AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Samtliga BMW-modeller ]

Carly / BMWhat: Helt otroligt diagnos/kodningsprogram till BMW. En liten recension.

Visad 270.123 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg261st
Postad/Inlagd2013-10-04 20:53
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Jag hittade inget mer ingående här på forumet om detta, så här kommer mina intryck av "BMWhat".
I mina ögon ett fenomenalt diagnosprogram som man kan bl.a. använda i sin Androidmobil eller Iphone via bluetooth och WiFi.
Det är INTE en sedvanlig felkodsläsare, utan ett fullfjädrat diagnosprogram för BMW där man kan läsa av samtliga tillverkarspecifika felkoder, koda olika funktioner och se de absolut flesta parametrar och mätvärden i realtid.

Tillverkaren Ivini-apps :
[LÄNK]

Jag började med att beställa en stabil OBD-bluetoothadapter från dom, den gick på runt 200 spänn med frakt, och så laddade jag ner gratisversionen av BMWhat från androidbutiken.
Kopplade upp mig med bluetooth och vips så hade jag kontakt med bilen och kunde läsa av allt möjligt! I gratisversionen är användandet och funktionerna visserligen väldigt begränsade, men jag blev så omgående så imponerad att jag slog till på betalversionen. Då öppnade sig en ny värld!

Denna eftermiddag har jag suttit i bilen och finjusterat och ändrat en massa saker efter min smak. Ett par inställningar jag ändrat:
-Ljuskombinationer vid upplåsning, -bältespåminnarna av/på, -olika styrkor på coronaringarna vid helljus, halvljus och DRL (nu djäklar lyser det fint!), -kalibrerat hastighetsmätaren så den går exakt efter GPS, -kunna starta utan att trycka på bromspedalen, och en massa andra saker...

Men det viktigaste för mig är att kunna övervaka funktioner i realtid, t.ex. motor och sensorfunktioner och partikelfiltrets funktion!
Man ser helt enkelt allt, vad jag först och främst ville se var temperaturer, sotmängder, mottryck och reningsfaser. Här kan jag se hur fullt filtret är och om triggertemperaturen för regenerering uppnås vid vissa körsätt.

Det finns även en loggfunktion där man kan logga alla värden under en längre körning för att se hur värdena förändras, eller om man vill felsöka något som kräver övervakning under en längre tid, t.ex. någon sensor som under vissa förhållanden ger felaktiga värden.
Ovärderligt!

Här kommer några screenshots över hur det ser ut när man kör programmet:

Diagnosmenyn. Här kan man läsa av alla styrenheter i systemet. Ett och ett eller alla samtidigt och läsa och radera felkoder:
[LÄNK]

Här läste jag av alla styrenheter. Två sporadiska fel som berodde på strömfall p.g.a. batteribyte. Raderat.
[LÄNK]

Här ville jag koda om olika funktioner som jag nämnt ovan. Innan man tillåts koda så gör programmet en automatisk backup av de befintliga inställningarna.
[LÄNK]

Här ändrar jag lite inställningar. Ett litet urval av det man kan ändra kan ni skymta i menyn till vänster. Här ljusstyrkan för DRL.
[LÄNK]

Här "comfort eject" av nyckeln:
[LÄNK]

Bältespåminnaren:
[LÄNK]

Korrigerad hastighet på mätaren, så den visar verklig hastighet:
[LÄNK]

Men för mig är det bästa av allt att kunna läsa av värden i realtid. Man får själv välja vilka sensorvärden som ska visas på displayen. Här ville jag kolla partikelfiltrets funktion och arbetscykler:

[LÄNK]

[LÄNK]

Om man använder loggfunktionen och överför värdena i Excel så kan man få en fullständig överblick. I detta exempel en regenereringscykel av partikelfiltret under en dagstur.
[LÄNK]

I mina ögon ett diagnos och kodningsprogram som är ovärderligt för en BMW-ägare.
Det fulla och olåsta programmet (Appen) kostar ca 390 kr, ungefär hälften av en enda felkodsavläsning på BMW, och ger så ofantligt mycket mer.
Så hittills är jag grymt nöjd!

IP: ...[115.218]
Antal inlägg141 st
Postad/Inlagd2013-10-04 21:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 335xi M-sport -10
Ser ju helt otroligt bra ut! Beställer en omedelbart!           IP: ...[101.177]
Antal inlägg141 st
Postad/Inlagd2013-10-04 22:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 335xi M-sport -10
Var beställde du ODB2 blutooth adaptern? På hemsidan hittar jag en lista med utvärderad ODB2 adaptrar men jag kan inte hitta var man beställer den. Har du en länk?

