AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Import ]

Nyköpt bil i Tyskland: hur kan man slippa anmälla sig i sverige inom en vecka?

Visad 5.796 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg5.093st
Postad/Inlagd2013-05-21 14:51
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F30 320dA -06.2015
I stallet även Daimler 2.1/2 V8 sport saloon, 1966, mint condition
Hej hittade en bil i Tyskland som jag har svårt att säga nej till. Vill slå till direkt. Men om jag inte har helt fel så vid privat import måste man föra in bilen till Sverige inom en vecka från inköps datum. Detta trotts att jag kan köpa en månads försäkring i Tyskland och har rätt att nyttja bilen där under hela månaden. Jag vill inte ändra mina resplaner men vill inte heller gå miste om bilen. Finns det sätt att undvika tvånget att ta in bilen inom en vecka?           IP: ...[170.189]
Antal inlägg10.942 st
Postad/Inlagd2013-05-21 15:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 530dX M-sport -16
Golf R -11

Återigen en svar med viss reservation men den veckan som du tänker på är hur länge du får köra med bilen efter den har kommit in i Sverige. De svenska försäkringsbolagen säljer ju en importförsäkring som gäller 30 dagar men den gäller bara 7 dagar efter att bilen kommit till Sverige. Tanken med dessa 30 dagar var ju att man skulle kunna göra precis så som du planerar, dvs köpa bilen och semestra i Europa innan du kör hem.

Det finns väldigt mycket info på Transportstyrelsen [LÄNK]
Kan inte se att det någonstans finns någon regel ang tid mellan köp och när bilen måste komma till Sverige.

___
//Ulf
          IP: ...[3.93.82]
Antal inlägg5.093 st
Postad/Inlagd2013-05-21 17:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F30 320dA -06.2015
I stallet även Daimler 2.1/2 V8 sport saloon, 1966, mint condition
Hmmm, det låter i och för sig logiskt. Jag antar att jag måste ha både svensk och tysk försäkring under denna vecka, eller hur? Så var det sist, 2009, när jag importerade från Tyskland att jag var tvungen köpa både tysk och svensk försäkring från dag 1... EU eller inte verkade inte spela roll för tyskarna trotts att jag visade faxade papper från trygg- hansa...           IP: ...[170.189]
Antal inlägg573 st
Postad/Inlagd2013-05-21 18:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i Touring (e91)
Cadillac CTS Coupé
Ne, det finns inget krav på att vara försäkrad i två länder. Det fanns inte år 2009 heller. Min rekommendation är att ta en svensk försäkring som gäller en månad och som kostar 1000 kr per del (trafik, halv eller hel). Dvs 3000 kr för en helförsäkring. Försäkringen betalar du innan du åker iväg och försäkringsbrevet tar du med dig.

          IP: ...[.217.42]
Antal inlägg5.093 st
Postad/Inlagd2013-05-21 18:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F30 320dA -06.2015
I stallet även Daimler 2.1/2 V8 sport saloon, 1966, mint condition
Jag måste inte veta reg nummer i så fall?           IP: ...[170.189]
Antal inlägg5.093 st
Postad/Inlagd2013-05-21 18:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F30 320dA -06.2015
I stallet även Daimler 2.1/2 V8 sport saloon, 1966, mint condition
Whoops min förra inlägg blev inte så tydlig: jag menar: måste jag inte veta vilket tysk tillfälligt reg nummer jag får för att få ett svensk försäkring?
Och om jag köper då tysk export försäkring: slipper jag köpa svenskt? Förra gången fick jag veta av VV att det absolut inte gick med tysk försäkring som jag då redan anskaffade vid registreringen av exportskylltar i Berlin...           IP: ...[170.189]
Antal inlägg2.149 st
Postad/Inlagd2013-05-21 19:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M550i G30 Imola röd -Enda M550i i Europa i den färgen.
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
Du kommer få köpa dubbel försäkning, de är ej så synkade. Du försäkrare på chassinummer.           IP: ...[5.6.165]
Antal inlägg10.942 st
Postad/Inlagd2013-05-21 22:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 530dX M-sport -16
Golf R -11

Den tyska försäkringen som du får tillsammans med de röda exportskyltarna är svår att komma ifrån däremot är den svenska försäkringen valfri.

Den tyska försäkringen är ju enbart trafikdelen och den enda anledningen att skaffa en svensk försäkring är ju att du kan få denna som en helförsäkring. Det är ju lagom kul att köra hem en bil för 3-400.000 på enbart trafikförsäkring...

Den svenska försäkringen tecknas på chassinummer och det kan man göra dagen innan eller till och med från Tyskland om man har tillgång till en fax så att försäkringsbolaget kan faxa över det dokument som ska finnas i bilen. I dag kan dom säkert också maila över det så det är ännu enklare.

