AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
Schmiedmann
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Import ]

fråga angående gula exportskyltar och Transportstyrelsen!

Visad 4.275 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg95st
Postad/Inlagd2013-05-22 16:57
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW X5 3.0D xdrive 2009
Jag ser att frågan angående export skyltar har varit uppe flera gånger, att GULA inte får köras i sverige. Men jag fattar inte vissa saker. Har som sagt tagit hem en ny bil. Säljaren som jobbar på bmw gick med mig och fixade gula export skyltar tillsammans med försäkring. Fick papper på försäkringen också. Jag kan nämna att jag även tecknat IF importförsäkring, helförsäkring.

Jag körde hem hela vägen, mötte flera poliser på vägen men blev aldrig stoppad pga skyltarna. Inte heller i tullen. Observera att jag inte visste att de gula skyltarna inte var giltiga i Sverige. Utan jag läste om det på båten påväg till Sverige.

Gubben som sålde skyltarna sa att de gäller i Europa också det minns jag. Nu vågar jag inte köra bilen efter att jag läste på Transportstyrelsen att de gula inte var giltiga. Har ansökt om tillfällig registrering när jag skickade in mina papper för ursprungskontrollen. Även om den blir godkänd innebär det att jag INTE får köra bilen tills besiktningen även om jag har 30 dagars helförsäkring via IF? Hur blir det när bilen skall besiktigas? Kan de neka mig bara för att jag rullar in på gula skyltar?

om någon vänlig själ kan reda ut dessa saker för mig skulle jag bli jätte glad!!           IP: ...[.88.230]
Antal inlägg10.942 st
Postad/Inlagd2013-05-22 18:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 530dX M-sport -16
Golf R -11

Besiktningen är inga problem. Många tar ju hem bilar med transport och dom har inga skyltar alls.

Att ta sig till besiktningen är ju en annan sak men om du bara har en kortare bit dit så är det väl bara att chansa? Tror inte att alla poliser där ute har full koll på vilka skyltar som gäller samt att de i många fall har annat att göra än att stoppa felskyltade importbilar.

Tänk på att din 30-dagars försäkring enbart gäller 7 dagar i Sverige räknat från den dag bilen kom in i landet. Gäller alla delarna på försäkringen så från dag 8 är du inte heller skyddad för stöld och annat, dvs parkera bilen smart.

___
//Ulf
          IP: ...[3.93.82]
Antal inlägg95 st
Postad/Inlagd2013-05-22 18:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW X5 3.0D xdrive 2009
Som tur är så bor jag mycket nära besiktningen, så det får bli så att jag chansar. Men verkar som att alla poliser inte heller vet om detta med gula skyltar. Min granne är polis och han sa bara "schysst bil" så :)

Hade ingen aning om att den inte täcker efter 7 dagar bra att veta nu då. Tack så mycket för hjälpen Ulf schysst!           IP: ...[.88.129]
Antal inlägg1.965 st
Postad/Inlagd2013-05-23 07:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
730dx-2016
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
Du kan få ett bevis på besiktining, om din tid. Då får du köra uta skylt. Du kan även prata med ditt försäkrningsbolag, de brukar kunna erbjuda en dags försäkning när du ska besiktiga den.

Visst, gula skyltar är no no. Men det är gå mot röd gubbe också. :)           IP: ...[5.6.165]
Antal inlägg95 st
Postad/Inlagd2013-05-23 17:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW X5 3.0D xdrive 2009
tack för tipsen:) bor ungefär 5 min från besiktningen, men beror ju på också om om man får en tid ledig där. Kliar i hela kroppen vill att allt ska bli klart så att jag kan köra hehe:) Känns sådär att cykla på en 90 tals cykel när det står en fin bil i garaget hehe:)           IP: ...[103.151]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2017 AutoPower.se

Däck365

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523i  -07
Pris: 87.000:-

BMW 528  -99
Pris: 5.500:-

BMW 520dA  -12
Pris: 132.000:-