AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Import ]

Import av Z4 - min historia

Visad 5.438 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg53st
Postad/Inlagd2013-05-06 00:09
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Helmut BLAUBEE - M135i 2015 Estorilblau / Manuell

Jag har precis varit och hämtat hem min Z4 från Tyskland och vill här dela med mig av mina erfarenheter.

Jag började mitt sökande i mitten av mars, då var jag främst inne på Italien och en 35i, just för att jag såg möjligheten att detta skulle rymmas i min budget (ca 25,000€). Dock, efter ett par mindre lyckade försök att få ut någon som helst vettig information ur italienska bilsäljare – alla objekt beskrevs som ”Perfetto” & ”Like new” oavsett miltal eller skick – riktades snart blickarna mot Tyskland. Istället för 35i fokuserade jag nu på att hitta en så bra, och ny 23i som möjligt – helst hos en BMW-handlare.

Det finns mängder av objekt ute, med stora skillnader i spec, färgkombinationer och priser. Innerst inne ville jag ha en bil med rött skinn och massor av utrustning, men då blev konsekvensen ofta avkall på årsmodell & miltal, eller trovärdighet hos handlaren. Jag ringde på flera objekt och diskuterade pris direkt över telefon. Ca 500€ var inga problem för det mesta, därutöver var det trögt. Någon enstaka ville inte pruta alls, förmodligen ointresserad av att sälja på export. Jag velade mellan flera objekt. Efter en sen lördagkväll med några goda vänner bestämde jag mig till sist för att slå till på den bil med minst mil och ålder (1700 mil / 2010) av alla jag ringt på, med konsekvensen av att den är ”tjänstebilsgrå” (Spacegrau) med svart inredning, och relativt lågt utrustad. Åtminstone lätt att sälja en dag var ett av argumenten vill jag minnas.

Att försäljaren Jens var den överlägset trevligaste av alla jag ringde gjorde inte saken svårare, han utlovade bilen i perfekt skick, och att han dessutom tillät mig pruta ytterligare förbi ”final price” gjorde saken ännu mer självklar.

Sagt och gjort, slöt överenskommelsen på måndagen, skickade tillbaka ett påskrivet, scannat köpeavtal. Bestämde därefter träff på torsdag morgon 8,00 på BMW Kaltenbach i Werdohl.

Bokade Importförsäkring via IF, riggade express-transfer hos min lokala Handelsbank (ville helst inte förbetala utan att ha sett kärran), därefter hotell & hyrbil. En polare från lördagkvällen innan var självklart på och ville göra sällskap. Jag valde att ta mig ca 700€ av bilens pris i kontanter för att eventuellt kunna pruta ytterligare på plats ifall bilen inte motsvarade de mycket högt ställda förväntningarna.

Landade sent på Düsseldorf Weeze, hyrbilade 16 mil mitt i natten till hotellet i grannstaden, varpå vi infann oss morgonen efter på avtalad tid.

Där stod hon – på en lyft med en mekaniker hängandes under huven!!
Kändes sådär.
- Herr Schmitt here is only doing the final check-up we do to every car we deliver, just to make sure it is 100% perfect.
Kändes bättre, tog ett varv runt bilen, hittade direkt en buckla på tröskeln.
- I'm so sorry, one moment please säger Jens, säljaren.

Tio minuter senare är byns lokala buckel-expert på plats och bänder ut plåten med sitt långa specialverktyg. Lite polering senare och bilen är åtgärdad!

Hittar ytterligare ett par repor på främre stötfångaren, raskt kommer herr Schmitt med polermaskinen och gnuggar. Till slut fanns inga anmärkningar kvar.
Bilen var definitivt i nyskick.

Under påföljande provkörning inser jag ett misstag, bilen saknar ACC, något som jag trodde var standard även i Tyskland, istället manuell ac. Efter att ha studerat specar på tiotals bilar har man väl slutligen blivit blind och missat enstaka detaljer. För egen del spelar det ingen roll, men alltid finns väl någon puritan den dag man ska sälja som dissar detta. Nåja, den dagen den sorgen. För övrigt saknar den även farthållare, elfällbara backspeglar & drickahållare – men inget av det hör ju hemma på en riktig sportbil, så låt gå då ;-)

Av alla ting var det banköverföringen som hade jag förväntat mig kunna knäcka tidplanen – då jag förstått att den kan ta allt mellan 1-8 timmar. Vi hade ju tänkt ta oss till Köpenhamn samma dag. Men överföringen tog exakt 90 minuter och var klar först av alla moment.

Efter att bilen besiktigats av TÜV-representant på firman, var det så dags för avregistreringen. Jag & Jensa åkte till den lilla stadens lokala rådhus för att stämpla papper.

Först till en liten kiosk utanför där vi fyllde i någon form av avregistreringsansökan, därefter in till Stämpelkvinnan i rådhuset. Efter att ha tittat på mitt pass, och Jensa betalat en administrativ avgift, ber hon om min adress. Jag bokstaverar adressen åt henne, varpå hon avbryter och ber om ett skrivet papper. Då jag ber om en penna, avbryter hon mig och ber om ett officiellt dokument med mitt namn & adress på. Det hade jag – kvar i hyrbilen tio minuters bilresa bort. Fram och tillbaka och 15 minuter i kö, därefter får vi nödvändiga dokument stämplade av Stämpelkvinnan. Åter till kiosken där de stämplade dokumenten tas om hand, arkiveras och processen att tillverka skylten tar fart. Långsamt ser jag hur skylten pressas fram i den mekaniska maskinen, och slutligen blir klar. Kanten är GUL! Jag ropar Stopp! Jag ska ha en röd skylt. Ingen fara svarar Jensa, gul är normalt vid transport i Europa. Men jag står på mig eftersom jag är helt säker på att ha läst flera artiklar om att skylten måste vara RÖD. Jag ska ha en röd skylt! Efter en viss diskussion och efter dubbelkoll med diverse chefer får jag med mig både Jensa, och den skylt-tillverkande kvinnan på den röda skylten.

Dessvärre måste hela stämpelprocessen börjas om från början. Klockan går och jag inser att vi kommer inte komma till Köpenhamn som planerat. Hos Stämpelkvinnan för fjärde gången (och lika många gånger i kö) får vi reda på att bilens vägskatt måste vara betald för 15 dagar framåt, och hon måste se kvitto på detta. Jensa tar sig för pannan då detta endast kan ske via banköverföring, men lyckas på något sätt muta kiosk-kvinnan till att skriva ett kvitto på detta som vi kan vi kan visa för Stämpelkvinnan. Därefter stämplar Stämpelkvinnan nödvändiga dokument för att sedan låta oss gå till kiosken igen för att få skyltarna tillverkade. När vi slutligen fått skyltarna på plats, och Stämpelkvinnan kontrollerat att dessa stämmer överens med bilens chassinummer är det slutligen dags att skaka hand och rikta motorhuven norrut. Tre timmar försenade, men riktigt förväntansfulla på nya bilen.

Vid Puttgarden blev vi invinkade av den Tyska tullen som ville kolla på bilens handlingar & kvitto. Även här bekräftade man att skyltarna ska vara just röda. Kort därefter rullade vi ombord på färjan och lämnade Tyskland bakom oss.

Väl hemma igen så skickades kvickt regbevis & köpeavtal till Transportstyrelsen för ursprungskontroll. Nu inväntas respons och därefter regbesiktning. Tyvärr får bilen endast köras 7 dagar på If:s Importförsäkring, och innan dess kommer den inte ha hunnits regbesiktigats. Känns lite trist med ny bil. Men det går ju att söka för tillfällig registrering om man är desperat.

Nu står kärran och glänser på gatan nedanför – och den Spacegrå är ju en riktigt läcker färg på Z4!!!           IP: ...[193.201]
Annons
Antal inlägg10.052 st
Postad/Inlagd2013-05-06 00:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja det verkar vara si-o-så med vetskapen om att man måste ha "röda" skyltar vid export. Gjorde samma resa som du förra året, men jag litade på "min" handlare o körde hem på de billigare, gula, "5-dagars skyltarna". Vad jag förstått efteråt måste en bil med "röda" skyltar ha godkänd TUV vilket min bil inte hade då den varit avställd i över 1 år. Regbesiktning o kontrollbesiktningen slank den igenom utan minsta anmärkning, trots att säljaren upplyst mig om att stötdämparnas "genomslagsgummin" kommer inte godkännas av TUV. Bytte dessa i vintras o jag får hålla med om att de var bytesmogna.           IP: ...[.23.252]
Antal inlägg10.942 st
Postad/Inlagd2013-05-06 01:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 530dX M-sport -16
Golf R -11

Grattis till bilen!

Om du har helförsäkring på Importförsäkringen så tänk på att även övriga delar som stöld och skadegörelse också upphör efter 7 dagar. Läge att parkera så säkert som möjligt...

___
//Ulf
          IP: ...[3.93.82]
Antal inlägg1.171 st
Postad/Inlagd2013-05-06 06:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Trevlig läsning och grattis till kärran. Kan man specificera sin sökning på mobile till att bara träffa bmw-återförsäljare?           IP: ...[5.11.59]
Antal inlägg1.171 st
Postad/Inlagd2013-05-06 06:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
En sak till..
Vad gick hela kalaset på med resa, skyltar registrering o.s.v?           IP: ...[5.11.59]
Antal inlägg3.016 st
Postad/Inlagd2013-05-06 08:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 530dA
i3
Det är endast för att Sverige inte tillåter gul skylt, då bilen inte är registrerad på en person/företag. Gul skylt går jättebra i nästan hela EU nu, till och med Danmark, där det för var ett problem.           IP: ...[143.195]
Antal inlägg10.942 st
Postad/Inlagd2013-05-06 09:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 530dX M-sport -16
Golf R -11

Vinyl: vill du bara söka hos BMW-åf så är det bättre att använde www.bmw.de Där kan du söka än mer detaljerat efter bilar med olika utrustningsdetaljer.

___
//Ulf
          IP: ...[3.93.82]
Antal inlägg53 st
Postad/Inlagd2013-05-06 10:21
Anmäl svaretAnmäl svaret

Vinyl: Så här såg min ungerfärliga resbudget ut (för 2 pers):
Avgiften för exportskyltar hade vi avtalat in i priset, men jag tror det var ca 300 €

Flyg Dusseldorf (bokade sent): 1400
2 hotellnätter: 2000 kr (väljs själv nivå)
Hyrbil inkl bränsle 1000 kr (återlämning annan ort)
Importförsäkring If: 3000 kr
Bränsle hem till Sverige: 1800 kr
Färjeavgifter 1000 kr
Ursprungskontroll: 700 kr
Regsbesikning + kontrollbesiktning: 1800
Totalt: ca 12,700 kr

Jag skriver dock av resan på nöjeskontot i min privata resultaträkning ;-)
Så egentligen kostar det bara för försäkring & besiktningar.           IP: ...[.147.37]
Antal inlägg1.171 st
Postad/Inlagd2013-05-07 05:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ok, Tack för info Programmer och Boogurra.           IP: ...[5.11.59]
Antal inlägg100 st
Postad/Inlagd2013-05-07 07:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
520dA Sedan -08
Trevlig läsning, Boogurra.

Men buckla och repor... kan inte ha varit på en aukt. BMW-återförsäljare, eller? Ännu mindre Premium Selection?

Skönt att det löste sig och du har pärlan hemma :-)           IP: ...[219.253]
Antal inlägg1.722 st
Postad/Inlagd2013-05-07 08:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Trevligt och lärorikt att läsa om andras erfarenheter, tackar! Vad menas med "ett officiellt dokument med mitt namn & adress på"?           IP: ...[83.0.36]
Antal inlägg53 st
Postad/Inlagd2013-05-07 08:25
Anmäl svaretAnmäl svaret

Jodå, nog var det auktoriserade alltid, och väldigt proffsiga på alla sätt. Men den lilla bucklan på tröskeln hade de missat (även jag om inte bilen varit uppe på lyften).           IP: ...[.170.59]
Antal inlägg53 st
Postad/Inlagd2013-05-07 08:34
Anmäl svaretAnmäl svaret

Keiser: I Tyskland har man tydligen adressen tryckt på ID-kortet, varför Stämpelkvinnan krävde något motsvarande från mig. I mitt fall gick det dock bra med det försäkringsbevis jag tecknat för importförsäkringen. ( allt enligt devisen "if it's printed, its true")           IP: ...[.170.59]
Antal inlägg1.722 st
Postad/Inlagd2013-05-07 10:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ok så godtyckligt brev där namn och adress framgår mao!? Tack.           IP: ...[83.0.36]
Antal inlägg20 st
Postad/Inlagd2013-05-09 12:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z4 M Coupe -07 IB
Boogurra: får man fråga vilken bank du har? isf heter tjänsten enbart "express öf"? överföring direkt till firmans bankgiro?

Varför jag frågar är för jag har en liknande inplanerad resa inom kort.

mvh, Patrick           IP: ...[.39.191]
Antal inlägg53 st
Postad/Inlagd2013-05-09 12:56
Anmäl svaretAnmäl svaret

Pappeman: jag har Handelsbanken och tjänsten heter Expressöverföring utland. Det är det snabbaste sättet att göra betalning till utländskt bankkonto (du behöver IBAN, BIC etc) och går på samma dag, i bästa fall på en timme.
SHB tar 450kr för detta.           IP: ...[.170.35]
Antal inlägg11.214 st
Postad/Inlagd2013-05-09 13:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iL L7 -01
850 CiA -95
944 Turbo -90
Kubistar -08
boogurra: Grattis till en trevlig import:) Det som saknas är att du får komma och visa upp bilen på Brostugan: [LÄNK] och bli medlem i Sveriges trevligaste BMW-gemenskap:)

Mvh
Asken           IP: ...[244.115]
Antal inlägg20 st
Postad/Inlagd2013-05-11 01:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z4 M Coupe -07 IB
Tack boogurra, då vet jag!           IP: ...[.39.191]
Antal inlägg53 st
Postad/Inlagd2013-05-11 23:26
Anmäl svaretAnmäl svaret

Asken, Jag kommer till Brostugan, dock inte nu på måndag då bilen inte är inregistrerad på ytterligare ett par veckor.           IP: ...[193.201]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318ti  -03
Pris: 37.000:-

BMW 730 d  -17
Pris: 449.000:-

BMW 320  -94
Pris: 30.000:-

BMW 750i  -91