AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Tvivelaktigt upplägg med tjänste/personalbil.

Visad 5.434 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg649st
Postad/Inlagd2014-03-28 21:02
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Merca med skruvad sexa.
Tvivelaktigt upplägg med tjänste/personalbil.

Min arbetsgivare har gått över från traditionell leasing till att hyra våra tjänstebilar. Inget märkvärdigt då det enligt siffernissarna ska ge vissa fördelar i bokföringen. Nu är det inte den biten som är intressant för oss som har tjänstebil.

Det är upplägget som är desto lurigare. Om vi väljer att ta ut en bil över X antal basbelopp får vi ett bruttolöneavdrag på t.ex. 4000 kr per månad för att täcka merkostnaden för den dyrare bilen. Inget konstigt än så länge. Som kompensation för bruttolöneavdraget erbjuds vi att hyra ut våra egna garage till hyrbilsfirman. För att kvitta bort ett bruttolöneavdrag på 4000 kr erbjuds vi 2000 kr i garagehyra per månad. Då andrahandsuthyrning upp till 40000 kronor per är "skattefri" gör jag ingen "förlust" om skatten är 50%. Hyrbilsfirman kan på så sätt täcka merkostnaden för den dyrare bilen med arbetsgivaredelen av bruttolöneavdraget. Med ett bruttolöneavdrag på 4000 kr blir det ca 1350 kr över till hyrbilsfirman.

Nu till det roliga. Jag har varit i kontakt med både Skatteverket och revisorer som anser att garagehyran ska betraktas som inkomst av tjänst i.o.m. kopplingen till min arbetsgivare. I.o.m. att garagehyran betraktas som inkomst av tjänst ska någon betala arbetsgivareavgifter, troligtvis min arbetsgivare. Ingen har lyckats hitta rättsfall på liknande upplägg.

Hyrbilsfirman har fler ess i rockärmen. Vi erbjuds mot ett högre bruttolöneavdrag att köpa ut bilen efter tre år till ett väldigt lågt pris. Vi betalar m.a.o. av på bilen med bruttolöneavdrag. Enligt hyrbilsfirman är det helt
ok att göra så. Även detta sågas av expertisen. Bruttolönepengar ska beskattas, punkt slut.

Hyrbilsfirman hävdar med den drucknes envishet att deras upplägg är helt legala. Det är som att snacka med en vägg. Det fina i kråksången är att hyrbilsfirman troligtvis går fri om skatteverket slår ner på det. Det är jag och arbetsgivaren som sitter med Svarte Petter.

Även de som inte är berättigade till tjänstebil erbjuds personalbil med samma upplägg.

Jag tackade för mig och gick över till egen bil i tjänsten.

Någon annan som har råkat ut för samma upplägg?

Fjollorna kör bil med stjärnan i ringen.           IP: ...[.129.85]
Antal inlägg15.999 st
Postad/Inlagd2014-03-28 21:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Aldrig hört talas om ett liknande upplägg. Det där bara stinker skatterevision. Och den som drabbas blir du.

-------
//Lövet           IP: ...[.220.58]
Antal inlägg649 st
Postad/Inlagd2014-03-29 06:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Merca med skruvad sexa.
Jag är j-vligt glad att jag kör egen bil i tjänsten och slipper skiten. Det kan svida rejält om man åker dit. J-vla fifflare.

Deras sätt att räkna fram förmånsvärden är väldigt kreativa. Även där är det föraren som sitter med Svarte Petter.

Antal inlägg3.095 st
Postad/Inlagd2014-03-29 08:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
228i cab
850i
M6 E63
I3 120
Ja, det där lät lite lurigt. En bra grundprincip är alltid att; när ett upplägg är krångligt att förstår eller verkar underligt, så ÄR det alltid krångligt, underligt och skumt!

Även det där när folk gör affärsupplägg på områden där det inte ens finns några rättsfall hur saken tidigare har bedömts brukar också vara en bra indikator på hur att något är lite halvsuspekt.           IP: ...[0.30.84]
Antal inlägg649 st
Postad/Inlagd2014-03-29 10:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Merca med skruvad sexa.
Träffade en tomtarna bakom hyrbilsfirman - riktigt gangstertyp i kostym.

AlexanderK: Du slog huvudet på spiken.

Antal inlägg7.516 st
Postad/Inlagd2014-03-29 11:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
992 GT3 -21
Vad är det för hyrbilsfirma det är frågan om?           IP: ...[127.134]
Antal inlägg649 st
Postad/Inlagd2014-03-29 12:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Merca med skruvad sexa.
[LÄNK]

Antal inlägg3.020 st
Postad/Inlagd2014-03-29 12:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 530dA
i3
Ett bra citat från en av mina finansierings profesorer: "There are no free lunches".           IP: ...[.132.64]
Antal inlägg649 st
Postad/Inlagd2014-03-29 15:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Merca med skruvad sexa.
Min favorit: Där är gratis ost i råttfällan.

Antal inlägg15.999 st
Postad/Inlagd2014-03-29 18:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Det är tämligen ovanligt också med kontor i ett industriområde för ett finansbolag men det kanske är en parentes. Bolaget har varit aktivt ett par år trots allt.

-------
//Lövet           IP: ...[.220.58]
Antal inlägg434 st
Postad/Inlagd2014-03-30 10:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag har sett ett liknande upplägg för ett par år sedan där vi fick i uppdrag att försöka hjälpa de anställda ur knipan. Kan bli rätt jobbig situation för den enskilde,inte minst likviditetsmässigt, med kraftig upptaxering samt skattetillägg ifall det vill sig illa.

Två saker ovan är direkt felaktiga. När du hyr ut till din egen arbetsgivare får du inte tillgodoräkna dig 40 000 kr som schablonavdrag (skattefri hyra). Det andra är att utköpet av bilen alltid måste ske till marknadsvärdet för att undvika tjänstebeskattning, oavsett hur lågt eller högt restvärdet på bilen är.

996turbo           IP: ...[.146.51]
Antal inlägg649 st
Postad/Inlagd2014-03-30 22:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Merca med skruvad sexa.
SotaM: Precis vad jag har försökt förklara för vår ekonomichef.......... Det tutar upptaget på alla linjerna. Kan bli väldigt dyrt för företaget om masen lägger näsan i blöt.

Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2023 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW z3  -97
Pris: 55.000:-

BMW 550i LCI  -07
Pris: 175.000:-

BMW 330Ci  -01
Pris: 35.000:-

BMW 325i Coupé E92  -07