AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Bilstereo GPS Navi TV Tele Ljud Larm ]

Eftermontera bluetooth i 120D E87 2009

Visad 23.263 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg12st
Postad/Inlagd2013-02-25 18:22
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X3 2.0d -12
Hej!

Hoppas på hjälp då jag har sökt och sökt men inte hittat något tydligt svar.

Jag har en 120D 5-dörrars Automat, Producerad 2009-02, som jag precis köpt som andra ägare. I bilen sitter en Business CD och en multifunktionsratt med knappar för Telefon.

Vilket/Vilka alternativ har jag för att få inbyggd bluetooth i bilen och utnyttja telefonknapparna på ratten?
Hur vet jag om jag har draget för mic i takets mittkonsol?

Jag har läst vissa forum som pratar om att köpa Professional Radio från 2011 och framåt, vissa säger att en radio från en annan modell gör att det blir felkoder. Vissa pratar om MULF, MULF2 m.m. för eftermontering. Det känns väldigt otydligt och skulle uppskatta så mycket om någon kunde bringa lite klarhet i detta :-)

Det här forumet var en av anledningar till att jag valde BMW, det är fantastiskt hur aktiva och kunniga många är. Hoppas få återgälda det någon gång.

MVH
Daniel           IP: ...[214.154]
Annons
Antal inlägg6.283 st
Postad/Inlagd2013-02-25 18:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
För att få Blåtand krävs först och främst en Radio Professional CD, därefter krävs ytterligare kablage och hårdvara för att koppla ihop allt. Slutligen ska det programmeras in, vilket kan skapa en del problem för de som inte är insatt i exakt hur det fungerar.

Ska du införskaffa alla delar löst har kostnaden en tendens till att springa iväg.

De nyare Radio Professional CD har både Blåtand och USB inbyggt men dessa går inte att programmera i din bil. Utan för att de ska fungera måste du få radion programmerad i en bil som har just den radion samt Blåtand och USB fabriksmonterat.           IP: ...[126.144]
Antal inlägg12 st
Postad/Inlagd2013-02-25 20:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
X3 2.0d -12
Hmm... Var vädligt tacksamt för så snabbt svar även fast det inte ser så ljust ut för mitt blåtandspratande ;-)

Kan jag köpa vilken Radio Professional CD som helst och sätta in? Hur kan man inte vilka part numbers som är ok?

Det är så retligt när knapparna sitter där på ratten och är helt oanvändbara.

IP: ...[214.154]
Antal inlägg50 st
Postad/Inlagd2013-02-25 21:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
320xd GT F34 -14
Jag skulle också vilja ha in bluetooth i min men efter att ha surfat runt och försökt verkar det inte gå. tyvärr. jag har ändå en navigation busniess i min... men hittar du en lösning så får du gärna säga till :)           IP: ...[.114.20]
Antal inlägg417 st
Postad/Inlagd2013-02-26 07:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Skaffa radio professional från skroten + ett sådant här kit.
voila.           IP: ...[255.163]
Antal inlägg417 st
Postad/Inlagd2013-02-26 07:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Edit,.

Skaffa radio professional från skroten + ett sådant här kit.
voila.
[LÄNK]

glömde länken.           IP: ...[255.163]
Antal inlägg61 st
Postad/Inlagd2013-02-26 17:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
320d E91 2009
Jag beställde ett sånt Fiscon Bluetooth kit som mj_mj_mj_mj länkar till. Kitet kom med posten idag, och ska installeras i bilen till helgen.
Ska bli intressant o se om jag blir lika nöjd som andra har blivit med det kitet.           IP: ...[.75.238]
Antal inlägg12 st
Postad/Inlagd2013-02-26 19:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
X3 2.0d -12
Ska bli spännande att se vad resultatet blir, håll oss gärna uppdaterade!

Låter som mitt första projekt blir att byta till Radio professional, hur vet man vilken som är rätt version samt måste man koda om bilen för att det ska funka?

Har försökt att hitta inlägg om det på nätet men inte riktigt hittat någon bra guide eller råd kring det.           IP: ...[214.154]
Antal inlägg61 st
Postad/Inlagd2013-03-02 19:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
320d E91 2009
Har nu blivit klar med installationen av bluetooth kitet. Jag är väldigt nöjd!
Installationen var lite pillrig och trångt som fasiken, men det blev bra till slut.

Handsfreen funkar kanon, smidigt med hela kontaktlistan direkt i displayen på stereon. Hörde ett litet eko när man pratade, men det kan jag leva med.

Musikstreaming fungerade hur bra som helst, och bäst av allt - det är lika bra ljudkvalité som när man lyssnar via aux kabel. Så jag är riktigt nöjd med detta kitet. Kan verkligen rekommendera det!           IP: ...[.75.238]
Antal inlägg50 st
Postad/Inlagd2013-03-03 18:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
320xd GT F34 -14
Härligt att höra. Hur blev det med micen? fick man dra upp den upp i taket? syns den då eller ligger den "gömd"? o hur drog du isåfall sladden?           IP: ...[.114.20]
Antal inlägg61 st
Postad/Inlagd2013-03-03 19:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
320d E91 2009
Micen som ingår i kitet är en sån vanlig rund liten mic med clips som man fäster bredvid solskyddet. Men jag la till 8 euro extra och fick istället den andra micen som är anpassad till mittkonsolen i taket där belysningen sitter. Den placeras inuti konsolen bakom det vänstra "gallret" som du ser där uppe. Därmed blir micen helt osynlig, och sitter perfekt med någon decimeter ovanför dig bara.           IP: ...[.75.238]
Antal inlägg61 st
Postad/Inlagd2013-03-03 19:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
320d E91 2009
Micen dras från mittkonsolen i taket till vänster bort till A stolpen ner och under ratten och sen till bluetooth boxen. Det man behöver demontera är mittkonsolen i taket, som sitter med clips. Sen ta bort panelen på A stolpen, sedan ett täcklock på vänster sida av instrumentpanelen, syns när man öppnar förardörren. Och till sist demontera kåpan under ratten nere vid pedalerna. Det låter som mycket kanske, men gick ganska snabbt ändå.
Beställer du kitet så får du med anvisningar till själva installationen.           IP: ...[.75.238]
Antal inlägg6.283 st
Postad/Inlagd2013-03-04 13:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
forsmann: Visade radion automatisk telefon-symbolen i menyn efter att du kopplat in Fiscon-kitet?           IP: ...[126.144]
Antal inlägg61 st
Postad/Inlagd2013-03-04 14:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
320d E91 2009
Chris87: ja TEL menyn dyker upp automatiskt när man har installerat kitet. Man behöver inte åka till BMW och programmera nånting.           IP: ...[9.2.228]
Antal inlägg12 st
Postad/Inlagd2013-03-04 14:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
X3 2.0d -12
Det känns som att Fiscon verkar vara en väldigt vettig lösning på problemet med blueooth retrofit. Hittade förresten manualen på Fiscons hemsida ([LÄNK] och det ter sig inte omöjligt.

Fungerar det bra med knapparna på ratten? Känns det som en helt integrerad upplevelse eller känns det fortfarande som ett "add-on"?

MVH
Daniel           IP: ...[254.198]
Antal inlägg61 st
Postad/Inlagd2013-03-04 18:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
320d E91 2009
dstark , ja manualen finns på deras sida. Det är exakt samma som man får med i kitet.
Knapparna på ratten fungerar kanon, det lilla jag har använt dvs. Volymen fungerar perfekt både till musikstreaming och när du pratar med någon via handsfreen. Även svara/lägga på samtal med telefonknappen fungerar. Men byta låt vid musikstreaming fungerar inte via Spotify med knapparna på ratten. Men jag tror att det funkar om man lyssnar via mp3 låtar från mobilen. Kan lägga in några låtar på mobilen och testa imorgon. Men att det inte funkar via Spotify beror nog på själva appen i telefon. Den stödjer nog inte låtbyte via andra enheter.

Jag kan nog tycka att det känns som en integrerad upplevelse, då jag vet att BMW's original bluetooth fungerar på samma sätt som Fiscon. Dock så har inte bmw's bluetooth möjlighet till musikstreaming.
Man har ju även all info i radions display när du har "parat" ihop mobilen med bluetooth boxen. Det står "iPhone" i displayen på stereon och du ser även en ikon som visar hur bra mottagning du har. Det står t.o.m i displayen vilken operatör man har. Så jag tycker att det känns som en väl utvecklad produkt.
Här kan du se en liten demo av Fiscon kitet

IP: ...[.75.238]
Antal inlägg327 st
Postad/Inlagd2013-03-12 20:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
520D -12 F10
Hej!

Jag kör med fiscon kit i min 325 E90 2009, ser ut som original i iDrive vad jag vet och funkar kalas..

Mvh Johan           IP: ...[5.61.51]
Antal inlägg74 st
Postad/Inlagd2013-03-14 07:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
E91 325iT M-sport -10
Forsmann:
Har du provat lägga in några låtar och testat rattknapparna ? Riktigt synd annars om det inte fungerar att byta låtar. Fiscon anger ju faktiskt att det ska fungera (AVRCP) [LÄNK] .

Notering:
Jag kör Android och kan byta låtar i Spotify med hjälp av ett blåtandshandsfree (SonyEricsson MW600).           IP: ...[.240.26]
Antal inlägg61 st
Postad/Inlagd2013-03-14 20:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
320d E91 2009
Andre S

Japp, jag har precis testat att lägga in några låtar och spelat i bilen. Men det går fortfarande inte byta låt från rattknapparna. Det står på Fiscon's webbsida att detta är möjligt så det borde fungera. Har även läst lite fram och tillbaka att iPhone möjligtvis inte stöder AVRCP. (Jag har iPhone 5) Men det är väldigt många som skriver att det fungerar jättebra att byta låt med iPhone i deras bilar.

Dock så har inte Fiscon godkänt iPhone 5 som kompatibel enhet till detta bluetooth kitet. Men jag har mailat med dom, och dom säger att dom haft flera kunder som har iPhone 5 och det fungerar utan problem.           IP: ...[.75.238]
Antal inlägg61 st
Postad/Inlagd2013-03-17 22:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
320d E91 2009
Ahnmarker, kan du byta låt med knapparna på ratten om du lyssnar på musik i från telefonen? Dvs du använder bluetooth anslutning till mobilen. I så fall vad har du för mobil?

Andre S, du skriver att du kan byta låt med hjälp av det där SE MW600 handsfree. Menar du att du kan köra bluetooth från mobilen till handsfreen och sedan aux kabel till ingången mellan stolarna, och byta låt med hjälp av rattknapparna?           IP: ...[.75.238]
Antal inlägg74 st
Postad/Inlagd2013-03-18 08:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
E91 325iT M-sport -10
Forsmann:
Nej jag ville bara nämna att det är fullt möjligt att styra Spotify via blåtand. Det hade inget med själva inkoppling i bil att göra.

Har du provat med någon annan mobil ?           IP: ...[.240.26]
Sida: 1 2 3 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 750li  -06
Pris: 72.000:-

BMW 320  -14
Pris: 175.000:-

BMW 335i  -07
Pris: 185.000:-

BMW 735i  -91