AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ i-Serien ]

Framtiden är elbil?

Visad 20.533 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg917st
Postad/Inlagd2014-03-30 17:25
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Hej,

Var och provkörde en BMW i3 idag och måste medge att jag är mäkta imponerad. Riktigt härlig känsla att bara glida iväg utan motorljud och vilken pigg bil dessutom. Den gick mycket komfortabelt både i stan och på motorväg.

Ville inte lämna tillbaks bilen efter provkörningen. Hade det inte varit för ett något osäkert andrahandsvärde är det en klockren kandidat som personalbil. För egenföretagare eller som tjänstebil/poolbil för företag måste den varit perfekt. Säljaren sa att de sålt betydligt fler än beräknat.

Behöver jag tillägga att det kändes väldigt omodernt och 90-tal att starta upp V60 drive "miljöbil" dieseln och knattra hemåt.

Parallellt med elbilar har entusiastbilarna med riktiga motorer givetvis en plats men som bruksbilar blir elbilar säkert alldeles utmärkta. Nu gäller det bara att få till en miljövänlig elproduktion men framförallt miljövänliga batterier.

Ni som inte provkört än åk iväg till er BMW handlare och upplev framtiden!           IP: ...[108.226]
Annons
Antal inlägg6.386 st
Postad/Inlagd2014-03-30 17:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
"Nu gäller det att få till en miljövänlig elproduktion"... Du menar internationellt antar jag för den el du konsumerar här i Sverige/Norge är principiellt koldioxidfri.

__________
Mvh Grelle           IP: ...[.182.93]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2014-03-30 22:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nej. Elbilar kan möjligen vara framtiden. Men knappast med batterier. Vad tror du händer om det ska fram råvara till batterier för MILJARDER bilar? Man gör inte batterier av solmogna tomater direkt...

Dessutom har batterier en mängd andra svagheter. De är tunga, det går inte att få inte tillräckligt med energi i dem (=dålig räckvidd). Det tar lång tid att fylla på energi (=ladda). Därför måste man göra bilarna små, lätta där säkerhet, komfort, prestanda osv ofrånkomligen blir lidande.           IP: ...[211.123]
Antal inlägg1.057 st
Postad/Inlagd2014-03-30 22:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M5 Touring -2008


El/hybridbilar är absolut trevliga.

Körde nyligen Lexus LS600h och måste säga att det var drivlinemässigt bästa bilen jag kört.

Men som Verdi säger så är batterier tyvärr inte framtiden, det är riktig "filthy-business" att tillverka batterier.
Även om vi gräver upp alla jordartsmetaller som krävs för att göra batterier kommer dom inte räcka till att göra batterier till alla bilar.

          IP: ...[1.48.29]
Antal inlägg372 st
Postad/Inlagd2014-03-31 07:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Har en activehybrid 5 och tycker den känns som framtid också.
Visst hade det varit optimalt med en 535d motor och inte 535i motor till och ett dubbel så stort batteripack men i nuvarande form så är den helt ok.

0,7-0,8 l per mil i en nästan 2 ton tung bil i stadstrafik/ landsväg och i ett knapptryck så får den 340 hk kombinerat och blir rejält sportig.
Det går ju inte direkt att göra på en Prius...

När den går enbart på el så är den väldigt tyst faktiskt.           IP: ...[6.223.6]
Antal inlägg820 st
Postad/Inlagd2014-12-01 17:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z4M coupe -07
540i/6 -94
530ia -12
Hur funkar egentligen activehybrid-bilarna? Har letat på BMW:s sida men inte hittat någon bra förklaring. Bränner den bensin för att ladda batterierna? I så fall försvinner ju lite vitsen med det hela? Vad händer när elen är slut i batterierna, måste man då köra långt innan batterierna är laddade?

Mvh Johan
          IP: ...[208.168]
Antal inlägg2.105 st
Postad/Inlagd2014-12-01 21:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Elbilen kommer aldrig bli den framtid vissa spår.
Elproduktionen och infrastrukturen sätter stopp för detta,likaså klimat zonerna i norden och den övriga världen där kalla årstider råder.
Alternativa bränslemetoder som vätgas kommer utvecklas och vinna den fajten både på ekonomisk och infrastrukturella planet med.           IP: ...[135.128]
Antal inlägg22.326 st
Postad/Inlagd2014-12-01 21:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, man har gått ut och deklarerat att man redan nu kan tvingas ransonera el kalla vinterdagar och vid andra tillfällen då efterfrågan är större än produktionen....

