AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Bilstereo GPS Navi TV Tele Ljud Larm ]

E70 X5 - 2009 Problem med TV-bild och backkamera vid retrofit CCC -> CIC

Visad 1.870 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg95st
Postad/Inlagd2014-02-26 16:10
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW X5 3.0D xdrive 2009
Tjena!
Jag har gjort en cic retrofit, tidigare hade jag ccc pro med tv och back kamera bluetooth hela kittet.

Nu har jag tyvärr lite problem. Jag visste att kameran och tv funktionen inte skulle funka direkt. Så företaget som sålde kittet till mig koppla upp sig mot bilen för att koda in dessa. Funktioner.

Enheten är redan kodad och aktiverad efter VIN.

Han löste så att jag fick ljud men ingen bild på skärmen varken på kameran eller via tv. Endast ljud.

Han säger nu att jag måste ändra lite på dragningar i huvud enheten

[3:09:47 PM] TE Support: Shema ---> real PIN in white 12 pin connector
18 --> 2 +
28 --> 12 -

Och
and you have to reconnect RVC from Video module to CIC DIRECTLY<<< [3:10:36 PM] TE Support: AND REAR CAMERA IS:
21 --> 5 +
24 --> 8 -

<<<

Sen skickade han mig lite scheman på hur det ska se ut.

Problemet är att jag fattar 0 utav vad han menar. Och jag har inte hört från någon annan som har behövt göra detta.

Missar jag något här eller är det verkligen såhär det ska gå till?
Hur ska jag tolka det han skriver hur ska det se ut?

Skulle bli väldigt glad om någon kunde hjälpa mig här så att jag kan få ordning på detta. Kan även posta schemorna om det är till hjälp.

Mvh
Mevvan           IP: ...[41.6.90]
Annons
Antal inlägg1.931 st
Postad/Inlagd2014-02-26 20:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Det står ju vad dem vill att du ska göra. Posta gärna scheman så kanske man kan införa någon typ av input om du inte e så inne på scheman mm :) Annars har du WDS att kolla på också.           IP: ...[114.227]
Antal inlägg95 st
Postad/Inlagd2014-02-26 21:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW X5 3.0D xdrive 2009
F-Tar: Jo du har rätt det står redan vad jag ska göra men jag blir förvirrad. Jag fattar inte vad han menar med siffrorna. En sak har jag nu förstått för att back kameran ska fungera måste den vara kopplad till cic direkt. Idag går den först till video modulen sen vidare till cic. Jag ska alltså dra om så att den går direkt in på cic.

TV funktionen förstår jag fortfarande inte.

Jag har fått två XPS filer som är schemor.
Sen fick jag denna bild
[LÄNK]

Jag uppfatta att den bilden är en sammanfattning.

IP: ...[41.6.90]
Antal inlägg95 st
Postad/Inlagd2014-02-26 21:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW X5 3.0D xdrive 2009
[LÄNK]
[LÄNK]

resterande av schemorna jag fick som xps filer           IP: ...[160.204]
Antal inlägg95 st
Postad/Inlagd2014-02-26 21:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW X5 3.0D xdrive 2009
Ber riktigt om ursäkt för att jag dubbelpostar :(!
Det han skrev syns på bilden här också.[LÄNK]           IP: ...[41.6.90]
Antal inlägg1.931 st
Postad/Inlagd2014-02-26 21:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Dessa bilder är från WDS. Siffrorna är Block.Nr.. Alltså de nummer som är närmast modulen på bilden.

Det va väligt små bilder och svårt att läsa texten. Men om jag får summera det jag förstått.

Han vill att du skall flytta dessa trådar med nummer till White 12pin block. Försöker hjälpa det som går men lite svårt då man inte har hela biden.           IP: ...[114.227]
Antal inlägg95 st
Postad/Inlagd2014-02-26 21:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW X5 3.0D xdrive 2009
F-tar:Du har rätt faktiskt såg nu också att bilderna var mycket små. Uppskattar att du försöker klargöra lite för mig men det ringer inga klockor alls. Jag va sämst på detta i skolan också.

Behöver ha allt framför mig i fysiska delar typ. Vettefan vad jag ska göra! På något sätt måste jag lösa detta.

White 12pin block TROR jag att jag vet vilken det är så långt hänger jag med iaf.           IP: ...[160.204]
Antal inlägg1.931 st
Postad/Inlagd2014-02-26 22:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Detta bör inte skall vara så svårt (säger en elektriker :O ;)) Skämt åsido.. Såg att du postat på bmw forum också, provade dem att byta prod.dat?

I alla fall så tror jag att ifall du har dessa block framför dig och tänker att du skall gå från backkameran direkt in till CIC ist för genom video modulen sedan till CCC så kommer det bli enklare. Bocka av PIN nr eftersom och flytta över trådarna som han beskrivet, sök upp vilken nummer som går in till video modulen från backkameran och dra in dessa in direkt till CIC ist såsom han beskrivet i texten.

Från blcock på videomodul, pin 18 --> 2 +på CIC direkt
Block, pin 28 --> 12 -på CIC direkt. Båda dessa borde gälla ifrån backkameran av vad jag förstått. OSV..

Läs och studera :) Jag försöker bara förstå hur han menar. Men det kanske är en början. Hoppas det löser sig i alla fall. Det borde bli enklare då man har grejerna framför sig och bockar av eftersom. Jag själv får ibland fundera i flera dagar innan jag kommer på logiken, men sånt hör till. De är det som gör det så kul samtidigt tycker jag.
          IP: ...[114.227]
Antal inlägg95 st
Postad/Inlagd2014-02-26 22:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW X5 3.0D xdrive 2009
Hehe jag pluggade till rörmokare och vi läste lite el också. Man ångrar ju lite att man körde med attityden "äh jag ska ändå byta toaletter bara" iaf :)

Jo det stämmer jag postade där också. Killen som hade gjort guiden nämnde inget om att byta pins så jag tänkte kolla om det stämde. Men läste sen på bmw coding att andra med just e70 har haft samma problem och de har löst det på samma sätt som jag nu försöker.

Sitter i garaget nu och funderar på om jag ska öppna upp och göra det nu eller göra det imorgon utan att stressa.

Men det är som du säger när allt är framför mig kanske jag lyckas bättre. Hoppas iaf på det ska köra den taktiken som du sa försöka köra allt eftersom. En fråga bara när det står 18--> 2+ är det en hel rad då ? Alltså en hel serie?

Måste hitta vart video modulen är också vet att den sitter någonstans på passagerar sidan...

Fan Tack för hjälpen jag fick lite hjälp att fatta iaf och då det förklarat uppskattar det verkligen. Tack:)           IP: ...[41.6.90]
Antal inlägg1.931 st
Postad/Inlagd2014-02-26 22:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Det e där det straffar sig ;)

Precis, det verkar inte finnas någon annan utväg än att dra om lite trådar. Sällan det är plug and play.

Jag själv hatar att stressa men samtidigt vill få de gjort :P Så de blir alltid en blandning :P

Som jag fattat är det från ett block med pin nummer till ett annat block med ett annat pin nummer (står smått på blocken vilken pin.nr)

Sök upp videomodulen med dessa trådar, plocka ut trådarna och sätt in dom bak på blocket till CIC direkt :) Gå efter beskrivning så gott det går och skriv gärna hur det går för dig :)           IP: ...[114.227]
Antal inlägg95 st
Postad/Inlagd2014-02-27 10:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW X5 3.0D xdrive 2009
F-Tar: Exakt det som är problemet jag hatar att vänta men vet också att det oftast blir fel när man stressar tyvärr.

Tackar så mycket för all hjälp det har varit till hjälp ser faktiskt lite klarare nu hehe. Jag har skrivit ut schemorna idag och ska försöka ge mig på det i lugn och ro. Uppdaterar allt eftersom :)           IP: ...[.70.244]
Antal inlägg95 st
Postad/Inlagd2014-02-27 20:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW X5 3.0D xdrive 2009
Nu har jag varit bak i bagaget och tittat lite på video modulen som sitter där. Hittat det vita uttaget också? Frågan är bara det här med att jag ska koppla den direkt till cic? De syftar väll inte på att jag ska dra en kabel ändå från bagageluckan in bakom min cic enhet?

Det måste ju vara runtomkring modulen Jag skall ändra eller har jag helt fattat fel nu igen...           IP: ...[.61.135]
Antal inlägg1.931 st
Postad/Inlagd2014-02-27 20:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Eller skarva? Den gick ju liks bak på din fd CCC :)           IP: ...[114.227]
Antal inlägg95 st
Postad/Inlagd2014-02-27 21:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW X5 3.0D xdrive 2009
f-tar:Det va det jag tänkte ccc kabeln iaf en del måste ju gå där bak måste ju vara möjligt att liksom skarva in sig där. Kan ju inte vara möjligt att riva upp halva bilen för att dra sladden. När man läser om andra som gjort det låter det som en 5 minuters jobb. Gäller bara att hitta rätt kabel.. Där var vi igen på schemorna. Aja ligger kvar här hela natten i garaget o försöker klura ut detta..           IP: ...[71.1.30]
Antal inlägg95 st
Postad/Inlagd2014-02-28 00:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW X5 3.0D xdrive 2009
Nä orkar inte blir frustrerad bara och förstår inte vad det är Jag gör. Ger upp nu. Om jag inte hittar någon som kan hjälpa mig med detta eller löser det själv plockar jag ur cic helvetet och sätter tillbaka ccc:n           IP: ...[.70.244]
Antal inlägg1.931 st
Postad/Inlagd2014-02-28 06:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Men gere ;) Slappna av och tare lungt! Du har alla grejer för att göra det och det som saknas är detta lilla.. Några småtrådar bara. Jag skall ta mig en stund sen och kolla igenom schemorna igen, fast går inte att använda wds på jobbdatorn.           IP: ...[.230.66]
Antal inlägg1.931 st
Postad/Inlagd2014-02-28 08:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Hur stort är blocket bak på cic?

Då du beskriver så här:

Pin 18 och 28 är CIC, från denna 12-pin block plocka ut 2 och 12 och sätt in i cic på nåt vänster (är trådarna svart/gul så skarva in dem på bef kabelstam med samma färg, det är kcan h/kcan l, buss.)

"[3:09:47 PM] TE Support: Shema ---> real PIN in white 12 pin connector
CIC 18 --> 2 +
CIC 28 --> 12 -

Från kameran direkt, pin 5 och 8 (sitter i videomodul) skall du sätta in bakom cic på 21 och 24.

Notera färgerna i blocket bak på blocket i videomodul och bocka en efter en vilka som går fram till fd ccc. Försök att hitta rätt tråd att skarva med isf. Jag kan som sagt inte få fram WDS just nu på jobbet men följde dina bilder så gott de gick.

and you have to reconnect RVC from Video module to CIC DIRECTLY<<< [3:10:36 PM] TE Support: AND REAR CAMERA IS:
CIC 21 --> 5 +
CIC 24 --> 8 - "

IP: ...[.230.66]
Antal inlägg95 st
Postad/Inlagd2014-02-28 18:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW X5 3.0D xdrive 2009
F-tar: Tack så mycket du klarar ut saker som jag är helt lost på. Har jobbat hela dagen och tänkt på detta måste få d gjort ska testa ikväll igen. Får försöka göra som du säger. Blocket är stort jag vet inte riktigt hur man ska definera det i ord men plats finns. Verkar så iaf. Ger detta jobb helgen ut annars får jag hitta någon som kan göra det åt mig kanske bmw(om de ställer upp) eller någon annan..           IP: ...[5.40.12]
Antal inlägg1.931 st
Postad/Inlagd2014-03-11 16:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Löst problemet? :)           IP: ...[114.227]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 520d G31 xDrive M-sport  -19
Pris: 423.000:-

BMW M5 Touring  -07
Pris: 249.000:-

BMW 328i M-sport  -97
Pris: 70.000:-

BMW 320 cab M Tech II  -92