AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Import ]

Erfarenheter av utlandsbetalning kontra olika banker

Visad 12.895 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg91st
Postad/Inlagd2014-03-08 23:56
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535d M-sport -09
Passat 1.8T Variant
Skoda pickup 1.9d
vad har ni för erfarenheter av utlands/eu betalningar från era banker? Läste någonstans om att en regel inom eu säger att det ska ta max en dag från ditt konto till den (i detta fall) tyska banken. Sen kan det ta ytterligare en dag från den tyska banken till betalningsmottagaren.

Expressöverföring bjuder de flesta banker, vissa säger sig att det tar någon timme, andra säger 1-3 dagar.

I mitt fall har jag nordea och swedbank
.
Nordea säger enligt kundtjänst att det är inte stor skillnad mellan vanlig eller express, och att i bägge fallen går det mellan 1-3 bankdagar.

Swedbank säger att det tar ca 1 dygn från sverige till tykland, och ev 1 dygn till från tysk bank till mottagare. Express hos swedbank ska enligt hemsidan ta några timmar.

Ska man utgå från den fakta jag fått fram så är swedbank snabbast. Men erfarenhet väger mer och då frågar jag er: Hur har ni gjort & vilken bank har ni använt er av? Var det en vanlig eller expresstjänst?

Mvh / Naderi

IP: ...[.149.52]
Antal inlägg3.716 st
Postad/Inlagd2014-03-09 00:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Naderi

Jag har Swedbank och jag valde Urgent Transfer...kostade ca 350kr
då hade BMW Munchen Niederlassung pengarna efter ca 22-24 tim           IP: ...[170.169]
Antal inlägg3.052 st
Postad/Inlagd2014-03-09 07:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Handelsbanken. Överföringen förberedd med banken före avfärd mot söder. Mottagaren låg online med sin bank. Efter klartecken per telefon till SHB tog det ca en kvart, innan mottagaren kunde se pengarna på sitt konto.

/Lennart           IP: ...[.230.60]
Antal inlägg2.148 st
Postad/Inlagd2014-03-09 09:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
M550i G30 Imola röd -Enda M550i i Europa i den färgen.
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
De är mycket om och men här.
Grejen är ju också vilken bank som mottagaren har, vilken tid du gör överförningen, då vissa banker kör jobben med att flytta pengar vid vissa tider (Batch köring på IT språk).
Tex har jag varit med om
Swedbank urget kl 10:00 kom inte fram samma dag till en tyskbank.
Men andra har man för för 11 och haft kl 14.
Så det enkla svara är att det är säkras räkna på ett dygn med urgent.
          IP: ...[5.6.165]
Antal inlägg5.125 st
Postad/Inlagd2014-03-09 10:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ofta är det som Jörgen skriver. Säljföretaget har ofta någon liten Sparkasse som sin bank som den svenska banken inte har som korrespondentbank (som det heter på bankspråk) vilket gör att den svenska banken gör betalningen via sin korrespondentbank och därför kan det ibland ta längre tid (än vad det borde) samt just tidpunkten på dagen som man gör betalningen. Det är ju samma som när du betalar dina räkningar i Sverige. På Plusgirot kan du göra betalningarna betydligt senare än ex vis Handelsbanken och få betalningen bokad på samma dag. På Handelsbanken flyttas ofta betalningen över till nästkommande bankdag om du gör betalningen på eftermiddagen, vilket ej är fallet hos Plusgirot.

/Anders           IP: ...[127.147]
Antal inlägg91 st
Postad/Inlagd2014-03-09 12:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d M-sport -09
Passat 1.8T Variant
Skoda pickup 1.9d
Bianca; vilken tid på dygnet gjorde du din överföring?

I mitt fall så är det auk. BMW som ska ta emot betalningen så man tycker de bör vara en "större" bank (raiffeiesen bank, schwabmunchen).

Det känns som jag borde ta via swedbank rent hastighetsmässigt, men nordea har kundtjänst dygnet runt vilket är tryggare om något skulle strula. De har ju expressöverföring oxå men om det går snabbare är det ingen som vet :-/           IP: ...[40.36.4]
Antal inlägg3.716 st
Postad/Inlagd2014-03-10 06:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Naderi

