AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Erfarenheter av bmw 530d GT

Visad 37.741 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg7 st
Postad/Inlagd2014-05-14 22:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d GT -10
528i -11
Efter tre veckor som GT-ägare kan jag bara instämma i tidigare omdömen. Bra komfort och lyxig känsla. Den är ett slagskepp men har svängradie som ändå gör den lättmanövrerad.

          IP: ...[.136.39]
Antal inlägg5 st
Postad/Inlagd2014-05-16 10:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi A4 Avant 2.0 TFSI 211 -12
Någon som har erfarenhet av två bakåtvända barnstolar modell större (BeSafe Izi Plus i mitt fall) i F07? Antingen båda två i baksätet eller så framför varandra på högersidan? Visst ska F07 ha rymligare baksäte än F11? Vet ni om det endast gäller i bakersta läget?

En helt annan fråga: Kom M-paket först till årsmodell 2012?           IP: ...[.228.49]
Antal inlägg4.913 st
Postad/Inlagd2014-05-16 10:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d F11 -11
335i E93 -08
Med tanke på djupet och bredden på baksätet så ser jag inga som helst bekymmer med två bakåtvända i bak på en F07. Det är MARKANT skilnad på storleken på F11 och F07.           IP: ...[1.41.25]
Antal inlägg5 st
Postad/Inlagd2014-05-16 18:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi A4 Avant 2.0 TFSI 211 -12
Det låter lovande! Hur är utrymmet då baksätet är i sitt främsta läge? Hur stor är justermånen? Jag gissar att man vill ha baksätet längst fram för att få hyfsat bagageutrymme?           IP: ...[wap]
Antal inlägg4.913 st
Postad/Inlagd2014-05-17 11:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d F11 -11
335i E93 -08
Justeringen av baksätet påverkar inte bagagets utrymme.
          IP: ...[4.231.4]
Antal inlägg470 st
Postad/Inlagd2014-05-17 21:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Ni som äger/har ägt F07, har ni haft några särskilda problem? Någon service eller byte av slitdelar som varit extra dyra?           IP: ...[.121.18]
Antal inlägg470 st
Postad/Inlagd2014-05-17 21:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Vilka fälgar gillar ni förresten bäst på F07? Jag är kluven mellan de mer eleganta 253 och de mer sportiga 316 till bilar utan M-sportpaket.           IP: ...[.121.18]
Antal inlägg149 st
Postad/Inlagd2014-05-17 23:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
550i GT -10
BMW R nineT -14
MB E 430T -02
Apropå fälgar tycker jag mina 312:or ser trevliga ut på GT:n, 21'' utan att se för westcoast ut.

[LÄNK]
          IP: ...[9.41.77]
Antal inlägg159 st
Postad/Inlagd2014-05-18 16:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535D GT -11
530D E61 -05
318D -11
Snyggt!
Hur är det med camber slits däcken jämt för dig.
Personligen har jag egentligen tröttnat på lite gummi efter att ha kört med 20tum på min E61...
Ska bli spännande att se hur GT: är med 20tum (253:or)


// Henke           IP: ...[.170.51]
Antal inlägg149 st
Postad/Inlagd2014-05-18 17:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
550i GT -10
BMW R nineT -14
MB E 430T -02
Lite gummi, om du tänker stötighet, är mindre viktigt när man har EDC. Personligen älskar jag läget Sport+ med 21'' och raka tyska vägar i över 180. På Sveriges baksida i Göteborg, utan njurbälte, gäller lägena Comfort och Normal.
Ska in på en fyrhjulsinställning då inställningen från fabrik ger mer däckslitage bak längst in, kallas det negativ camber?

Nya BMW:n, min R nineT, får emellertid 550:n att skämmas av prestandaavund, men det är rör väl ett annat forum som t. ex. [LÄNK].           IP: ...[9.41.77]
Antal inlägg470 st
Postad/Inlagd2014-05-18 20:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
IMike,
Snyggt. Har kikat lite på 550i och du får görna dela med dig av din erfarenhet. Hur ligger du till förbrukningsmässigt?           IP: ...[.121.18]
Antal inlägg159 st
Postad/Inlagd2014-05-28 00:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535D GT -11
530D E61 -05
318D -11
Hämtar upp 535d gt:n i sydvästra Tyskland på fredag... Känns bra B-)
Har slantat den osett och inte ens provkört modellen... Spännande

// Henke           IP: ...[109.150]
Antal inlägg1.249 st
Postad/Inlagd2014-05-28 07:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 520D Touring 2012
Lycka till, förhoppning om fri autobahn nu då :)           IP: ...[.230.38]
Antal inlägg4.913 st
Postad/Inlagd2014-05-28 10:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d F11 -11
335i E93 -08
Naaajs! Jag köpte faktiskt min osedd med, ft med lite vardagsedge :)           IP: ...[1.41.25]
Antal inlägg3.016 st
Postad/Inlagd2014-05-28 11:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 530dA
i3
Riktiga män köper osedd hos BMW i Tyskland :)

Trevlig resa ;)           IP: ...[141.250]
Antal inlägg159 st
Postad/Inlagd2014-05-31 01:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535D GT -11
530D E61 -05
318D -11
Alles gut!
Efter att ha vaknat i Frankrike så är jag jävligt nöjd med att ha kommit till Sverige idag... Damen på bmw i siegburg såg till att vi fick ut plåtarna efter 12:00 även fast plåtstället stängde... Tackar!
Riktigt nöjd med bilen... Inte omkörd en gång på fri fart delarna av Autobahn B-)
Som sagt... förbannat nöjd... 5 kameror edc hud svart bil,skinn,tak... :-)
En Jäger + 2bira med polarna... Sover gott!


