AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
27.328

högtryckspump skurit vid 16000 mil.

Sida 1 av 4
do
8
doj
320D Touring -08
Hej!

Läst lite här på forumet och verkar som högtryckspumpen har skurit för flera och verkar tyvärr vara ett vanligt problem?
För någon vecka sedan skar min högtryckspump på min bmw320 -08 (motor lampan blev gul, stannade och stängde av motorn sen dess har den aldrig startat)

bärgade den till en verkstad som senare konstaterade att allt som behöver bytas kommer kosta runt54000kr :\. Nu är det tyvärr så att min försäkring täcker bara upp till 12 000 mil(vilket de flesta bara gör?) och min bil har gått 16 000 och bmw's nybilsgaranti är bara 2år (bilen är en 2008)

Så till min fråga, är det bara att betala och se glad ut? eller finns det något man kan göra?

Mvh
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Låter konstigt på en så pass ny bil ?
do
8
doj
320D Touring -08
Jo man tycker ju det, men det är ju så det är. Jag får väl be verkstaden kolla på bränslet, för några dagar tidigare hade det tankas vatten på den tankstationen jag tankade min bil på.

Länk
"problemen upptäcktes på nyårsaftonen och att pumpen stängdes av klockan 16.30 samma dag"

Min bil tankades på samma station den 4de Jan, men det är ju flera dagar efter..

Av ren nyfikenhet: är bilen importerad eller svensksåld? Inte vanligt att den skär redan efter 5 år med den relativt korta sträckan den rullat. Det är inte ett vanligt fel att de nyare dieslarnas högtryckspumpar havererar som du beskriver.

Betydligt vanligare är det att givarna för avgasvärdena går sönder på 20d motorn, detta ger också en gul motorlampa. Mm det kostar inte mer ön 1500kr att byta på BMW.
do
8
doj
320D Touring -08
Det är en svensksåld bmw, och bilen står nu på en auktoriserad bmw verkstad som gett mig en offert på allt som är sönder..

När motorlampan tändes så stannade jag på närmaste verkstad som kollade på den och (som konstaterade att det troligtvis var högtryckspumpen) men han var ingen bmw versktad och hade inte verktyg till att fixa den så han rekomenderade mig att bärga den till närmaste auktoriserad bmw verkstad, och det var där de konstaterade alla fel och vad det skulle kosta att laga den.
Ka
5.670
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Hur kan det bli så dyrt, är det delarna eller arbetet?
do
8
doj
320D Touring -08
Det är massor annat som har gått sönder i samband med högtryckspumpen.

Offerten är Faxad så skrivit ner lite som står i den.

Högtryckspump (demontering och montering)
Alla insprutningsmunstycken i insprutningsystemet, demontering/montering resp by bränslefilter,
Byte bränsletank, rengöring bränsletilloppsledning, demontering/montering resp byte spolning bränslerör.

AT-Pump
Bränslefilter
Ackamulator
AT-injektor
Tryckledning
Tryckledningar
Läckoljeledning
Pump/givare
matningsenhet

Om du nu skulle åka på att betala själv...

Kanske du kan komma ner en bra bit på summan om du letar eventuellt krockad bil och köper alla delar från den och någon privat person eller billigare verkstad än Bmw som kan sätta ihop den åt dig om du inte kan själv.

54000:- är ingen vacker slant.
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Begagnade delar är knappast värt mödan då du inte vet skicket på dessa delar. Spridarvärdena behöver läggas in i DDE för att bilen skall gå bra och det går nog bara att göra på en bmw verkstad. En begagnad högtryckpump kan ju gå sönder när som hellst.
Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
"Byte bränsletank" ???? Varför??
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Går det verkligen inte att rengöra spridarna? Problemet är väl att det sitter metallspån i dem, borde inte detta gå att få bort?
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Piezo spridare på den bilen, väldigt små kanaler. Inte säkert att något metallspån kommit in i spridarna men det är heller inte säkert att det inte ha gjort det. Dom går säkert att skicka på "renovering" till någon firma men jag tror inte det är något man skruvar isär själv.
do
8
doj
320D Touring -08
Känns ändå bäst att låta dem sköta jobbet då jag varken har tid eller kunskap om att kunna byta det själv och att jag får väl någon typ av garanti om de skulle missa något.

Har försökt att läsa på lite men verkar rätt kört att få försäkringsbolaget att betala något när maskinförsäkringen har gått ut :(
Ka
45
Kaxholm
Bmw z4 m-sport -11
Bmw X3 m-sport -13
Audi a6 3,0 tfsi quattro -12
Tråkigt att läsa vad det kostar dig att hålla igång en relativt ny bmw med dieselmotor. Jag undrar om moderna dieslar som har rullat +12000 mil är en bra begaffär. Kanske är bensin tryggare på nyare begbilar?

Kaxholm: BMW har haft en del strul med N53 motorn (bensin) - sen är det långt ifrån alla bilar som drabbas. Sköter man serviceintervallen, undviker trimning och annan modifiering och använder bilen regelbundet minskar man risken för att något oförutsägbart skall hända. Men att köpa en äldre begagnad bil (+12kmil) innebär alltid risker oavsett vilket bränsle de går på.
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Verkar väldigt dyrt man tycker att man kan rengöra både tank och ledningar
man kan ju köpa en beg.motor -12 års modell som gått 40 mil för 33 000 kr
och då får man väl med det mesta av insprutningsdetaljerna och framför allt
en ny motor.
Be
4
Beemerguy
BMW 330 XD Touring -06
Har precis samma fel på min BMW520D 09:a med 15000 mil

kolla prisförslaget igen. Jag har 54000 kronor + Moms på min...
Sv
182
Svane
535D F10 TMC
523i E39
Varför ska man rengöra saker som sitter efter bränslefiltret?
Ni
855
Nip
320i-04
Man måste väl kunna välja att bara byta kraschad komponent och sedan efter hand som man märker att saker är fel.

Varje haveri kan väl inte producera major disaster i spridare och rubbet.

Sedan göra upp om vad garanti på jobbet skall omfatta.

Det finns ju några skäl att ta i för en verkstad:
a) mycket pengar i jobbet i sig
b) man vågar inte byta för litet då garanti man måste ge kan göra att de får stå för resten.
J-
534
J-A
325i T -08
Kanske dags för tillverkarna att sätta filter efter högtryckspumpen också?
Krävs många mil för att tjäna in 54000 kr jmf med bensin.
Sorgligt för de som drabbas även om de förhoppningsvis är få?

Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Trodde fasen du skrivit en nolla för mycket på priset, jag har ju högtryckspump på min 335i och den kostade bara runt 5000kr.

54000kr på en reparation är jävligt mycket pengar. Borde gå att hitta en begagnad motor och få den monterad för de pengarna...

Hoppas det löser sig för dig iaf.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.