AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
20.713

Problem nollställa servicelampa för bromsar E91

Sida 1 av 2
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Jag bytte bromsbelägg runtom i samband med att jag bytte till sommardäck i våras, idag så fick jag för mig att jag skulle nolla serviceindikatorn för just bromsarna då...

Beläggen hade endel kvar och slitagevarnaren var långt ifrån att nötas upp, men jag passade på när jag lika så hade av hjulen.

Enligt datorn var det 1000 mil kvar till byte av bromsar nu när jag skulle nolla via kombi instrumentet och bc knappen, men sen när jag nu gjorde proceduren så visade den inte "Nya antal mil till service" utan nu står det bara "---" samt att den nu tjatar om att jag måste till verkstad och byta belägg omgående.

Slitagevarnarna är absolut inte nernötta och Bmw säger att dom måste koppla upp mot datorn á 500:- och mest troligt byta slitagevarnare.

Något tips att komma undan den giriga verkstaden?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Tyvärr så har du förmodligen nåt skumt med slitagevarnarna endå, eller nåt mysko i dom mindre koplingsdosorna som sitter under hjulhusen. Detta har tagits upp väldigt många ggr nu och de flesta lösninar är att byta slitagevarnarna.
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Det är ju precis som att bilen vägrar nolla servicemeddelandet, att det är något knas med själva givaren eller kopplingsdosan vars man sätter fast givaren tvivlar jag på, då det kom exakt då jag försökte nolla.

Det som isåfall vore nåt är ju om bilen "måste" känna av att jag bytt givare (Hur det nu skulle gå till) innan den låter mig nolla servicemeddelandet, är detta möjligt?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Den vägrar att nolla eftersom kretsen är bruten eller att ohm-antalet har sjunkit under den tillåtna gränsen.
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Kretsen är inte bruten iaf, det är jag helt säker på.
Hur mäter jag ohm-antalet på dom? Jag har en sån här:

Länk

Från biltema då...

Kan det vara att bilen vill ha ett värde som den vet att en flongny sensor har?
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Kretsen är inte bruten iaf, det är jag helt säker på.
Hur mäter jag ohm-antalet på dom? Jag har en sån här:

Länk

Från biltema då...

Kan det vara att bilen vill ha ett värde som den vet att en flongny sensor har?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Ja det stämmer inte iallafall.. Nu kom jag inte ihåg vad resistansen bör ligga på. Men bilen din verkar inte godkänna det iallafall.

För de flesta har en flångans varnare gjort susen :)
Uppstod felet efter att du försökt återställa återstående körsträcka för bromsbeläggen i servicemenyn? Om bilen inte varnade med ljudsignal och symbol i instrumentklustret för beläggen direkt efter att du bytt dem och satt på tändningen så ser jag inte hur det ska vara slitagevarnarens fel. Felet låter mer mjukvarubaserat om varningen uppstod efter att du försökte ändra i servicemenyn.
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Just precis "Chris87", felet uppstod när jag försökte återställa återstående körsträcka för bromsbeläggen i servicemenyn! Och det var idag det hände, beläggen byttes i våras.

Känns märkligt...
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Eftersom du återställde intervallen så resettas även resistansen som bilen ligger och känner, därav får du error på dåliga varnare eftersom dessa skall inte komma i det utförandet nya tillsammans med nya belägg. Resettar man intervallet för belägg resettas även resistansen bilen vill ha vid nya varnare.

Om bilen vid en reset ska ha 1000 Ohm så skall det sättas in nya varnare med samma ohm som bilen vill ha.

Genom din reset så får bilen kanske 650 ohm vilket inte är OK för då blir intervallen fel i datorn. Därför behövs nya varnare.

Det är min teori.
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Okej, bilen ÄR alltså så pass "smart" att den känner av även resistansen i givarna?

Det vore ju iofs den mest logiska lösningen i det här läget iaf!
...Och jag som trodde jag var smart att byta belägg innan givarna for :)
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Absolut. Det är därför den kan räkna ner KM i kombi. Den går inte efter beläggen, utan resistansen i varnarna. Dessa skall slitas jämnt.

Hehe, Din BMW överlistade dig ^^
ri
1.024
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Jag har gjort precis samma "resa" och det tog tid innan jag löste det. Kortfattat så köp nya sensorer eller bygla de gamla. Om du mäter de gamla slitagegivarna så kan jag till 99% säga att du kommer ha ca 470 ohm i någon av givarna. Det ska vara nära noll, då är det bra. Finns två kretsar i varje givare, den första bryts när du har en del beläggmassa kvar för att du ska hinna boka tid för bromsservice. Den andra bryts när det är princip helt slut. När du resetade bromsarna så var den första kretsen bruten och det är därför det blir fel. När den andra kretsen är bruten så blir det en varning i bilen.

Mvh. Richard
ri
1.024
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Kolla här: Länk

Mvh. Richard
ri
1.024
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
För att förtydliga: är ohm talet nära noll så tror bilen att det är nya belägg. Är det 470 ohm så tror bilen att det finns lite beläggmassa kvar (kanske 20%) och räknar samtidigt ner km räknaren rejält så att det blir mer exakt körsträcka till nästa broms service. När den andra kretsen bryts så blir det oändligt motstånd dvs avbrott i kabeln, nu finns det ytterst lite beläggmassa kvar.

För att nollställa så måste ohm talet vara nära noll, annars blir det _ _ _ _ eller typ -250000km. När sensorn är bytt eller byglad så ska det gå att nollställa via kombiinstrumentet. Själv byglade jag sensorn och resetade med DIS programvara.

Mvh. Richard
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Kanon bra information!

Vad skulle man göra utan ett sånt här forum, när inte ens
BMW verkstaden vet hur bilarna dom skruvar i fungerar!

Tack så mycket, har betställt nya slitagevarnare fram och bak, och tänker INTE ge Bmw verkstaden 500 spänn för att släcka servicelampan :)
ri
1.024
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Vänta en stund (kanske 30-60 min) med att radera efter att du bytt sensor. Efter egen erfarenhet och mycket läsning på nätet så vet jag att det inte går att radera direkt.

Mvh. Richard
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Lite återkoppling då!

Fick hem slitagevarnarna för länge sen och fick idag fingrarna ur och bytte, fungerade klockrent att nolla servicelampan därefter, tack så mycket för hjälpen! :)

Hoppas fler får hjälp utav detta.
ri
1.024
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Kul att det löste sig!

Mvh. Richard
Kr
4
Krull
320d -06
S80 2,4t -02
Tänkte låna tråden lite då jag sitter i samma båt, typ..

Jag bytte bromsklossar, skivor OCH slitagevarnare själv. Detta efter att bilen betedde sig konstigt vid inbromsning.
Bromsarna var helt slut men ingen varning i displayen!?

Efter bytet går det någon månad när det kommer upp på displayen att det är dags att byta bromsar...
Jag läser på bl.a. detta forum att man kan nollställa själv.
Sagt och gjort, men då får jag ------ i displayen på bromsarna.

Läser ännu mer på forum och bestämmer mig för att bygla och nollställa igen.

Nu fick jag in ett milantal i displayen.
Men problemen är inte slut än..

Lampan för service lyste fortfarande(bil på lyft), när jag startade bilen.
Bromsar fram (!) ???? km (kommer inte ihåg miltalet)
Bromsar bak (!) ???? km (kommer inte ihåg miltalet)

Har idag haft in bilen på service pga olje byte osv, och hoppades att dom skall kunna släcka broms "lamporna" också(servade på Meca).
Men inte..

Så nu har jag:

Lampan för service lyser fortfarande(bil på lyft), när jag startar/stänger av bilen.
Bromsar fram (!) 9000 km
Bromsar bak (!) 10000 km
Service(bil på lyft) 60000 km.


Vad ska jag ta mig till!?
Någon som har nå förslag?
ri
1.024
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Lampan för service lyser troligtvis endast för att du har ett fel i bromssystemet. Detta fel är troligtvis pga att någon sensor är kass.

Har du byglat både fram och bak sensor? Om du har det så hade jag börjat med att dubbelkolla och mäta så att kontakten till sensorn fram och även bak visar nära noll ohm. Detta för att vara helt säker på att dina byglingar är jämförbara med nya sensorer.

Jag nollställde med DIS programvara men enligt andra på forumet så ska det gå att nollställa i kombiinstrumentet.

Mvh. Richard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.