Det känns som att det krävs en hel del (fruktansvärt mycket om man skall vara ärlig!) infrastruktursatsningar för att få till en hållbar elförsörjning om alla miljontals bilar i hela europa skall ersättas av elbilar!
Hur skall man få till "utsläppsfri produktion" som skall täcka detta enorma nya elbehov?

Batterierna och de problem de medför miljömässigt är redan nämnt...


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.91.203]
Antal inlägg946 st
Postad/Inlagd2014-12-01 22:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Tesla P85+
318-88 350i(S62b50)Busbil
Saab 9-3 1,9 TDI-08
Som det är idag så räcker säkert inte infrastrukturen till om alla skaffar elbilar men det kommer ta tid att gå över till elbilar och då har man också tid att lösa elförsörjningen. Jag tror elbilar är framtiden! Tesla går redan långt på sina batterier och räckvidden ökar och priset sjunker för varje år.           IP: ...[.101.43]
Antal inlägg6.386 st
Postad/Inlagd2014-12-01 22:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
johan B, berätta mer om den här elransoneringen du nämner. Var skulle det gälla och under vilka förutsättningar, samt vem som ska utföra den?           IP: ...[177.154]
Antal inlägg22.326 st
Postad/Inlagd2014-12-01 23:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Grelle, om jag minns rätt var det energimyndigheten som gick ut med det för några månader sedan. Ytterst är det väl regeringen som har ansvaret i frågan men de har nog via diverse styrningar delegerat det till energimyndigheten. Det finns säkert (annars är det skandal) färdiga planer och prioriteringar som skall göras vid bristsituationer.

Problemet är väl att numer är inte Sverige en enskild marknad, utan bara en del i den europeiska elmarknaden där aktörerna säljer elen till den som betalar bäst - är man villig att betala mer för elen i t ex. Tyskland, levereras den dit även om den produceras i Norrland...


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.91.203]
Antal inlägg6.386 st
Postad/Inlagd2014-12-01 23:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Du får gärna hänvisa till den mer specifikt så inte onödig risk föreligger att du sprider felaktigheter. Det nordiska systemet och Sverige i synnerhet har god effekt och producerade dessutom över 115% av vad som elenergiförbrukningen i Sverige var 2013. Kan du minnas senaste året då det var en elransonering?

Att man ska få sälja varor eller tjänster utanför landet är en nyckel till stor del av det svenska välståndet och om inte vi fick exportera vår lastbilar, stål, malm, m.m. så hade vi inte haft det Sverige vi känner till idag. Så varför det är negativt att sälja energi i Tyskland producerade i Norrland förstår jag inte. Om vi har en vara/tjänst att sälja som de vill köpa är det ju perfekt. Det är så arbete och välstånd skapas. Och vad är fördelarna att Sverige är en egen marknad? Då om något skulle det finnas en överhängande risk för ransonering.           IP: ...[177.154]
Antal inlägg22.326 st
Postad/Inlagd2014-12-01 23:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Grelle, jag har inte det i huvudet, men man tog upp det i kvällsnyheterna och även i pressen. Problemet är väl inte den totala energiproduktionen över året, utan att man har för dålig redundans i systemet för att kompensera toppar i efterfrågan och då särskilt i samband med att t ex. flera kärnreaktorer står still...elproducenterna stryper ju gärna sin produktion för att hålla elpriserna uppe då "den sista kilowattimmens pris" slår igenom på alla "billigt producerade dito".
Jag fick det förklarat för mig och systemet verkade för mig rätt krångligt och inte speciellt logiskt, men det var rätt länge sedan så jag kanske kommer ihåg fel - men producenterna gynnas av att inte leverera ut full effekt, då det pressar upp priserna och ger bättre lönsamhet totalt.

Jag säger inte att det är enbart nackdelar med en global marknad, men det gör att det kan uppstå vissa "oönskade situationer" som inte myndigheter kan hantera när samhällsviktig verksamhet är oreglerad!

Jag tror inte heller att "prioriteringarna" är offentliga - det är nog ingen regering som vågar gå ut och öppet deklarera att "våra myndigheter har beslutat att folk som bor i område x, y och z, är lågprioriterade och får räkna med att vara utan el under vissa perioder om det skulle knipa...


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.91.203]
Antal inlägg2.105 st
Postad/Inlagd2014-12-02 02:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kan bara understryka det Johan B nämner i sina inlägg.
Energi politiken inom EU är redan idag överbelastad med miljöregleringar och avskaffandet av kärnkraften som centralt energi alternativ (läs Tyskland).
Elhandel som idag till stora delar av-statligats har snabbt etablerat sej som en stor privat vinst maskin som genom olika medel driver upp priset på spot marknaden till allt högre priser.
Ett av industrins största gissel är just el-kostnaderna som för bla stålindustrin är enorma.
Varför satsar Kina tex på utbyggnaden av elkraft?
Jo ett sätt att vinna konkurrens kraft mot västvärldens största kostnad exklusive lönerna.
Men Elbilen som den rullande Messias när det gäller miljön kan vi glömma direkt.
El produktionen idag produceras till 50% av kolkraften och är den i särklass största boven när det kommer till miljöförstöringen.
Alla Kyoto avtal och andra stora sammankomster där länder försöker lösa miljö problemen är bara ytterligare ett bevis på den handfallenheten som alla länder står för idag.
För vem vågar strypa sin egen ekonomi och tillväxt som första landet?
Oavsett vad de sk miljövännerna vill så står alla inför detta faktum,miljön eller ekonomin!
Om man nu ska trumma på miljötrumman så tänk på den totala miljöaspekten i så fall.
Hur mycket siktar en Prius ner i tillverkningen och är Etanolen renare för miljön när odlingsarealer ökar för detta ändamål?
Om Etanolet varit lösningen på allas problem så har OK,Statoil,BP mål redan odlat majs i vartenda dike för länge sedan !
Men vad är realistiskt då?
Tja BMW kan man väl tillskriva som pionjär när det kommer till vätgasdriften tycker jag i alla fall.
Som första biltillbehör fick man den tyska staten att påbörja en utbyggnad av tank stationer för detta ändamål under tidigt 2000 tal.
Eftersom Audi nu påbörjat sin lansering av vätgasdriven bil så tolkar åtminstone jag detta som att Tyskland som den centrala EU jätten insett fördelarna av detta både på miljö sidan och den ekonomiska sidan.
Beslutet att avveckla all kärnkraft i Tyskland innebär dödstöten för elbilens framtid,åtminstone i Tyskland !           IP: ...[135.128]
Antal inlägg6.386 st
Postad/Inlagd2014-12-02 09:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Kvällspressen är som du vet inte alltid en säker källa, samt att de ofta förvränger information kring elmarknaden. Två anledningar till det:
1) De förstår inte hur den fungerar.
2) Folk blir inte lika upprörda om man inte gör nyheten allvarligare än den är.

Tvärtom så finns det god effekt i Sverige. Effekten är alltså hur mycket som kan produceras vid ett givet tillfälle. Endast några få gånger per år är det uppe i zoner att gränsen närmas och då finns fortfarande effektreserven kvar att tillgå. Den motsvarar en mer än Sveriges största kärnreaktor i effekt, som endast står som reserv utifall.

Jag frågar igen, när upplevde du en ransonering senast? Inte ens under de senaste årens kallaste vinterdagar var det ransonering.

Att det blir svårare att kompensera när fler kärnkraftsreaktorer står stilla är sant. Men inte heller konstigt. Om det inte vara några problem alls att de stod stilla så betyder det ju att de i vanliga fall är helt onödiga. Sen kan Sverige ha en större effektreserv för att kompensera det. Men det behövs ju inte, vi kan ju inte minnas senast den var en ransonering eller att hela effektreserven nyttjades. Men är man otroligt säkerhetsfanatisk så går det enkelt att ordna. Men det kommer att höja elpriset. Redudans kostar, speciellt den onödiga. Men man jobbar så att kärnkraftens underhåll sker på sommaren, när energiförbrukningen är lägre.

Att elproducenterna stryper sin produktion är inte sant och troligtvis något du läst i Aftonbladet eller dylikt. För det första tillåter inte svenska myndigheter det, för det andra så sitter Sveriges elmarknad ihop med andra. Om många svenska bolag i en kartell krymper produktionen så köper man från utlandet. Den fria marknaden gör alltså sånna manövrar onödiga. Att strypa sin produktion leder dessutom till att konkurrenterna får sälja istället för du, vilket hjälper dem och stjälper dig.

Att den sista kilowatt timmen sätter priset beror på att det är ett merit-order system. Hur skulle det annars prissättas? Egentligen skiljer det ju väldigt lite från en normal utbud/efterfrågan prissättning, endast att utbudet är lite hackigare, på grund av olika steg och flera stora aktörer istället för flera små, som om det var en mindre vara med mycket flera aktörer (ex. majs) som såldes.

Systemet är för mig logiskt och inte så krångligt. Inte med tanke på förutsättningarna att det handlar om en vara som måste konsumeras i samma stund som den produceras.

