AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

Saab vs BMW på vintern

Visad 10.007 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg65st
Postad/Inlagd2013-08-28 15:35
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 330d Touring -10
SAAB 9-3 SC 2.0T -06
Honda VFR 800 -08
Jag har varit en nöjd Saabägare under många många år och är nu även en ännu nöjdare ägare till en 330dT. Jag har kört dubbfritt på Saabarna de senaste 20 åren utan några helst problem. Åker mest i Stockholm.

Nu är det snart dags att skaffa vinterhjul till BMW:n och jag är villrådig. Jag vill helst slippa dubb. Finns det några erfarenheter som kan sätta lite perspektiv på det här?. Saaben finns kvar och kan användas om det behövs.


          IP: ...[.142.21]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2013-08-28 16:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Är nog inga problem. Bromssträckan är ju lika dålig med dubbfritt oavsett fram- eller bakhjulsdrift.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg65 st
Postad/Inlagd2013-08-28 16:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 330d Touring -10
SAAB 9-3 SC 2.0T -06
Honda VFR 800 -08
Jag tänkte mer på att man med Saaben är man van vid att vräka ut bilen över snösträngen i mitten och gasa fullt när man ska köra om.           IP: ...[.142.21]
Antal inlägg1.928 st
Postad/Inlagd2013-08-28 17:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
På min har ja dubbat.. Eller ja, dom va i alla fall dubbade. Men de försvann fort i vintras! Gummit e OK fast skall dubba om backdäcken till vintern.

Jag personligen kommer nog aldrig köra odubbat, då kan man lämna sommardäcken på ;) Sedan märker man inte av dessa strängar som du mena, inte mer än nån annan bil. Nu bor ja ju upp i landet så här är de lite värre än sthlm :)           IP: ...[114.227]
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2013-08-28 18:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
335i -12 F30
Jag har aldrig tvekat att slänga ut min BMW genom mittsträngen vid omkörning. Har kört dubbfritt i nio år.           IP: ...[228.204]
Antal inlägg328 st
Postad/Inlagd2013-08-28 20:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M3 E36
I det momentet som du beskriver gör knappast dubben någon större skillnad.
Det är väl främst i korsningar med många start/stopp det kan bli problem utan dubb.
Även dagar med riktig ishalka kan ju dubben va bra men då är det ju bromsningarna som är det största problemet.

Jag har kört både fram- och bakhjulsdrivna bilar med och utan dubb och kör man efter förutsättningarna och sin egen förmåga så har jag aldrig tyckt att det ena är bättre än det andra.           IP: ...[.164.42]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2013-08-28 20:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Dubben gör ingen nytta i modd/snösträngar så det är väl lugnt.

F-Tar,
Det går väl inte att dubba om moderna dubbdäck?           IP: ...[.222.75]
Antal inlägg230 st
Postad/Inlagd2013-08-28 21:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Porsche Cayenne D 958
Själv har jag svårt för rwd och kan inte förstå hur folk kan tycka det är same same som fwd... Men det är jag, kört mest awd de senaste åren.

Läs denna, acctest mm på Saab o BMW awd, fwd o rwd

[LÄNK]           IP: ...[.203.57]
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2013-08-28 21:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
335i -12 F30
Jag vet inte hur förhållandena såg ut när TV gjorde sitt test (noterar dock att BMW:n hade Run-Flat däck, vilket i andra tester visat sig vara en avgjord nackdel), men det har aldrig hänt mig att en mittsträng förhindrat en omkörning. Har jag velat köra om och trafiksituationen tillåtit det har jag kört om.

Att jag föredrar RWD beror dock på att det är överlägset på det underlag som jag kör mest på, nämligen torr asfalt. Vintern klarar man ändå.           IP: ...[228.204]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2013-08-28 21:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tycker xDrive är det bästa såklart. Visst är väl Saaben säkert mer riktningsstabil men det är en dart-pil också. Framtung och jävlig när det börjar svänga. :-)           IP: ...[.222.75]
Antal inlägg7.888 st
Postad/Inlagd2013-08-28 22:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kör också dubbat och kommer nog forsätta med det, skönt när slasket fryser till is här i Stockholm.           IP: ...[168.159]
Antal inlägg1.928 st
Postad/Inlagd2013-08-29 19:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Verdi: Allt går, har en kompis som jobbar på däckfirma. Hakka4 kör ja på. Gummit är tokfräscht men dubben bak är väl sådär.           IP: ...[114.227]
Antal inlägg1.334 st
Postad/Inlagd2013-08-29 22:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej hej,
Äger min första BMW (330iA T) efter 25 år av VW och Audi (dvs fwd och 4wd) och har kört dubbfritt i 10 år. Bor i Sthlm. Tvekade inte utan köpte nya Nokian-nånting dubbfria till BMWn förra säsongen och hade inte en enda oroande incident. Inga som helst problem med drivning eller väghållning och avseende bromsning så kör jag alltid efter omständigheter och egen förmåga så det var aldrig nåt problem. Låter präktigt sagt, jag vet, men sån är jag iaf.

Sb.           IP: ...[118.208]
Antal inlägg432 st
Postad/Inlagd2013-08-30 06:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320d Touring -14
Jag har kört en 320d med dubbfria Hakka R nu tre vintrar, har inte haft några problem alls. Funkar väldigt bra.


/Johan           IP: ...[112.176]
Antal inlägg1.150 st
Postad/Inlagd2013-08-30 08:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320 ci cab -04
Min fru har en SAAB och jag kör både den bilen och min BMW. Med "stabiliseringssystemet" på tycker jag att BMW är lika bra som SAAB i slask/snösträngar. Utan är SAAB bättre.

Bor man i STH tycker jag du kan köra dubbfritt. Biltrafiken och snöröjningen där är så frekvent att dubboptimala förhållanden sällan råder - snarare tvärtom.

E           IP: ...[09.1.34]
Antal inlägg65 st
Postad/Inlagd2013-08-30 09:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 330d Touring -10
SAAB 9-3 SC 2.0T -06
Honda VFR 800 -08
Tack för alla svar :-)
          IP: ...[.142.21]
Antal inlägg566 st
Postad/Inlagd2013-08-30 18:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
335it-07
Körde dubbfria Hakkapelitta när jag hade 328an, och på 335an är det dubbfria 18" Kuhmo (satt på när jag köpte bilen, jag hade inte valt dem själv). Bor i Stockholm och kör både i stan och längre sträckor på landet. Det händer kanske 5ggr per år att man saknar dubben, kommer troligen aldrig köpa dubbdäck mer. Har du för vana att fickparkera i uppförsbacke på isbelagda gator ska du köpa dubbdäck, annars kommer du klara dig utmärkt utan dubb.           IP: ...[50.57.7]
Antal inlägg2.161 st
Postad/Inlagd2013-08-31 00:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 535d LCI E61
BMW 325xi E91
+ 2x [ o ]
Vår Femma pendlar vi med och den rullar ett par tusen mil per vinter, och det gör den på dubbfria och breda plankor till däck. Jag har aldrig upplevt den bilen som varken ostadig eller otäck och den har varken kört fast eller haft problem att ta sig fram under några omständigheter. Och då körs det mycket landsväg mellan mindre orter, kort och gott vägar som inte prioriteras eller plogas alls om det vill sig illa.

Visst har fram, fyrhjulsdrift och dubbdäck sina för respektive för och nackdelar men en bakhjulsdriven BMW på bra dubbfria däck är en väl fungerande bil på vintern.

//Bjersér           IP: ...[140.243]
Antal inlägg91 st
Postad/Inlagd2013-08-31 12:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530xd M Touring -15
325da Touring -09 (såld)
325i MTech 2 -89 (såld)
Jag undrar hur breda vinterdäck som är lämpligt på en 325da e91. Har funderingar på att sätta vinterdäck på ett par fälgar som tidigare används till sommardäck. Bakfälgarna är 8,5 tum breda, vad jag läst mig till betyder det att man inte bör ha däck som är smalare än 235mm på dessa fälgar.

Vad är en lämplig bredd på vinterdäck bak respektive fram för en e91?
Ni som kör e9x vilken bredd har ni på era vinterdäck, dubbat odubbat?
          IP: ...[.18.138]
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2013-08-31 13:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
335i -12 F30
Jag hade 225/45-17, dubbfritt, på min 330i E90.
Nu har jag 225/50-17, Hakka R dubbfria, på min 335i F30.

Det har fungerat bra på vintern.           IP: ...[228.204]
Antal inlägg566 st
Postad/Inlagd2013-08-31 21:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
335it-07
Har vinterdäcken på original 18" M-sportfälgarna, alltså 225+255, funkar utmärkt.           IP: ...[50.57.7]
Sida: 1 2 3 4 5 6 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318  -02
Pris: 45.000:-

BMW M3 F80  -15
Pris: 519.000:-

BMW 530iA  -01
Pris: 10.000:-

BMW 520iA Touring  -01
Pris: 15.000:-

BMW 3,0i  -04
Pris: 60.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen