Utifrån vad jag har hört från flera tillförlitliga källor slits alltid höger bakdäck lite mer än vänster dito på bakhjulsdrivna bilar och ju mer motorstarka de är desto större blir skillnaden. Vet inte om det har något att göra med hur kraften från diffen fördelar sig vid gaspådrag eller om det har att göra med någon form av gyroeffekt i förhållande till jordens rotation eller liknande - faktum verkar i alla fall vara att slitaget blir lite ojämnt fördelat mellan höger och vänster bakdäck.
Så visst finns det en fördel i att skifta höger och vänster hjul!
Har man dessutom ett litet fel i hjulinställngen någonstans, "jämnar man ut" slitaget över båda däcken.
Men å andra sidan finns det de som hävdar att man helst inte skall byta rotationsriktning på däcken pga att hjulen sliter in sig efter rotationsriktningen och att man då kan få något sämre grepp och lite mer buller innan däcket har slitit in sig för den nya riktningen.
Om man roterar däcken hyffsat ofta (ca var 500:e mil) hinner knappast ett rotationsbundet slitage som är tillräckligt stort för att påverka säkerheten att uppstå.
Numer verkar det vara betydligt vanligare med en in- och en utsida på däcken, särskilt när det gäller fabriksmonterade däck - där vill man eliminera problematiken kring att ett däck måste rulla åt ett visst håll när de monteras.
Har man rotationsbestämda däck, vilket de oftast inte brukar vara, är man ju dock "bunden" till att ha däcken på endera sidan av bilen - dock har seriösa oberoende tester (bland annat av Teknikens Värld) visat att det mest blir lite högre buller om man vänder dem åt "fel håll".