AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

rostskyddsbehandla fem år gammal bil ?

Visad 2.912 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg38st
Postad/Inlagd2013-02-08 22:22
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Nu när min BMW 318 Touring 2008 närmar sig 5-årsdagen och 5000 mil har jag fått propåer om att rostskyddsbehandla. Det kostar en del och frågan är om det behövs. Trivs bra med bilen så den stannar nog i familjen ett bra tag till. På min BMW-verkstad har man ingen egentlig åsikt. Vad säger ni och hur gör ni?

IP: ...[9.68.55]
Antal inlägg2.374 st
Postad/Inlagd2013-02-08 22:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520i -99
M52tu
Sedan juni 2004
Hej,

det är helt klart vär pengarna. Rostskyddsbehandlade min e39a när den var 6,5år gammal (om jag nu minns rätt). Nu ca 7år senare är bilen en av den finare e39or som finns att hitta. Har inte ångrat den investeringen ngn gång. Betalade ca 5500:-

Mvh Håkan           IP: ...[.52.109]
Antal inlägg298 st
Postad/Inlagd2013-02-08 22:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW iX3 -21
Jag rostbehanlade min när den var 10 år och det var i grevens tid och på vissa ställen behövde det åtgärdas innan behandlingen. Jag kommer nog rostskydda direkt nästa gång jag köper begagnad bil.           IP: ...[.162.55]
Antal inlägg799 st
Postad/Inlagd2013-02-09 14:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
320i-04
Gjorde en test för rost med kameror in i balkar och överallt för några år sedan - och funderade lite lätt över det.

Vet man att man skall behålla bilen kanske det är bra idé. Man har själv koll hur den var i skick när det gjordes osv.

Men man kan se rostskyddsbehandling på två sätt som begagnad-kund:
a) omsorgsfull ägare som hos en omsorgsfull seriös firma som verkligen gjort rent innan gjort bra underhåll
b) försök att täcka över begynnande rost

Eftersom man som ny köpare inte vet vilket - kan det spela in om man vill ha bilen. Jag föredrar nog obehandlad bil man kan undersöka som begagnatkund.

Så jag undrar om man har igen något när man en gång byter in den - tror knappast det.           IP: ...[.135.50]
Antal inlägg11.253 st
Postad/Inlagd2013-02-09 23:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98
Har man papper på att bilen är seriöst rostskyddsbehandlad av firma så är det absolut ingen nackdel vid försäljning.
Helst ett par gånger under låt säga en ägarperiod på tio år el. dyl.

Det man kan misstänka är ju om bilen just före försäljningen är "rostskyddsbehandlad", då ska man nog dra öronen åt sig en smula..OM det inte finns papper och beskrivning av fordonets beskaffenhet mht rost vid behandlingstillfället (det brukar firmorna göra innan en behandling).

Mvh Janne.           IP: ...[.85.108]
Antal inlägg298 st
Postad/Inlagd2013-02-10 09:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW iX3 -21
Angående att behandla flera gånger under ägarperioden så rekommenderade de jag var hos att man kommer in på inspektion och eventuellt komplettering vart fjärde år. En sådan behandling kostade betydligt mindre än den inledande.           IP: ...[.96.121]
Antal inlägg799 st
Postad/Inlagd2013-02-10 12:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
320i-04
@Janne T: Det man undrar är om det finns firmor som har särskilt gott renomé - typ att alla vet att dom gör grundligt jobb?

Om det inte är allmänt erkännt bra så undrar man om det är ett plus alls.

Tester i tidningar av rostskyddsbehandlingar - finns det?
Typ som för verkstäder i allmänhet.

Branschorganisation som håller rent - finns det?

Jag stjäl tråden lite, men hoppas det är i OPs intresse också.           IP: ...[5.59.67]
Antal inlägg803 st
Postad/Inlagd2013-02-10 20:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 325ti - 01
Biltemas linolja på burk, sprutat på i hjulhus, dörrar och underrede två höstar i rad. Hoppas det hjälper lite vs rosten           IP: ...[53.12.7]
Antal inlägg11.253 st
Postad/Inlagd2013-02-10 21:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98
Nip:
Det man kan göra att att göra lite egna forskningar i ämnet ty det finns firmor som hållit på länge och som många bilintresserade vet är bra och att dessa firmor gör ett bra jobb...
Men visst är det så att man bör kontrollera detta före man lämnar in en bil till inte bara rostkyddsfirmor utan även när det i princip gäller alla evtl problem man kan ha med en bil..
Ja, eller allt man inte vill/kan göra själv så bör man se till att firman är seriös vad gäller allt från att de har en "stabil ekonomi" till att inte ha något "fuffens" för sig eller har haft ett möjligen lite brokigt förflutet..

Såklart ska förarbetet vara ordentligt utfört(skrapa loss diverse släpp av gammal massa t.ex), tvättningen ska vara ok(dvs att efter tvätten, torka ordentligt helst med stora fläktar åtminstone ett dygn innan behandlingen utförs), + att de har sprutschema och riktiga munstycken/verktyg för att få denna behandling så bra som det bara går...t.ex.

Helt enkelt man kontrollerar firman INNAN man lämnar in.
En bra början är att kontakta firman och prata med någon där och ställer frågor som man sedan kan dra vissa slutsatser ifrån..dvs angående garantier och hur de utför en behandling osv.
Sedan kan man ju göra iaktagelser när man väl åker dit om hur det ser ut i lokalen innan man beställer slutgiltigt en behandling etc.etc.

Visst, 100% garanti att firman gör ett bra jobb på just din vagn kan man ju aldrig vara om man inte stannar på firman under hela behandlingen och ser själv :)

Mvh Janne.           IP: ...[.85.108]
Antal inlägg799 st
Postad/Inlagd2013-02-11 06:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
320i-04
@Janne T: tack. För min egen del var jag med vid besktningen och vad kamerorna kunde se i balkar att det inte var påbörjad rost osv.

Så att det gör jobbet för mitt ägande är inte det jag är mest fundersam över - utan allmänna uppfattningen när man byter in den.

En sak jag kom att tänka på är att en video över när rengöringen är klar, in med kameror och filma kunde vara bra idé. Tar 2-3 minuter.

Sedan efter-fotot när den är behandlad. Då kan man både för egen del förvissa sig om kvaliteten av jobbet - och även nästkommande ägare.           IP: ...[.181.29]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2022 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525i lci 3.0  -07
Pris: 129.000:-

BMW 740ia  -95
Pris: 95.000:-

BMW 330Ci  -02
Pris: 75.000:-

BMW 530  -01