AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
19.991

Nostalgi: Inga fler sommarträffar på Knutstorp

Sida 1 av 4
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Efter att ha läst sista nr av Bayerisches Blatt nr 4 2013, så inser man att nostalgiträffen på knutstorp är ett minne blott.
Sommarträffen har varit där sen 1985 då klubben startade, och själv har jag varit där sen 1987.
Visst har träffen varit välbesökt, och vissa år har jag räknat till 200 + bilar.
Har förståelse för att ni som bor i mellansverige har långt att köra, men tänk på att ,har man en entusiastbil så vill man väl köra bilen, och vad är då bättre att köra till sveriges roligaste motorbana!
Har även förståelse att banan kostar pengar, och klubben gick back en hel del pengar, men varför inte öka priset med 50:- per/ medlem?.
Tycker man de e för dyrt , kan man ju säga upp prenumerationen på sin biltidning istället, och spara 450:- skr.

Sommarträffen på knutstorp har tillgodset allt som man vill uppleva på BMW träff:

Bankörning,familjekörning,BMW Cup, time attack, concour de elegance, tipsrunda med bil, grillbuffe på kvällen och säkert annat som jag glömt.
Inte mycket av detta kommer att finnas på Årets Stora Sommarträff??
Jag är ingen bakåtsträvare, men NOSTALGISK är jag!

Nästa år 2015 firar klubben 30 ÅRS Jubileum, men då är det tänkt att träffen hålls i Göteborg!!.
Nostlgiskt hade de varit om den lades på knutstorp!.

Måste säga att de är mycket tråkigt att en sådan Nostlgisk träff som den på knutstorp bara försvinner!!

Vill också tillägga att detta är ur min synvinkel och skall inte tagas som kritik, utan vill med det här få fram vad BMW Club Medlemmar tycker om det hela.

Styrelsen för klubben gör ett fantastiskt jobb och vill också utdela ELOGE till dessa personer.
De ni gör, och har gjort är riktigt bra :) men vissa saker tycker inte jag man ska bryta!!.

OBS: Folk som skall börja kasta skit, pajkastning, angrepp eller liknande kan hålla sig BORTA.

SKORPIONEN MICKE
Håller med, framförallt om nästa år!

///Micke
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Riktigt tråkigt håller med er, men som sagt det har varit en fin tradition som kostar pengar o hålla till liv.

Trevligt Skorpionen att du hyllar de eldsjälar som jobbat med dessa träffar, det får man aldrig glömma.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Håller med! Knutan har förlorat sitt hjärta!

BMW - Beroende Med Wilja
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Och jag avslutar mitt medlemsskap i bmwsc! Klarar de sig utan knutstorp så klarar de sig utan mina 700 spänn samtidigt.
Läste det tidigare från årsmötet att knutstorp blev nerlagt!
Flyttar samtidigt min licens till någon klubb som passar mig bättre.

/Pelle
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Betänk att det har bara kommit mindre och mindre folk till Knutan och kostat klubben många hundratusen. Nån gång måste man prova nya saker och vägar, man kan inte hålla liv i något bara för att det "alltid" har funnits. OM man är inne på rätt spår får framtiden visa.

Jag själv har uppskattat Knutan och alla vänner jag träffar där och framför allt kvällarna har vi haft mycket trevligt ihop vi som har bott kvar på banan.

Sen kan jag tycka att denna diskussion borde föras på BMW CS forum och inte här, det är ju där medlemmar bör tala om sånt som handlar om CS för att påverka. Eller ännu hellre maila BMW CS så att dom får veta vad ni känner och tycker. Eller varför inte komma med egna förslag ideer och var delaktig.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Håller med dig Bertil till 100 %
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Sleeperix : Tycker du e lite fel ute nu!!
Varför skall jag starta en disskusion på BMW cs sida ! Där e ju stendött till skillnad här på AP.
Jag vet att här finns många BMW club medlemmar som verkar ha gått under jorden.... lite tråkigt ,men dem kommer väl fram någon gång!.

Träffen 2013 drog väl ca 200 bilar och du kallar de lite besökare??

Vad sen det kostar att hyra banan vet inte jag, men den som vet, berätta gärna!.
Tolkar jag BMW club ordf rätt så tycker han de är för långt att köra från mellansverige till knutan , och där kommer du oxå ifrån sleeperix!
Känns som det inte handlar om pengar utan avstånd!

jag har simpel smak men jag är bara nöjd med det bästa!

///MMM///
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Kan bara skriva en sak: BMW CS har mycket att lära sig från Bimmers Of Sweden!
Varför lyckas 4 år gammal "klubb" med över 750 stycken BMW på plats på en träff på Mantorp förra året?
Bara en bråkdel av folket visste vad BMW CS är för nåt...
Dags att tänka om istället för lagga av för då försvinner det ännu fler medlemmar.

