AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Import ]

Serviceboken saknas i Tyskland. Vad ska jag göra?

Visad 9.984 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg91st
Postad/Inlagd2014-02-03 19:09
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535d M-sport -09
Passat 1.8T Variant
Skoda pickup 1.9d
Hej gott folk.
Efter att ha kikat på en bil på mobile så tog jag kontakt med handlaren och allt lät ok så jag flög net. Nu sitter jag på hotellrummet i en liten by. Har kikat på bilen och allt är ok -förutom- att serviceboken saknas! Har kört ett utdrag ur ISPA och det stämmer mot miltalet samt en lapp i motorrummet ang senaste service. Nu väntar vi på ägarpappret som banken haft och håller tummarna så in åt f*n rent ut sagt, att serviceboken är med där. Bilen har haft 2 tidigare ägare, bägge firmor, så kvitton på utförda arbeten är hos "revisorn". Är en 2007 som gått 15000mil snart.

Kan jag kolla upp med bmw här i tysklan om service har blivit utfört som de ska och ev få en ny bok med dessa stämplar? Enl säljaren ska bilen vara fullservad på Bmw, vilket de bör ha sparat i nån centraldator, eller?

Vad ska jag göra om serviceboken ej dyke upp? Vilka alternativ finns?

Snabba svar uppskattas!

Varmaste hälsningar till er / en smått orolig ensam, och nervös vilsen själ i ett främmande land.           IP: ...[194.100]
Annons
Antal inlägg461 st
Postad/Inlagd2014-02-03 20:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 540IA Msport -18
Kollade du med bmw här i Sverige om dom kunde hitta något via VIN numret?           IP: ...[.44.192]
Antal inlägg3.457 st
Postad/Inlagd2014-02-03 21:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
A5 45 TFSi q -20
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
Bara den firman som utfört servicen kan bekräfta och stämpla. Är alla servicearbetet gjorda på ett och samma ställe i närheten så borde det inte vara några problem att rekonstruera boken.

MVH Christofer           IP: ...[.58.199]
Antal inlägg91 st
Postad/Inlagd2014-02-03 21:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d M-sport -09
Passat 1.8T Variant
Skoda pickup 1.9d
Bmw i helsingborg sa bara att de såg bra ut, inget fiffel som kunde visa sig där. Så är rätt lugn ur den synpunkten. Men hur kan man veta vilken bmw handlare som gjort dessa service:ar? Har man inte boken så kan man väl inte kolla upp det? Har mer eller mindre bestämt mig för att hoppa bilen om inte handlaren kan gräva fram boken. Bör inte vara så svårt med tanke på att det bara varit 2 ägare. Kan han så deal, kan han inte så är det kanske bara dumt att köpa ändå? Problemet är samtidigt att jag går back ca 2000kr på varje natt spenderat här. Detta pga hotell, mat, och förlorad inkomst. Så vad hade ni gjort? Era bästa tips?           IP: ...[234.150]
Antal inlägg91 st
Postad/Inlagd2014-02-03 21:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d M-sport -09
Passat 1.8T Variant
Skoda pickup 1.9d
Bilen det handlar om är denna. Som jag lyckats pruta ner till 17600 euro. Är otroligt fin fast den saknar facelift. Dock verkligen en av de sista preface som lämnat bandet. Vad säger ni?
[LÄNK]           IP: ...[234.150]
Antal inlägg154 st
Postad/Inlagd2014-02-03 22:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Om jag hade varit i din situation så hade jag hoppat över bilen om de ej får tag i serviceboken imorgon.

Att du köper bilen och sedan ska få en ny bok hemskickad i efterhand är som bäddat för problem.           IP: ...[103.206]
Antal inlägg7.062 st
Postad/Inlagd2014-02-03 22:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Pengarna du lagt ur för boende och flyg är redan spenderade. Att köpa bilen förändrar inte det. Hade du inte tänkt köpa en bil för 150kkr utan servicebok innan resan så borde du inte ändra dig nu.

