AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Ännu ett PDC-mysterium, kan man återställa PDC?

Visad 13.392 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg9st
Postad/Inlagd2013-11-18 10:18
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
545i -04
Hej!

Mitt första inlägg i forumet!

Köpte min första BMW för någon veckan sedan, en fantastiskt trevlig bil, och det fanns redan då ett felmeddelande "PDC failure". Jag lyssnade mig till att de två högra bakre PDC-sensorerna var tysta medan de andra klickade fint. Testade då att skifta sensorer för att säkerställa att jag inte hade kabelbrott, men en annan sensor fungerade på de icke fungerandes plats.
Jag beställde således hem 2 nya sensorer (färdiglackade i min färg) från ebay.de
([LÄNK].
Fick de nya sensorerna i fredags och monterade dem i lördags (t.om. utan att montera av bakre stötfångaren, pilligt, men det går :) ).

Så, nu klickar alla sensorer fint (de 2 nya klickar kanske något lägre) men ändå så får jag "PDC failure" och systemet är avaktiverat! Jag har testat att dra batteriet ett par minuter, har testat att koppla loss PDC-boxen nere vid reservhjulet men utan framgång!

Till min fråga, går det att "återställa" PDCn på något sätt, eller har någon en annan idé om vad som kan vara galet?? Är det mina nya sensorer som ej fungerar?
Slipper ju helst att åka in och felsöka hos verkstad om det är något uppenbart jag gör fel och som är lätt att åtgärda. Har lånat en billig OBD felkodsläsare, men den hittar inga fel när jag kopplar in den.

Tack på förhand!

Vänligen,
Hampus           IP: ...[230.218]
Antal inlägg9 st
Postad/Inlagd2013-11-18 11:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
545i -04
Detta gäller en 545i (e60) -04

/Hampus           IP: ...[230.218]
Antal inlägg261 st
Postad/Inlagd2013-11-18 11:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det låter som om den nya piratsensorerna inte riktigt fungerar som de ska, eller ens passar till bilen.
Men som du själv sagt, en felkodsavläsning skulle säga i klartext om var felet ligger. Att köpa ett eget diagnosprogram som klarar BMW-specifika koder blir nog billigare än en enda kodavläsning hos verkstaden.

IP: ...[115.218]
Antal inlägg4.913 st
Postad/Inlagd2013-11-18 12:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d F11 -11
335i E93 -08
Det är inte helt ovanligt att det står vatten i reservhjulsbaljan i bagaget, där bla modulen för PDC sitter. Kolla så att det är torrt där.           IP: ...[228.173]
Antal inlägg9 st
Postad/Inlagd2013-11-18 13:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
545i -04
Tack för svar!

@Blå525: Är rädd för att du har rätt och att de nya sensorerna är kass. Den lånade OBD-läsaren plockade som sagt inte upp några felkoder fast den fick kontakt.. Har du tips på en prisvärd läsare? Vill minnas att du skrivit om en "BMWhat"-app som verkar intressant, skulle den plocka upp felet?

@Lus: Tack, har kollat i reservhjulsbaljan och där är torrt och fint. Har även kopplat ur/kopplat i PDC-modulen för att jag hoppades den skulle återställas.

/H           IP: ...[230.218]
Antal inlägg261 st
Postad/Inlagd2013-11-18 14:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Om du har en ok "smartphone" så fungerar BMWhat fint.
Läs om kompatibilitet:[LÄNK]

Jag fick ett självorsakat fel då jag vid extraljusmontering råkade skada en av de tunna kablarna till en sensor. När jag skulle backa ut ur garaget kom varningen, "PDC defekt" eller något liknande, och jag begrep ingenting.
Kollade med BMWhat: Code 9E39, inverter cable VML (VML = vorne mitte links), alltså fram mitten vänster.
Och mycket riktigt, kabeln hade lossnat en millimeter ur sensorns kontaktstycke. Skulle jag aldrig ha sett med blotta ögat, jag hade fått söka ihjäl mig utan möjlighet till en korrekt diagnos...

I ditt fall så lär det varnas för "sensor defekt", "utanför tolerans" eller likande.

Antal inlägg9 st
Postad/Inlagd2013-11-21 15:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
545i -04
..and the plot thickens..

@Blå525: Tack för svar!
Sagt och gjort, jag fick lånat en XTOOL iOBD2-läsare av en kollega och laddade hem deras egen app i min iphone, "iOBD2". Jag kopplade in och får upp vad som ser ut att vara ett gammalt motorfel rörande sekundärt luftflöde (P0492) vid kallstart, motorlampan lyser ej. Inga andra fel. XTOOL har även en likadan fast BMW-specifik app, så jag tänkte att det är säkert den jag måste köra för att få ut fel för PDC men appen kostade 80$ och kopplades till din specifika läsare så jag var ej så sugen på att betala detta för att aktivera kollegans läsare.

Istället lånade jag hem en annan läsare:
[LÄNK]

Körde sen BMWhat Lite för att verifiera att det fungerade. Då får jag INGA felkoder alls? Inte ens motorfelet jag fick innan. Gjorde även specifik sökning på PDC-fel, men inget... Inte måste jag ha betalversion för att få antal felkoder? Eller är det fel på läsaren jag lånade? Jag får inga fel i appen under själva analysen utan den ser ut att köra fint.. Fortfarande plingar det vid start och lyser "PDC Failure", systemet är inaktiverat.

Andra idéer om vad som kan vara fel? Reset av iDrive? Börjar själv få slut på idéer..

Tacksam för svar!

/Hampus           IP: ...[230.217]
Antal inlägg9 st
Postad/Inlagd2013-11-24 20:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
545i -04
Hej igen,

Som ni kanske redan misstänkte var det skit bakom spakarna som gjorde att jag inte fick ut några felkoder vid min första körning av BMWhat. Endast 2 ecu:er svarade vid min första körning. Efter lite konsultation från utvecklaren av BMWhat (som för övrigt är väldigt hjälpsam) så fick jag ut alla felkoder:

Park Distance Control / PDC:
- Fault: :unknown fault / internal
- Code: BMW 9E28
- Fault: :HR-CT errors / Transformer fault HR
- Code: BMW 9E2C
- Fault: :HMR converter cable / Inverter HMR
- Code: BMW 9E36
- Fault: :Inverter HR / Converter Cable HR
- Code: BMW 9E34

Så här bekräftas de 2 felaktiga sensorerna höger bak.

Jag gjorde en återställning av felen och gjorde en ny körning (efter att ha tagit bilen för en tur) och nu kvarstår endast det översta felet.

Så, vad innebär:
- Fault: :unknown fault / internal
- Code: BMW 9E28

Hittar inte mycket när jag googlar. Är det att köpa ny PDC-modul som gäller?

Hoppas ngn har en idé!

/H           IP: ...[6.52.83]
Antal inlägg261 st
Postad/Inlagd2013-11-24 20:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja BMW och dessa "unknown" faults.. ;)
Man kan tro att BMWs utvecklingsingenjörer bara på ren djävulskap rycker på axlarna åt sina egna felkoder och säger: zorry, zis iz unkown for uz..
Anyway, har kollat på Tyska sidor åt dig.
I de fall 9E28 dykt upp har det varit hårdvaru eller mjukvarufel i PDCns styrenhet, eller det varit fel på ljudsignalen ut till "gongen".
Det var de fall jag hittade i alla fall.

Antal inlägg9 st
Postad/Inlagd2013-11-25 20:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
545i -04
Tack Blå525! Hahaha, ja ibland känns det som det är på ren djävulskap..

Jag skriver igen om jag kommer vidare med felet. Har någon en idé om var jag bör börja så skriv gärna.. annars blir det nog att hitta en ny pdc-modul på ebay :)

/Hampus           IP: ...[6.52.83]
Antal inlägg9 st
Postad/Inlagd2013-11-30 23:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
545i -04
Äntligen! Problemet löst!! Hittade en begagnad pdc-modul på PowerBörsen, pluggade i den och nu fungerar allt perfekt! Stort tack Robert som sålde modulen och hjälpte mig felsöka :)           IP: ...[6.52.83]
Antal inlägg453 st
Postad/Inlagd2013-12-01 13:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 528 IA
: )           IP: ...[.151.21]
Antal inlägg85 st
Postad/Inlagd2014-02-19 14:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
530 iA M-Sport - 2006
Hej,

Jag har använt BMWhat för mitt PDC problem och får upp följande felkod:

Converter Supply 9E3B

Någon som vet vad som är felet?

Tack på förhand           IP: ...[.254.25]
Antal inlägg1.351 st
Postad/Inlagd2014-02-19 18:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M5 -99
faca_57: Om du kollar din inbox så finns lite länkar och matnyttigt.           IP: ...[.170.32]
Antal inlägg85 st
Postad/Inlagd2014-02-20 07:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
530 iA M-Sport - 2006
BMW-lelle; du har pm           IP: ...[.254.25]
Antal inlägg95 st
Postad/Inlagd2014-03-05 07:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW X5 3.0D xdrive 2009
Lånar tråden lite. Just denna kod har jag på min bil sedan Jag körde en 400 Km sträcka.
Fault: :HMR converter cable / Inverter HMR
- Code: BMW 9E36

Bilens pdc brukar få spel när det är regnigt eller stänker mycket och börja strula. Så jag tänkte att det va det då. Massa smuts. Tvättade bilen men fortfarande samma problem. Testat släcka via bmwhat. Fungerar knappt i typ 10 sekunder sen dör det totalt igen.           IP: ...[.78.110]
Antal inlägg95 st
Postad/Inlagd2014-03-05 07:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW X5 3.0D xdrive 2009
Nu gäller inte detta en 5 serie men borde inte spela roll, gäller en x5           IP: ...[.78.110]
Antal inlägg9 st
Postad/Inlagd2014-03-05 09:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
545i -04
Hej mevvan,

Låter som den ger fel på pdc-sensor höger bak mitten. Har du lyssnat om den sensorn "klickar" som den ska?

/Hampus           IP: ...[230.217]
Antal inlägg500 st
Postad/Inlagd2014-03-06 13:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Även jag lånar denna tråd lite, eftersom min PDC på vår 525dA E61 2004 fungerar ena dagen och nästa dag är det 'PDC failure' som gäller!

Umpas, kul att det löste sig för dig, men vad tror du och alla andra som bidragit I denna tråden, bytta sensorerna, bytta PDC module, eller kanske helt enkelt ta ut PDC module och låta de 'torka' inomhus ett par dagar och se om det kanske enbart är fukt som orsakar detta fel och problem som inte är constant (ännu).

Hur krabbigt är det att byta/demontera PDC-module på en E61?

Vad pröjsade du för din begagnade PDC modul.......?

Mvh S.           IP: ...[194.242]
Antal inlägg1.931 st
Postad/Inlagd2014-03-06 22:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Har eftermonterat PDC på min E60 förra veckan. Betalade 800:- för modul på E60 och sålde den sedan till en kille här¨på forumet eftersom jag fick me en gratis ;) Det är lätt att byta och montera. Nyare BMWs har andra sensorer, lite modernare men de fungerar lika.           IP: ...[114.227]
Antal inlägg9 st
Postad/Inlagd2014-03-07 10:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
545i -04
Tjena marineutter,

Modulen byter du lätt, sitter i baljan under reservhjulet. Gav 6-700 sek här på powerbörsen.
Kolla först så att det inte står vatten där PDC-modulen ligger, det är tydligen rätt vanligt. Är det torrt och fint skulle jag säga att nästa steg är att när du har "PDC failure" lyssna på alla sensorerna och höra så att de "klickar" när PDC är aktiverat. Är någon givare död, byt denna.

/H           IP: ...[230.220]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 520d G31 xDrive M-sport  -19
Pris: 423.000:-

BMW M5 Touring  -07
Pris: 249.000:-

BMW 328i M-sport  -97
Pris: 70.000:-

BMW 320 cab M Tech II  -92