AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Import ]

Hjälp och tips på hur jag importerar en bil från Tyskland på smidigaste sätt?

Visad 3.536 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg376st
Postad/Inlagd2013-10-30 00:25
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535d f11 m-sport -11
540it e39 m-sport -01
Audi A8 4h -11
Hej.
Jag börjar bli lite sugen på att eventuellt byta ut min nuvarande Audi A8 mot en ny bruksbil. Jag sneglar åt Tyskland mest pga att bilarna jag tittar på är sjukt ovanliga i Sverige, bara någon till salu då och då, men även för att urvalet är så stort och priserna är ofta något lägre där nere.

Jag kollar just nu på bl.a. MB S600/CL600 V12BT W221 och A8 6.0 W12 4E och har hittat en bil som känns "ganska rätt", med en stor seriös firma som säljare med 400 bilar i lager mellan 30k till 3.5 miljoner. Så är inte direkt orolig för att bli blåst.

Men till saken, hur importerar jag bilen lättast? Säg att jag har X antal tusen på kontot klara för bilen.

1. Tar kontakt med säljaren, förhandlar fram ett schysst pris för båda parter där han hjälper mig med exportplåtarna (Vågar/kan man köra på dem gula eller måste man ha dem röda plåtarna? Vad ligger dem olika på?) Tänkte försöka få bilen för utgångspriset, dock inklusive plåtar och transfer från flygplatsen (ca 3.5 mil) Detta bör väl inte vara omöjligt..

2. Jag vill inte betala bilen i förskott.

Hur lång tid tar en överföring från svensk bank tills att tysken ser pengarna på kontot?

Jag har Swedbank, men päronen har andra banker och skulle kunna använda deras konton om någon annan bank rekommenderas?

Finns det något sätt/konto där jag kan förbereda överföringen på X antal tusen euro så att han kan få pengarna på någon timme med tex ett samtal till min bank? Om sådant finns, vad kostar det?

Vi säger att eurokursen ligger på 9 sek exakt, får jag denna kurs vid överföring eller plockar bankerna tex säg 5% i avgifter?

Jag har kollat på flygbiljetter och oavsett dag så verkar det bara finnas ett alternativ (Med olika långa resetider och priser) Men alla landar 20:45 i Tyskland 3.5mil från firman, så affär den dagen är omöjlig. Säger vi att jag är där nästföljande dag kl 9:00, är det möjligt att jag kommer iväg med bilen under samma dag?           IP: ...[7.92.49]
Antal inlägg245 st
Postad/Inlagd2013-10-30 09:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
730d M-Sport -10
Om handlaren är seriös så är det inga problem med förskottsbetalning, det är det vanliga förfarandet. Då kan handlaren dessutom ordna skyltar och allt praktiskt innan du kommer så att du slipper vänta på det.

Om du ändå ska ha handlaren till att bjuda på skyltarna kan du väl likaväl ta röda?

Bankernas avgifter varierar, du får kolla med din bank för exakt pris på överföring.

Det är väl ganska bra att ta en hotellnatt i Tyskland, hämta ut bilen tidigt på morgonen dagen efter och sedan dra hem?           IP: ...[2.60.72]
Antal inlägg775 st
Postad/Inlagd2013-11-01 09:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hej,

SHB har en direktöverföring till Tyskland som du kan göra på plats, din överföring är i Tyskland inom 1h sen är det upp till din mottagares bank hur snabb den är.
De gånger jag använt mig av denna transaktion har pengarna funnits tillhanda hos mottagaren allt mellan 1-3 timmar.
Eurokursen ser du på bankens hemsida, vill du låsa kursen vid ett speciellt tillfälle öppnar du bara ett Eurokonto där du placerar beloppet du vill handla för.

Jag har själv tagit en morgonflight ner till södra Tyskland, inspekterat bilen, ordnat överföringen och utfärdat nya skyltar tillsammans med ägarbytet under en och samma dag. Kan du få handlaren att ställa iordning bilen med nya skyltar innan du kommer ner är det ännu bättre, men jag är tveksam att det utförs utan att du förskottsbetalat.

Lycka till!           IP: ...[.217.21]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 2002  -70
Pris: 85.000:-

BMW 318ti  -03
Pris: 37.000:-

BMW 730 d  -17
Pris: 469.000:-

BMW 320  -94