AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.348

Spekulanter oftast kontantkort?

Sida 1 av 2
DI
176
DIAMOND
BMW X3 2.0 -17
Hej,

Har en M bil ute på annons och måste medge att de flesta som är spekulanter har kontaktkort? Nu var det ett tag sedan jag sålde bil privat och tänkte höra med er som säljer oftare, upplever ni samma sak?
m5
324
m5tomten
bmw M5 2009
Hej!
Är det en E39 M5a du säljer så kan jag bara säga att jag hade bara spekulanter med kontantkort och för engångs skull visade jag mitt REG nr i annonsen vilket jag aldrig gör annars men efter mycket klagomål på att bilen el säljaren skulle vara skum för det så tänkte jag visa det,

Och det tog 2 dagar så var fram och bak stötfångare och gps borta osv!!

Så trött man blir!
Nu har jag inte sålt någon M bil utan en vanlig.
Det var typ 40 % "hemliga nummer eller kontantkort" och nästan 90 av dessa 40 var skambud.

Jag hade bilen ute på annons med mitt abonnemang och bytte sedan till kontantkort, regplåten syntes dock.
Kontantkort och hemliga nummer har jag en viss förståelse för att de existerar.
16.338
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Mitt nummer är inte reggat hos eniro och hitta men jag är varken skummis eller har kontantkort. Det finns massor av anledningar till att inte ha sitt nummer listat utan att man är en bandit.

-------
//Lövet
Precis, många företagsabonnemang är inte listade tex.
Och man kan avnända kontantkort av den anledningen att man kanske vill att det ska ringa och smsas under arbetstid.
Det viktigaste är att både köpare och säljare har en giltig legitimation.
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Sätter aldrig ut tel Nr eller visar reg nr.
Försöker få till en bra detaljerad annons med representativa bilder. - Dom spekulanter som är seriösa har inget emot att sända ett mail som första kontakt... Så tänker jag.

Med tanke på all sjuka mail om fantstiska bytesförslag och idiot bud så hade jag fått nervsammanbrott om tokarna även skulle ringa och ha sig.

Har sålt både en 550M och en 540T 2012/2013, så jag känner jag vet vad jag pratar om. Inga M bilar, men men.

//PB

Jag tycker det är en förutsättning att kunna ringa på en annons.
Är trött på mail där ingen svarar.
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Man ha ett privat telefon abonnemang men endå hittar man inget när man söker,
Jag tog bort mitt nr från eniro,hitta osv
Så har inte jag då jag vill att man ska kunna söka på mig ifall något händer, med bilen huset någon anhörig eller vad som helst, jag har ingen hotbild och behöver dölja sin address.

När jag säljer något så finns det kontantkort att använda om jag känner för det.
DI
176
DIAMOND
BMW X3 2.0 -17
Intressant!

I mitt fall så har de personer som har visat sitt nummer varit mycket seriösa/kunniga och dykt upp på bestämd tid. Medan de personer som har haft "skyddat" nummer varit mera svängiga tex. får se ifall jag hinner komma då och då.

Jag drar absolut inte alla över en kam! Det kanske bara är en tillfällighet och alla skambud som har kommit in per mejl skall vi inte tala om...

Ibland så känner jag av när någon ringer att det här är en prutare.
Man hör direkt att de inte är intresserad av bilen.
Allt det här beror enligt min uppfattning på vad det är för bil man skall sälja, vilken prisklass den är i. Ju dyrare bil desto seriösare spekulanter. Själv ger jag ofta företräde till de som har en firmamail som man mailar ifrån och ingen Hotmail mm.

/Anders
Med känsla.
Varför går du inte ut med direkt att du inte säljer till privatpersoner?
gr
1.035
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
delorian,
han menar att mail från pelle.hansson@skatteverket.se är mera seriöst än dicken719@hotmail.com när det kommer till att köpa dyrare bilar.

Förmodligen helt korrekt, men garanterat ine i 100% :)
delorian, vad har du fått det ifrån? Jag har sålt de flesta av mina bilar till privatpersoner. De flesta har även trots detta ett arbete med en arbetsmail.

/Anders
Det är klart han menar det, men man kan se det från andra håll också.
Men nu är det så här att det är inte alltid det tillåts eller att man vill eller får använda företagsmailen för privata ärenden, det är inte heller alltid man kan ta emot större bilder om man vill det.

Sen är det inte helt ovanligt att man inte har tillgång till den när man går hem för kvällen eller helgen, och då kan man inte läsa svaret från säljaren eller kommunicera med denne.

Det är klart at de flesta har en arbetsmail men det är inte alltid man vill kan använda den, får mailen om svar i trådar till din företags mail?
gr
1.035
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
...eller om man har lisa.andersson@volvocars.com och skall köpa en BMW :)
DI
176
DIAMOND
BMW X3 2.0 -17
För egen del handlar det om att försöka skaffa sig en känsla av spekulanten. Är spekulanten seriös? Är personen enbart ute efter att få provköra? Skall jag sätta av tid för "fel" spekulant? Vilket ifors går rätt snabbt att få fram via mejl men tyvärr har en del säljare råkat ut för saker som inte är roliga vilket gör att en "extra" försiktighet kan byggas på, kanske ibland helt i onödan.

Speciellt när spekulanten vill titta på bilen på kvällen och sedan ringer från ett kontantnummer.....det känns allt annat än bra. För egen del skulle jag aldrig åka och titta på ett objekt på kvällen när bilen står ute.

Det går ju även att vända på scenariot, många letar mer info om deras nya objekt så egentligen är det inte så konstigt att en säljare vill veta vem som kommer och tittar eller har jag fel?

Ma
42
Major_D
320is Sedan E30 -90
Själv anser jag att döljer man reg nr osv i en annons är där ytterligare fler saker man gärna döljer. Vad är problemet med att visa det eller visa nr?

Anser att korten på bordet visar man spekulanten att jag säljer bilen pga andra intresse eller helt enkelt att man bara vill byta bil. Då har även spekulanten möjlighet att först kolla upp bilen om den är det som han vill ha.

Där är så enormt många bilskojare på blocket nu så det är helt sinnessjukt o många av de som säljer där har inget samvete för näst kommande ägare utan bara intresserade av att hämta in pengarna.
Håller med enda anledningen till att dölja regnummret är att det är något fel på den och de inte vill att man ska slå upp det mot bilprovningen.

Varför gör man det annar med en bil som kastar under 100k.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.