AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Bilen startar men dör direkt

Visad 5.256 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.987st
Postad/Inlagd2013-09-01 13:38
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
En video säger mer än 1000 ord.

Häromdagen var jag ute på en långtur med min e39 523. Ca 25 mil. De sista milen hem på motorvägen i 110 så började bilen bli orkeslös och gå dågligt men svarade trögt på acceleration, samtidigt som ekonomimätaren gick i topp, som om bilen fick för mycket bensin. Troligtvis gick den in i felläge. Jag körde på motorvägen och varvade upp i 130 och den "högg till" och började sedan gå nomalt igen. Efter en stund sker samma sak. Väl inkommen till småvägar i stadstrafik så går den ordentligt ryckigt.

I dag på morgonen så startar jag bilen och visst startar den på första gnistan utan problem och går upp i 1000-2000 varv för att sedan direkt dö. Den går alltså igång men inget mer.

Jag har checkat alla säkringar och relä. De är hela.
Jag har checkat bensinpumpen, den är hel. För säkerhets skull kopplade jag på 12 volt direkt på pumpen och den snurrar.
Har kopplat ur batteriet och låtit den stå med kablarna ihop.
Batteriet är friskt.

Jag testade att starta bilen utan bensinpumpen och då stod den bara och tuggade på startmotorn men när jag kopplade in pumpen igen så startar den men som sagt dör direkt.

Jag har checkat felkoder med carsoft och fick fram följande.
56 Ignition-current-feedback resistor : Open Circuit
202 Lamda regulation limit exceeded : Oxygen sensor 1
227 Mixture Deviation : bank 1 Cylinder 1-3
228 Mixture Deviation : bank 2
Inst. Cluster Status: ERROR och en massa text om hardware.

När jag nollar felkoderna och gör en ny test så kommer felkod 56 och Inst cluster error upp igen.

202, 227, 228 har jag fått upp med jämna mellanrum sedan i våras och de träder fram när bilen börjar "hugga" och har gjort så från och till sedan det blev varm väderlek. Tror att jag upptäckte det första gången någon varm sommardag i maj.

Många gånger har det känts som att bilen gått in i felsäkert läge då ekonomimätaren har börjat leva sitt eget liv och vandrat mot max men då jag varvat upp motorn i trafiken så har bilen gått som vanligt igen och då även ekonomimätaren. Första tanken har varit bränslefiltret, men pumpen verkar leverea bensin.

Inga felkoder på vev eller kamaxel. Eftersom den gått dåligt så checkade jag upp muffarna till LMM och en var sprucken så jag bytte båda tidigare i somras men bilen har inte gått bättre för det.

Någon som känner igen detta och vad det kan vara för fel?

IP: ...[222.123]
Annons
Antal inlägg1.987 st
Postad/Inlagd2013-09-01 13:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Glömde videolänken.

Antal inlägg562 st
Postad/Inlagd2013-09-01 14:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
När min LMM Gav upp fick jag också felkoderna 202,227,228 och motorlampan började lysa.
Bilen tyckte att den fick för lite bensin och försökte kompensera detta , därav felkoderna.
Köpte en begagnad på skroten och bilen har fungerat klanderfritt sedan dess.
Har du någon kompis med en likadan LMM kan du prova hans och se hur bilen går.
Det finns billiga LMM på Ebay men vet ej kvalitet på dom.           IP: ...[166.132]
Antal inlägg677 st
Postad/Inlagd2013-09-01 15:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
316i Compact -97 (E36)
Hur går den utan LMM inkopplad?           IP: ...[8.66.12]
Antal inlägg1.987 st
Postad/Inlagd2013-09-01 16:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Läste ditt inlägg. Gick ut till millen och kopplade av LMM. Sätter mig i bilen och den går i gång på första gnistan som vanligt och fortsätter gå!

Tar mig ut på motorvägen och kör två mil. Det är en helt annan bil jag sitter i nu. Inte en tillstymmelse till ryck eller hackande. Försöker forcera fram ryck men får inga. Det är driv nu när jag accelerar. Kör in i bostadsområde i låg hastighet på hög växel, fortfarande för att forcera fram ett ryck. Inga ryck. Bilen går galant utmärkt. ekonomimätaren fungerar också som den ska.

Märkligt detta. Då har jag kört med en defekt luftmassemätare hela tiden? jag ställer mig frågan vad den är till för när nu bilen plötsligt går felfritt?

Är det skadligt att köra utan? Vissa påstår att bilen drar mer bensin, andra påstår motsatsen.

Antal inlägg24.536 st
Postad/Inlagd2013-09-01 16:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Givetvis går motorn inte optimalt om man kopplar ur LMM, den går då in i ett nödprogram med fasta värden i stället för att få löpande korrekta mätvärden på luftflödet mm.

Hade motorn gått bättre utan LMM hade man knappast monterat sådana... ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.115.46]
Antal inlägg1.987 st
Postad/Inlagd2013-09-01 17:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Jo, det vet jag. Men jag blev väldigt förvånad att bilen uppför sig normalt och som var tänkt. känner definitivt inte att den gått in i felsäkert läge, men det kanske uppstår om jag kopplar bort batteriet eller resetar med Caroft? Har du några svar på frågorna jag ställde? ,-)           IP: ...[222.123]
Antal inlägg24.536 st
Postad/Inlagd2013-09-01 17:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Direkt skadligt för motorn är det inte, men det är säkert inte helt optimalt för katalysatorerna i längden då bränsleblandningen inte är riktigt 100% rätt med fasta värden för motorstyrningen.

Anledningen till att motorn går bättre utan LMM är att den då går på fasta värden som är mer relevanta än de helt felaktiga värden som en defekt LMM kan leverera till motorstyrningen.

Vad menar du med "felsäkert läge"?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[114.108]
Antal inlägg562 st
Postad/Inlagd2013-09-01 18:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
LMM ska väl mäta mängden luft som kommer in i motorn , skickar väl datan vidare så det blir rätt blandning på bränsle o luft.
Gasar du mycket går det åt mer luft ,gasar lite mindre luft.
Är LMM urkopplad kommer ett konstant värde oavsett hur mycket du gasar.
          IP: ...[166.132]
Antal inlägg1.987 st
Postad/Inlagd2013-09-01 19:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Johan, jag menade nödprogram när jag skrev felsäkert läge, lite yrkesskadad :) Är ju samma ska fast olika benämningar.

Micro68. Frågan är då.. om man har en defekt LMM så levererar den fel värde och motorn beter sig som om den vore på sista repet. Medan om man kopplar ut den så går bilen i nödläge och motorn går alldeles utmärkt.

Misstänker starkt att mina kattar tos så mycket större skada av en defekt LMM som ger fel värde än att bilen ligger i nödprogram. Nödprogrammet borde rimligtvis vara anpassat inom ramarna för eventuella skador? Nog om detta, jag har beställt en LMM och det ska bli spännande att se om allt kommer attt fungera som det ska.

Följdfråga... har LMM något direkt samband med vevhusventilationen? Jag menar att om man kopplar bort LMM går bilen då bättre om nu vevhusventilationen eventuellt är igenproppad? Jag tror nämligen att min vevhusventialtion behöver en rejäl genomgång och att den nu kanske är satt "ur funktion" om LMM är inblandad?

Återkommer med Feedback när jag fått den och kopplat på den nya mätaren.           IP: ...[222.123]
Antal inlägg562 st
Postad/Inlagd2013-09-01 19:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
LMM har inget med vevhusventilationen att göra.
Den defekta LMM skickade en felaktig signal om luftmängden , styrsystemet försöker kompensera detta med mer bensin eller mindre bensin och då får du automatiskt felkoder om fel blandningsförhållande mm.
Är vevhusventilationen täppt , kommer oljan troligtvis att pressas ur på det svagaste stället eller passera ut i förbränning.
Det kan tänkas att kattarna skadas mer av en felaktig LMM för ett nödprogram borde vara till för att skydda komponenterna tillfälligt.
Men kolla vevhusventilationen när du ändå river i motorn , snart är det vinter och då brukar det jäklas när det är som kallast.           IP: ...[166.132]
Antal inlägg1.987 st
Postad/Inlagd2013-09-01 20:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Jo, det är sant, man borde ta itu med det nu och inte vänta tills det att vintern är kommen. Ska nog ge mig på det nästa helg faktiskt.

Återkommer med feedback när jag installerat en ny LMM. Kanske det är så att de felkoder jag fått om lambda och mixture uppstått pga LMM. Vi får se :)           IP: ...[222.123]
Antal inlägg16.039 st
Postad/Inlagd2013-09-01 21:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
När motorstyrningen går in i nödkörningsprogram så sker alltid en varvtalsbegränsning. Två olika lägen har jag noterat, 1500 resp 2000 rpm om jag minns rätt. Det är för att man skall kunna ta sig hem eller till verkstad osv utan att orsaka allvarliga skador eller kraftigt förhöjda utsläpp.
Motorstyrningen klarar att köra utan LMM, den går då på andra parametrar, insugsluftens temp. bl.a och kör enligt ett förprogrammerat program.
Vid fel på LMM märks därför ingen större skillnad när man kopplar ur denna.

FP           IP: ...[.86.134]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2015-06-01 16:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
523i touring -00
Hej, jag har exakt samma symtom på min 523 -00 som beskrivs i börja av tråden.
Idag läste jag vi felkoderna. Initialt fick vi fram att kamaxelgivaren var fel men efter att nollat koderna får vi inga felkoder alls.
Bilen startade igår för att genast dö, nu ger den endast ett klick ifrån sig från startmotorn när jag vrider om nyckeln.
Är det värt att byta/koppla ifrån LMM som ni diskuterat för att se om det hjälper?           IP: ...[.185.37]
Antal inlägg2.082 st
Postad/Inlagd2015-06-01 20:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Är det värt?
Det kostar noll kronor och tar typ 30 sekunder att testa att koppla bort LMM.
Så ja, det är värt det ;)

// Magnus

IP: ...[4.45.29]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2015-06-03 12:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
523i touring -00
He he ja det kanske var en konstig formulering.
Jag testade nu efter att laddat batteriet.
Det tog lång tid att få igång den när den väl startar luktar det mycket bensin den går väldigt ojämn, nästan bluddrar och vill inte upp över 1000 varv. Detta är med LMM frånkopplad.
Med LMM ikopplad går den bättre men väldigt dåligt.
Kan det vara LMM som är trasig eller är det någon som har andra förslag?
Som jag sa tidigare så har jag inte fått några felkoder.           IP: ...[178.251]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2022 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i  -81
Pris: 27.000:-

BMW Z3 2,8i  -99
Pris: 124.900:-

BMW 760 Li  -06
Pris: 150.000:-

BMW 740IA  -99