AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Import ]

Ska jag välja import för eget bruk eller annat ändamål?

Visad 4.357 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg87st
Postad/Inlagd2013-07-29 18:38
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
528iA-F10
Z4 3,0i Roadster
Importerat en Z4 från Tyskland.
Finns det någon på forumet som kan ge tips på om jag ska välja import för eget bruk eller annat ändamål inför ansökan om ursprungskontroll/reg bes. ?

Vad är för övrigt den praktiska skillnaden?

Tycker det känns lite luddigt beskrivet på Transportstyrelsen så jag är tacksam för svar.

"When i get high, i get high on speed"           IP: ...[9.79.80]
Annons
Antal inlägg10.052 st
Postad/Inlagd2013-07-29 19:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
För eget bruk           IP: ...[.23.252]
Antal inlägg1.328 st
Postad/Inlagd2013-07-30 10:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Fel

Import från EU/EES-länder skall alltid vara "annat ändamål"

"Eget bruk" används vid t.ex import från USA och då gäller speciella regler för hur många du får ha etc etc.           IP: ...[.188.97]
Antal inlägg10.052 st
Postad/Inlagd2013-07-30 10:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag valde eget bruk när jag tog hem min från Tyskland...           IP: ...[5.16.84]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2013-07-30 11:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
528iA-F10
Z4 3,0i Roadster
Hmm, verkar ju vara 50/50 på vad man ska välja när man kollar runt på andra forum.

Tack i alla fall !


"When i get high, i get high on speed"           IP: ...[144.247]
Antal inlägg1.328 st
Postad/Inlagd2013-07-30 16:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Annat ändamål

Den vanligaste importen från ett EU-land
kallas Annat ändamål.
Det finns inga regler som säger hur många fordon
du kan importera med Annat ändamål,
men fordonet måste uppfylla alla tekniska krav
och miljökrav.
Eget bruk

Import för eget bruk betyder
att du kan slippa vissa krav
när fordonet ska registreringsbesiktas.
När du ansöker om Eget bruk
ska du ha blivit ägare till fordonet
när du har varit utomlands.
Du får importera ett fordon varje år
som Eget bruk.

[LÄNK]

          IP: ...[.188.97]
Antal inlägg1.722 st
Postad/Inlagd2013-07-30 16:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Inte för att vara sån men ska han inte importera något mer fordon i år så finns det väl ingen anledning att inte ta in den för eget bruk? Ägare blev han förhoppningsvis utomlands så inget som stoppar? Har för mig att det inte skulle gå att använda för bilhandlare etc - eget bruk.

Jag kan dock ha fel och är på inget sätt säker!           IP: ...[.241.15]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2013-07-30 19:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag angav eget bruk nu när jag tog hem min bil.           IP: ...[.222.75]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2013-07-30 19:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
528iA-F10
Z4 3,0i Roadster
Jag angav "Annat ändamål" då jag antagligen kommer importera bil igen inom 12 månader :)

Det verkar verkligen vara 50/50 på vilket alternativ som man ska välja & som man får råd om här & var & på diverse sajter.

På TS hänvisades jag till informationen på hemsidan.

Samtal till Dekra, Carspect & SBP gav heller inget helgjutet svar utan det hängde mest på om man skulle importera mer än en bil under 12 månaders perioden.

Alla papper inskickade till TS så nu är det bara på att invänta OK på ursprungskontrollen så att jag kan göra reg.besiktningen :)



"When i get high, i get high on speed"           IP: ...[149.111]
Antal inlägg1.328 st
Postad/Inlagd2013-07-30 21:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Innan ursprungskontrollen flyttades från SBP till Transportstyrelsen kryssade dom ALLTID i rutan "annat ändamål" när man åkte och registreringsbesiktigade bilar på olika SBP-stationer

Enda gången jag använt "Eget bruk" var med en bil från USA och en bil från Luxemburg med enbart exporthandlingar och tillverkar-intyg för dom bilarna var inte "helbilsgodkända" i EU och klarade sig då igenom tack vare begränsningarna i "eget-bruk-reglerna"           IP: ...[203.233]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 2002  -70
Pris: 85.000:-

BMW 318ti  -03
Pris: 37.000:-

BMW 730 d  -17
Pris: 469.000:-

BMW 320  -94
Pris: 30.000:-

BMW 750i  -91
Pris: 85.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen