|
Inlagd av |
Fråga |
75st
2013-03-01 10:56
Anmäl inlägget
|
Nu finns en provkörning av BMW M135i med massor av bilder på [LÄNK]
Mycket nöje!
//AutoPower.se IP: ...[136.204] |
|
366 st
2013-03-01 19:15
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
2021 M340 G31 2020 Volvo V60
|
Suveränt reportage!
Om jag med icke BMW färgad syn får tillägga att växelådan har inget med BMW att göra, den används av andra också, amerikanska och japanska bilar.
'Teknisk precision är ju BMWs grej, och det märks inte minst när det gäller automatväxellådor.'
ZF levererar och kommer leverera samma lådor till många andra bilar. Precis som många tror att Audis S-tronic är suverän tyska lådor men sanningen är att det är 100% amerikanska lådor som Audi köpt in.
Anyway, petitess, löjligt ovan... suverän bil och bra reportage OCH jag älskar ZF8 lådan i M135an. IP: ...[.24.229] |
1.419 st
2013-03-01 20:00
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
e82 125i Coupé 2012 F07 530d xDrive 2016
|
Att samma leverantör levererar till flera olika biltillverkare innebär inte att man levererar samma sak. Specifikationer och krav skiljer markant mellan alla tillverkare och dessutom är hela integrationen av drivlinan märkesspecifik, mjukvara, växlingspunkter, körprogram, växlingshastighet etc etc.
/m
Mina bilar:
[LÄNK] IP: ...[248.236] |
6.714 st
2013-03-01 20:38
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
i3 -22
|
Trevlig läsning speciellt efter som jag har en själv..!
Hänger inte riktigt med vad som menas med att bilen har jämförts med 2002tii för flera år sen i BB, bilen lanserades ju i somras?
Dom där fälgarna vill jag också ha som vinter fälgar!
IP: ...[204.172] |
1.274 st
2013-03-02 12:22
Anmäl svaret
|
Tycker det var ett dåligt reportage. Bilens signum beskrivs inte i tillräcklig detalj eller omfattning. Dålig kvalité på bilderna. Vilken kamera används? IP: ...[124.252] |
366 st
2013-03-02 13:21
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
2021 M340 G31 2020 Volvo V60
|
Njaa, det var inte dåligt tycker jag, beror ju på vad man är ute efter.
Såklart, jag saknar också lite körintryck och beskrivning av hur bilen uppför sig i kurvor, under gas/gasuppsläpp mm, generellt avancerad körning.
Ibland känns det som en del reportage fokuserar mer på 'hur ser jag ut i bilen när jag glider förbi stureplan' och hur lyxig är inredningen :)
Jag är lite osäker hur M135:an beter sig i medelkurvor under hårt gaspådrag, känns som den vill ut med baken relativt lätt, dock har jag vinterdäck nu men jag kan förstå att en Audi RS3 är snabbare på bana ty M135:an verkar vara mera 'rolig' än en racer.
DOCK, men disclaimern för ovan att jag är ingen racerförare :) hahah, kan vara att jag bara är dålig förare. Har dock haft tiotal prestandabilar så lite erfarenhet har man fått.
IP: ...[.24.229] |
88 st
2013-03-02 16:54
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
535D -08 M3 Turbo -03
|
8500rpm får man på några riktiga sulor på m135an så tror jag det kan bli snabba tider med den. Nu är de ju småa hjulhus i den men tror nog man skulle få på 8" fram och 9" bak. Kanske 0.5" mer men det får tiden utsäga.
245 fram och 265 bak skulle nog göra mycket för bilens uppförande på banan. Men då kanske man måste valsa skärmkanten lite...
Tror också det kommer dyka upp fina trimsteg till den här motorn, då det verkar bli en stor marknad! M135i verkar sälja som smör!!!!
Nog om det. Recensionen var lite "kal" tyckte jag. Skulle gärna se lite videoklipp och lite mer gasglatt perspektiv i recensionen.
Men å andra sidan finns det ju väldigt många andra recensioner som bjuder på det :D IP: ...[.54.117] |
129 st
2013-03-03 23:57
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
525i -90
|
Dåligt reportage tycker jag. Dels så är det ju lite skrivfel men det kan man ju leva med, det är inga proffsjournalister utan hobbyreportage som uppskattas oerhört! Det som är dåligt är ju den absoluta avsaknaden av kritik, det är så okritiskt och subjektivt att det finns inte. Den är inte objektiv för 5öre och när det görs något försök till att vara objektiv genom att skriva något som inte är helt perfekt så försvaras det ändå och blir således inte negativt ändå. Det gör artikeln orealistisk och faktiskt lite tråkig. Även lite dåligt med detaljer, inget speciellt gripande om körupplevelsen etc.
Det är ju också en del ren brist på kunskap som lyser igenom. En sak som jag verkligen reagerade på var "eftersom ju det optimala effektområdet är ganska smalt på en turbobensinare", det finns väl inte en motor som har bredare effektregister än en turbobensinare generellt sett? Det står ju dessutom effektangivelser i artikeln (450nm 1300-4500rpm, 320hk 5800rpm). Hur är det smalt? Visserligen är det inte speciellt höga varv och lite tråkigt är det ju att de tappar lite på högvarv men smalt effektområde är det ju verkligen inte. Var fler uppenbara missar också men det var den som satt sig i huvudet tydligast såhär dagen efter att jag läst.
Nä, lite mer objektivt får det gärna vara. Ett reportage om en bil fungerar inte om man bara kan ge fullt poäng och motivera med märket. Vilken bil i klassen kan t ex få 1/6 om denna får 4 i "Ekonomi"? Lite rolig läsning var det ju och det uppskattas med provkörningar men man ska ju kunna ge kritik också. Inget illa menat med det utan säger bara vad jag tycker, skribenten är uppskattad oavsett! IP: ...[1.19.40] |
6.714 st
2013-03-04 10:08
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
i3 -22
|
Det verkar som större delen av reportaget gjorde på parkeringsplatsen jag hade också sett fram emot mer av körupplevelsen.
Accelerationstiderna är ju för en manuell bil. Borde kanske stått 4.9-5.1 sek istället. Angående det skribenten skrev om BB så måste han ju ha menat att dom hade jämfört 1M med 2002 tii.
IP: ...[204.172] |
363 st
2013-04-22 22:11
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 2800 sedan -71 BMW 735iA -84 BMW 323ti compact -00
|
Egna åsikter:
Bilen ser ut som Mr Magoo eller en gris från angry birds framifrån. :D
Snyggt bakparti bortsett från den gråa plasten.
Instrumentbrädan är ju ett klart lyft jämfört med förra. Nu börjar man gå tillbaka mot mittkonsol vinklad mot föraren och reglagen vinklade uppåt isf neråt :)
Detaljkvalitet och känsla på reglage är usel med BMW-mått på 1 serien före denna, har den förbättrats?
/Otto IP: ...[.56.168] |
363 st
2013-04-22 22:14
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 2800 sedan -71 BMW 735iA -84 BMW 323ti compact -00
|
"Motorn" eller kåpan är ju bedrövlig. vad händer!?
Det bara måste ju finnas något under kåpan som är vackrare!!! :)
/Otto IP: ...[.56.168] |
6.714 st
2013-04-22 23:13
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
i3 -22
|
E3-Otto:
Detaljkvalitet och känslan i reglagen har förbättrats.
Så där ser alla moderna motorer ut nuförtiden inte bara M135. Där var det bättre förr utan plastkåpor.
IP: ...[.79.188] |
363 st
2013-04-23 17:40
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 2800 sedan -71 BMW 735iA -84 BMW 323ti compact -00
|
Clubsport:
OK, gott
Det finns mer eller mindre snygga kåpor också.
Har du rivit bort kåpan och sett hur det ser ut?
Måste ju vara en go pjäs!
/Otto
IP: ...[.81.100] |
6.714 st
2013-04-23 17:48
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
i3 -22
|
E3-Otto:
Nej, jag har inte tagit bort kåpan, har sett hur det ser ut på 335 och den blir inte direkt vackrare utan kåpa. IP: ...[.79.188] |
6.714 st
2013-04-23 17:50
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
i3 -22
|
E3-Otto:
Jag gillar texten på min M135:as kåpa iaf :o)
IP: ...[.79.188] |
|