AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Import ]

Tillgodoräkna sig utländsk besiktning, erfareheter?

Visad 3.450 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg35st
Postad/Inlagd2013-11-17 19:34
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525d xDrive E61 -10
Har nyss tagit in en bil som jag just nu kör med tillfällig registrering. I samband med ursprungskontroll och kommunikation med Transportstyrelsen kryssade jag i att jag ville tillgodoräkna mig en besiktning utförd av TUV i oktober 2012 och skickade med en kopia på protokoll enligt instruktioner. Bilen är en 2009 så nästa besiktning enligt min förståelse skulle i så fall ske 2014. Trodde allt skulle gå som en dans nu och att killen på besiktningen, i det här fallet Opus, skulle kunna detta och sköta allt. Innan vi drog igång nämnde han att han sett i datorn att jag ville tillgodoräkna mig utländsk besiktning och jag trodde allt var frid och fröjd. Kontrollen gick bra och när jag skulle betala frågade jag om besiktningen skulle räknas och då fick jag till svar att det får vi se vad Transportstyrelsen säger med slutsiffra och så vidare. Måste erkänna att jag inte riktigt förstod hur han menade. Dagen efter ringde jag in till TS och frågade men dom hävdar att besiktningsorganet ska lägga in detta i datorn och att dom inte kan göra något. Ringde tillbaka till Opus och fick prata med killen. Han visste fortfarande inte hur man gjorde detta men jag skulle åtkomma nästa vecka då han är tillbaka på samma station igen.

Vad är era erfarenheter kring detta? Har jag förstått reglerna rätt här eller är jag ute och yrar? Bör jag riskera mitt blodtryck för att få igenom detta eller ska jag strunta i det och beställa en tid för kontrollbesiktning? Risken är att när och om jag får rätsida på detta så har jag körförbud på bilen.           IP: ...[.242.35]
Annons
Antal inlägg7.888 st
Postad/Inlagd2013-11-17 19:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Risken finns, det är nog enklare att bara få en siffra och åka och besikta men det är väl det du gjorde hos opus?           IP: ...[168.159]
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2013-11-17 20:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
525d xDrive E61 -10
Har redan ett regnummer med slutsiffra 9 från den tillfälliga registreringen och den behåller man normalt enligt TS. Killen på Opus visste inte vilken siffra jag skulle ha och om det stämmer med den tidigare besiktningen osv. TS har ju kopian på TUV protokollet så dom borde ju ha get mig rätt siffra från början i så fall. Verkar som dom inte gjort detta förut.           IP: ...[.242.35]
Antal inlägg165 st
Postad/Inlagd2013-11-18 09:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
730d -06
Besiktningsmannen såg att jag vilöe tillgodoräkna min bes från tyskland och det var inga problem sa han           IP: ...[.195.51]
Antal inlägg92 st
Postad/Inlagd2013-11-18 10:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
750i F01
Z4 E89
Min erfarenhet är att Transportstyrelsen har NOLL koll! Vid min import menade besiktningsmannen att jag skulle få tillgodoräkna mig besiktningen från Tyskland men sen fick jag en kallelse för besiktning. Då ringde jag till Transportstyrelsen och en man där var tvärsäker på att jag inte skulle få tillgodoräkna mig besiktningen.
Lite senare fick jag ett brev från Transportstyrelsen att jag visst skulle få tillgodoräkna mig den...!
          IP: ...[6.79.37]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 2002  -70
Pris: 85.000:-

BMW 318ti  -03
Pris: 37.000:-

BMW 730 d  -17
Pris: 469.000:-

BMW 320  -94