Ringde min handläggare runt 12 tiden och godkände att han skulle göra den elektroniska överföringen till Munchen
Dagen efter vid ca 11 tiden så ringde bmw säljaren o sa att pengarna kommit in på deras konto           IP: ...[170.169]
Antal inlägg45 st
Postad/Inlagd2014-03-18 22:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 Coupe -96
328IAM Touring -13
Sist jag köpte bil i tyskland (hösten 2013) så använde jag swedbanks internet bank och gjorde en utlandsöverföring, mycket smidigt.
Det tar upp till 2h innan banken godkänt mottagaren sen går överföringen direkt. Den korta historien:
1. Kommer ner och kollar på bilen, allt ser bra ut.
2. Loggar in på swedbank och registrerar säljarens konto nr. (banken måste sen godkänna mottagaren vilket sköts automatiskt)
3. Skriver papper och kvitton.
4. Åker och fixar skyltar och försäkringen
5 Tillbaka på säljarens kontor efter ca 1,5h och loggar in på swedbank och gör överföringen.
6. jag loggar ut och säljaren loggar in och ser då att pengarna har kommit in på hans konto.

IP: ...[52.1.48]
Antal inlägg2.148 st
Postad/Inlagd2014-03-18 23:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
325 E30 Cab-93a
Fredrik, från punkt 5 till punkt 6 kan det ta 24h           IP: ...[5.4.246]
Antal inlägg45 st
Postad/Inlagd2014-03-19 18:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 Coupe -96
328IAM Touring -13
Enligt swedbank så tar betalningar till utlandet upp till 24h, men om du för över pengar till ett utländskt konto så ska det gå direkt (efter att kontot godkänts). Så fick jag det förklarat för mig. Förvisso så kryssade jag i rutan "express överföring" kostade 50kr eller om det var 150kr extra. 2 dagar senare köpte även min far en bil och använde samma metod, dock så litade inte denna säljare på internet banken så han åkte till banken för att kontrollera. Det tog nästen en timme innan banken kunde bekräfta att pengarna kommit över.           IP: ...[52.1.48]
Antal inlägg45 st
Postad/Inlagd2014-03-19 19:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 Coupe -96
328IAM Touring -13
"Enligt swedbank" kanske var lite att ta i, jag menar enligt min bankman på swedbank.           IP: ...[52.1.48]
Antal inlägg2.148 st
Postad/Inlagd2014-03-19 20:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
325 E30 Cab-93a
Fredrik, det har ca 2h att godkänna konto. Det går inte direkt, det kan ta upp till 24h även om du köper express överförning.
Det beror på banken somtar emot, går det på en timmer har du haft flyt kan jag säga. Jag har köpte många bilar i Tyskland och en timme har aldrig hänt.           IP: ...[170.190]
Antal inlägg5.125 st
Postad/Inlagd2014-03-19 21:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Som ovan nämnts så beror det även i stor utsträckning på vem som är mottagande bank och ofta är det en mindre Sparkasse osv, vilket gör att det tar längre tid.

/Anders           IP: ...[127.147]
Antal inlägg45 st
Postad/Inlagd2014-03-19 21:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 Coupe -96
328IAM Touring -13
Såg att jag hade lite fel med direkt betalning, så här skriver swedbank på sin hemsida om internationella betalningar. Och som jag skrev, det tar upp till 2h innan du kan skicka pengar till en nyregistrerad mottagare. Det kan mycket väl vara så att vi haft tur med bankerna för deras påståenden har stämt för oss, men som du säger så kan det säkert variera.

----------------------------------------------------------------------------------
En betalning som godkänts på en helgfri vardag mellan 07:30-17:00* genomförs direkt.

En betalning som godkänts på en kväll eller en helgdag genomförs normalt kl.10:30 nästa bankdag.

En betalning med ett framtida betalningsdatum genomförs normalt kl. 10:30 på den angivna dagen.

En betalning som genomförs kl. 10:30 är fram till denna tidpunkt synlig under Aktuella kontohändelser. Betalningen är därefter inte synlig under Aktuella kontohändelser utan presenteras när den är färdigbehandlad under Historiska kontohändelser.

*Kan vara ett tidigare klockslag dag före helgdag.

----------------------------------------------------------------------------------
          IP: ...[52.1.48]
Antal inlägg767 st
Postad/Inlagd2014-03-19 21:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
F25 X3 2,0d -11
E38 750iAL High Security -98
F02 750iAL -11
F20 116d -13
Fredrik8, det du skriver gäller nog betalningar inom Sverige.

För Swedbank Europabetalning Urgent (350:-), så skriver de här [LÄNK] så här:

===
Europabetalning Urgent är en betalning till en mottagare inom EU, EES eller Schweiz i EUR . Betalningen når normalt mottagarens bank samma dag som den genomförs.

