|
Sida 1 av 13
|
|
|---|---|
|
Hej. När man läser runt på nätet så verkar det som att bmw har allvarliga problem med deras kamkedjor. Varför förstöra ett premiummärke med att lägga Bristfälliga kedjor? Det verkar ju vara på flera olika motorer. Jag har själv en med n43 motorn och den verkar ha haft mycket problem med just kedjan. Bilen har gått 7500 mil. Törs man ha kvar den längre? Vad säger ni om bmw och deras fantastiska cykelkedja? | |
|
När man ser när dem plocka ihop F3x 328i på youtube så ser kamkedjan onekligen klen ut. Men vi får hoppas att det är utprovat...... |
|
| Byt olja oftare än föreskrivet, kör bilen varm och hårt. inga problem. | |
|
Jag gjorde allt det där, skötte den exemplariskt, varvade aldrig över 3000 innan den var varm, försökte alltid köra den varm innan jag slog av motorn, brukade även känna på avgaspipan om det var varmt för då visste jag att det inte fanns nån kondens. Gjorde allt rätt, kedjan slackade ändå med bara 6000 mil på mätaren. E90 320i -08, fick fabriksny motor på försäkringen. -Tihe Suryoye- |
|
|
Frågade detta på bmw när jag köpte min. Han såg ovetande ut och sa att dom aldrig haft något fall av detta och inte bytt på någon bil där i alla fall. Så han tyckte inte jag skulle vara orolig. Så där ligger väl det stora problemet, Bmw själva slår totalt ifrån sig problemet och påstår att det inte finns något sånt. |
|
| Så kan det gå när kvartalsekonomerna får för stort spelrum. Det går snabbt att rasera ett gott rykte. Motorer har väl liksom varit märkets paradgren... | |
| Jag har själv aldrig hört talas om detta problem förrens ganska nyligen. Så hur stort problem är det? | |
|
Jo men frågan är ju hur stort problemet egentligen är? Vore kul om man kunde få någon statistik på hur många som är drabbade. |
|
| Ja någon statistik hade varit kul. Hur många som är nöjda med sina bilar, samt missnöjda. Jag tycker själv om min bil men att veta om att dom har problem med kamkedjorna är ju alltid oroande. | |
|
Hej Det verkar inte som BMW hade några problem med några kamkjedjor,men så är det ju alltid. Oberoende av märke så är det bilköparna som får prova ut grejorna och ta ev. haverier som uppstår,Henry ford var inte bättre. |
|
| Men vad har vi för belägg att detta skulle vara ett problem. Många i bekantskapskretsen kör BMW och vi har aldrig hört talas om kamkedjeproblem. Tvärtom är det vanliga att kamkedjan håller "livet ut" för bilen. Det betyder naturligtvis inte att allt är frid och fröjd för alla, men lite statistik vore definitivt önskvärd innan man hävdar att tillverkarna mörkar ett problem. | |
![]() 23.267 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Brukar väl vara en kedjesträckare som inte hållt måttet på en del nyare motorer så kedjan hoppat över vid start innan trycket hunnit upp. Är väl i princip det enda kamkedjerelaterade problem som jag noterat. Förutom denna då.Men det är väl inget att orda om när man inte vet hur långt bilen gått. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ang. kamkedjeproblem på N47, se PUMA 13588845-03 Länk (fjärde inlägget). mvh/ Anders |
|
|
Är det någon här som arbetar åt BMW och kan bekräfta att informationen enligt länken till PistonHeads är korrekt? Dvs är bara modellerna angivna i länken berörda av problemet? Och stämmer angivna produktionsdatum (fram till 01.03.11) med "problembilar"? Eller finns det fler/färre berörda modeller? Jag har själv en BMW med "Prod.date 2011-04-19" enligt BMW Vin-decoder, vilket i så fall borde göra att min bil inte är utsatt för detta problem. Citat: Vehicles affected E Series Motor Body E60 E61 E81 E82 E83 N47 N47DKO N47S N47T E61 E60 E81 E82 E83 N47 N47S N47T N47DKO E84 E87 E88 E90 E91 E87 E84 E88 E90 E91 E92 E93 F10 F11 F25 E93 E92 F10 F11 F25 Feedback Comment production interval Feedback (From / to) on the production interval diligence (day.month.year) to (day.month.year) / 01.03.11 / 01.03.11 Case 1: For engines N47, N47DKO, N47S, interval from 01.03.2007 to production 05.01.2009. Case 2: N47 engine, N47DKO, N47S, N47T production interval 05.01.2009 - 01.03.2011 |
|
| Min -09 har gått 9000mil och jag har inget sådant ljud i motorn som beskrivs. Det måste ju handla om en ytterst liten del av alla bilar som ens drabbas av symptom/problem och ingen tickande bomb direkt. | |
| Lämnade in min på bmw idag och där blev den kvar. Dom ville inte att man skulle köra med bilen för den varnade på oljetrycket. Jag har ett konstigt ljud i min bil som finns i ett annat inlägg och dom trodde att det var kamkedjesträckaren som låter. Dom hade haft tidigare bilar med N43 motorn som sträckaren gått sönder på och orsakat stora motorhaverier. Så det är väl bara att vänta tills dom river motorn och får fram vad det är för fel. Känns ju inte så värst bra kvalité direkt, 7500 mil och redan saker i motorn som havererar.... | |
| Är det någon som vet vad BMW har för motorgaranti och vad som gäller? Tänkte om deras motorgaranti kanske kan täcka mina reparationer. | |
|
Maskinskadeförsäkringen som oftast ingår i en helförsäkring brukar gälla minst i 8 år eller 8.000 mil, borde täcka dina eventuella reparationer, självrisken brukar ligga mellan 1.500 och 5.000, lycka till! C |
|
| Jag har nog blivit avskräckt på N43, motorn. Sexan på min E46 är inne på snart 24.000 och spinner som en katt... Jag väntar med bilköp en stund och hoppas motorerna på nya 3-serien visar sig vara bättre. | |
|
Är väl ganska dåligt att försäkringsbolagen skall ta smällarna efter biltillverkarna med en förhöjd premie för alla,och hur man plötsligt kan banta ner på matrialet så att inte kamkedja eller vad det nu är som inte håller,då är det dyr körglädje ännu värre om man tycker det är helt ok som vissa vill antyda,så när det gäller BMW har dom mycket att lära av HONDA när det gäller motorteknik. |
|
| Jag har BMW originalförsäkring och det verkar som att jag ska betala 20% av reparationen om den överstiger 2000 kr. Får väl se om det är så bra som det verkar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.