AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.830

Dubbla tempgivare i kylarn?

Visa användare
60
Dalabjerven
528i touring
Bilhelvete koka idag medans jag håller på och jävlas så ser jag att det sitter en tempgivare på höger sida om kylaren (3 stift i kontaktdonet) som ej är inkopplad är det nägon som vet vad den har för funktion.
Under påfyllningsbutten så sitter det en till som jag antar är kopplad till tempvisaren inne i bilen.
(e39 528 touring 97a).

Den till höger på kylaren (passagerarsidan) är tempgivaren. Jag vet inte vad du menar med påfyllningsbutt, men om du menar kylarlocket så finns det ingen givare där på min 528.

Dock är min en manuell, om du har automat så kan det vara en givare till automatlådans kylare?

Om givaren t.h. inte är inkopplad så finns inte stora förutsättningar för att bilen ska fungera bra. Någon tidigare (idiotjävel) till ägare kanske bara kopplat ut den? De här bilarna hamnar ofta i händerna på bonnlurkar som inte har förstånd att ta hand om sakerna, bara kör tills allt går sönder. Sköter man en e39 (vilket inte är svårt / dyrt) så håller den nästan hur länge som helst.

Om den kokar är det med stor sannoilikhet viskokopplingen som är sliten. Det är den del som kopplar remhjulen till den stora kylarfläkten. Dess uppgift är att steglöst variera hur fort kylfläkten snurrar, och den ser till att fläkten jobbar hårdare i köer. Den SKA slira, men med tiden blir den sliten och slirar för mycket. Sök på vsikokoppling eller viscokoppling här så hittar du mer att läsa. Den heter 11521740962 och kostar 793 hos Schmiedmann.

Se här: Länk

Tempgivaren heter 61318360857 och kostar 189 kr.

På min E34 styr den tempgivaren med 3 stift till höger på kylaren, AC-fläkten.

Min gick sönder för något år sedan vilket gjorde att AC-fläkten gick på fullvarv hela tiden. Bara att svänga förbi BMW som hade den i lager.

Har något stolpskott kopplat bort den innebär det att AC-fläkten inte kommer gå in och ge den extra kylning som behövs när viskon inte räcker.

OM nu givaren har samma funktion som på min E34.
Visa användare
60
Dalabjerven
528i touring
Tack för svar
L sl500
Nej inte kylarlocket utan under själva kärlet vid avtappningspluggen/skruven sitter det en givare som jag antar är den som ger signal till instrumentet i bilen (2 stift) eftersom tempmätaren visar korrekt temp så måste den få data ifrån någonstans därav antagandet.

Speed
interesant skall kolla.

Sn
657
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Dalabjerven: Anslutningen/kontakten i botten på expansionskärlet är nivågivaren för kylarvattnet.

Kontakten i kylarens gavel ovan till höger är iaf på E34 kopplad till kondensorfläkten för AC:n. Styr halv/full- hastighet på den som hjälpfläkt när det behövs?

Visa användare
60
Dalabjerven
528i touring
Ok tack för svar då blir det till att leta makan till acfläkten då.


Visa användare
60
Dalabjerven
528i touring
Hittat den låg bakom boxen till xenonlampan får väl se om det blir nån skillnad.


Visa användare
60
Dalabjerven
528i touring
Måste erkänna att i det här fallet så är det jag som är idiotjävel bonnlurk stolpskott jag måste ha missat den när jag bytte nån lampmojäng ni vet en sån där pinne

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Givaren till temperaturmätaren sitter på motorn, inte kylaren.
På kylaren sitter termostaten till två stegs kondensorfläkt eller temperaturgivare till steglös kondensorfläkt.

Det är viktigt att kondensorfläkten fungerar då den hjälper till med kylningen när viskokopplingen inte räcker (tomgång/lågvarv/kökörning) eller när den börjar bli sliten.
Haha :) Ni har rätt, den till höger på kylaren är givaren till kondensorfläkten. På min 740 E38 sitter givaren till kylvätsketemperaturen monterad i vattenpumpen på motorns framsida. Båda givarna ser likadana ut på 740.

Jag gissar fortfarande att du har problem pga en sliten viskokoppling. De brukar hålla 20 - 30 000 mil vad jag förstår. Jag lärde mig den hårda vägen, med kokande motor ett par gånger, bytt kylare, expansionskärl och en slang på baksidan av motorn innan jag bytte viskokoppling - och då blev allt bra.
Visa användare
60
Dalabjerven
528i touring
Tack å tack för all fakta
Ja alltså anledningen till att bilen kokade var luft i systemet.

Visa användare
60
Dalabjerven
528i touring
Jaha fläktjäveln har tydligen brunni ihop äntä det en a så -- --- -----

Är bara axeln frusen kan det gå att fixa med smörjning. Min AC-fläkt var ihopkärvad när jag köpte bilen. Troligtvis pga defekt AC och att den därför inte använts regelbundet. Monterade isär och smorde lagren med någon teflonolja (triflow tror jag), har fungerat felfritt i 10år+ nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.