BMW - Beroende Med Wilja
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Precist! De har lyckats riktigt bra! 750 st e riktigt bra resutat.

sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Skorpionen: Hur menar du då att styrelsen ska få veta vad du tycker om du inte vill framföra det på klubbens forum, eller ta det direkt med klubben på något sätt?

Träffen har gått mellan 100000-200000 back om året, om jag minns rätt dom senaste åren.

Jag åker ju på träffar både norr o söderut så jag förstår inte riktigt vad du menar, kanske e jag bara trött :)

Visst kan klubben lära av BOS, men BOS och BMW CS är inte riktigt jämförbart.

Sen så är det alltid så att en klubb/förening blir vad medlemmarna gör den till.

Nu tänker jag inte säga mer i ämnet, har sagt det jag ville säga. Och nu ska jag istället lägga min fritid på M5:an :)
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Jag vet att en del i styrelsen i BMW cs finns här på AP... mer behövs inte sägas om det!
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
En sak är iafl säker, både BMW CS o Bos gillar BMW .
Sedan har väl Bos en helt annan inriktning på sina träffar mot
BMW CS .

Bos gillar lite mer styling mot CS folket som gillar mera
Original bilar.

Inget snack om att Arne gör rätt saker på sina träffar, båda har o lära
sig från varandra.
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Jag borde inte lägga mig i detta men gör det ändå, orsakerna är flera. För det första är jag inte ordförande i BMWCS längre, för det andra är detta fel forum att diskutera BMWCS angelägna frågor hur stendött BMWCS forum än må vara och för det tredje så svarar jag på ett helt anonymt inlägg.

Hur som helst. Skorpionen: Jag antar att en av dom som hänger här på forumet som du syftar på är jag, du har åtminstone läst min ledare vilket är glädjande. Du skriver att det är bara att öka medlemsavgiften med 50kr/medlem så löser sig de ekonomiska problemen för BMWCS, tyvärr så räcker inte 50kr/medlem, inte ens med drygt 3000 medlemmar som klubben nu har, sanningen ligger närmare 100kr/medlem i avgiftsökning än 50 kr. Min stilla undran är då om 95% ska betala 100kr mer i årasavgift för att samma 200 personer ska kunna åka på en träff i Sveriges mest sydliga ände? Du läste ju tydligen min ledare men du missade tydligen också min poäng nämligen att en sommarträff som roterar runt i landet har chans över en 5 eller 10-årsperiod att attrahera fler medlammar till just sommarträffen än en som konstant ligger "fel" för de allra flesta i klubben. Tyngdpunkten av BMWCS medlemmar ligger i Mälardalen. Som jag skrev så ligger det på ett alldeles för långt avstånd för att över 97% av Mälardalens medlemmar aldrig sätter sin fot på Knutstorp. Jag personligen tycker det rimmar illa.

BMWCS behöver fler eldsjälar, du skorpionen verkar ha många åsikter så klubben kan säkert vara behjälpt av dina resurser, det är bara att frivilligt anmäla sig för att åtnjuta det glamorösa ideella föreningslivet istället för att klaga utan signatur på ett öppet forum.

Johan Nordkvist
F.d. ordförande BMWCS
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Johnor:

1. Jag klagar inte, de vart jag tydlig med när jag startade tråden!!!

2. Ni gör ett fantastiskt jobb och vill ge er Eloge, hade jag velat sitta i er position hade jag gjort det.

3. Signatur eller ej, så länge det inte blir personangrepp, pajkastning mm så tycker jag man kan vara anonym, annars håller jag med dig!
Själv har jag inte gjort något av det!

4. Rätt eller fel forum, vem bestämmer det? Så här många svar hade inte BMW cs sida fått! fler kommer säkert!!

5. Du menar att träffen ligger fel, MEN träffen har ju BARA varit på knutstorp i 27 eller 28 år?? väldigt många år, om nu det har varit fel ställe!!

6. Ok, 100:- och då går cluben +? Jag kan betala medlemsavg på 500 och mer för att vända trenden!
Man skulle kunna fråga medlemmarna , hur de ställer sig till det!

7. Jag kan stilla din undran och föreslå 200:- i höjda avgifter och då kan vi kanske ha 2 st sommarträffar på bana.
En i mälardalen och sen då knutstorp! och då kan cluben gå + oxå!
Nu vet jag inte vad banhyror kan kosta på en helg, så jag kan ha helt fel, men jag förutsätter att jag får reda på det.

Jag har läst igenom aktiviteterna ni ska ha på Aronborgs konferanshotell

Fredag: Äter o dricker gott! samvaro, däckspark semesterminne.

Lördag: Körning på arlandabanan chockladprovning, utställning av BMW
provkörning, tur med rib-båt och shopping i sigtuna

Söndag: Hej då ,utcheckning o hemfärd!

Jag vet inte , MEN skall inte BMW sommarträff handla om däckskrik,BMW CUP, bankörning mm, en vanlig hederlig banträff (sommarträff)!?

BMW ligger oss varmt om hjärtat och vad e då bättre än att se dom i aktion på bana , samtidigt så e det utställning och lite tipsrunda för dom som gillar det.
Hoppas tråden kan gå vidare med sakliga frågor och svar utan någon tar det som kritik eller klagomål.

Vill också be om ursäkt, visste inte att du inte var ordf längre!

MvH Skorpionen

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jo jag vet att 08 vill ha bort knutstorp....men är det rätt att ersätta knutstorp med att sitta på ett konferenshotell och åka på choklad provning eller att titta på nya bmw? Sjunker medlems antalet och framförallt de som åker aktivt på träffar då kanske man ska se vilken grupp som i första hand åker på bilträffar och vad de vill ha? Tror inte att någon lockar en 25åring till något konferenshotell precis. Då hade det varit bättre att bygga vidare på knutstorp...för det finns inte någon bana i Stockholm eller hur var det med det?
Vad lockar någon att bli medlem i bmwsc? Förutom bankörning med sportklubben?

/Pelle
Visa användare
3.136
AlexanderK
I3 120
Z4 E89 23i manuell
Det de flesta nog inte förstår är att det hela handlar om hur man bästa använder klubbens och medlemmarnas pengar till gagn för så många medlemmar som möjligt.

Det är möjligt att skorpionen vill betala en hundring mer i medlemsavgift, men frågan är om samtliga 3100 andra medlemmar vill betala en hundring mer i medlemsavgift för att skorpionen ska åka på bana en gång om året på ett event som ligger fel för ca 97% av klubbens medlemmar.

Även om vi höjde medlemsavgifterna med en hundring så kvarstår ändå frågan om det är det bästa sättet att använda medlemmarnas pengar. Svaret är helt enkelt: Sannolikt inte.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Alexanderk: Vad är en hundring för att vända trenden så klubben kan börja gå plus?
Vad är 200 kronor för att klubben ska gå plus , samt att Alexanderk kan åka på klubbträff i mälardalen och jag på knutstorp!!

De här med att flytta på knutstorp, har ni i mellansverige velat länge!
Det gjordes ett försök 2010 tror jag det var , på kinnekullering !! Hur gick den träffen ? Blev ni många?

För något år sen RÅKADES det missa boka knutstorp .... jodå, försök har gjorts!!

Porsche klubbens 5000 medlemmar betalar ca 600 om året ... hur kan dom?
De har banträffar runt om i sverige och de får styr på det!
De är på knutan vissa år 2ggr om året och där kommer folk från mälardalen också.
Jag undrar om det är så att 97 % av Porsches medlemmar finns i mälardalen ? men de är en helt annan historia.

Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Rättelse: Medlemsantalet i Porsche klubb sverige är 5600.... rätt ska vara rätt!
Skorpionen: Är det Knutstorp som du har hängt upp dig på? Håller med dom som tycker du borde ta det med BMW CS om du är jättemissnöjd.

För min del är Knutstorp något som jag bara läst om, under de 10-12år jag varit medlem har jag aldrig varit där och aldrig tänkt på att åka dit. Det är så långt bort att man måste ha boende.

Det bästa för alla medlemmar bör vara att alternera träffarna, Knutstorp, Mantorp, Gelleråsen, Sundsvall raceway, Gotland ring och så vidare. Hur många medlemmar boende norr om Gävle åkte till Knutstorp?

Jag är inte ett dugg intresserad att betala ens 10kr för att spara en årlig Knutstorpsträff, den som lever enbart på nostalgi kommer inte finnas kvar.

Porscheklubben är mycket mer inriktad på bankörning.

Mvh Stephan
Visa användare
3.136
AlexanderK
I3 120
Z4 E89 23i manuell
Skorpionen:

Det handlar i grund och botten inte om att spara pengar. Det handlar om huruvida det är det bästa sättet att använda medlemmarnas pengar oavsett hur hög medlemsavgiften är. Vilket du borde ha sett om du läste HELA mitt inlägg.

Drar mig till minnes min juridik-lärare som spände ögonen i mig och sa "Läs HELA paragrafen innan du yttrar dig".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.