|
|
---|---|
Hej. Jag kör en VW Passat Syncro 2.6L -99 under vinterhalvåret då E38an vilar. Mätaren står på ca 25000 mil. Den beter sig lite märkligt ibland (kanske 2 gånger per vecka) när jag försöker starta den varm. Vid kallstart fungerar den perfekt. Om jag parkerar bilen efter någon mils körning, låter den stå i 10-40 minuter och sedan försöker starta den, så går startmotorn ganska länge innan den hostar igång. När den väl är startad måste jag ibland hjälpa till med gasen för att hålla den vid liv, då tomgången är väldigt ojämn. Även om jag kör 200 meter och stannar vid t.ex. ett rödljus kan tomgången fortfarande vandra upp och ned helt ostabilt. När jag väl kört ett tag går den bra igen. Min mekaniker vet inte riktigt vad som är felet men gissar på att det kanske kan vara bränslepumpen. Jag tänker chansa och byta den i december om jag inte får nån bättre idé, då jag inte har råd med några driftstopp till jul/nyår (ska åka norrut). Detta är ju inte gratis så jag hoppas nån här har någon idé vad detta kan vara? MVH, Niclas. | |
Dålig lambdasond kan ge sådana symptom. Lätt att mäta upp med voltmeter och gaslåga - måste dock demonteras först. Har du gjort felkodsavläsning? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Fekodsavlösning borde avslöja felet. Spontant skulle jag annars gissa på en tempsensor. | |
Hej. Tack för snabba svar. Mekanikern gjorde en avläsning för några veckor sedan, jag är dock inte så duktig på att tyda resultatet. Delar med mig av det efter jag kommit hem från jobbet så kanske nån av er kan se något. Har för mig det stod något om en lambdasond kanske... Återkommer... Tack igen. |
|
Hej igen, nu har jag felkoderna här bredvid mig. Ser ju kopplat ut till lambdasond antar jag: DTC 16518 O2-sensorkrets, ingen aktivitet detekterad (bank 1, sensor 1) - Intermittent DTC 16534 O2-sensorkrets, fel (bank 2, sensor 1) - Intermittent Inget mer. Har dock inte haft någon varningslampa lysande eller dylikt. /Niclas |
|
Jag vet inte hur det ser ut på din passat, men på mordernare BMW-sexorna sitter det två sonder före och två sonder efter katalysatorerna. De två främre brukar benämnas som reglersonder eller "sond 1" och de bakre brukar benämnas monitorsonder eller "sond 2". Min gissning utifrån din beskrivning är att antingen är båda sonderna "döda", kablaget av eller så är modulen som styr sonderna paj. Men det är som sagt rätt lätt att kontrollmäta en lambdasond genom att demontera den och sedan mäta hur många volt den genererar när man bränner med gaslåga på sensordelen i sonden. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Länk | |
Jag bugar och bockar för hjälpen! Ska definitivt följa upp detta på ett eller annat sätt. Lugnar mig med att byta pumpen så länge. Skriver här igen om jag kommer fram till vad som är fel. /Niclas |
|
Efter 25000 mil är det ALDRIG fel att byta lambdasonderna, de "slits" (blir trögare) o reglerar inte lika snabbt som friska sonder. Bytesintervall på lambdasonder är ca 16000 mil, detta enligt BOSCH... | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.