AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.920

Abs går in och låter, som man slår på en fjäder BOOOING e34 93:a

ka
275
kalopps
Cater-pillar
BMW E34 93:a med abs.
Hej undrar om någon kan hjälpa mig med att det låter märkligt fram, när jag bromsar och abs går in från 50 km till noll km i timmen. Det skrapar och låter som om man slog på en fjäder Knorr Knorr Boing. Vid nästan stillastående.
Har splitter nya skivor och belägg fram, men bak är urusla. Tar ca 2 cm på skivorna och troligen ojämt slitna. Knackade av massor med rost från dessa. Ljudet har kommit sen jag pysslat med bromsar fram och bak. ABS lampan lyser endast till när jag vrider om nyckeln och släcks som den alltid gjort. ABS lyser inte när jag kör eller står stilla med motorn igång. Alltså normalt.Är det belägg och skivor bak som är så kassa att abs får fnatt? Eller är det abs delen som lagt av. Eller kontrollmodulen till densamma?
Hälsningar Kalopps
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Sitter det bromsbackar bak i skivorna (trumbroms till handbromsen ) ?
Om det är det, låter det som felet sitter i trummorna troligtvis rostflagor och skräp som har släpp och nu ligger i vägen.
ka
275
kalopps
Cater-pillar
Handbromsbackarna och trumman är rensade och putsade från rost. Ljudet kommer från vänster fram. Aldrig hört något liknande. Hörs även som bromsskivan sjunger vänster fram. Kan inte komma från bromsarna fram då de är renoverade. Det kommer ett skrapande, följt av ett ljud som påminner om när man spänner ut en fjäder, eller slår till typ en fjäder fritt hängande. Ljudet tycker jag kommer från under huven efter en massa testande. Abs:n går in vid typ 20-30 km i timmen vid nedbromsning. Skrap skrap Boing toang. Kan inte beskriva ljudet på annat sätt.Testat och testat men kommer ingen vart i felsökningen.
Hälsningar Kalopps
La
186
Lardy
Bmw M5 Individual 3,6 -90
Bmw 545i/6 M-sport. -05 Bmw 540it/6 #225 -95
Bmw 320it M-sport -03

BMWCS #07336
Vet ej vad det sitter för typ av Abs kransar på en e34 men är någon av dessa spruckna eller trasiga på annat vis kan du få det ljudet från Abs styrenheten när den går in och reglerar. Kontrollera detta så skall du se att problemet ligger säkerligen där. Mvh Emil.
ka
275
kalopps
Cater-pillar
Har kollat kuggkransarna. Rena och fina. Börjar så smått misstänka hö sensor då det hjulet släpper, vid inbromsningen. Alltså vänster tvärnitar men hö släpper.
Blir inte klok på detta!
Med vänlig hälsning Kalopps
Visa användare
ProPro-medlem
23.236
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
HVA M29 1952
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Kan inte sensorn pga tex skada läsa av mellanrummen på kuggkransen korrekt så tror systemet att hjulet står still och det går in och släpper bromsen, vilket låter en del.
Men sensorfel generera oftast en lysande ABS lampa med tillhörande felkod.
Inget som manipulerad ABS lampan på bilen ??

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ka
275
kalopps
Cater-pillar
Kan inte tänka mig att instrumentpanelens abs lampa är manipulerad. Har haft loss instrumentpanelen och inspekterat den. Inga skumma sladdar eller lödningar. Abs lampan har gått till ibland, men sen slocknat. Det har inte inträffat igen. Det jag la märke till, då jag skiftade bromsskiva vä fram, var att skivan inte centrerade i delen man skruvar i kolv och klossar. Skivan låg tätare mot hållaren åt motorrummet. Har slitit i däcket, men inget glapp, men det kan som vanligt va kass hjullager iallafall. Ska byta skivor bak, så har man uteslutet det med. De är under all kritik. Såg ok ut innan man knackade innerst på skivan. Då lossnade stora bitar vilka var blanka och fina utanpå men under var det kattastrof. Kuggkransarna ser lika fina ut runt om. Rengjort varje givare. En verkstad borde väl kunna läsa av, om något av hjulen får dippar i spänningen vid låg fart. Är det hjulet hö fram som släpper, man ska misstänka spänningsdipp på?
Med vänlig hälsning Kalopps
ka
275
kalopps
Cater-pillar
Nya skivor och klossar, runtom nu.
Även bytt handbromsbackar.
Nu går abs:n in vid ännu lägre hastighet.
Innan släppte hö hjul, men nu släpper vä hjul.
Kopplade loss höger abs sensor och ljudet försvann. Likaså att bromsarna fram släpper.
ABS lampan lös givetvis, med sensorn bortkopplad.
Bromsar ok utan ABS.
Har någon rensat kuggkransar fram från rost, och i så fall med vilken typ av verktyg? Kommer inte åt kuggkransen, utan att ta av hjul och skiva fram. Trångt som tusan.
Hälsningar
Kalopps
ka
275
kalopps
Cater-pillar
Problemet löst!
Höger krans bak, var sprucken.
Hade nog dåligt med ljus, första gången jag tittade efter sprickor i kransarna.
Du hade rätt Emil!
Tack alla för era tips.

Med vänlig hälsning
Kalopps
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.