Jag tycker du ska avstå, men gör en rejäl sökning och se om det finns andra intressanta objekt i närområdet.

PS. Är bilen skruvad eller oservad och du upptäcker det sen kommer den psykologiska förlusten av att ha blivit blåst vida överstiga de 2000kr du nu redan tappat.

Postad/Inlagd2014-02-03 22:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d M-sport -09
Passat 1.8T Variant
Skoda pickup 1.9d
Ni har så rätt så, han får en chans imorgon på förmiddagen att på nåt vänster få tag i den. Annars tackar jag för mig och flyger hem igen. Så jävla kass bara att man blir lovad en fullstämplad bok, kommer hit och den"saknas". Hade ju verkligen sett fram emot min "nya" bil.           IP: ...[234.150]
Antal inlägg1.143 st
Postad/Inlagd2014-02-03 23:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
För många mil (men det visst du innan).

Vänd på det och se det som ytterligare prisförhandlingsläge (om du tänker behålla bilen länge).

Det ordnar sig!           IP: ...[.149.34]
Antal inlägg182 st
Postad/Inlagd2014-02-03 23:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
535D F10 TMC
523i E39
I annonsen står det "full service historik", vad grundar det sig på utan service bok? Spåkula?
//Stefan           IP: ...[.63.173]
Antal inlägg2.150 st
Postad/Inlagd2014-02-04 00:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
M550i G30 Imola röd -Enda M550i i Europa i den färgen.
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
Problemet är ju den dagen du ska sälja den.           IP: ...[5.6.165]
Antal inlägg8.330 st
Postad/Inlagd2014-02-04 00:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Om all service syns i ISPA så kan du ju stämpla upp boken, dock är bilen skruvad och sedan servad hos en oberoende verkstad syns det inte. Ett råd till nästan gång oavsett hur du gör, begär att få serviceboken komplett scannad inklusive sidan där tryckåret står, innan du lämnar Sverige.

Det går ju att begära ut kopior på kvitton av de BMWverkstäder som gjort service om nu inte revisorerna kan lämna kopior, jag har fått ut kopia på kvitton av en verkstad. Bara för att det är roligare att ha både kvitton och stämpel i boken.

Mitt råd är att hoppa bilen om det inte går att bekräfta miltalet.

Oseriös firma att skriva full servicebok och sedan sakna den...

Mvh Stephan           IP: ...[1.4.158]
Antal inlägg4.124 st
Postad/Inlagd2014-02-04 17:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Naderi, i ISPA står det ett nummer på den BMW handlare som gjort servicen.
Har du det kan BMW hjälpa dig att ta fram vilka det är. Jag har googlat fram på de numren men men det är lite osäkrare förstås.

Min bil:

[LÄNK]

IP: ...[3.157.1]
Antal inlägg104 st
Postad/Inlagd2014-02-05 00:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
318d lci e91 2012
Du skjuter dig själv i foten om du köper den där PRELCIn ... Utan s bok. Ej facelift.. Nightvision använder man knappt. Headup e häftigt men whatever..           IP: ...[144.154]
Antal inlägg104 st
Postad/Inlagd2014-02-05 00:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
318d lci e91 2012
Skulle aldrig lägga mer än 100 på den bilen. Utan s bok på en BMW där det är känt med skruvade mil o blablabla.., du kommer förlora dineros           IP: ...[144.154]
Antal inlägg956 st
Postad/Inlagd2014-02-05 18:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
MB E200d AMG kombi -19
VW Passat 2.0tdi 4-motion -14

Hur gick det?           IP: ...[185.188]
Antal inlägg91 st
Postad/Inlagd2014-02-05 19:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d M-sport -09
Passat 1.8T Variant
Skoda pickup 1.9d
Jag ska försöka att få med allt på ett hyffsat kort sätt.
Måndag kväll hände inte mkt mer än slösurfande på nätet och allmänt tråkig kväll.
Tisdag morgon gick jag upp tidigt och bestämde mig att ta taxi till närmaste bmw handlare (Låg i cyran), kommer dit och möts av den trevligaste tjej någonsinn, tillsammans med henne går jag genom hela ispa utdraget och får reda på allt som gjorts med bilen, service, checkar, liten krock/parkeringskada och allt är fixat på bmw och miltal stämmer. Perfekt tänkte jag, nu har jag all info, men ingen bok. Så frågar vad jag kan göra, jo du kan ju ta en ny bok och åka till dessa (2) bmw handlare så stämplar de upp boken till dig. Skeptiskt tänkte jag, skitsamma, jag har ju all info här i klartext så en ny bok skadar inte så värst. Och i samma veva ringer handlaren mig, jag berättar var jag är och glädjeligen hämtar han upp mig och vi kör tillbaka. I väntan på tisdagens post, tänkte jag snabba upp processen. Så jag ber om bilnyckeln för att köra till essen och påbörja stämpla ny bok. Han kopierar mitt körkort, tar ut en handpenning/säkerhet på 700 euro, och ger mig bilens handlingar + ringer och förbereder bmw i essen så de är medvetna om att jag är på väg. Då skulle de förbereda detta och ha de redo i infodisken och jag ska bara hämta upp den. Ger mig bilnyckeln och jag ger mig av, kommer fram till essen, går in på bmw, blir hänvisad till reservdelar, berättar situationen, och de går o hämtar en blank bok till F10. Redan där börjar jag svettas... Efter många om och men så hittar de ej personen handlaren pratat med, ingen bok flrberedd, men f10 boken är redo att stämplas. Skitsamma igen tänkte jag, men! Till min förvåning vägrar de stämpla! menar på att ingen service är gjord förrän 10.000mil, fast infot jag fick i cyran med att det var gjort 5 servicar där så vägrar de stämpla. I de läget bestämde jag mig att skita i de hela. 2 tidigare ägare och 15000 mil o s.bok borta? Så svårt ska de inte vara, så min naiva sida gav upp och verkligheten kom ikapp. Återvänder till handlaren, berättar att jag hoppar över bilen. Då blir han irriterad och nästan lite hotfull, menar på att jag behöver inte den, har ispa utdrag, han kommer posta osv. Men jag står fast vid beslutet och ber om mina 700euro. Varpå han svarar att han beställt exportskyltar o de vill han ha 175euro för, och han vägrar erkänna att jag sagt åt han att avvakta med allt till jag är tillbaka. så jag sa ge mig skyltarna om de nu är beställda, "visst du kan få de, men de kommer imorgon" (dvs ytterligare forlorad inkomst + diverse utgifter). Återigen skitsamma, 175 euro väck där oxå. Upp o packa allt på hotellet, första bästa flyg hem.

Kort sagt, "fullservad s.bok" som lovat flera ggr innan jag åkte ner slutade med ca 10.000kr i havet.

Efter denna händelse bojkottar jag ALLT som har med tyskland o göra, må hända att det finns seriösa oxå. Men jag har tappat all tro på tyska bilhandlare.

Nu har jag ändå inte gått in på småsakerna som att jag hade ingen möjlighet o hyra bil i den byn, inga andra intressanta objekt inom 100km, inget annat transportmedel än tåg, kan ingen tyska, var helt ensam, med mycket mer.

I stora drag var det ju 100% klart, frågade flera gånger "är det något jag borde känna till innan jag kommer" -"nä då! Allt är perfekt, vi väntar BARA på reg.beviset som kommer mån-tis"

Ja, tji fick jag....

samtidigt fick jag erfarenheter som man har sålänge man lever, varpå ett av de är att: softclose, night vision, aktiv farthållare, klimarutor, aktiva stolar, o massor med annan utrustning är "kul att ha" men fan inte lönt någonstans. Däremot keyless, dieselvärmare, stort ljudpaket och liknande, är guld. Hade nog inte kunnat köpa en bil idag som inte har keyless funktion.