// Henke           IP: ...[.96.102]
Antal inlägg1.249 st
Postad/Inlagd2014-05-31 06:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 520D Touring 2012
Underbart. Jag förstår precis glädjen.           IP: ...[.230.38]
Antal inlägg1.393 st
Postad/Inlagd2014-10-16 23:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Nu har jag köpt en 535i x drive gt. Den har panorama och navi mm. Fantastiskt tyst att köra. Hyfsat pigg också.           IP: ...[.177.34]
Antal inlägg230 st
Postad/Inlagd2014-10-18 07:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Porsche Cayenne D 958
Kul om fler med gt skrev sina erfarenheter - driftproblem eller om man stött på nåt annat som specifikt särskiljer sig.

->Kamel2, skulle vara intressant att veta vad din bil drar vid normal motorvägskörning plus moms (jag är ingen förbrukningsfanatiker, men det är ju skönt med lite räckvidd när man åker långt) är själv sugen på bensinare nästa bilbyte           IP: ...[6.65.71]
Antal inlägg11.273 st
Postad/Inlagd2014-10-18 11:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iL L7 -01
850 CiA -95
944 Turbo -90
Kubistar -08
BMW CS #3531
Lägst kostnad per körd kilometer vid försäljning under hela tiden man ägt bilen brukar vara ett argument få har underlag för(vem orkar samla varje öre i en excelfil ...?:)) men har man gjort det ett par bilar för tio år sedan så räcker magkänsla framöver. Nedan angivna resonemang är att läsa som generaliseringar med horisont 5 -10 år.

Ny Gt: 500.000-1.000.000kr. 2-4 år gammal och 10.000mil, halva priset. 550i faller mer 530d mindre. I framtiden tror jag bensinarnas gömda potential ökar. 535i kanske mer pga lägre förbrukning.

O/T: Dieselpriset kommer öka, går nya förslaget på cirka 70 öre per liter i extra skatt är det bara början i jämförelse med beslutade regler att all sjöfart i närområdet blir omställd till motsvarande personbilskvalitet på diesel ifrån "råolja" idag p.g.a. NOX-utsläpp ifrån sjöfarten( hur många % av det är moderna dieselbilar, hur många är % sjöfart i Norden i jämförelse med USA och östs kolutsläpp....). Utbyggad av raffinaderikapacitet i Scanraff som till 80% förser den svenska marknaden med all dess fordonsdiesel tar hur många år och kostar hur många hundra miljoner som inte är långt ifrån i paritet med den ökning i förbrukning som kan ske? Tillkommande förändring i andel % nysålda dieselbilar i Sverige som ökat från under 10% per år de sista tio åren till över 60% de senaste. Det finns ett långsiktigt miljötänk som gjort att det finns en speciell dieseltyp i svenska pumpar för att generera låga utsläpp av svavel, den har långsamt ersatts av "Europadiesel" på kedja efter kedja av "marknadskrafter?", inte statliga regleringar iaf. I andra ändan, tysk perfektion kan vara tysk diesel som bilarna rent mekaniskt går bättre på och svarar bättre under huven( egen erfarenhet), 100 respektive 102 oktan finns tillgängligt i Tyskland.

Hur mycket spelar 1500kr mer i bensinkostnad per år mot ett partikelfilterbyte vid 20.000mil för lika mycket kronor?

Snittförbrukning: 0,7(530d, stdfälg och däck)-1,3(550, största fälg, Drive, Vpower).

Hur hitta bästa köpet då?

Svensk BMW-handlare och Premium Selection å ena änden dyrast med vad det innebär eller bra mhr-ansluten handlare som exempel via auktioner och blocket till vimpelhandlare som säljer på billigast pris å skumfinansbolagsfinansiering å andra. Kan ju tyckas att kända bankers finansbolag hos vimpelhandlare inte riktigt begrips på den här sidan datorn...

Konsumentverkets svarta lista, en tusenlapp i genomgång hos en kunnig BMW-verkstad, bara på en nyckelavläsning avslöjas mycket, googling av regnummer & handlare, carfax( verkansvärt bara på USAbilar), kontrollringa på stämplar i serviceboken, i tveksamma fall be om fakturakopior( kostar pengar),

Kostnader på en höft?

2.000 - 4.000kr: 4-hjulsinställning, AGM-batteri med initiering, en sats bromsbelägg med byte, fälgrenovering vid sönderskrapade fälgar, rutbyte, vägskatt.

3.000-10.000kr: Lackskyddsbehandling, Service, konditionsbaserad. Luftbälg till Dynamic Drive.

