AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]

[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

F31 Bromsen tar ej ibland

Visad 7.217 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg22st
Postad/Inlagd2014-01-14 12:27
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Passat GTE, snart 330e?
Sedan någon månad har jag fått problem med att bromsen knappt tar ibland och pedalen känns stum på min F31 328 X-drive Advantage edition -13. Innan snön kom så hände det ungefär en gång om dagen, nu på snön är det svårare att avgöra. Upplever någon annan liknande problem?

Känslan är ungefär som när man kör ut från biltvättautomaten och bromsarna inte tar i början. När det händer så pumpar jag några gånger och sen är allt som det skall igen. Jag kan inte se någon systematik i när det händer. T ex kan jag köra hemifrån och bromsarna är som de skall, kör 10km på blöt motorväg och när jag skall bromsa på avfarten så tar inte bromsen. När jag gör om resan ett par timmar senare så finns ej problemet.

Om någon har liknande erfarenhet så vore det intressant att veta eller om tips på hur jag kan test mig fram.           IP: ...[4.17.37]
Antal inlägg1.958 st
Postad/Inlagd2014-01-14 12:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
I4 M50 -24
[LÄNK] ?           IP: ...[178.187]
Antal inlägg22 st
Postad/Inlagd2014-01-14 13:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Passat GTE, snart 330e?
Grymt!
Tack för snabbt svar. Verkar som det andra innlägget du länkade till skrevs samtidigt som mitt. Modell och tillverkningsdatum verkar stämma och felbeskriningen låter rimlig, dvs att bromsservot lägger av. Skall kolla detta omedelbart.
Tack!           IP: ...[4.17.37]
Antal inlägg709 st
Postad/Inlagd2014-01-14 15:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
530dXA -16

BMW CS #08252
Har också noterat detta vid några tillfällen; har dock aldrig upplevt att pedalen känns stum...däremot att bromsverkan är något nedsatt när man kört en stund i väta och inte nyttjat bromsarna frekvent.

Upplevde samma sak på den E91:a jag hade tidigare...dock aldrig på tidigare BMW eller bilar av andra fabrikat.

/J.I           IP: ...[.86.230]
Antal inlägg474 st
Postad/Inlagd2014-01-14 15:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
X3 20d A xLine xDrive -19
Hade mycket ojämn bromsverkan ibland på min e91 vid väta, kunde bli otrevliga inbromsningar ibland.

Styrservot har lagt av en gång på min nya f31 dock, efter omstart så gick pumpen igång igen. Inte hänt någon fler gång lyckligtvis.           IP: ...[.51.243]
Antal inlägg361 st
Postad/Inlagd2014-01-14 16:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Ett tips är att sluta använda bilen tills detta är fixat, köra runt i en bil utan bromsar låter inte speciellt klokt, du borde ha garanti kvar och med det felet skull jag krävt att få bilen bärgad till verkstad och åtgärdad omgående.           IP: ...[140.233]
Antal inlägg22 st
Postad/Inlagd2014-01-15 12:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Passat GTE, snart 330e?
Det jobbiga är att det händer så pass sällan att det är svårt att åka och visa upp det för verkstan, för då kommer felet garanterat inte visa sig. Än svårare är det att visa nu när det är halt på vägarna. Jag för just nu en dialog med BMW-verkstan.           IP: ...[4.17.36]
Antal inlägg953 st
Postad/Inlagd2014-01-15 13:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Är de motsträviga eller? Tycker att ett fel av sådan karaktär borde åtgärdas utan diskussion. De ska ju vara glada om de kan åtgärda det innan det leder till en olycka och rubriker.           IP: ...[121.195]
Antal inlägg235 st
Postad/Inlagd2014-01-20 10:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW I4 edrive40 -23
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Eftersom detta nu dels uppmärksammats av BMW själva, dels kan vara farligt, så bör nog argument i stil med "vi kan inte reproducera felet" bemötas med krav att de i så fall byter hela bilen.           IP: ...[146.200]
Antal inlägg22 st
Postad/Inlagd2014-01-22 08:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Passat GTE, snart 330e?
BMW firman säger att det inte finns någon kampanj på min bil och däför är min bil ej drabbad av felet "13V454" på bromsservot. Den skall in på verkstan för koll om några dagar.
BMW's teori är slask/is på skivorna och skyller på att det inte är BMW original fälgar på vinterhjulen. Inte omöjligt, men isf dåligt på en premium-bil. Upplevde aldrig något liknande på min Audi A4 B8.           IP: ...[4.17.36]
Antal inlägg180 st
Postad/Inlagd2014-01-24 08:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Fattar inte dumma bilförsäljare som skyller på att det inte är originalfälgar på bilen. Vad är nästa att garantierna gäller bara på originaluppsättning däck?

korkat korkat korkat BMW           IP: ...[2.54.80]
Antal inlägg149 st
Postad/Inlagd2014-01-24 18:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Passat Variant TDI170 DSG 4Motion -12 (i väntan på nästa BMW)
Skitsnack av BMW... Hade samma problem på min E91 med BMW orig fälgar. Slask, salt, snö och allt annat som hör vintern till orsakar problemet som måste bero på att man inte utvecklat bromssköldsr etc på rätt sätt...

Ska jag tillskriva VAG ngt värdefullt så är det inga liknande problem på de VAG bilar jag kört genom åren... Men då får man andra problem istället. Pest eller kolera!           IP: ...[.208.51]
Antal inlägg22 st
Postad/Inlagd2014-03-10 15:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Passat GTE, snart 330e?
En kort uppdatering:

Återkallelsen som nämns tidigare i tråden med kamaxel/bromsservoproblemet gäller enligt BMW ej min bil, även om jag sett att Vitco fått kallelse och fått det åtgärdat. Det verkar dock inte vara detta som ger bromsproblemet på min bil.

Nu när jag haft detta ett tag så har jag konstaterat att problemet "bara" dyker upp när det är 0-5 grader och blött på vägen. Så det verkar rimligt att det blir skit/blött på bromsskivorna som BMW säger.

Nu är det ju vår så jag hoppas slippa detta ett drygt halvår...           IP: ...[4.17.37]
Antal inlägg22 st
Postad/Inlagd2014-03-25 17:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Passat GTE, snart 330e?
Efter ytterligare en dag med slask och nyckfulla bromsar tog jag kontakt med mitt leasingbolag och BMW-handlarn. Resultatet var att BMW tog tillbaka tidigare påstående om att det beror på fälgarna som inte är BMW original och hänvisar istället till manualen där det står ungefär: Vid väta bromsa regelbundet med några km's mellanrum för att behålla full bromsverkan. Det blir absurt när jag snabbt räknar ut att jag enligt manualen skall bromsa ca 500gr på E4:an på en vanlig ToR till Skåne.

Jag har även kollat upp att det är olika bromsskivor på 328 och den vanligare 320d, vilket kanske förklarar att det inte är så vanligt problem.           IP: ...[.158.72]
Antal inlägg149 st
Postad/Inlagd2014-03-25 18:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Passat Variant TDI170 DSG 4Motion -12 (i väntan på nästa BMW)
Hm... nu när du säger det så undrar jag om inte 5-serien och typ Audi A6 har en inbyggd funktion som duttar till bromsarna med jämna intervall... Tydligen något förbehållet dyrare modeller.

Skitdåligt är det och synd på en jäkligt skön bil i övrigt.           IP: ...[.208.51]
Antal inlägg104 st
Postad/Inlagd2014-03-25 20:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bromssköldar i all ära men problemet är snarare det att bromsskivor behöver kylas när de används hårt och därför så är det alltid god luftcirkulation runt broms skivor, och är det fuktigt väder så får man fukt på skivorna med försämrad bromsverkan som följd.

Olika typer av fälgar ger olika mycket luftcirkulation och det har inte så mycket att göra med om de är original eller ej, utan om de är avsedda för hård körning.
          IP: ...[.77.220]
Antal inlägg69 st
Postad/Inlagd2014-03-25 21:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 330e xdrive touring M-sport -22
Om jag förstår det rätt så ska 3-serien vara utrustad med sk bromstorkning.
Står i broschyren för touring modellen på sid 40.
Det är DSC med utökad funktion och det ska alla motorer vara utrustade med enl broschyren.           IP: ...[.159.11]
Antal inlägg709 st
Postad/Inlagd2014-03-25 22:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
530dXA -16

BMW CS #08252
Tror också det kan ha viss koppling till fälgens utformning (dock inte fabrikat). Har upplevt problemet på nuvarande F31 (med eftermarknadsfälgar, femekrade) samt tidigare E91 (också med "öppen" fälgmodell, BMW original dubbeleker 268) vintertid.

Har på tidigare bilar av princip hållit mig till stålfälgar med fälgsidor i plast som ju täcker bromsskivorna och förhindrar att slask och väta lägger sig på skivorna mellan bromsningarna...och då har jag inte upplevt problemet.

Numer verkar det inte helt enkelt att få vinterdäck monterade på stålfälg, åtminstone inte i dimension över 16" (som tyvärr är krav för F31 328i p g a dimensionen på bromsskivorna).

/J.I           IP: ...[245.118]
Antal inlägg104 st
Postad/Inlagd2014-03-26 09:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Passat den här plåtfälgen: [LÄNK] till F31? Det står att den är till X1 men dimensionen verkar vara samma som till F31.           IP: ...[141.153]
Antal inlägg227 st
Postad/Inlagd2014-03-26 13:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Kan det vara så at det är någon luftström som påverkar att skit eller väta går in på skivorna? Detta var det stora problem med på V70n från 00-. Det ansamlades skit i bakhjulen och till slut (det gick ganska snabbt) fick man en outhärdlig obalans. Det åtgärdades med nån liten plastbit på länkarmen bak som styrde luften annorlunda. Kolla om du har alla styningar du skall ha eller om något annat verkar skilja sig från "original" Med detta resonemang skulle fälgarna kunna bidra men jag skulle bli förvånad om det var så. Till min E91 beroende på utförande kan man ha helt blindade paneler vid dimljusen eller en luftkanal som leder in luft till bromsarna. Vet inte hur det är på F31 men man kanske skulle kunna komplettera med detta om du inte har det (jag fick mina i samband med installation av PowerKit)

cme

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"           IP: ...[.56.184]
Antal inlägg22 st
Postad/Inlagd2014-03-28 11:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Passat GTE, snart 330e?
Kalle68, Tack för tipset om bromstorkningen i broschyren.
Min förra bil var en A4-10, och den la an bromsarna då och då för att hålla skivorna torka. Det hörs som ett "ABS"-klickande ljud ibland.

Nu till slut så har både BMW Sverige och BMW Tyskland sagt att de har fått in fler rapporter om detta och håller på att titta på en lösning. (:           IP: ...[4.17.36]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2023 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 640D  -12
Pris: 249.000:-

BMW 324td  -93
Pris: 110.000:-

BMW 745  -03
Pris: 75.000:-

BMW 118d Xdrive  -17