AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ i-Serien ]

Ny AutoPower-provkörning - BMW i3

Visad 14.824 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg342 st
Postad/Inlagd2014-09-08 13:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M240i/6 -17
Köp till snabbladdning (CCS) så kommer det funka kanon. Finns stolpe vid Preem, Hultagatan i Borås, OK och McD Landvettermotet, Preem Ullevimotet. Kommer upp en vid Statoil vid Frölunda Torg snart också. Jag kommer minst 12 mil på en laddning och då har jag REX som gör bilen tyngre och utan värmepump.

IP: ...[.101.52]
Antal inlägg1.249 st
Postad/Inlagd2014-09-08 17:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 520D Touring 2012
Iom att man inte verkar få ett öre i rabatt så biir det en ganska enkel spec på denna:
i3 utan rex
Comfort paket
Alufälg 429 19"
AC/DC snabbladdning
Bluetooth Pro

Då blir priset 348400:- inkl rabatten från staten           IP: ...[.230.38]
Antal inlägg342 st
Postad/Inlagd2014-09-08 20:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
M240i/6 -17
Bra spec! Inte ett öre i rabatt men den är bra prissatt i jämförelse med t ex Leaf.

Bluetooth Pro kan vara overkill, man kan streama musik utan har jag läst. Jag fick aldrig svar på vad som skiljer så jag vågade inte ta bort Pro. Hade jag behövt snåla skulle jag undersökt det ordentligt.

Jag hade valt HiFi istället för fälgar. Är "bara" nöjd med HiFi-ljudet så då undrar man hur originalljudet låter?

Titta på den gråa solidlacken i verkligheten innan du väljer den, kan se solkig ut. Du kanske hade tänkt den vita ändå =)           IP: ...[168.169]
Antal inlägg1.249 st
Postad/Inlagd2014-09-08 22:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 520D Touring 2012
Tack för tipsen. Funderar på den gråa. Jag hittar bara H/K ljudet som extra, vilket inte lät jättebra det heller.           IP: ...[.230.38]
Antal inlägg1.249 st
Postad/Inlagd2014-09-08 22:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 520D Touring 2012
Bra att remote services är standard. Det är det enda man har nytta av.           IP: ...[.230.38]
Antal inlägg342 st
Postad/Inlagd2014-09-09 10:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
M240i/6 -17
Det är H/K jag menar.
För övrigt är jag mycket nöjd med bilen. Det är tyst i kupén även i motorvägsfart. Hade en glitch med den adaptiva farthållaren men en uppdatering är nu installerad.

Har du provkört ordentligt och på motorväg?
Vissa tycker den är vindkänslig och mjuk i fjädringen.
Kör GBG-Borås och tillbaka för att kolla förbrukning.

Kolla gärna in min: [LÄNK]           IP: ...[.101.52]
Antal inlägg1.249 st
Postad/Inlagd2014-09-09 11:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 520D Touring 2012
Jag har och min fru har testkört den utan rex. Vi gillar den skarpt. Lite tråkigt att det är så snålt med laddstationer bara. Känns som Tesla kommer leda stort på detta framöver.
Lite konstigt att en uppstickare kan ta en hel marknad på det viset.           IP: ...[119.236]
Antal inlägg342 st
Postad/Inlagd2014-09-09 11:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
M240i/6 -17
Teslan är väldigt brötig och amerikansk. Mer av allt. Superchargers kommer inte finnas i städer, utan mellan dem. Efter i3 blir det nog en Tesla men nu är den för grov och dyr. Den väger 2,3 ton och räckvidden spelar ingen roll om man laddar varje natt. Åker man ofta längre sträckor är inte elbil så bra, än.

Nästa generation av elbilar hoppas jag kommer ta tillvara på alla fördelar som de olika tillverkarna har nu. Trefasladdning, kolfiberkarosser, portabla snabbladdare, kraftig degenerering.

CCS är den standard som kommer gälla och senast 2017 ska det vara klart.

Om min i3:a försvann idag skulle jag göra som du, beställa en ny med så lite utrustning som möjligt för att hålla ned kostnaden. Kanske kompensera med en billigare Touareg eller X5 bensin.           IP: ...[.101.52]
Antal inlägg1.249 st
Postad/Inlagd2014-09-09 15:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 520D Touring 2012
Menar du den standard som i3 har?
Ja, tanken med supercharger är ju inte att ägarna ska ha bilarna stående där istället för hemma och ladda.
Jag håller med, sen saknar Teslan mycket utrustning som jag vill ha för 850.000:-,
Vi behåller våran 520D eller byter mot en 535.
Jag kommer nog avvakta om det kommer någon prisjustering eller billigare paket på i3.
Har du hört något om det där soltakscarporten som enligt Vi Bilägare skulle gå att köpa från bmw?           IP: ...[8.67.45]
Antal inlägg342 st
Postad/Inlagd2014-09-10 08:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
M240i/6 -17
Ja, CCS är den snabbladdningsstandard som i3 och de tyska tillverkarna kör med. Det är EU-domstolen som tagit det beslutet.

Sant, Teslan blir snabbt dyr. Man vill ju inte ha 60kWh batteriet =)

Det spekuleras om en i5, den skulle passa alla som tycker i3 är opraktisk. Skulle inte förvåna mig om den kommer vilken dag som helst. Eftersom all fokus är på i3 och i8 kan BMW jobba ostört med i5 för att snabbt fylla upp i-fabriken i Leipzig.

BMW:s solcellscarport är väl som deras wallbox. En överprisad designgrej. Skulle satsa på vanliga solceller på hus/carport istället. Sannolikt billigare och mer effektivt. Det är väl statliga subventioner på solceller fortfarande?

Jag bor i lägenhet utan möjlighet till laddning hemma. Härjar för fullt med mitt parkeringsgarage där det går långsamt, kommer inga beslut det här året låter det och "elbilar kommer inom det närmaste". NEJ! de är redan här kontrar jag med utan gehör. Letar nu boende efter bilen, inte bara förstås, men en schysst carport och slänga upp lite solceller vore perfekt.           IP: ...[.101.52]
Antal inlägg1.249 st
Postad/Inlagd2014-09-10 13:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 520D Touring 2012
Jag flyttade till hus direkt istället när jag lämnade stockholm. Fick närhet till stan, garage etc för mindre än halva priset på en lägenhet :)           IP: ...[255.175]
Antal inlägg6.699 st
Postad/Inlagd2015-07-28 19:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
M2 LCI -18
Fick äntligen tillfälle att prova i3 i förra veckan, min ÅF är inte betrodd att sälja i3 så jag fick bege mig till BMW Solna för att testa den. Hade den inte varit så gräsligt ful så hade jag faktiskt kunnat beställa en, finns det nån oskriven lag som gör gällande att en elbil måste vara allt annat än vacker?
Måste den sticka ut såpass mkt för att påvisa att här kommer minsann framtidens bil?

Körde mest runt i Solna centrum, tänkte som så att det är där den gör sig mest rättvisa. Personalen på Bavaria missade inte ett tillfälle att påpeka att den är snabbare än M3 upp till 50..!
Synd att den blir ganska dyr som Rex och det skulle jag vara tvungen att välja, bilen blir alldeles för begränsad som ren elbil.
Väldigt trevlig och pigg upp till 70-80, fortare än så körde jag inte. Kändes faktiskt som en riktig BMW att köra och inte alls så plastig och spartansk som den ger sken av att vara på bild.

Nä, ge mig batteripaketet i säg en vanlig BMW eller varför inte i 2-serie Gran Tourer så har vi en deal BMW!

IP: ...[.60.210]
Antal inlägg580 st
Postad/Inlagd2015-12-18 17:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
530d GT - 10
Volvo XC70 d4 - 13
Körde också en igår.

Kanon i stan. Man sitter bra, lite högre. Gillar faktiskt stolarna. Bra drag, mycket bra drag.

Körde en del motorväg och landsväg. Ok på motorväg, men då är den inte lika tyst och börjar dra mer energi. På landsväg är den också ok, men omkörningspotentialen är inte så stor längre.

Stabil och bra, men den häver sig lite i rondeller som lutar utåt

Tyckte ändå att den är fräsch och rolig.

Köper gärna en när priset går ned

Matthias

IP: ...[139.118]
Sida: 1 2 Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 528i  -85
Pris: 120.000:-

BMW 730D  -08
Pris: 90.000:-

BMW 520  -00
Pris: 48.000:-

BMW 318i  -10