Börjar på 10.000kr-?: Försäkring, 2-4 däck, dieselpartikelfilter.

30.000-50.000kr: Fördelningslåda för X-Drive, utbytesautomatlåda. Risken ökar ju mer även 20.000mil man kommer gissar jag.

Tyskimportera själv ger exakt den bil man vill ha med den utrustning man vill ha. Tyskar sköter bilar bättre och utrustar de mera. Har med tjänstebilsregler där att göra, förmånsvärdet är 1% bruttolönepåslag för all utrustning inklusive eftermontage per månad och har man inte en max två år gammal bil på uppfarten så undrar grannen i byn vad som är allvarligt fel...

Försäkringskostnaden skiljer i många fall till nackdel för importen, tyvärr för majoriteten av ägarna av importbilarr. En promille (antagligen mer) registrerade bilägare som köpt import som är spacklat i Litauen ifrån USA och med helsvetsad rattstång och bortkopplad airbaglampa som sedan begår försäkringsbedrägeri och eldar upp bilen eller simulerar trafikolycka mellan två parter där båda bilarna skrotas och en halv miljon betalas ut för 100.000krs bilar räcker. Hur många bilar har gått den vägen på det viset till de marknader de hamnat på? 10.000, 100.000? Resten fattar Ni själva vad det gör och organiserad brottslighet befinner sig överallt, moral och etik uppfattas olika på insidan av huvudet på olika individer... Dom är ju väldigt kreativa om inte annat:) E-legetimationsbedrägeri, placeras ut och förändra möblers plats på uteplatsen eller lägga stenar på soptunna för att se om folk är hemma, spana på regnummer på premiumbilar som står parkerade utanför storköpsscenter i timtals, uppgjorda matcher i gärsgårdsserierna mot Svenska Spel, jag bara gissar på en bråkdel av vad som sker utan medvetenhet hos befolkningen t ex.... I slutändan får faktiskt vi konsumenter stå för notan. Billigt och spara 300 tullare vid gränsens lönekostnad som är en liten del av helheten sett från både excelarksläsaren på något ansvarigt myndighetssställe likså för skadekostnadsansvarige hos försäkringsbolaget med några års mellanrum t ex.

Minimera kostnader och bygga kontakter?

Medlemskap i organisationer: BMW CS, Gröna Bilister, Motormännen.

Går emellanåt att hitta små specialiserade firmor som lagar enheter som kostar 10.000-tals kronor nya för en bråkdel av kostnaden om något skulle gå sönder på en 7 år gammal bil.

Göra jobb själv, hitta en personlig återkommande relation till kundmottagare eller mekaniker och viktigast är just detta om man bryr sig. Timkostnad och om det finns tillgång till fast kostnad för det som behöver åtgärdas. Fyrsiffrigt i timmen plus moms inte ovanligt för ej fastkostnadsarben.

Auktoriserad verkstad? Har de senaste datahjälpmedlen, bilen får alla servicebulletiner genomförda per automatik som går ut via BMW centralt, delar med garantier och utpassning, kan göra fyrhjulsinställning med kunskap om olikheter för olika fälgstorlek, aktiv styrning och gud vet vad för moderna påfund. Goodwillansökning då ordinarie nybilsgaranti gått ut.

Komplett överkurs:

Byta samtliga oljor, vätskor och tillkommande filter, göra fyrhulsinställning, vindruta var 5:e år eller 10.000 mil? Livslängden blir upp till 5 gånger längre, Ungefär som att byta motorolja och filter samt torkarblad varje årvid halva rekommenderad intervall samt köra motorn lugnt de första 5 minutrarna och låta gå 30 sekunder innan man stänger av, förebyggande syfte.

Stänkskydd runtom?

Sveriges Konsumenter.se

Så nära nybilsskick och känsla som möjligt.

Sätter man av x antal kronor varje månad utfall något skulle hända med sin 5 år gamla Gt så är man förberedd och 10.000kr styrenhet går sönder...

En 10-årig BMW och x antal mil på mätaren samt alla kvitton i en pärm men som ser och går som en 5.000milare, säljer den sig självt av de som kan bilar i jämförelse med en mätarskruvad tillspacklad Litauenbil hos en vimpelhandlare.

Utifrån sett tycker många som inte äger 5Gt att den är ful, de som äger den älskar den och då är nog insidan och körkomforten samt utrymmen och utseende det som är huvudargument.

Ju nyare bil, ju mer komplicerad konstruktion, ju mer kostnader och det var definitivt inte bättre förr, möjligen annorlunda:) Kostnadseffektivitet utan kompromisser är optimalast, billigt kostar bara mycket i längden. Var och en gör som det passar en själv bäst. Läs på, skaffa bil och kunskap sen köp och njut oavsett om du kör original uti hjullåsmuttrarna eller så modifierat det bara går!

Mvh
Asken           IP: ...[.53.182]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 135i  -08
Pris: 179.000:-

BMW Z3  -98
Pris: 120.000:-

BMW 330Ci  -00
Pris: 65.000:-

BMW 520i  -97
Pris: 53.900:-

BMW 518  -87
Pris: 17.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen