Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Jag bytte bromsbelägg runtom i samband med att jag bytte till sommardäck i våras, idag så fick jag för mig att jag skulle nolla serviceindikatorn för just bromsarna då... Beläggen hade endel kvar och slitagevarnaren var långt ifrån att nötas upp, men jag passade på när jag lika så hade av hjulen. Enligt datorn var det 1000 mil kvar till byte av bromsar nu när jag skulle nolla via kombi instrumentet och bc knappen, men sen när jag nu gjorde proceduren så visade den inte "Nya antal mil till service" utan nu står det bara "---" samt att den nu tjatar om att jag måste till verkstad och byta belägg omgående. Slitagevarnarna är absolut inte nernötta och Bmw säger att dom måste koppla upp mot datorn á 500:- och mest troligt byta slitagevarnare. Något tips att komma undan den giriga verkstaden? | |
Tyvärr så har du förmodligen nåt skumt med slitagevarnarna endå, eller nåt mysko i dom mindre koplingsdosorna som sitter under hjulhusen. Detta har tagits upp väldigt många ggr nu och de flesta lösninar är att byta slitagevarnarna. | |
Det är ju precis som att bilen vägrar nolla servicemeddelandet, att det är något knas med själva givaren eller kopplingsdosan vars man sätter fast givaren tvivlar jag på, då det kom exakt då jag försökte nolla. Det som isåfall vore nåt är ju om bilen "måste" känna av att jag bytt givare (Hur det nu skulle gå till) innan den låter mig nolla servicemeddelandet, är detta möjligt? |
|
Den vägrar att nolla eftersom kretsen är bruten eller att ohm-antalet har sjunkit under den tillåtna gränsen. | |
Kretsen är inte bruten iaf, det är jag helt säker på. Hur mäter jag ohm-antalet på dom? Jag har en sån här: Länk Från biltema då... Kan det vara att bilen vill ha ett värde som den vet att en flongny sensor har? |
|
Kretsen är inte bruten iaf, det är jag helt säker på. Hur mäter jag ohm-antalet på dom? Jag har en sån här: Länk Från biltema då... Kan det vara att bilen vill ha ett värde som den vet att en flongny sensor har? |
|
Ja det stämmer inte iallafall.. Nu kom jag inte ihåg vad resistansen bör ligga på. Men bilen din verkar inte godkänna det iallafall. För de flesta har en flångans varnare gjort susen :) |
|
Uppstod felet efter att du försökt återställa återstående körsträcka för bromsbeläggen i servicemenyn? Om bilen inte varnade med ljudsignal och symbol i instrumentklustret för beläggen direkt efter att du bytt dem och satt på tändningen så ser jag inte hur det ska vara slitagevarnarens fel. Felet låter mer mjukvarubaserat om varningen uppstod efter att du försökte ändra i servicemenyn. | |
Just precis "Chris87", felet uppstod när jag försökte återställa återstående körsträcka för bromsbeläggen i servicemenyn! Och det var idag det hände, beläggen byttes i våras. Känns märkligt... |
|
Eftersom du återställde intervallen så resettas även resistansen som bilen ligger och känner, därav får du error på dåliga varnare eftersom dessa skall inte komma i det utförandet nya tillsammans med nya belägg. Resettar man intervallet för belägg resettas även resistansen bilen vill ha vid nya varnare. Om bilen vid en reset ska ha 1000 Ohm så skall det sättas in nya varnare med samma ohm som bilen vill ha. Genom din reset så får bilen kanske 650 ohm vilket inte är OK för då blir intervallen fel i datorn. Därför behövs nya varnare. Det är min teori. |
|
Okej, bilen ÄR alltså så pass "smart" att den känner av även resistansen i givarna? Det vore ju iofs den mest logiska lösningen i det här läget iaf! ...Och jag som trodde jag var smart att byta belägg innan givarna for :) |
|
Absolut. Det är därför den kan räkna ner KM i kombi. Den går inte efter beläggen, utan resistansen i varnarna. Dessa skall slitas jämnt. Hehe, Din BMW överlistade dig ^^ |
|
Jag har gjort precis samma "resa" och det tog tid innan jag löste det. Kortfattat så köp nya sensorer eller bygla de gamla. Om du mäter de gamla slitagegivarna så kan jag till 99% säga att du kommer ha ca 470 ohm i någon av givarna. Det ska vara nära noll, då är det bra. Finns två kretsar i varje givare, den första bryts när du har en del beläggmassa kvar för att du ska hinna boka tid för bromsservice. Den andra bryts när det är princip helt slut. När du resetade bromsarna så var den första kretsen bruten och det är därför det blir fel. När den andra kretsen är bruten så blir det en varning i bilen. Mvh. Richard |
|
Kolla här: Länk Mvh. Richard |
|
För att förtydliga: är ohm talet nära noll så tror bilen att det är nya belägg. Är det 470 ohm så tror bilen att det finns lite beläggmassa kvar (kanske 20%) och räknar samtidigt ner km räknaren rejält så att det blir mer exakt körsträcka till nästa broms service. När den andra kretsen bryts så blir det oändligt motstånd dvs avbrott i kabeln, nu finns det ytterst lite beläggmassa kvar. För att nollställa så måste ohm talet vara nära noll, annars blir det _ _ _ _ eller typ -250000km. När sensorn är bytt eller byglad så ska det gå att nollställa via kombiinstrumentet. Själv byglade jag sensorn och resetade med DIS programvara. Mvh. Richard |
|
Kanon bra information! Vad skulle man göra utan ett sånt här forum, när inte ens BMW verkstaden vet hur bilarna dom skruvar i fungerar! Tack så mycket, har betställt nya slitagevarnare fram och bak, och tänker INTE ge Bmw verkstaden 500 spänn för att släcka servicelampan :) |
|
Vänta en stund (kanske 30-60 min) med att radera efter att du bytt sensor. Efter egen erfarenhet och mycket läsning på nätet så vet jag att det inte går att radera direkt. Mvh. Richard |
|
Lite återkoppling då! Fick hem slitagevarnarna för länge sen och fick idag fingrarna ur och bytte, fungerade klockrent att nolla servicelampan därefter, tack så mycket för hjälpen! :) Hoppas fler får hjälp utav detta. |
|
Kul att det löste sig! Mvh. Richard |
|
Tänkte låna tråden lite då jag sitter i samma båt, typ.. Jag bytte bromsklossar, skivor OCH slitagevarnare själv. Detta efter att bilen betedde sig konstigt vid inbromsning. Bromsarna var helt slut men ingen varning i displayen!? Efter bytet går det någon månad när det kommer upp på displayen att det är dags att byta bromsar... Jag läser på bl.a. detta forum att man kan nollställa själv. Sagt och gjort, men då får jag ------ i displayen på bromsarna. Läser ännu mer på forum och bestämmer mig för att bygla och nollställa igen. Nu fick jag in ett milantal i displayen. Men problemen är inte slut än.. Lampan för service lyste fortfarande(bil på lyft), när jag startade bilen. Bromsar fram (!) ???? km (kommer inte ihåg miltalet) Bromsar bak (!) ???? km (kommer inte ihåg miltalet) Har idag haft in bilen på service pga olje byte osv, och hoppades att dom skall kunna släcka broms "lamporna" också(servade på Meca). Men inte.. Så nu har jag: Lampan för service lyser fortfarande(bil på lyft), när jag startar/stänger av bilen. Bromsar fram (!) 9000 km Bromsar bak (!) 10000 km Service(bil på lyft) 60000 km. Vad ska jag ta mig till!? Någon som har nå förslag? |
|
Lampan för service lyser troligtvis endast för att du har ett fel i bromssystemet. Detta fel är troligtvis pga att någon sensor är kass. Har du byglat både fram och bak sensor? Om du har det så hade jag börjat med att dubbelkolla och mäta så att kontakten till sensorn fram och även bak visar nära noll ohm. Detta för att vara helt säker på att dina byglingar är jämförbara med nya sensorer. Jag nollställde med DIS programvara men enligt andra på forumet så ska det gå att nollställa i kombiinstrumentet. Mvh. Richard |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.