|
|
---|---|
TJENA. Jag har Bmw 523 99 m52tu, VVS hade rasat. Beställde nya prylar hos BMW gävle, men fick vanliga. Alltså inte isolerade Cold climate. BMW säger att det finns inte till min bil. Är det så ??? Man vill ju inte sätta dit vanliga grejor igen. | |
jag har bara gott att säga om solid av tidigare erfarenheter vid kollision med min förra v70....men nu när ja skullehel försäkra min 523a så var dom jävligt dyra så det fick bli länsförsäkringar för min del å jag bor ändå i lilla taberg | |
jag har en 523a med m52tu och min är cold climate utrustad S842A Cold-climate version enligt min utrustningslista iallafall | |
Mm, den koden har jag på min med. MEn vvs är inte isolerad. Jag tro den koden siftar på el uppvärmda speglar, spolar munstycket och mm. Är det ingen som har bytt vvs på sin 523 e39 ? | |
titta man på realoem, så finns det inte till m52, bara till m54. kan man använda delar från en m54 ??? ser lika ju på skissen. BMW gävle får man inte mycket hjälp från. | |
Märkligt nog så verkar inte M52TU drabbas av problemet som t.ex M54 osv. Därför finns inte isolerkitet osv. FP |
|
Ja, jag får väl köpa kitt till m54 och tar det som passa, får isolera själv resten. Ville bara höra hur andra med m52 löst detta. Jag kan väl inte vara ensam som drabbats av detta. Tack för alla svar |
|
![]() 23.257 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Har för mig att det är kompatibelt från M54 samma artikelnummer så du borde kunna använda M54 isolerade utförande. M54 Länk M52TU. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Jag har ett komplett kit isolerat till M52tu, som aldrig blev monterat då bilen står. Köptes hos BWM ( kneippbadens bil ). Så det finns isolerat kit att köpa hos BMW. Vänligen Mattias |
|
Folke, Jag misstänker det beror på insuget som skiljer mellan M52/M52TU och M54. Insuget på M54 skärmar av strålningsvärmen från blocket. Detta bidrar till att t.ex. oljeavskiljaren på M54 håller lägre temperatur (och fryser). mvh/ Anders |
|
Kanske kan det vara något sådant. Jag har följt debatten under många år, kör ju själv med M52TU sedan 2001 och har verkligen försökt se förändringar och tendenser till igenpluggat system, frysning osv. Men hittills inget sådant. Nu har jag ju iom detta utmanat ödet så det kommer så klart att hända... FP |
|
Det är samma som för m54. Har nämligen själv monterat detta på min bil för några år sedan. Det är dock lite tight med isoleringen på vakuum-klockan, men det går. Mvh Håkan |
|
Skiljer på vv melan -99 och 00- med en 00- har samma som M54. | |
jag köpte idag till en 525- 00, dvs m54. allt ser lika ut som till 523-99, m52tu. fast isolerad då. kostar 516kr. mer än vanliga grejor men det är det värt. | |
Aha, det verkar som M52TU har två alternativa insug listade Länk ,en -99 skall iaf på vår marknad ha det stora insuget (med DISA) som M54 har. Hursomhelst konstruktionen är inte optimal. Oljeseparatorn sitter skruvad mot insuget som i sig blir nerkylt av kall insugsluft. Lägg till kall fartvind och det kan frysa (vilket det gör ibland). Anslutningen till ventilkåpan skulle i stället ha varit placerad i kåpans bakkant. Oljeseparatorn kunde lämpligen ha monterats lång bak och gärna mot motorblocket. Hade konstruktionen varit gjord på rätt sätt hade vi varit befriade från dessa frysproblem. mvh/ Anders |
|
Gjorde en temp mätning på delarna till vevhusventilationen med början från kallstart +3grader. Körtid 17min, sedan motorn avstängd. Vad man kan se är att CCV separatorn samt bryggan ovanpå insuget har svårt att bli varmt (kyler insugningsröret?), dock ej övriga delar inklusive oljestickans rör. Åtgärden borde bli att ta bort Fläkt/fartvind från CCV ventil, montera en "vägg"? Mätdiagram: [IMG]Länk FAF |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.