Att myndigheter ska hantera situationer är inte per defintion positivt. Det kan faktiskt vara det sämsta ibland, när myndigheter blandar sig i. Finns flera exempel på det. Är en politisk aspekt hur mycket frihet som ska ges bort i ersättning för trygghet.

Om det blir brist på energi eller effekt så fungerar marknaden för det. De som är villiga att stänga av för lägst pris får göra det. Då påverkas de som lider minst av en eventuell effektbrist eftersom de prissatt sin neddragning lägst. Oftast är det riktigt stora företag som är med i detta system och inte ofta som en prioriteringsordning av Sverige är aktuell. Om du undrar skulle man i sånna fall stänga villaområden. Sjukhus är prioriterade, likaså större byggnader med hissar. Men långt innan prioordningen är aktuell så har företag frivilligt stängt av sin konsumtion p.g.a. för höga priser. Är närmast aktuellt med en prioordning om någon av svenska kraftnäts högspänningsledningar havererar och på så vis stör ut Ringhals eller Forsmark. Men återigen, kan du minnas när det hände senast?           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg2.105 st
Postad/Inlagd2014-12-02 09:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
För 2-3 år sedan blåste det kraftiga vindar över Danmark och vindkraften genererade ett stort överskott för danskarna som gärna hade sålt billig energi till sverige,som för övrigt led av underskott pga renovering av sina kärnreaktorer för 2:a gången över Vinter halvåret dessutom.
Aktuellt samt Rapport sändningarna påvisade detta gång på gång och vår dåvarande energiminister Maud Olofsson pressades hårt om den sk avregleringens baksidor.
Riskerna med kärnkraften är påtagliga och energi bolagens strävan till höga vinster påverkar underhållet negativt,inte minst på kraftledningarna som snart ägs till hälften av kinesiska bolag/myndigheter förövrigt.
Eftersom det finns både stora stålbolag i min närhet såsom SSAB mfl och dito pappersbruk som stora enso mfl så händer det varje vinter när kylan gör sej påmind att man tvingas till stopp pga elpris höjningar.
Inget nytt men stora eftervärkningar på exporten mm.
Att hushållen installerar berg/luftvärme system gör systemet än mer ohållbart för ev elbilars intåg på el marknaden.
De mest energi effektiva el bilarna idag drar 1,3 Kwh per kilometer.
Räknat på 1000 mil/år per el bil så ökar uttaget markant på en redan svajande marknad där dagen högsta budgivare vinner el uttaget för dagen.
Sist men inte minst är de sk stora el distributions kanalerna (Linjerna) som belastas till bristningsgränsen redan idag då länder köpslår dagligen om effekt utbudet för dagen.
2010 inträffade ett stort tillbud i södra Europa som kunde släckt ner halva Europa flera veckor eller rent av månader pga överbelastning i el nätet.
En ren flax räddade den gången en stor katastrof.
Sårbarheten i dagen el system och tillika spot försäljningen får snart el distributions systemet att likna sjs bristfälliga försök till ett fungerande transportsystem.
          IP: ...[135.128]
Antal inlägg22.326 st
Postad/Inlagd2014-12-02 10:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Personligen anser jag att det generellt finns en liberal övertro till att "marknaden sköter sig själv", för det finns mängder av exempel på att en oreglerad marknad inte alls ger "större frihet" för den enskilde individen "förtrycket kvarstår, det är bara nya och fler förtryckare" (friheten är mer av karaktären "pick your poison" eller "dammed if you do, dammed if you don't"). Däremot finns det alltid starka lobbygrupper som ser möjlighet att tjäna snabba och stora pengar om marknader avregleras...

Vem är för övrigt elproducenterna lojala mot vid akuta bristsituationer - är en frysande norrlänning mer eller mindre värd än en frysande nordtysk etc.?

Hittade detta efter en snabb sökning, rörande planer på ransonering:
[LÄNK]

Tydligen var det väldigt nära att vi fick en ransoneringssituation t ex. 2011 (har tydligen varit nära fler gånger), men pga. man fick folk att hushålla med elen och en nypa tur, slapp man detta...
[LÄNK]

Sedan kommer man ju till frågan hur rent elen produceras - bara för att en elbil har "nollutsläpp" (om man bortser från tillverkningen av den och de föroreningar som olika material i bilen skapar), innebär inte det med automatik att den är utsläppsfri för det - elen kan mycket väl vara producerad av kolkraft, gasturbiner eller annan fosil råvara. Är det bättre att t ex. danskarna eller engelsmännen producerar skitig el (där utsläppen hamnar mestadels över oss), bara för att vi skall kunna köra elbilar?

Vi kan grotta ner oss hur mycket som helst i hur elmarknaden fungerar (eller kanske inte fungerar), MEN faktum kvarstår - redan nu är det inga stora marginaler i systemet som medger en plötsligt stor ökning på efterfrågan av el!


Mvh
Johan B




BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.91.203]
Antal inlägg2.105 st
Postad/Inlagd2014-12-02 11:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Helt rätt Johan B ...           IP: ...[135.128]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2014-12-02 11:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Att bygga ut elproduktionen är nog mycket möjligt om det finns vilja och man inte stänger ner kärnkraften.

Ofta finns även överkapacitet på nätterna som kan utnyttjas till att ladda bilar t ex.

Däremot tror jag elbilskonceptet faller på tiden det tar att "tanka" och den relativt korta aktionsradien. En snål diesel kommer ju över 100 mil utan problem utan att stanna. En Tesla behöver väl i praktiken laddas efter ca 30 mil.

Tänk dig då att du ska till fjällen på påsklovet. Hur tror ni laddstationerna i Borlänge eller Sundsvall ser ut då? Kommer folk att behöva köa i många timmar? Svar ja.

          IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg6.386 st
Postad/Inlagd2014-12-02 11:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Läste du rapporten du länkade till?

"Denna rapport behandlar uppgifter, ansvar och roller för att genomföra ransonering vid elenergibrist. I en situation med låga nivåer i vattenmagasinen, stilla-stående kärnkraftreaktorer och havererade importförbindelser från grannländerna kan risken för elenergibrist uppkomma...

En sådan bristsituation har (mycket) låg sannolikhet, men elenergibrist har in-träffat i Sverige, senast i början av 1970-talet vid två tillfällen."

Trots att det inte hänt på 40 år finns en beredskapsplan. Det visar väl om något hur bra koll man faktiskt har på läget. När det hände senaste fanns dessutom inte alla dagens reaktorer och nätet hade sämre överföringskapacitet. Rapporten stödjer ju min ståndpunkt till 100%. Att effektreserven måste nyttjas någon gång då och då i extremlägen är ju inget konstigt. Det är ju det den finns till för. Du måste också komma ihåg att ransonering är ett starkt ord. Det kan vara aktuellt i krig. Utanför krigssituationer så stiger elpriserna vid hög efterfrågan och lågt utbud. Då sker inte en ransonering, utan de som inte tycker elen är värd vad den då kostar väljer då helt enkelt att avstå. Så fungerar alla marknader. Det är därför inte du och jag kör Ferrari. Vi tycker det smakar mer än det kostar.


Sverige har ett elöverskott och skulle kunna försörja flera hundra tusentals bilar imorgon med CO2 fri el. Sen kan man bygga mer om så behövs. Däremot att erbjuda snabbladdning i hemmet är inte lika lätt. Då kan många få säkra upp sina abonnemang och att förbättra lokalnätet kan ta tid.

Att elmarknaden fungerar är väl uppenbart. Du har el varje dag 24 timmar om dygnet och just nu till väldigt låga priser. Kunderna kan ju inte vara nöjdare. Däremot är det ostabila förutsättningar för företagen. Men det beror mest på den politiska inblandningen där amatörtyckare kommer med åsikter om saker de inte ens förstår. Eller att det i Sverige är politisk fråga hur största elbolaget ska styras. Visar väl också på hur statligt ägande inte är någon direkt hit. Men det är ju så som politik oftast är.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg6.386 st
Postad/Inlagd2014-12-02 11:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Verdi är inne på rätt problematik med elbilar. Jag tror också att lagringen i bilarna (i kombination med de långa laddtiderna om lagringen förbättras) är det egentliga problemet. Att ladda under färd känns mer som en säkerhetsfilt än ett reellt alternativ.

Plug-in hybriderna (PHEV) tror jag är det första storskaliga naturliga steget för elbilarna. Kör på el upp till 10 mil (om de lyckas få upp dem dit), ladda på natten hemma i din villa eller på din privata parkeringsplats. Sen använder du diesel/bensin på långturen. Bara det skulle kunna göra en stor skillnad på CO2-utsläpp och miljö i stadskärnor.           IP: ...[6.28.75]
Sida: 1 2 3 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 760i  -05
Pris: 79.000:-

BMW M3  -02
Pris: 150.000:-

BMW 335i E93 Cab M-sport  -09
Pris: 239.000:-

BMW 535i GT  -10
Pris: 159.000:-

BMW 325i M-Sport  -08
Pris: 92.500:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen