Sida 1 av 7
|
|
---|---|
Hejsan! Köpte för mindre än en månad tillbaks en BMW 120D 177hk från privatperson, bilen gick kanon vid inköp men inte allt för länge. När jag startade bilen igår efter jobbet hörde jag ett oljud, låter mekaniskt och rasslande. Tankarna går direkt till kedjan då dessa motorer verkar ha mycket problem med detta. Se google (N47 Timing Chain). Det hörs ej på tomgång utan endast när jag varvar över 1500 rpm, verkar även som att det inte hörs när bilen är kall utan det kommer efter en tids körande (ca 1mil). Bilen har gått 8000mil och är SV-Såld. Nyservad Har bilen helförsäkrad via folksam, hur går man till väga för att lösa problem som dessa? Ska jag ta i kontakt med Folksam eller verkstad först, kommer dom stå för kostnaden av byte nu innan motorn rasar eller räcker det med att bilen rasslar friskt mellan 1500-3000 varv? Kan knappt sova pga så all info ni har kring liknande händelser uppskattas. Kan filma och lägga upp en film idag om det önskas. | |
Lämna in den på närmaste BMW och be dem kontrollera. Om kamkedjan är på väg att ge upp så är klart att det går på maskinskademomentet som vanligt. Du behöver inte vänta tills kamkedjan rasar innan du konstaterar att "jo, den var visst dålig" för försäkringsbolaget tar hellre en liten maskinskada på 10.000 än en stor på 50.000. Om du lämnar in den för översyn och de konstaterar att det INTE är något fel på den så är det nog tveksamt om du får någon ersättning från bolaget. Men det skadar ju inte att försöka. |
|
Hör av dig till din försäkring och förklara situationen. Folksam verkar ha högre självrisk efter 8000 mil så tveka inte. Det låter som det kan vara kamkedjan. Det är ett känd problem, åt andra sidan finns miljontals av dessa motorer i världen, men det hjälper foga om man är drabbad själv. Om kamkedjan släpper så blir det oftast billigast med en ny motor, så de är nog glada om du hör av dig i god tid... Hoppas det löser sig! |
|
Kedjeras på N47 brukar inte förekommas av rassel. Hörs den inte när bilen är kall är det troligen för att oljan är tjockare då. Testa med ett oljebyte och se om det gör någon skillnad. | |
Tack så mycket för alla snabba svar! Känner någon till en bra BMW Verkstad runt omkring Haninge? Då jag bor här skulle det vara perfekt. Bilen är ju nyservad så det kan ju vara så att dom fyllt på för lite/mycket olja, eller fel olja rent utsagt. Är detta något jag kan ta reda på själv? Kan ju kolla stickan för att se om nivån är rätt men annars vet jag inte. @Lus - Okej, rekommenderar du någon speciell olja? |
|
Du har nog ingen oljesticka, nivån kontrollerar du i färddatorn i instrumentklustret :) Vem har servat bilen? | |
Haha där ser man! Då kollar jag där istället då, men bilen borde väl varna om det är för mycket/lite olja i antar jag? Bilen är servad på "Meca" med stämpel och allt. Man blir ju aningen leds när man slänger ut 150 papp för en diesel som gått 8000mil så rasslar det redan som ett tröskelverk när man varvar den. |
|
Jag säger inte att det inte är kedjan, bara att de haverier jag hört om kommer utan förvarning. Dock kan ju kedjan på din vara defekt på andra sätt än av det "vanliga" raset där kamdrevets kuggar sliter ut kedjan så den på så vis går sönder. Har bilen tex körts med dålig olja kan den slitits ut i förtid pga det. Om du inte har tid och plats för att byta till någon av BMW rekommenderad LL-olja för att testa om det hjälper, ta den till närmsta, pålitliga verkstad. Jag kan inte din region själv, men det finns säkert någon annan som kan hjälpa dig vidare med det. |
|
Frågar igen, är det någon som känner till en bra verkstad som kan kolla upp felet? Hur går dom till väga, måste dom ut med hela motorn bara för att kolla eller räcker det med att lyssna på ljudet? Måste få detta åtgärdat bums då jag använder bilen tur&retur jobbet varje dag och det känns olustigt att köra när det låter som det gör. Tack på förhand |
|
N47:an har oljesticka. Den sitter på vänstersida av motorblocket. Det är bensinmotorerna som saknar oljesticka. | |
Kan starkt rekommendera Bil & Motorteknik i Huddinge. De borde kunna hjälpa dig. | |
@AlexanderK Tack så mycket för tipset, hörde av mig till dom. Skulle tydligen ha 1100kr för att lyssna på bilen, känns lite dyrt men kanske är detsamma på alla verkstader? Tror ni dom behöver lyfta hela motorn för att konstatera felet eller behövs bara ett bra "motoröra" för att konstatera kedjeskrammel? Återigen tack för all feedback, hjälper otroligt mycket för en besvärad nybliven BMW ägare :/ |
|
Åkte på kamkedjan på min 120d på 5600mil. Som tur gick det på maskin skadan. | |
@Nicklas1980, rasade din eller fixade dom det innan? Vilka symptop/missljud osv märkte du av? Min låter metalliskt vid över 1500rpm, ska försöka förklara. Vid 1500RPM Rassel Rassel Rassel Rassel Rassel Rassel Rassel Vid 3000RPM RasselRasselRasselRasselRasselRassel, (Dvs Snabbare ju mer motorn varvar). Sedan hör jag inte mer pga vindljud etc. Jättesvårt att förklara men har åkt 100 mil med ljudet nu utan att det förvärrats så jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till faktiskt. |
|
Diggar din skriftliga beskrivning av ljudet *haha* |
|
Åk in och be dom lyssna på det.. 1100 är väl kaffepengar mot ett kjedjeras och skuren motor. Är det kjedjan går der på försäkringen. Varför chansa? |
|
Precis - 1100 för att lyssna/kolla på en kamkedja är felräkningspengar jämfört med vad en rasad motor kostar. Det motsvarar ca 40 min jobb på en bilverkstad för övrigt. Om du inte tycker att omsorgen om din bils motorhälsa är värd 1100 kr så säger jag bara "stackars stackars bil den lär inte ha det kul hos den nuvarande ägaren". |
|
Precis bytt allt på min 520d. 42000 kr blev notan. Blev försäkringsärende. Går tyst och fint i maskin igen. Nu blir de oljebyte vid varje 1500mil framöver. Bytte även vevaxel och lager. Allt skall vara uppdaterat nu till hållbara grejer enl. Bmw. 13000 mil, fullservad. Svensksåld. |
|
Sorgligt med utsliten kedja efter 15000 mil på en 07:a dessutom. Tamejfan snudd på skandal! Var den servad enligt bok? 40 papp.. Jebus! |
|
Vad fick jag 07 ifrån? Sorry, trött... :P. Men vad är det för årsmodell, RIBBaN? | |
Står ju att det är en -08 :) Man blir ju orolig när man läser sånt här alltså. Citerar enligt ovan: "Allt skall vara uppdaterat nu till hållbara grejer enl. bmw" Då erkänner dom ju själva att de sitter undermåttliga grejer ifrån början! |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.