hur rekommenderar ni att man förvarar vätgasen? Kyld i vätskeform? Komprimerad i gasform?           IP: ...[6.28.75]
Sida: 1 2 3 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 750li  -06
Pris: 72.000:-

BMW 320  -14
Pris: 175.000:-

BMW 335i  -07
Pris: 185.000:-

BMW 735i  -91