IP: ...[101.177]
Antal inlägg261 st
Postad/Inlagd2013-10-04 22:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tänk på att använda en BRA bluetooth adapter!
Bland annat Elm327 och 327 mini är väldigt opålitliga.
Ivini säljer 2 varianter av beprövade pålitliga bluetooth-adapters för ca 200 kr med frakt, som är utprovade med just BMWhat.
De två översta på sidan, den blåa och den vita.
[LÄNK]

Jag valde den blåa. Stabil och blixtsnabb uppkoppling.

Antal inlägg261 st
Postad/Inlagd2013-10-04 22:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag mailade dom och beställde en, betalade med överföring.
Den kom efter 4 dagar.
Det är heller inga problem att skriva på engelska.

Antal inlägg141 st
Postad/Inlagd2013-10-04 22:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 335xi M-sport -10
ok, det förklara mina problem. Jag sökte efter en webbshop där jag kunde klicka mig fram till en beställning och betala med kort ;-)           IP: ...[101.177]
Antal inlägg1.151 st
Postad/Inlagd2013-10-04 22:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det verkar som om jag inte kan kör med kodning över blåtand på E83? Kollar man bilden över anpassade så [LÄNK] Har ingen platta med USB så kabel är ju uteslutet.. Vad säger du BLÅ525..           IP: ...[.111.67]
Antal inlägg261 st
Postad/Inlagd2013-10-04 22:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
E83..
Det kanske är så att BMW "moderniserade" kommunikationen först på de senare E83:orna, och att man måste använda kabel på de tidigare modellerna.

Men han utvecklar programmet fortgående och utökar med fler modeller och funktioner hela tiden, så maila och fråga honom så svarar han kvickt.
Det kanske fungerar i ditt fall med laptop?

Här är en länk till google play i alla fall, där programmet finns.
[LÄNK]

Antal inlägg1.151 st
Postad/Inlagd2013-10-04 23:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Yes, ska maila och fråga. Thx           IP: ...[.111.67]
Antal inlägg7.888 st
Postad/Inlagd2013-10-05 01:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Men vad är deras adapter om inte ELm 327?
Vad står det i programmet varför jag frågar är ju för att addaptern ser precis ut som ELM 327 adaptrarna de kommer bara i olika verisoner och namn elm 327 mini sen finns det version 1,2 1,4 1,4 etc

För 200kr så har jag svårt att tro att det är någon större skillnad på adaptern utan själva kostnaden ligger i programmet.

Har du någon info om adaptern verion etc?           IP: ...[168.159]
Antal inlägg16.032 st
Postad/Inlagd2013-10-05 07:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Här sprids lite fel, tyvärr. Det är inget fel eller ostabilt i samband med några ELM-kretsar, t.ex ELM327. Detta är beprövade kretsar som varit med länge, det som måste nämnas är att olika bilmodeller, läs äldre t.ex E39 osv, endast kan diagnosticera miljö och drivlinesystemen via OBD-II diagnos och ELM-kretsar, detta ligger i systemet och är inget fel.
Delorian är inne på rätt väg ovan..

Undvik gärna att skriva om exakt samma saker och system i t.ex tre olika trådar, eller att "marknadsföra" grejorna på flera ställen.
Just nu finns denna tråden, en i 5-serieforumet och länken nedan som finns här intill...
[LÄNK]
Egentligen ett fall för moderatorer osv...

FP           IP: ...[.86.134]
Antal inlägg261 st
Postad/Inlagd2013-10-05 11:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Detta gäller just programmet BMWhats kompatibilitet med olika adaptrar.
Inte ELM:s förträfflighet i andra applikationer.
Så för ett definitivt svar i denna fråga, och för att tråden inte ska bli ytterligare en "elm"-tråd så citerar jag slutligen några svar om detta från tillverkaren:

- " There are many different adapters available - they differ in casing, software version - even within one version internally the software can be different, with differing quality of the used components. This actually works in many cases for the standard OBD commands and apps.
-But BMWhat does not use these normal OBD commands, it uses specific BMW commands to communicate with the vehicle. Only with these special commands it is possible to reach all the real information in the car.
- Especially with the coding function it is very important to have the best communication quality available because the coding uses much more complex messages and they are written into the ECU of the car.
So this is why we decided to have the adapters manufactured to our specifications.

Så för att tråden inte ska bli en "elm-tråd", maila dom gärna direkt vid frågor.