___
//Ulf
          IP: ...[3.93.82]
Antal inlägg5.093 st
Postad/Inlagd2013-05-22 18:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F30 320dA -06.2015
I stallet även Daimler 2.1/2 V8 sport saloon, 1966, mint condition
Att sammanfatta i fall jag uppfattat rätt:
- jag kan köpa i Tyskland med tysk försäkring och en-månadsplåtar och behöver inte den svenska under den månaden ( men kan frivilligt köpa till vagnskada).
- efter att jag kommit tillbaka till Sverige kan jag fortsätta köra på dessa skyltar och med den tyska försäkringen i en vecka till. (Förutsatt att försäkringen inte då gick ut än)
- efter det behöver jag tillfällig registrering och svensk försäkring?

Hur vet dem när bilen kom in i Sverige? Baseras det på uppgift från mig?

          IP: ...[170.189]
Antal inlägg10.942 st
Postad/Inlagd2013-05-22 18:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 530dX M-sport -16
Golf R -11

När du kommer hem så behöver du ju ansöka om ursprungskontroll så blir ungefär som ett startdatum för denna vecka. Annars är det ju inte så lätt att kolla upp.

I Sverige behöver du inte tillfällig registrering om du inte kör med bilen mellan den 7:e dagen och regbesiktningen. För att köra till regbesiktningen så behöver du trafikförsäkring och detta kan oftast ditt svenska försäkringsbolag hjälpa till med genom att ge en tillfällig försäkring till och från besiktningsstationen.

___
//Ulf
          IP: ...[3.93.82]
Antal inlägg5.093 st
Postad/Inlagd2013-05-23 20:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F30 320dA -06.2015
I stallet även Daimler 2.1/2 V8 sport saloon, 1966, mint condition
Om jag nu leker vidare med tanken: ponera att jag måste utfärda lite ärenden på kontinenten: kan jag då utnyttja tyska export plåtar och exportförsäkring låt oss säga 3 veckor, ansöka om ursprung prövning när bilen är forttfarande i Tyskland, skaffa svensk tillfälligförsäkring en vecka efter att jag gjort ansökan om ursprungsprövning samt ansökt om tillfälliga skylltar och vänta på att svenska tillfälliga skylltar anländer med posten, montera på bilen som fortfarande är i tyskland, ansöka om import beiktning och föra in bilen i sverige först när det är dags att besikta (dock inom två månader från köpet, efterspm tysk försäkring gäller en månad och svenst tillfällig oxå en månad...)           IP: ...[170.189]
Antal inlägg5.093 st
Postad/Inlagd2013-05-23 23:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F30 320dA -06.2015
I stallet även Daimler 2.1/2 V8 sport saloon, 1966, mint condition
Ska nog förtydliga att inlägget övan är en fråga ;-)           IP: ...[.247.75]
Antal inlägg1.328 st
Postad/Inlagd2013-05-24 12:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Du får inte ansöka om ursprungskontroll om inte bilen är i Sverige och du skickat in originalhandlingarna
          IP: ...[.188.97]
Antal inlägg10.052 st
Postad/Inlagd2013-05-25 21:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag hade tillfällig registrering på min bil tills den blev registreringsbesiktigad och kontrollbesiktigad. Hade även helförsäkring ("importförsäkring") tecknat via chassienr, var INGA problem att köra med bilen under de 2-3 det tog att få bilen klar, helförsäkrad så klart. Ett av kraven för att kunna få tillfällig registrering var just att man hade försäkring, man var tvungen att be försäkringsbolaget om ett särskilt intyg som Transportstyrelsen ville se, sen var det inga problem, fick röd/vita plåtar på posten med ett "tillfälligt regnummer" som sedemera är mitt permanenta. Tillfällig registrering ansöker man om vid ursprungskontrollen.           IP: ...[.23.252]
Antal inlägg13 st
Postad/Inlagd2013-06-05 23:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hur vet polisen vilken dag man för in bilen i landet då? Finns väl inget register med sånt. Känns nästan fritt fram att köra under hela perioden på tysk exportskylt?           IP: ...[218.238]
Antal inlägg1.328 st
Postad/Inlagd2013-06-06 10:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Den dan du skickar in papper om ursprungskontroll intygar du att bilen är i landet. Så sju dagar från det gäller. Polisen kan enkelt kolla med transportstyrelsen vilket datum du ansökte om ursprungskontroll           IP: ...[203.233]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 2002  -70
Pris: 85.000:-

BMW 318ti  -03
Pris: 37.000:-

BMW 730 d  -17
Pris: 469.000:-

BMW 320  -94
Pris: 30.000:-

BMW 750i  -91
Pris: 85.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen