|
Sida 1 av 8
|
|
|---|---|
|
Börjar närma sig ett köp av ny maskin. En 530d gt 2010 med rejält mycket utrustning. Det här blir vår nya Familjebil. Ni som redan har en sån här bil, hur är den att köra vad är dåligt och bra? Jag tycker den ser tuff ut. Vill inte ha en riktig suv så just GT passar ju toppen för mig. | |
|
Har inte ägt en 530 d GT, men hade en 530 d GT xdrive under ca 3-4 veckor och jag gillade den verkligen. + komforten (är ju en 7:a i 5- serie kostym) + flexibilitet, smidigt att kunna skjuta baksätet fram och tillbaka för att välja mellan jättelikt benutrymme eller större bagage + Man sitter lite högre, bättre översikt samt smidigt insteg + Lyxig, känns vekligen som en lyxbil (återigen är ju en 7:a) F1x är bra, denna ytterligare lite bättre. T.ex. ambient light också löper under instrumentpanelens lister och inte bara i dörren, små detaljer men som gör en del för upplevelsen. - Ingen körmaskin - Bakåtsikten är inte den bästa, samt ingen bakrutetorkare - inte världens största bagage med baksätet i bakersta läget. Summa summarum, jag gillade den skarpt och hade svårt att skiljas från den och hämta ut min F11 (var ersättningsbil). Jag skulle definitivt kunna tänka mig att äga en, särskilt en LCI. Dessuutom kul att ha något lite annorlunda och udda. |
|
|
Det är en xdrive jag har på g. Hur är väghållning jämfört med din f11? Känns motorn stark? Är det vägljud från rutorna dom är ju karmlösa? Vilken förbrukning hade du? |
|
|
Det var ganska exakt 2 år sedan jag hade den och det var en MY-12 vill jag minnas. Både F11 eller F07 är ju stora och tunga bilar som har bra köregenskaper för sin storlek och klass. Jämförelsen beror ju också på utrustning som t.ex. adaptive drive eller dynamic damper. Min F11 har varken eller. Nu är det ett tag sedan jag körde F07:an men den känns aningen tyngre och tyngdpunkten ligger högre men jag upplevde den inte som överdrivet sävlig eller understyrd, den är bra för storleken, klassen och biltypen. En Audi A6 av förra och förrförra generationen är t.ex mycket sämre, F07 är en sportbil i jämförelse (nåja). Båda mina F11:or har haft 4-cylindriga motorer och de känns lättare i nosen än t.ex. F11 530 som jag har kört back-to-back med både 520 och 525. Upplevde inga problem med de karmlösa rutorna och ljud, bilen är otroligt tyst och komfortabel. Parkerar i varmgarage så om det blir problem med att rutorna fryser fast (de åker ju ner några mm vid stängning av dörren) ska jag låta vara osagt. Motorn räcker till och känns stark även när det är 245 hästarn, jag hade en förbrukning på ca 0,8-0,9 l/mil vilket var något jag reagerade på då den inte drog så mycket mer än min dåvarande 525:a med 4-cylindrig motor. Detta var blandad körning i och runt Stockholm. Detta var i februari, 18 tums dubbfria Hakka satt på bilen Jag gillade verkligen F07:an och har själv haft funderingar på att skaffa en, men man köper den för komforten och andra kvaliteter än att ha den som körmaskin. |
|
|
Kamel2, blev det någon affär? Vore intressant att ta del av dina erfarenheter isåfall då jag själv går i samma tankar... |
|
|
Det är alldeles för lite GT prat nu! Är så j-la sugen på att få hämta hem den tilltänkta GT:n Men snart så... :-) |
|
| Jag har också drabbats av GT-feber så jag vill gärna ha lite mer GT-prat. Funderar t.o.m. På att ta en bensinare så de som kört 535 samt öven 550 får gärna dela med sig av sina erfarenheter | |
|
XC60, det står en fin 550 på M-bilar i västerås. (Svart/svartskinn) Känns j-ligt lyxig... |
|
|
GT är äg. Räcker det som omdöme? :) När det kommer till komfort är F07 brutalt fin! Nu är det visserligen några år sedan jag senast hade komfortbilar, men har avverkat ett par gamla sjuor, A8, S8 osv, men GT spöar dem alla. Enligt mitt tycke väldigt nära F01 komfortmässigt, men känns lite nättare i steget och har ju en alldeles underbart egen design som är lika lätt att avsky som att kärlekshata :) Baksätet, speciellt med komfortstolar, utklassar de övriga femmornas med hästlängder. Även de vanliga femsitisiga håller enorm baksäteskomfort. Jag sitter utmärkt på alla platser, utom mitten bak, trots panoramatak och 190cm. Framsätena med komfortstolar är naturligtvis också fantastiska, men det visste ni ju säkert redan. Står ni ut med designen så finns det inget som hindrar köp! |
|
| Just ja, det enda jag stör mig på är att jag inte valde en bil med softclose, det är skitstörigt att ta i för lite när man ska stänga dörrarna. Köp med softclose! Och integralstyrning. Glöm inte heller ambient light! | |
|
Har också börjat blicka lite på GT. Får väl ta och provköra en... ___ //Ulf |
|
|
Har sett den på M-bilar, men den känns lite snålt utrustad om jag ska vara ärlig, särskilt på en 550. Dessutom vill jag ha xDrive och ljust skinn. Någon som har erfarenhet av 535i i en GT. Klarar man sig på 1,2 l/mil vid blandad körning? Känns motorn tillräckligt stark? Saknar man dieselvridet? Vad säger panelen om everestgrå interiör? Hit or shit? |
|
|
@XC60 Håller med om att den var lite klen på tekniken man vill ju bl a ha så många som möjligt av de fem knapparna till vänster... Sen förstår jag iofs inte det ljusa skinnet men du kanske inte brukar använda Jeans då blir det inte lika fint. Jag såg på en av demobilarna med ljust skinn den hade en lite blå nyans :-). Lycka till med letandet |
|
|
Exakt, man vill ha knappar även fast man inte behöver dem... Använder jeans väldigt ofta och vet att det är opraktiskt men har haft mörk interiör i mina senaste och vill ha något nytt så jag slänger alla rationella argument överbird och lyssnar bara på emotionella :) Dessutom är ambient light otroligt mycket mysigare med ljust skinn än svart. |
|
| Jag kan inte direkt säga att jag har erfarenhet av en sådan. Men min chef har en 535 x drive bensinare. En 2010 som han haft sen ny. Dom gånger jag kör eller åker den har färddatorn visat ca 1.1 liter. Han kör ganska friskt men så har han nästan bara motorväg till jobb. Han stormtrivs med bilen. | |
| Tänker lite att det kanske är sista chansen till en rak bensin 6:a... 1,1 l/mil med en frisk körstil låter ungefär som det jag trodde. | |
|
Softclose är skönare än man tror. Visste verkligen inte var jag skulle använda det till på F11'an men nu stänger jag dörren lite och bilen klarar resten. Underbart snyggt :) Integral aktiv styrning är också världsklass! |
|
|
Soft close är trevligt men ofta är det andra som åker i bilen som inte känner till detta (eller vägrar att komma ihåg) som smäller igen dörrarna som om det vore en gammal E39. ___ //Ulf |
|
| Precis. Man får lära upp dom. ;-) | |
|
Någon som vet Vad får man I 7RS comfortpaket? Jag börjar tro att jag har köpt en bil utan larm eller ligger det där? 5DL surround view? Är det både topview och sideview? Vad tror ni annars om utrustningen? S1CDA Brake Energy Regeneration Brake Energy Regeneration S4NBA Klimaautomatik mit 4-Zonenregelung Autom. climate control with 4-zone ctrl S548A Kilometertacho Kilometer-calibrated speedometer S851A Sprachversion deutsch Language version German S1CBA CO2 Umfang CO2 package S223A Elektronische Dämpfer Control (EDC) Electronic Damper Control (EDC) S229A Dynamic Drive Dynamic Drive S230A Zusatzumfang EU-spezifisch Extra package, EU-specific S255A Sport-Lederlenkrad Airbag Sports leather steering wheel S2BXA BMW LM Rad Doppelspeiche 253 BMW LA wheel, dual spoke 253 S2VAA Adaptive Drive Chassis & suspens. setup"Adaptive Drive" S316A Automatische Heckklappenbetätigung automatic trunk lid mechanism S319A Integrierte Universal-Fernbedienung Integrated universal remote control S320A Entfall Modellschriftzug Deleted, model lettering S322A Komfortzugang Comfort access S323A Soft-Close-Automatik Türen Soft-Close-Automatic doors S358A Klimakomfort-Frontscheibe Climate comfort windscreen S3AGA Rückfahrkamera Reversing camera S402A Panoramadach elektrisch Electric panoramic roof S423A Fussmatten Velours Floor mats, velours S428A Warndreieck und Verbandstasche Warning triangle and first aid kit S430A Innen-/Aussensp. mit Abblendautomatik Interior/outside mirror with auto dip S431A Innenspiegel automatisch abblendend Interior mirror with automatic-dip S441A Raucherpaket Smoker package S456A Komfortsitz mit Memory Comfort seat with memory S488A Lordosenstütze Fahrer u. Beifahrer Lumbar support, driver and passenger S494A Sitzheizung Fahrer/Beifahrer Seat heating driver/passenger S4CBA Edelholzausführung Fineline natur Fine woodgrain version 'Fineline' natur S4URA Ambientes Innenlicht Ambient interior lighting S502A Scheinwerferreinigungsanlage Headlight cleaning system S508A Park Distance Control (PDC) Park Distance Control (PDC) S522A Xenon-Licht Xenon Light S524A Adaptives Kurvenlicht Adaptive Headlights S5ACA Fernlichtassistent High-beam assistant S5ADA Spurverlassenswarnung Lane departure warning S5AGA Spurwechselwarnung Lane-change warning S5DFA Aktive Geschw.regelung+Stop&Go Funktion Active cruise control+Stop&Go function S5DLA Surround View Surround View S609A Navigationssystem Professional Navigation system Professional S610A Head-Up Display Head-up display S612A BMW Assist BMW Assist S614A Internet Vorbereitung Internet, preparations S615A Erweiterte BMW Online Information Expanded BMW Online Information S616A BMW Online BMW Online S620A Spracheingabe Voice control S633A Vorbereitung Handy Business Preparation, mobile phone, Business S677A HiFi System Professional DSP HiFi System Professional DSP S698A Area-Code 2 für DVD Area-Code 2 for DVD S6AAA BMW TeleServices BMW TeleServices S6ABA Steuerung Teleservices Control for Teleservices S6FLA USB-/Audio-Schnittstelle USB/Audio interface S6NFA Musik-Schnittstelle für Smartphone Music interface for Smartphone S6VCA Steuerung Combox Control for Combox S760A Hochglanz Shadow-Line High gloss shadow line S761A Individual Sonnenschutzverglasung Individual sunshade glazing S775A Dachhimmel anthrazit Headlining anthracite P7RSA Paket Comfort Package Comfort S7SPA Navi Professional/Handyvorber. Bluetooth Nav Professional/cellph. prep. Bluetooth L801A Länderausführung Deutschland National Version Germany S863A Händlerverzeichnis Europa Retailer Directory Europe S879A Bordliteratur deutsch On-board vehicle literature German S8KAA Ölwartungsinterval 30.000km/24Monate Oil-maintenance interval - 24 months/30,000 km S8SCA Freischaltung Telematik länderspez. Telematics access request,country-spec. S8THA SPEED LIMIT INFO SPEED LIMIT INFO S8TLA Tagfahrlicht Front und Hech aktiv S8TNA Tagfahrlicht über Lichtmenü // Henke |
|
|
Du har inte larm, det heter S8TGA. Surround view ska också innefatta top view tillsammans med side view. Det innebär samtidigt att S8THA, Speed Limit Information, kan eftermonteras med endast kodning :) Fin spec på bilen! Edit: såg ju nu att den redan hade det... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