Nu ska jag ut och logga lite körning, ska försöka att se vilka parametrar som styr lock-upen i lådan vid kall motor. ; )

Antal inlägg7.888 st
Postad/Inlagd2013-10-05 12:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Men det vore ändå intressant att veta vilken version du har på din bluetooth adapter.           IP: ...[168.159]
Antal inlägg1.930 st
Postad/Inlagd2013-10-05 15:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Volvo V60 D4 AWD -13
Tips på bra adapter för OBD1? Det här måste jag bara ha!

___

Min bil: [LÄNK]           IP: ...[.142.80]
Antal inlägg7.888 st
Postad/Inlagd2013-10-05 15:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
OBD1 skrev du inte lite fel där?           IP: ...[168.159]
Antal inlägg1.930 st
Postad/Inlagd2013-10-06 01:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Volvo V60 D4 AWD -13
Skulle jag ha skrivit "OBD-I" eller vaddå?

Jag kontaktade i alla fall Ivini-apps som inte rekommenderar Bluetooth-dongel för OBD-I, han säger att det är USB-OTG-kabel och sedan en adapter till den runda kontakten som gäller. Och Android.
Han säger också att de jobbar på kodning för E39 men att det inte är helt klart än.

___

Min bil: [LÄNK]           IP: ...[.36.215]
Antal inlägg16.032 st
Postad/Inlagd2013-10-06 10:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
OBD-I är den standard för On Board Diagnostics som föregick den nuvarande OBD-II och/eller EOBD. OBD-I har inget specifikt att göra med den runda kontakten (som fanns i två utföranden) hos BMW eller någon annat av de proprietära kontaktdon som biltillverkarna använt genom åren.
Det är först nu som man enats om den 16-poliga D-formade kontakten som sitter i kupéutrymmet. Ofta kallas den OBD-kontakt eller OBD-II (OBD2) kontakt men detta gör inte alla övriga till en OBD-I kontakt...
Tyvärr kommer man nog inte att kunna utveckla BMWhat så värst mycket för äldre bilmodeller och system, som t.ex E39 men det är ju spännande att se vad som kommer fram.

Antal inlägg1.930 st
Postad/Inlagd2013-10-06 11:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Volvo V60 D4 AWD -13
OK, jag har alltid trott att den runda kontakten alltid betyder OBD I!
Hur vet man då om man har OBD I eller II när man har rund kontakt?

Som sagt säger de att utveckling för E39 pågår, hoppas verkligen att de fullföljer så långt det går! Någon som testat att koda något på E39 med BMWhat?

___

Min bil: [LÄNK]           IP: ...[25.18.1]
Antal inlägg16.032 st
Postad/Inlagd2013-10-06 15:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Man har "bara" BMW:s egna diagnossystem med de runda kontakterna och man kan fortfarande köra de miljörelaterade diagnossystemen även i dessa med diverse OBD-II interface och programvaror.
Samma K och L line samt plus och jord finns på pinnarna i den runda kontakten som i den 16-poliga OBD-kontakten inne i kupén när man har denna. I vissa modeller, t.ex min -00 finns båda kontakttyperna, senare tog man bort den runda.

Har man ett diagnosinterface, t.ex den BMWhat som diskuteras här, eller liknande så sätter man en adapter imellan. Den gör inget annat än att koppla ihop de ovanstående signalerna mellan kontakterna, men den gör inte om en äldre BMW med rund kontakt till en som motsvarar de nyare med full OBD-II standard.

Antal inlägg7.888 st
Postad/Inlagd2013-10-06 15:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Provade BMW what på min e39 98 men man kan inte göra så mycket, abs srs verkar mest vara för de nyare modellerna som finns i menyn.           IP: ...[168.159]
Antal inlägg101 st
Postad/Inlagd2013-10-15 22:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
320i Cab -92
Helt förträffligt. Har kört med en annan App vid namnet Torque, har fungerat bra för mig, men det har inte kunnat inhämta BMW's egna felkoder. Bara dem generella OBD-II koderna som ligger i det protokollet. Det får bli till att införskaffa. Priset för appen är ju trots allt en tredjedel av vad en BMW-märkesverkstad vill ha för 10 minuters arbete, eller "varje påbörjad timme"...

Tackar för tipset!

Förvisso så kör jag med en ELM327 så jag återkopplar imorgon så får ni som är intresserade över hur den fungerar med appen veta!

6cylpower           IP: ...[.93.245]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i  -05
Pris: 48.000:-

BMW M5  -93
Pris: 250.000:-

BMW 335iA touring  -07
Pris: 155.000:-

BMW 535i GT  -10