AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.474

Svårstartad 320i -02

Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Tjena!
Har en bekant som har en 320i -02 som flera gånger varit svårstartad.
startmotorn går men bilen tänder inte , nästa dag kan den fungera och har nu fungerat några dagar. han har bytt olja och stift efter senaste gången den vägrade.
Körde carsoft på den och fick följande kvarstående koder efter radering och omstart:
11 EGS signalleitung gestört (bilen har manuell låda?)
D7 Tankgeber (ohne kraftstoffpumpe) Tank-geber_2

Innan fanns även en felkod på lmm men den har inte återkommit än.

Stiften som byttes var något vita tycker jag.

Den luktar även lite bensin efter en stund på tomgång.

Någon som har några tips på vad det kan vara för fel och vad felkoderna betyder?

Ett annat fel är att fläktmotorn pulserar ,den följer hastighetsinställningen men pulserar ändå fram och tillbaka i varvtal?


Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Ingen som vet vad felet/en kan vara?
De
599
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
D7 Tankgeber (ohne kraftstoffpumpe) Tank-geber_2

Kan det vara bränslepumpen tro?

//m

FREUDE IST BMW
An
55
Andy S
E91, 318d -2010
F11, 520dAT Xdrive -2015
Hade samma fel på min mc, gick ibland igång, ibland inte. Stiftet något vitare än normalt. Det tog verkstaden tre veckor att komma på att det var tändspolen... Nu har jag aldrig skruvat E46 (det behövdes inte på den jag hade en gång i tiden...) så jag vet inte om den motorn ens har av en vanlig tändspole. Men jag vill ändå ge det som ett tips.

Vad gäller fläkten låter det som en klassiker på E46, dvs fel på fläktmotståndet. Då beter sig (kupé)fläkten precis så. Lätt att byta själv, inte jättedyr reservdel. Finns flera trådar om det.
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Tack för svaren.

Bränslepump 2 har vi också listat ut men vilken är det och vad är det den larmar för vid den felkoden?

Motorn har väl separata tändspolar? 5 stift var åt det vita hållet 1 var mer åt svart?kan det bero på att bränslet räcker till den cylindern?

Fläktmotståndet ska vi ta och kolla upp.

Ska även göra en ny felsökning och se om det kommit tillbaka något.

De
599
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Hej

Bränslepump 2 borde vara den som ligger i tanken.
Man kommer åt den under baksätet.
Tror bensintanken e är uppdelad så att den har två fack så att säga och den pumpen pumpar över bensinen till det andra facket.
Kolla Länk

//m


FREUDE IST BMW
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
ok, det var intressant men var sitter pump 1 om det är pump 2?
Har inte kollat om man hör pumpen då den inte vill starta...
vad är det som gör att den får en felkod för den då,tryckgivare?
De
599
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Pump ett sitter precis under främre passagerardörren.
Du hör den om du står på utsidan och vrider startnyckeln till läge två.

//m


FREUDE IST BMW
De
599
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Vad som utlöser felkoden vet jag inte.

FREUDE IST BMW
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Ok.tack så mycket, ska felsöka vidare, återkommer.
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Så gick det sen:
Bytte fläktmotståndet och fläkten var som ny igen.

Det andra problemet har inte dykt upp igen men en verkstad har sagt att då det händer, håll ner gasen och kör på starten tills den tänder...

Tack för era svar! återkommer om det händer igen.

Mvh Andreas
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Tankgeber betyder tankgivare, inte bränslepump.
Det är ju två tankgivare också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.