|
|
---|---|
Hej! Börjar likna nåt med utseendet på bilen nu men vibrationerna tar bort hela glädjen. Att höja tomgångsvarvet skulle bara vara att blunda för felet och det vibrerar ändå när du kör och hamnar under 1000 rpm. Jag börjar få slut på idéer nu. Motorn går perfekt och börvärdena på alla spridarna ser bra ut så där verkar inte problemet ligga. Jag har kontrollerat tätheten på de vacumstyrda motorkuddarna och även på den elektriska vacum ventil. Hittar inga fel där. Har inte haft bort motorkuddarna men vid en visuell inspektion ser dom fina ut. Någon sa något om att det är vanligt att svänghjulet kan strula på manuella bilar med M57-motorn men har det slagit sig borde jag få pulserande i kopplingspedalen vilket jag inte har. Vibrationerna på tomgång känns i hela bilen och får interiördetaljer att vibrera och ge i från sig ljud. På filmen hör man ex. hur något runt ratten vibrerar. Mycket småvibrationer finns även när man kör på högre varv i ex. växelspak, ratt och pedaler (speciellt i koppling) (OBS Hugger eller pulserar inte, så svänghjulet känns ok.) Känns nästan som det killas/tjittlas i handen när du har den på växelspaken. Vill inte byta motorkuddar och växellådskuddar i onödan så mottar gärna tips om hur man kontrollerar skicket på dessa på enklaste sätt. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) | |
Svänghjul kan orsaka vibrationer likt dina utan att det hugger kopplingen så kolla det. | |
Dubbelmassesvänghjulen är en inte ovanlig källa till vibrationer. Har varit med om att dom fått motorer att registrera spikningar och därför sänkt effekten. Även satt felkoder på missgynnande tändning. Inte helt lätta att kontrollera utan att plocka av lådan tyvärr. |
|
Fast om felet mer sträcker sig till vibrerande paneler etc, (cabbar kan leva om något rent hysteriskt) så är det nästan alltid någon motorkudde som lämnat in. Bästa tipset där är att försöka jämföra vibrationerna på båda sidorna av motorkudden. Känn med fingrarna. Har du möjlighet att känna och jämföra med en "frisk" bil av samma modell och motortyp så brukar det underlätta. Lycka till. |
|
Tack för tipsen hitintills. Hittar inga konstigheter med motorkuddar eller växellådskuddar. Dock kan jag ev. har hittat felet. Vibrationsdämparen (nedre stora remhjulet på vevaxel) wobblar lite. Det är inte mycket men helt klart är det något som inte stämmer. Här läst en del om problemet och det verkar förekomma mest på E46 men även vissa E90 verkar lida av problemet. Jag har ett svagt kvittrande ljud vid kallstart någonstans. Jag har kraftig vibration i hela bilen när jag stänger av motorn. Det gnäller även till i bland när jag stänger av motorn. Försöker filma wobblandet men det är helt omöjligt eftersom kameran inte filmar med tillräckligt många fps. Så antingen är vibrationsdämparen kass eller så är vevaxeln krökt vilket inte känns särskilt troligt. I alla tråkiga känslor som dessa vibrationer ger mig så passade i dag kupéfläkten på att brinna upp på väg hem från jobbet :( _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
Har tittat lite mer på det nu och det är enbart det yttre remhjulet som wobblar (det som AC-Remmen ligger på) så det kan ju vara så att dom håller på att separeras vilket skapar obalans i motorn. Är det några vänliga själar här inne som kan kolla på sina BMW Dieslar med 6:a och se om erat remhjul wobblar något innan jag beställer ett nytt. Stort tack på förhand! Det vore guld värt! _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
Jag har ett litet morrande på tomgång som känns i ratten. Som en eltandborste ungefär. Har höjt tomgången med 40 rpm till 690. Finns fortfarande kvar. Har kollat om det syns något vobblande på min men ser ingen tendens. Ska kolla med höghastighets kamera senare idag. CME |
|
Suveränt cmagnuse! Är inte så enkelt att det är motorplasten som låter? Jag kan ändra mitt motorljud väldigt genom att trycka på olika ställen på plasten. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
Läste på ett par ställen där det var vibrationsdämparen som var problemet. Antingen höll det på att separera eller så var det skruvar som håller den på plats som skruvat ut sig. Även sprickor i densamma. Kanske svårt att se wobblingen med blotta ögat. Hoppas du hittar felet! Mvh Kalopps |
|
Nu är vibrationsdämparen bytt. Ingen skillnad. Den var fin utan sprickor o dylikt. Nästa steg blir att byta motorkuddarna. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
är den chippad? då kan jag säga att dubbelmassesvänghjulet är på upphälningen, kopplingstiverkaren LUk som vi jobbar med, varnar för chippning, hade samma problem på min fd Audi, och den gick sönder till slut |
|
Hej Har en e60 530ia n52 med samma problem när den går på tomgång så vibrerar chassit stolen ratten etc..... har också lagt märke till att vibratins dämparen vobbar som du säger har byt tändstift , lmm vibrationsdänpare ,remspännare,tändspolar, mm mm inget hjälper, enda jag lagt märke till är att när jag stänger av fläkten så höjs tomgången och vibrationerna försvinner, jag misstänker att min ac kompressor jobbar" tungt" på det visset fortlöper sig vibrationer " en teori" finns inga felkoder upplagda. detta driver mig med till vansinne. |
|
ps känns som jag sitter på Tysklands färjan: ( | |
Hej, hur gick det sen för deejaywasp..?..?? ...ngn som vet svaret ? har samma tendens på min f10, men har inte hittat felet än... | |
Jag har snarlika problem med 520d F11. Hela bilen vibrerar på tomgång och under körning där jag ligger under typ 1700 varv. Över 1700 varv känns inget! Upplever att det är värre när det är kallt ute. Kan även känna avgaser i kupén vid stillastående, men har inte kunnat lokalisera läcka. För övrigt går bilen jätte bra, förbrukning på 0.63L/mil Inga felkoder. Under ca. 2 års tid. Vibrationer har bara ökat under tiden. Det som är byt är: Motorkuddar Växellådaskudde EGR/AGR (BMW återkallelse) Luftmassemätare Trycksensor för insug DPF rengjord 2 nya Spridare + 1 omkodad - bilen blev lite piggare, men ingen större skillnad. Ni som haft liknande, har ni löst era problem? |
|
På min F34 -19 var det en sprucken ”gummiupphängning” till avgassystemet som gav vibrationer i hela bilen. Kändes tydligt på tomgång i både ratt, stol och dörrsidor. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.