AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Övriga bilmärken ]

Större familjebil - Köpråd tack!

Visad 9.709 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.158st
Postad/Inlagd2013-03-02 01:38
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318 iMT -96 Daytonaviolett
328 iMT -97 Montrealblå
Mini Cab -11
Tjenare, det var ett tag sedan man var inne här nu.

Blev pappa till mitt första barn nu i Januari och än så länge klarar vi oss bra med den gamla e36 touringen. Men både jag och frugan har tänkt oss en större familj, med kanske två eller tre barn till vad det lider. Nu vet man ju inte hur det blir med den saken, men tankarna har börjat snurra omkring vilken kärra man kan tänkas använda till familjetransport om det skulle bli frugan och jag plus 3-4 små om några år. Uppenbart är iaf att vi kommer lida av trångboddhet i e36:an redan vid barn nr 2.

Den tilltänkta bilen ska enbart vara en familjebil avsedd för A->B transport, så jag skulle gärna vilja komma ner till en bränsleförbrukning på runt ½-litern och helst i kombination med relativt låg skatt. Generösa lastutrymmen är också viktigt, liksom bra nivå på säkerhet. Sedan är så klart åkkomfort av visst intresse. Har säkert glömt någon annan parameter också!

Har funderat lite på 5-serie touring e61, och gärna då en 520d som jag tycker uppfyller mina krav ovan. Har inte provkört någon e61, faktiskt aldrig ens suttit i en. Problemet är antagligen att den räcker tom barn nummer två och sedan måste man ändå skaffa typ en Voyager?! Eller har jag fel?

Så till nästa barn kommer, vad kan ni rekommendera för alternativ till e61 i samma storleksklass? Är det någon som har goda erfarenheter av att åka med tre barn i en vanlig kombi som e61 eller motsvarande?

Om vi sedan blir ännu fler och det blir nödvändigt att skaffa in en 7-sitsare ala Voyager, vad finns det för alternativ på den fronten? Har dålig koll där känner jag. Kanske man ska skita i förbrukningen och skaffa sig en SUV med plats för 7 som X5, eller gå all out på någon svinstor jänk typ Suburban?!

Kom gärna med förslag och synpunkter stora som små!!

IP: ...[54.7.97]
Antal inlägg219 st
Postad/Inlagd2013-03-02 09:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
Mercedes GL.

Blir en sån för mig när X5an blir för liet.

Hund, 2 barn snart, vagnar mm.

/G           IP: ...[.35.233]
Antal inlägg14.817 st
Postad/Inlagd2013-03-02 12:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Med så många barn och krav på förbrukning tror jag du får titta på Volkswagen Touran eller Toyota Corolla Verso D4D. Glöm att köra en 520d på en halvliter milen även om det står det i EU-cykeln ;)

-------
//Lövet           IP: ...[.221.52]
Antal inlägg590 st
Postad/Inlagd2013-03-02 13:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Lexus IS250 -08
Kunde köpt min Dodge Magnum SRT-8, det var en riktig familjesläde kan jag lova! ;)           IP: ...[30.66.4]
Antal inlägg1.303 st
Postad/Inlagd2013-03-02 14:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
e82 125i Coupé
F07 530d xDrive
Mitt tips är att du köper en Vokswagen Sharan. Det är den enda riktigt rymliga, tysta, flexibla och bekväma bil som samtidigt är billig i drift och håller ok kvalitetskänsla.

Jag har tre barn. Min bilkarriär kan du se i länken. När vi hade ett barn räckte en Audi A2. När vi hade två barn räckte en BMW 5-serie kombi. När vi fick tre barn blev det buss.

Det funkar med mindre bil men det är onödigt obekvämt och knöligt, bilen blir trång, smutsig inuti och sliten. Det blir tråkigt istället för roligt att ta bilen. Med en buss kan alla barnen bälta sig själva, gå in själva, stänga dörrarna själva. Luta sina egna säten etc.

Konstigt nog är urvalet extremt begränsat när man vill åka fem pers bekvämt, jag hittade bara Sharan.

/M

Mina bilar:
[LÄNK]           IP: ...[248.236]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2013-03-02 17:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Mercedes R-klass verkar sjukt rymlig annars.           IP: ...[7.9.151]
Antal inlägg1.158 st
Postad/Inlagd2013-03-02 18:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
328 iMT -97 Montrealblå
Mini Cab -11
Tack för bra svar, vad gäller förbrukningen så har jag så klart överseende med att den ev. måste få bli lite högre när man köper en riktigt stor bil som en 7-sits minibuss.

Merca GL: Bra förslag, verkar finnas gott om utrymme även med någon sittande längst bak, men den passar nog inte vår plånbok riktigt.

Touran/Sharan: Dessa var två bra förslag som jag inte var riktigt uppmärksam på. Rimliga priser och vettiga bilar!

Magnum: Har åkt och kollat en 300c en gång, men det var innan barntankarna blev "bister" verklighet. :) Hur rymliga är dessa egentligen? Jämfört med säg en 5-serie e61? Tänkte inte på sådant vid tidpunkten i fråga.

Merca R: 6-sitsaren verkar onekligen rätt rymlig, men kan inte riktigt förlikas med utseendet på den från sidan. Gillar inte när bakrutan inte följer karossformen á la Honda CRV.
          IP: ...[54.7.97]
Antal inlägg6.955 st
Postad/Inlagd2013-03-02 18:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Siktar du primärt på en bil för fem eller sex pers? Ska den ta sex stycken blir ju utbudet väldigt mycket mer begränsat.

För fem pers fungerar ju vilken större kombi som helst, så länge man inte är den typen av människa som tar med sig skidjackan till stranden, för det kan vara bra att ha...

Postad/Inlagd2013-03-02 18:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
328 iMT -97 Montrealblå
Mini Cab -11
Jag tar gärna emot tips på bägge delar. Det kan ju landa på att vi måste ha minst 6 sitsar till slut, men jag lär ju ändå behöva byta ut e36:an redan vid nästa tillökning så tips på "vanliga" rymliga kombis är också bra!

Jag lär ju dra mig från att köpa en minibuss så länge som möjligt om vi säger så! :D           IP: ...[54.7.97]
Antal inlägg3.456 st
Postad/Inlagd2013-03-02 18:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
A5 45 TFSi q -20
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
Jens: Borde väl dröja ett bra tag innan ni fått 2-3 barn till? Känns onödigt att köpa "minibuss" nu om utrymmesbehovet blir aktuellt först om 5-6 år, då är det ju dags att byta iaf...

MVH Christofer           IP: ...[.43.135]
Antal inlägg14.817 st
Postad/Inlagd2013-03-02 19:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vänta till dess du verkligen behöver en riktigt stor bil. Onödigt att åka runt och släpa på en massa plåt bara för att du "eventuellt framöver" behöver mera utrymme. Även om du faktiskt får 3 barn kommer det gå utmärkt att åka i en vanlig bil så länge den minsta bara behöver babyskydd. När det väl är dags så finns det alltid bilar att köpa, jag lovar.

-------
//Lövet           IP: ...[.221.52]
Antal inlägg775 st
Postad/Inlagd2013-03-02 21:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
En ford S-Max?           IP: ...[5.77.59]
Antal inlägg1.158 st
Postad/Inlagd2013-03-03 00:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
328 iMT -97 Montrealblå
Mini Cab -11
Jovisst, som jag skrev ovan vill jag ogärna köpa en minibuss innan jag tvunget måste. Ändå kul (?) att botanisera bland utbudet...

Men om vi går över till vanliga större kombis istället! Om man tänker på det jag skrev ovan, vad finns det för alternativ till e61 touringen? Gillar ju BMW men vill inte bli hemmablind. Vad har t.ex. de andra tyskarna att komma med i samma storlek och prisklass runt 200'?           IP: ...[54.7.97]
Antal inlägg155 st
Postad/Inlagd2013-03-03 19:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
M5 -00
XC90 D5 R-design -11
Maserati Ghibli -95
530dA-05
Jag har haft både E60,E61, X5,Volvo V70N,MB ML55,Subaru Legacy Outback.
Nu har jag en xc90 d5 som är 7-sitsig,och kan inte förstå varför jag inte har köpt en sådan långt tidigare. En del har haft problem med dessa bilar,men denna har klarat sig bra hitills.
Det optimala testet är att packa in alla tre barnen,fru och packning och åka till Kroatien =).Ni kan tänka er själva hur det blir i baksätet med 2 pojkar och en tjej =). Använder takbox för packning vid långresor och fäller upp ett säte längst bak.
Som familjebil passar xc90 mig bäst iaf.
Kan även tipsa om Legacy Outback eller den vanliga Legacyn. Väldigt bra bil med mycket utrustning som standard,problemfri, bra ekonomi och ett högt andrahandsvärde.

Fingerspitzgefühl.           IP: ...[120.178]
Antal inlägg6.955 st
Postad/Inlagd2013-03-03 20:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Jago, använder du ett sätena i tredje raden på längre resor trots att ni endast är fem personer?

Postad/Inlagd2013-03-03 20:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
M5 -00
XC90 D5 R-design -11
Maserati Ghibli -95
530dA-05
Javisst! Absolut inga problem. Blir inte så trångt i baksätet och mindre "konflikter" på det sättet. Du tycker att det är märkligt?

Fingerspitzgefühl.           IP: ...[120.178]
Antal inlägg1.136 st
Postad/Inlagd2013-03-03 20:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Störst: MB E-klass. Köp ingen MB GL el R. Kommer ruinera dig.
Opel Insignia tourer är bra. Saab 9-5 SC billig och säker. Alfa 159SW förmodligen liten, men kul.           IP: ...[124.252]
Antal inlägg1.615 st
Postad/Inlagd2013-03-03 20:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Trabant 601 -90
Jag kör just nu en lånad V50 med tre barn.
Fungerar det med. Babyskydd i mitten, + ett barn per sida
På integrerade bälteskuddar. Vi har en modernare barnvagn med tre hjul som går in på längden!? I bagageutrymmet.

Fattar fortfarande inte varför Volvo slutade tillverka den här bilen...;)           IP: ...[.80.183]
Antal inlägg17 st
Postad/Inlagd2013-03-05 21:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag och frun undersökte 7-sitsiga VW-bilar för ett tag sedan.

Vi provade Touran, Sharan (och Caddy Maxi Life).

Touran har "nödsäten" bak, så tänker du ha fler än 5 personer i bilen och köra långt får de vara små eller allmänt ointresserade av komfort. Den är mest personbil av de tre och "snygg" i sin klass. Är ni säkra på att ni klarar er med 5 personer, så är bagageutrymmet bra när man tar bort extrastolarna.

Sharan har fantastisk komfort och bra utrymmen, samt dubbla skjutdörrar (underlättar vid parkering).

Caddy fungerar säkert som ett billigare alternativ av Sharan, men kändes generellt sett plastig och saknade komforten som fanns i den förstnämnda.           IP: ...[.113.61]
Antal inlägg1.158 st
Postad/Inlagd2013-03-08 14:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
328 iMT -97 Montrealblå
Mini Cab -11
Tack för bra tips alla!

MB E-klass har aldrig intresserat mig tidigare men får kolla in den.

V50 finns en i familjen, den är inte så hemskt mycket större än e36 touringen så den går bort. Fin bil annars, finns ju med 1,6l drivE dieseln som ju går rätt snålt.

9-5 kombi finns också i familjen och har aldrig gillat den riktigt, även om man sitter väldigt bra i den och den är väldigt prisvärd nu. Har även dåliga erfarenheter av den som finns i familjen vad gäller kvalité; Rost vid bakre hjulhusen (bilen var 4-5 år gammal vid tillfället) vilket har lagats på verkstad, men så klart kryper den tillbaka. Lite blandade elfel och en havererad växellåda. Plus att den avverkar glödlampor på ett fantastiskt sätt.
Så det ska nog till ett mycket bra pris i fall jag köper en 9-5:a.

Touran kanske är lite liten, men ska kolla in de iaf. Sharan låter antagligen som det bättre alternativet för oss. Vi har även lite husdjur så extra utrymmen är aldrig fel om de måste följa med någon gång.

Subaru Outback och Opel Insignia får jag kolla upp, vet inget om dem.

Jago >> Hade du 7-sits X5 eller den gamla? Tänkte om du kan jämföra X5 mot XC90 vad gäller utrymmen, är de ungefär lika praktiska? Dessa två lär ju iofs knappast vara de mest ekonomiska bilarna som nämnts men ändå kul att veta.           IP: ...[54.7.97]
Antal inlägg3.489 st
Postad/Inlagd2013-03-08 14:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alfa o BMW
Vad var anledningen att du strök E61:an? Vi har tre barn och de åker utmärkt där bak (en i bakåtvänd barnstol). Först när vi har gäster, eller skall skjutsa andras barn, använder vi hustruns Touran (7-sitsig).

Har man mycket stora utrymmesbehov så finns det lösningar på det med, men jag har inte kunnat se något i tråden som gör att du inte skulle kunna ha en E61:a och ha plats över.

----
BMW CS #6212           IP: ...[.248.30]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 330i  -19
Pris: 419.000:-

BMW 525e  -85
Pris: 125.000:-

BMW 135i N55 DCT  -10
Pris: 239.000:-

BMW M140  -18