Nu har allt blivit rörigt i denna historia men ni lär nog förstå min berättelse. Ska även lägga ut chassinumret på bilen samt uppgifter om handlaren så inte fler åker på niten.

Ska ni någon gång köpa en 535d med chassinummer : WBANJ91010CR72692 så ska ni veta att till 99,9% saknas s.boken eller är en falsk eller i bästa fall en rekonsteuktion. Men orginal är det inte för vi hade hittat den i så fall. Vi gjorde allt, men den va omöjlig att nå.

Handlarens uppgifter :
Exklusive Cars
Nienborger strasse (street, str.) 28
48599 gronau (epe) germany
Phone 1 +49(0)2562 1879814
Phone 2 +49(0)172 7199900
Fax +49(0)2565 4065992
Fax2 +49 2562817555
Fax3 +49 322 22498408
Email exklusive-cars@t-online.de

Firman/ hallen heter INTE exklusive cars, utan nåt på tyska, kontoret har han i bensinmacken sidan om, hallen kan vara öppen/stängd hursom under dagarna då han kommer o går lite då o då av diverse anledningar.

Obs! Han använder även sin "flickväns" namn vid mailkontakt (Aileen Borgers) i själva verket va han från turkiet och heter "Erkan" nånting... Pratar engelska bra, men med fransk brytning.

Enkelt sagt , håll er borta från honom. Han kan ha fifflade bilar, men även om bilen är ok, lär han blåsa dig på något.           IP: ...[0.45.36]
Antal inlägg8.330 st
Postad/Inlagd2014-02-05 19:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Trist historia, men 10tkr i lärpengar än sitta med en troligtvis backas bil hade varit ännu sämre. Du måste göra ett grundligare förarbete oavsett var du köper din nästa bil. Men du är inte ensam det finns massor av människor som gått på nitar. Mvh Stephan           IP: ...[169.194]
Antal inlägg4.596 st
Postad/Inlagd2014-02-05 21:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bruksbil
@Stephan
Nått för dig att tänka på varje gång du dissar en bil i Sverige och länkar till den billigaste motsvarande du kan hitta på mobile, som ett bättre köp.

@Naderi
Shit happens, tur att det "bara" kostade 10'           IP: ...[149.199]
Antal inlägg1.722 st
Postad/Inlagd2014-02-05 21:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter! Trist historia men som flera nämnt tidigare så tog du rätt beslut trots 10' kr fattigare. Har hänt några gånger att man suttit och tittat på objekt som är hos mindre handlare och känt lockelsen, lärdomen är nog att ska man göra affär i Tyskland ska man välja någon av de större/kända handlarna.

Marin: tänkte samma sak gällande din kommentar till Stephan. :)           IP: ...[142.124]
Antal inlägg91 st
Postad/Inlagd2014-02-05 22:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d M-sport -09
Passat 1.8T Variant
Skoda pickup 1.9d
Jag gjorde en hel del forskning innan jag åkte, men när handlaren ljuger kan man inte hjälpa.

Jag tänkte faktiskt där oxå att jag skiter i de o så får de kosta va de kostat. Lite äckligt dock att han tog betalt för skyltar som troligtvis aldrig blivit beställda, utan han tjäna 175euro på att jag var på främmande mark och dessutom ensam. Annars hade han ju aldrig lyckats med det.

Hoppas nu bara att någon, nångång, har nytta av det jag skrivit. Och jag hoppas verkligen att fanskapet sätter pengarna i halsen...           IP: ...[0.45.36]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 2002  -70
Pris: 85.000:-

BMW 318ti  -03
Pris: 37.000:-

BMW 730 d  -17
Pris: 469.000:-

BMW 320  -94