|
|
---|---|
Hej, Jag har en M3 USA modell från 1995. Bilen har varit inne på reparation av upphängningsdelar, fjädrar och massa annat. Oljebyte, luft- och kupefilter, luftmasse etc är bytt. Bilen har gått perfekt ca 100 mil efter reparationen. AC:n kyler fint efter bytet av kupefiltret. Nu till frågan: idag efter en stunds tomgångskörning med mycket AC på så körde vi ut bilen på motorväg och den varvades ganska flitigt. Motorn varnade för "engine check" och värmen steg upp till rött. Så snart vi kunde stannade vi bilen som tyvärr kokade. Vi lyckades få hem bilen igen utan att den gick upp på rött (genom att rulla utan motorn på, köra en bit med motor, stäng av, rulla etc). Efter att motorn svalnat så pass att locket till expansionkärlet gick att lossa så fylldes ny glykolbladning på, ca 2 liter, och luftning skedde genom att lossa luftskruven, blåsa tills vätska kom upp genom luftskruven och sedan drogs den åt. Detta gjorde vi tills nivån inte längre sjönk. Sedan testade vi bilen på tomgång. Tempmätaren stod perfekt. Därefter körde vi bilen ett par hundra meter och värmen gick upp igen. Nu till frågan: Var ska jag börja felsöka? Byta termostat och vattenpump? Termostaten är bytt för ca 1-år sedan (500mil). Hur vet jag om toppen tog skada av överhettningen? Tacksam för svar. /Toby | |
om toppen är skadad blir vätskan brun-grå. Du kan söka på forumet om toppen så får du lite mer att kolla på. Annars är vattenpumpen misstänkt här då jag haft i princip samma symtom/problem på en 328 -95 BMW ownz |
|
Vattenpumpen är nog boven här.. hade samma symptom på en E36:a för några år sen. Skovelhjulen hade vittrat sönder = Ingen cirkulation i maskin.. |
|
Om motorn kokat är tyvärr risken stor att topplocket tagit skada och behöver bytas alternativt lagas om det går. Börja med att byta vattenpumpen. Fyll på ny kylarvätska och lufta systemet ordentligt så att du får ur all luft. |
|
Tack för svaren. Jag ska ta tag i detta på måndag. @Frrla: menar du kylarvätskan? Den enda sätt att det är väl att titta i expansionskärlet? Oljan är fortfarande superfin. Ingen vätska i den. Än så länge... /Toby |
|
Ekin |
tror inte de e nån fara med toppen, så länge man stannar när man ser att värmen går på rött. De va väl mer dom gamla M20 locken som hade problem me sånt. Håller med om att vattenpumpen nog e sönder. Men de löns väl nog att byta termostaten när du ändå är igång. Lycka till! |
Ja blåste pumpen åt skogen när ja satte en v6:a på plats. vart ett fint måln av dimma vid vägkanten sen. rennoverade toppen när jag fick in avgaser i kylaren och expantionskärlet svällde upp och alla slangar blev hårda. Oljan va fin för mig då också. bytte pumpen efter topprennoveringen då den gjorde exakt som du beskrev först. så den va boven till hela dramat. BMW ownz |
|
Hej, Toppen är ok. Inga avgaser i (det bubblar inte i expansionskärlet) och inget vatten i oljan och motorn går jämnt och fint. Dock: det blir fortfarande varm. Den kan stå på tomgång hur länge som helst utan att det går över mittenstrecket. Med lite högre varv på tomgång (2-3000rpm) eller efter lite (några hundra meter) så klättrar mätaren snabbt upp. Ingen värme kommer ur kupén trots full värme och fläkt på. Ska tillägga att vi också luftade och fyllde på, luftade och fyllde på. Det gick åt säkert 5 liter glykolblandning. Nu tror jag inte att det är luft kvar i systemet. Jag tror att pumpen fungerar för det är bra fart runt luftskruven. Vad är nästa steg? Testa att byta termostat? Som jag bytte för ca 300 mil sedan... Hälsn toby |
|
Om vattenpumpen fungerar eller inte syns nog dessvärre inte på luftskruvens beteende - när motorn blir varmt så finns det heta delar i toppen som höjer trycket i systemet och pressar ut vatten med god fart utan pumpens hjälp. Är nog inne på det som redan är sagt att du inte har några vingar kvar på vattenpumpen, speciellt då det verkar vara ett känt fel. Har du bara självcirkulation så kan kylningen räcka för 800 rpm tomgång, men så fort du gasar och varvar så ökar värmeutvecklingen flera gånger om och då räcker inte självcirkulationen och du får kokande motor vid minsta lilla gaspådrag. kylartermostaten fungerar förmodligen och öppnar som den skall när motorn blir varm, annars hade den börja kokat även på tomgång. Att du inte får värme i klimatanläggningen/ventilation är också en stark indikator att vattenpumpen inte fungerar och matar på kylarvatten då den delen skall fungera även om kylartemostaten är stängd. mao. det är bara ta tjuren vid hornen och byt vattenpump. |
|
Som xxargs och andra redan har sagt. byt pump om du inte gjort det vilket jag tvivlar på. visst byta termostat och packning är aldrig fel när du ändå är där och river. termostathuset är känt att börja läcka efter en tid och speciellt när den blir för varm upprepade gånger... byt även "plast-locket" om de inte är alluminiumlocket du har.. jag gjorde detta även fast jag inte behövt. ändå såg man att de läckte där igen efter 3 år och 8-9k mil. BMW ownz |
|
Vattenpump, termostat, viscokoppling och ordentlig luftning några bra saker att byta samtidigt och även kylaren |
|
Uppdatering: Idag tömde vi kylaren, monterade bort den, tog bort fläkten och tog bort vattenpumpen. Som naturligtvis var trasig. Plasthjulet hade lossnat från pumpen och plastdelarna på hjulet var trasiga. In med ny pump, ny termostat och termostathus (för säkerhets skull), samt packningar. Fyllde systemet. Körde igång, luftade, körde, luftade ett par gånger och allt fungerar precis som det ska. Toppen och toppackningen har klarat sig. Inget bubbel i expansionskärlet och inget vatten i oljan. Allt fungerade som det skulle. Tack för alla tips! På återhörande. /Toby |
|
härligt att de löste sig | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.