AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.012

Hur byta tryckslangen från nivåregleringens kompressor E61?

mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Efter att ha läst om alla som fått havererade kompressorer till följd av den dåliga sugslangen så kollade jag upp detta i helgen och såg att jag hade sugslangen med textilfläta på och den verkade hel men jag bytte ändå ut den mot en 6mm bensinslang för att vara på den säkra sidan.
Jag kollade även på den tunna svarta tryckslangen i hårdplast som visst ska nötas mot metallfästet och mycket riktigt så var den ordentligt nött där, kändes nästan som att det var på väg att gå hål i den. Jag satte en slangbit över den som skydd men jag vill byta ut den. jag undrar därför om det finns ngn som har gjort det? vad jag kan se på sprängskissen så har den slangen inget art.nr utan verkar endast vara benämnd med bokstaven D.
I kompressoränden sitter slangen med en koppling med en mutter men i andra änden ser den bara ut att vara instucken i fördelningsventilen, kan det stämma?
Tacksam för alla inputs! jag har sökt i forumet men inte hittat ngn som bytt just denna slang.
Länk

mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Då slangen som benämns "D" och ser ut att vara en del av kitet 7 med art.nr 37206793219 så beställde jag detta från BMW igår på vinst och förlust då jag kunde lämna tillbaka det utan kostnad om det var fel delar.
Var förbi där idag och konstaterade att det inte innehöll slangbiten som jag behöver, reservdelskillen visste inte heller hur man fick tag i den då den saknar ett eget artikelnummer. Kanske är det så att den bara följer med då man köper hela kompressorn?
Men efter att ha läst om att det är ett standardfel att den ligger och nöter mot metallfästet så borde flera ha blivit tvungna att byta denna slang tycker jag...
Jag ska kontakta Perre på Bil & Motorteknik imorgon och höra vad han säger.
Ingen som har bytt denna slang och kan säga var ni har fått tag i den?
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Vad jag kunnat läsa mig till på engelska forum så följer denna slang (4mm ytterdiameter)endast med om man köper en komplett kompressor. Jag svängde förbi Hydroscand och kollade vad dom hade i slang och kopplingsväg och där fanns det både 4mm slang och kopplingar till detta. Jag köpte en skarv för 4mm slang som jag ska montera i helgen, jag tänkte kapa bort den cm som är gnagd och sedan trycker man bara på denna skarv som nyper fast av sig självt, inga verktyg behövs. Den kostade 30kr efter 20% rabatt och heter RL3 4 skarv art.nr M2L03001. Jag återkommer med hur det gick efter helgen.
Visa användare
2.011
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Härligt micke, ska göra detta på svågern bil o deras mågapinnes bil i vår.
Tackar hemskt mycket för den infon.
Detta kan du lägga ut här på mektipps (DIY).
Stor tumme upp.

Mvh Jonas Brinell.
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Då har jag idag klippt bort den centimeter av tryckslangen som var nött och satt dit skarvstycket från Hydroscand(satte även en bit avklippt trädgårdsslang över som skydd).
Tog även bort det stag som sitter på höger bärarm bak som är kopplat till nivåsensorn och gjorde rent samt smorde upp det ordentligt. Den nedre kulleden var ganska rostig och rörde sig trögt i början.
Startade upp bilen efteråt och kollade så att kompressorn tryckte upp bilen till rätt nivå efteråt och det fungerade fint, dvs slangskarven håller tätt.
4mm plastslang för pneumatik finns på Hydroscand om man skulle vilja byta ut hela slangbiten som är ca 50cm lång(varmluftspistol lär behövas för att värma den där den ska böjas), enda tveksamheten är hur lätt/svårt det är att fixa anslutningarna i kompressor resp. fördelningsventilens ände.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.