Enligt EU-regler ska betalningen i normala fall sättas in på mottagarens konto samma dag som mottagarens bank tar emot betalningen. Kommer betalningen sent på dagen kan dock insättningen ske nästa bankdag.

Enligt betaltjänstlagen får betalningen om den är till ett land inom EU/EES i EUR högst ta 1 bankdag. Insättningen på mottagarens konto får dock ske ytterligare en bankdag senare om mottagarens bank får betalningen sent på den dagen.
===

Mvh
Tommie
          IP: ...[.235.14]
Antal inlägg45 st
Postad/Inlagd2014-03-19 22:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 Coupe -96
328IAM Touring -13
Tommie, om du har swedbank så logga in tryck sedan på "Betala/överföra" sen trycker du på "Internationella betalningar" där hittar du denna info. I Sverige går det väl aldrig på samma dag om du har olika banker?           IP: ...[52.1.48]
Antal inlägg10.942 st
Postad/Inlagd2014-03-19 22:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 530dX M-sport -16
Golf R -11

Det går på samma dag i Sverige men de gånger jag flyttat från SEB till Avanza så har man behövt göra överföringen på förmiddagen för att den ska synas på Avanza samma dag.

___
//Ulf
          IP: ...[3.93.82]
Antal inlägg45 st
Postad/Inlagd2014-03-19 22:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 Coupe -96
328IAM Touring -13
Tommie, Det du länkar till är om du går in på banken och gör överföringen, Internet banken är inte samma sak.

I vart fall så e vi ju överens att det kan ta från direkt till 24h för betalningen:)

"Saknar edit funktion"           IP: ...[52.1.48]
Antal inlägg767 st
Postad/Inlagd2014-03-19 22:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
F25 X3 2,0d -11
E38 750iAL High Security -98
F02 750iAL -11
F20 116d -13
När jag klickar på länken kommer jag rätt.
Det står på sidan innan (i brödsmulenavigeringen) att det avser internetbetalning. Det är i alla fall så jag uppfattar det. [LÄNK]

Edit finns. Klicka på "Redigera inlägget", som visas vid ditt inlägg upp till en timme efter inlägget är gjort, under förutsättning att du är inloggad. Pro-medlemmar kan ändra alla sina inlägg när som helst.

Mvh
Tommie           IP: ...[.235.14]
Antal inlägg3.651 st
Postad/Inlagd2014-03-20 08:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
525ITM-Sport -02
SAAB 900-98
530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Opel Signum elegance -03
LMC Cruser Comfort Premium 731 2016
Tänk även på att Swedbank har numera en gräns på "internetdosan" på 150t.
Vill man föra över större belopp så är det bank-id som gäller.

Och som dom flesta säger så räkna med minst ett dygn xtra så slipper du att bli nagelbitare på köpet.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii [LÄNK]           IP: ...[.233.72]
Antal inlägg7.062 st
Postad/Inlagd2014-03-20 12:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Det jag kommer ihåg av en universiteskurs jag läste i Berlin gällande central banker var detta:

En bank är skyldig att alltid ha täckning för det kapital den har i omlopp. Det betyder att de pengar den saknar för natten lånas av centralbanken eller annan bank innan stängning. Hur kan det då komma sig att bankerna inte har pengar?

Jo, alla betalningar som vi (företag, privatpersoner och andra institutioner) gör fram och tillbaka gör ju att banken hamnar i viss obalans eftersom en stor del av bankens tillgångar är låsta i mindre flexibla finanisella instrument, läs lån, obligationer osv. Det är ju inte alls säkert att de "olåsta pengar", alltså till och från banken just den dagen var lika stora. Man har exempelvis två sessioner per dag då pengar skickas, en nära öppning och en efter lunch (ungefärliga tider). Sen efter det kan banken summera sitt netto och antingen låna ut till en annan bank, eller låna från en annan bank, för att ha korrekt balansräkning över natten. De får alltså inte låna ut pengar de inte har.

Det gör att beroende på tiden på dygnet så kan din betalning gå direkt, om du hinner för en sån här tidsslot som finns, eller dröja upp emot 24 timmar om du missade den.

Minnet är inte 100 % sen jag läste detta och det var lite mer makrofokus på denna kurs, men jag tror principen även påverkar detta.

Kort sagt, pengar kan skickas hyfsat direkt om tidpunkten är rätt, men efter en viss tid stänger de aktiviteterna och börjar förbereda sig för att balansräkningen är korrekt inför natten.

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 2002  -70
Pris: 85.000:-

BMW 318ti  -03
Pris: 37.000:-

BMW 730 d  -17
Pris: 469.000:-

BMW 320  -94