AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
15.474

Kylfläkten startar inte E90

Dr
1
DrndoBMW
BMW 320i E90 -05
Tjena!

Har sedan ett par månader tillbaka blivit stolt BMW ägare
som jag kan säga att man har drömt om länge :D
Är ny här på forumet och hoppas att man kan smälta in bra :)
Nu till det tråkiga så är de så att min kylfläkt verkar inte fungera på bilen,
öppnade idag den dolda servicemenyn och lät motorn gå upp till 100 grader sen vågade jag inte mer(vilket jag inte hade gjort om BMW i Karlskrona hade haft lite trevlig personal som kan svara på vid vilken temp. fläkten går igång) utan att fläkten går igång. Så jag antar att den inte går igång på högre temperaturer heller..
Någon som vet vad som kan orsaka detta?
Le
18
LeXaN
Bmw e46 330xi Touring
Hejsan!

Jag har samma problem med min bmw 320I e91. har inte hunnit kollat på den än men vad vare som orsakade så att inte elfläkten till kylaren fungerade på din?

En gång bmw,alltid bmw
Hej,
Det finns de som vet mer om detta, men generellt har BMW slutna kylsystem som hanterar temperaturer upp till ca 110 gradC. Normal arbetstemp ligger nästan säkert runt 105 gradC. Jag kan mycket väl tänka mig, att ingenting händer med fläkten, innan tempen närmar sig "taket".

Bara som en liten tröst, till dess experterna vaknar... :)

/Lennart
Testa slå på AC, då startar kylfläkten inom kort tid(om den funkar då:p)
Visa användare
ProPro-medlem
13.099
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@DrndoBMW : Du borde ha N46-motorn, vilket borde mer eller mindre vara identisk med den jag har i min E87 120i.
Själv nyfiken på detta, ska se om jag inte kan köre lite Torque/INPA under morgondagen och se när fläkten kickar igång.
Visa användare
ProPro-medlem
13.099
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Gjorde ett snabbavläsning idag med Torque och BT-OBD-adapter. Den sista kilometern i stadstrafik och i denna värme låg temperaturen på 102 grader och när jag parkerade bilen och låt den stå på tomgång så låg den på stadiga 102 grader. Fläkten var igång, stannade en stund, drog igång efter ett litet tag och höll på så - hela tiden verkade den vilja ligga på runt 102 grader.

Jag ska logga en lite längre runda senare idag eller imorrn.

Så 100 grader är med största sannolikhet inte tillräckligt för att dra igång fläkten. Du kan lugnt låta bilen gå över 100 grader, det är normalt.

Du kan låta bilen gå upp till tex max 104 grader utan att något händer. Har inte fläkten gått igång då, ja då bör du lämna in den för felsökning.

Skulle det börja bli för varmt så kommer ju bilen att varna ändåså, först med en gul varningssymbol (och sedan rött men när denna tänds så finns det risk att det blivit skador pga den alltför höga temperaturen).
Visa användare
ProPro-medlem
13.099
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu gjorde jag en enklare loggning över en 20 minuters vanlig körning (ut ur Malmö och på lite landsvägar).

Här är grafen
Länk

Blå och röd kurva är samma - de använder bara olika y-axlar.
Blå kurva använder vänster y-axel (full skala)
Röd kurva använder höger y-axel (inzoomad)

Starttemperaturen är 30 grader.
När den väl nått till 99 grader så ligger den och pendlar mellan 99 och 102 grader när jag kör lugn och jämn landsvägsfart - dvs mellan 550 och 950 sekunder.

Vid 950 sekunder viker jag in på en parkering och står stilla på tomgång. Den hoppar upp till 105 grader ett tag men därefter tar nog elfläkten tag i problemet och tar ned temperaturen till 102 grader.
Står där ett tag på tomgång, men styrdatorn verkar inte ha några ambitioner på att försöka ta ner temperaturen ytterliggare utan verkar vara nöjd att det ligger på 102 grader när bilen står stilla på tomgång.

Kort efter 1200 sekunder så slår jag av motorn och temperaturen går upp en aning till 105 grader. Därefter kommer den så sakteliga att kyla av sig själv - men det satt ju jag inte såklart och väntade på :-)

Så baserat på detta lilla experiment så verkar det vara normalt att
- den ligger på 99-102 grader vid jämn körning (den verkade gilla 99 grader mer än 102 grader)
- den ligger på 102 grader när fläkten hjälper till att kyla (den verkar som sagt inte ha några ambitioner att försöka sänka ytterliggare)
Visa användare
ProPro-medlem
13.099
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@DrndoBMW : Har du fått någon mer klarhet i om fläkten går igång eller om det faktiskt är något fel på den?

Om du använder den som daily driver i den här hettan så och den inte indikerat att motorn går varm så lär fläkten fungera.
Det borde bara vara att köra lite i stadstrafik, svänga in på en parkering och stå på tomgång så lär ju fläkten hoppa igång ganska omedelbums i den här hettan.
Visa användare
ProPro-medlem
13.099
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@DrndoBMW : Har du fått någon mer klarhet i om fläkten går igång eller om det faktiskt är något fel på den? Har du lämnat in den (eller gjort själv) för utläsning av felkoder?

@LeXaN : Har du fått någon mer klarhet i om fläkten går igång eller om det faktiskt är något fel på den? Har du lämnat in den (eller gjort själv) för utläsning av felkoder?

Jag själv har börjat få följande felkod
0x2EFE CDKMLE - engine blower
short circuit after minus

Provade att aktivera fläkten via INPA men ingenting händer (förutom att varje gång jag försöker aktivera den så sätts ovanstående felkod).
Le
18
LeXaN
Bmw e46 330xi Touring
Felet på min fläkt var att plus kabeln hade ärga av i dosan som sitter på fläkten så jag gjorde rent och lödde tillbaka plus kabeln där den hade suttit. Sen efter det fungerade fläkten som vanligt igen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.099
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tack för feedback!

Såg att det satt en enklare typ av kontaktstycke på skyddsramen för fläkten, får ta mig en närmare titt hur det ser ut.

Men någon dosa tyckte jag inte det var, såg mer ut som ett vanligt kontaktstycke.

Får återkomma med lite bilder så får ni se om det är samma konstruktion på E87 som E90 (gissningsvis är det lite som skiljer trots samma motor).
Visa användare
ProPro-medlem
13.099
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu har min 120i gått i vinterdvala så blir inte någon undersökning förräns till våren - men återkommer då med en uppföljning!

@DrndoBMW : Har du fått någon mer klarhet i om fläkten går igång eller om det faktiskt är något fel på den?
Visa användare
ProPro-medlem
13.099
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu är bilen väckt ur sin dvala :-)

Så de närmsta dagarna ska jag ta mig en lite närmare titt på felmeddelandet och om fläkten fungerar eller inte.

På hemvägen (20 mil mestadels motorväg och motortrafikled) så provade jag att logga och övervaka kylarvattnets temperatur.

N46-motorn har en så kallad map cooling thermostat, och på denna motor är det gjort så att termostaten kan värmas upp elektriskt. Denna termostat styrs i sin tur av DME (motorstyrenheten) så den kan helt enkelt reglera vilken arbetstemperatur motorn ska arbeta med.

Och jag märkte mycket tydligt vad den valde för olika arbetstemperaturer.

När jag låg och cruisade jämnt i 90 km/h så valde den att vara runt 81-84 grader C.
När jag låg och körde jämnt i 120 km/h så valde den att vara runt 99-102 grader.
Och när jag låg konstant mellan 140-150 km/h så valde den att vara runt 81-84 grader igen.

Här är grafen över hela körningen
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.099
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En enklare felsökning gjordes - mest för att utesluta de mest banala felen.

Allt kablage till elfläkten går genom denna kontakt
Länk

Är bara tre kablar och de är nästan självförklarande
- brun (tjock) = jord
- röd/blå (tjock) = +12V
- svart/blå (tunn) = DME kontrollsignal

Så en enklare mätning gjordes mot kontaktstycket som kommer från motorkablaget (med kablaget itudelat)
Länk

(1)
Kontinuitetstest gjordes mellan "Ground" och känd god jordpunkt i motorutrymmet.
Egentligen dåligt test, borde gjort test med belastning (dvs med en större ström flödandes igenom). Det räcker med en liten sytrådstunn anslutning för att kontinuitetstestet skulle ge OK resultat. Men om man drar stora strömmar genom en sådan anslutning får man ett rejält spänningsfall vid den tunna anslutningen, ibland tillräckligt mycket för att komponenten får för lite spänning för att fungera.
Nu var det bara ett snabbt och enkelt test, så jag nöjde mig med detta.

(2)
Spänning mättes på "+12V" och där fanns mycket riktigt spänning (mättes mellan stift och känd god jord). Behöver inte slå på tändningen för att det ska finnas spänning på denna kabel, här räckte det att ha bilen upplåst och motorhuven öppen. Den här fläkten ska ju kunna gå även efter man har slagit av tändningen.

(3)
Mätte dock aldrig upp att det faktiskt kommer fram en signal från DME på pinnen "DME Control". Hade inte laptopen med mig för att slå av/på fläkten.
Sen hade det varit bäst att slänga upp signalen på ett oscilloskop, för jag misstänker starkt att detta är en pulsbreddsmodulerad styrsignal.
Nu hade det nog gjort viss typ av utslag på en vanlig multimeter, så från ett enkelt sanity check perspektiv så hade det fungerat med en vanlig multimeter.
Får ha det i bakhuvudet, behöver man felsöka djupare så får man ta sig en närmare titt på denna.

Men jag misstänker att antingen så har kablaget ärgat / gått sönder nere vid kontrollboxen eller så har kontrollboxen gått sönder - precis det som LeXaN beskrev.

Kunde nu se den dosan som LeXaN beskrev (när man väl rivit bort all förbannad plast).

Kommer att lyfta ut fläkten lite senare i veckan.
Visa användare
ProPro-medlem
13.099
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det var ju inte rocket science precis att klura ut varför fläkten inte startade på kommando...

No special prize for you om du gissar felet...

Kåpa, fläkt och styrbox
Länk

The green goblins strikes again...
Länk

Det hade ärgat så kraftigt (eller en kombination av värmeutveckling) att tätningsmaterialet hade brutits upp
Länk

Pluskabeln fullständigt sönderärgad, fanns inget kvar av den
Länk
Länk

Än värre, det fanns inget kvar av terminalposten heller (jämför med jordkabeln hur det ska se) så det är lite väl långt gånget för reparation
Länk

Så nu får man köra runt några dagar utan fläkt. Vansinnigt irriterande att de tagit bort tempmätaren. Men de var väl tvungna, i och med att de började använda variabel motortemperatur på allvar så skulle väl de bli fullständigt nedringda av folk som klagade på svajande motortemperatur.

En annan sak som är irriterande är att det inte verkar finnas något enkelt sätt att dela styrboxen från själva fläktmotorn. Vansinnigt irriterande. Blir att köpa ett helt paket, trots att jag bara behöver styrboxen.

@LeXaN : Hur kraftig ärgning hade du? Hur gjorde du med gummitätningsmassan, du måste väl tagit bort denna innan du gjorde omlödningen? Vad fyllde du med för gummitätningsmassa efteråt?

@DrndoBMW : Fick du klarhet i ditt problem med kylfläkten?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
E39 har samma system, men den har tempmätare. Det är bara det att den står rakt upp mellan 75-113C. Samma på Ford Mondeo och säkert flera bilar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.099
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det stämmer att man kan göra konstruktionen på det sättet, och på sätt dölja vad som sker i bakgrunden. Men då försvinner lite av syftet med en tempmätare - men helt klart bättre än ingenting alls.
Visa användare
ProPro-medlem
13.099
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Begagnade fläktpaket (fläktram, fläktmotor, styrmodul) växte ju inte direkt på träd för E87 med N46-motor. Endast en i Sverige och den var troligtvis i samma dåligt skick som min nuvarande.

Och eftermarknadsvarianterna lämnar en hel del att önska. Fanns ett par (tex den på Schmiedmann) som jag skulle vågat köpa, men fanns andra som var mer tveksamma där tex kontaktstycket satt på framsidan istället för på baksidan.

Sååå...

Jag tog en chansning och köpte ett begagnat fläktpaket från en E91 LCI 320d (11/2008) med N47-motor.

Reservdelsnummer sett så är det helt olika. Men innanmätet tror jag är mer eller mindre identiskt, så tanken är att återanvända fläktramen från min E87 120i och ta resten av innanmätet från denna E91 LCI 320d.

fläktram = Helt olika så den kommer jag inte att använda...
fläktblad = Exakt samma (hade samma Bosch nummer)
fläktmotor = Exakt samma (min är 300W och kollar man utrustningslista och uteslutningsmetoden via ETK måste även denna nya vara 300W)
styrmodul = Både ja och nej :-)

Bosch artikelnummer är samma (1 137 328 144) vilket är Bosch's FCM4.1 (Fan Control Module).

Däremot skiljer sig BMW's reservdelsnummer, min 120i har 6 925 693 medan 320d har 7 561 711. Så man kan undra varför BMW har olika reservdelsnummer, är det egentligen samma eller köper de samma FCM men laddar den med olika firmware för olika modeller?

Oavsett så chansade jag att det skulle fungera. Jag menar, FCM'en ska bara ta emot en pulsbreddsmodulerad styrsignal från ECU (mellan 10% och 90%) och styra fläktens hastighet enligt styrsignalen.

Återkommer med mer info när jag monterat och provat ut.
Visa användare
ProPro-medlem
13.099
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jobbet gjort, fungerade alldeles utmärkt.

Provade att aktivera fläkten via INPA och den kunde reglerera fläkten i hela 10-90% spannet utan problem.

Provade även att låta bilen stå på tomgång och den låg stadigt på 102-105 grader C och man kunde se att fläkten snurrade på låg fart.

Vart tog trådskaparen vägen!?! Det var trådskaparens problem vi skulle lösa här!!!

Här är några bilder på det hela (tyvärr är ett par tagna med en mobiltelefon så bilderna är riktigt skräpiga och dåliga).

Här är fläktpaketet (med den döda fläkten) från min E87 120i -06
Länk

Här är fläktpaketet (med donatordelarna) från en E91 320d -09
Länk

Här är fläktpaketet (med de nya delarna monterade) till min E87 120i -06
Länk
MB
53
MBBMW
116i -06
Tackar för informationen, jag har troligen samma problem med min e87 eftersom AC och fläkt inte fungerar :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.