AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Hyra rolig bil i USA - vilken ska jag välja?

Visad 12.464 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.556st
Postad/Inlagd2013-02-07 15:33
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G31 540i xDrive -19
Hej,

Tänkte höra här om det finns någon som har bra tips och idéer. Funderar på att åka på en road trip i sydöstra USA och hyra bil i två-tre veckor och köra runt. Räknar med rätt många mil.

Förra gången vi hyrde bil och körde på västkusten hyrde vi Mustang convertible med V6an och trivdes riktigt bra med den (nåja, den hade ganska många svaga punkter). Den här gången tänkte jag hyra något med V8 och då ligger Hertz Adrenaline Collection bra till hand. Vi är ute efter en "skön känsla", bilen behöver inte vara bäst på alla punkter.

Inom budgeten ryms Corvette convertible (coupén verkar inte hyras ut), Mustang GT, Camaro SS (ej convertible pga litet bagage) eller Challenger R/T. Tyvärr verkar Corvetten ha för litet bagage för att den ska fungera att köra runt med, annars hade den varit förstavalet. Mustangen trivdes vi väldigt bra med som sagt, men kanske skulle man välja en annan denna gången? Camaro och Challenger verkar ha många anhängare båda två och båda känns helt rätt att köra på road trip med.

Just nu lutar det nog åt Challenger.. Men tänkte att någon här kanske har kört någon/några av bilarna och starkt avråder eller rekommenderar någon av dom?           IP: ...[111.176]
Antal inlägg212 st
Postad/Inlagd2013-02-07 17:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
520dAT -15
550i AT -06
BMW CS #7169
Jag stog inför samma problem när jag skulle hyra bil i LA våren 2011, alla Muskelbilar var slut på grund av "Spring break" då alla ungdomar lägger beslag på Camaro och Challenger, jag fick ta en Cadillac DTS, som var helt ok med en Northstar V8 och 4 blås där bak. Gott om plats och alla bekvämligheter man kunde tänka sig.
          IP: ...[174.171]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2013-02-07 18:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
518iT E34 -96
VW Golf 1.6 Multi Fuel -08
Hej,

Har kört Camaro SS, Corvette ZR1 och Mustang GT500 och i mina ögon var Camaron klart sämst.

Smäckig inredning, dåligt ihopskruvad, okänslig styrning, i sammanhanget usla bromsar och en hemsk automatlåda.

Kanske var mitt ex i dåligt skick, men de andra två gjorde ett klart bättre intryck. De var manuella båda två. Inte rättvist att jämföra rakt av kanske, men jag tyckte inte om Camaron alls.

Jag hade valt Corvetten för den riktiga sportbilskänslan. Challengern är snygg tycker jag och den hade jag gärna provat den med. Ryms en GT500 i budgeten så är den on par med Corvetten p.g.a. kompressorn. =)

Du kan ju alltid leta upp ett ex hos en handlare och provköra på hemmaplan.

Trevlig resa! - Magnus           IP: ...[160.171]
Antal inlägg1.556 st
Postad/Inlagd2013-02-07 20:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
G31 540i xDrive -19
Hej och tack för input!

Hertz kallar sin Mustang för "GT Premium", antar att det inte är GT 500?

Det som får mig att luta åt Challengern är att den har ett skönt glidarstuk, sen verkar den vara lite tung och trög men det tror jag är ok på en sån roadtrip. Skönt att ha en hyfsat bekväm bil trots allt.

Intressant om Camaron, den låter inte så festlig baserat på dina intryck.

Angående Cadillac DTS så verkar den ligga i en grupp med många andra bilar så man får en "Cadillac DTS eller liknande" när man bokar, vilket gör att jag riskerar att åka på en "vanlig" japansk bil, vilket jag vill undvika. Fördelen med de jag räknade upp är att man kan boka en specifik modell så att man är säker på att få just den.

Corvette står faktiskt högst på listan, det är det där med bagaget.. Kanske får åka till en handlare och titta på hur litet/stort det är.           IP: ...[225.220]
Antal inlägg789 st
Postad/Inlagd2013-02-07 20:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
335i E92
Jag var i Californien i oktober och hyrde en Mustang Convertable. Bokade en Convertable+ via hertz.se och fick en sjukt bra rate. Detta motsvarade dock inte en Mustang i San Diego utan en Chrysler 200C convertable eller något sånt. Priset jag fått via Hertz.se var nästan hälften av deras vanliga pris eller hertz.com för convertable+ så boka genom svenska siten som alltid ger insurance o.s.v. i priset. Hur som helst kom jag dit och sa att min dröm var att glida cabbad mustang i Cali för veckan och att jag skulle på bröllop, jada jada. Hur som helst uppgraderade jag till Mustang Cab. Med alla rabatter killen kunde ge slutade priset iaf 3 gånger mot vad jag fått i bokningen jag hade. Jag såg besviken ut och bråkade lite till och han hämtade chefen som ordnade en RIKTIGT BRA DEAL! I USA kan chefen ofta ordna om han bara vill och man får inte vara för Svensk. Jaja, slutade med att jag fick en av de 7 bilarna som stod precis framför dörren på Hertz San Diego, lockbilarna! Mycket nöjd med min vecka! [LÄNK]
Tråkig V6a som inte ens kunde bjuda på en burnis men bra glid längs kusten och temecula winecountry. =)
De andra var GTs som hade samma pris har jag för mig. De hade också riktigt feta Camaro SS och Corvetter. Dessa vet jag inte vad de tog för då jag var ute efter sol!           IP: ...[.157.18]
Antal inlägg7.135 st
Postad/Inlagd2013-02-07 20:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Macan S 340hk -18
991.2 GT3 -18
Corvette såklart! Inget snack om saken ;-)           IP: ...[127.134]
Antal inlägg1.556 st
Postad/Inlagd2013-02-07 21:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
G31 540i xDrive -19
johmei>> Låter som en liknande upplevelse som när vi hyrde vår Mustang. Svenska Hertz lovade en Mustang men väl i USA ansåg de att vi hade betalat för en Chrysler Sebring (ersatta av 200). Så vi fick lägga till en slant, men för oss var det inte så stor extrakostnad, ungefär 2000 kr för fyra veckor. Det luriga var att eftersom vi inte hade bokat rätt bil var det ren tur att de hade en Mustang på plats. Därför gillar jag Adrenaline Collection där man bokar en specifik bil, så man inte står där och blir besviken.

Vår ride den gången var ganska lik din, om än med fulare färg: [LÄNK]

Kristoffer_L>> Det är uppfattat! :) Kanske får åka och provlasta en hos en handlare...           IP: ...[225.220]
Antal inlägg10.942 st
Postad/Inlagd2013-02-07 22:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 530dX M-sport -16
Golf R -11

Nu är det ett gäng år sedan jag bodde i USA men då fick man alltid lägst priser om man hyrde via travelocity.com. Priserna var ofta 30% lägre än om man gick på uthyrningsfirmans egna hemsida. Dessutom var det ofta erbjudande där man fick uppgradering 1-2 klasser utan extra kostnad. Körde 1 vecka i en Dodge Durango men betalade för en standard/full size. Med ett bensinpris på 2,75kr/liter så var t o m Durangon med sin rejäla V8 billig vid pumpen...

___
//Ulf
          IP: ...[3.93.82]
Antal inlägg1.556 st
Postad/Inlagd2013-02-07 22:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
G31 540i xDrive -19
Programmer>> Tack för tipset! Får inga pangpriser när jag gör min sökning som jag testat på andra hyrbilssajter plus att det bara verkar gå att hyra bil per kategori, inte specifika bilar. Har dessutom lite svårt att se igenom försäkringsvillkoren på den sidan eftersom den mest verkar vara inriktad på boende i USA. Så antingen använder jag sidan fel eller så kan den inte ge mig ett bättre erbjudande än det jag fått hos Hertz. Men alla tips är definitivt välkomna!

Är ganska inriktad på att boka via Hertz för att jag får ett bra (ok) pris, alla försäkringar ingår i priset (via Motormännen-rabatten) och de har Sirius XM i många bilar (alla Adrenaline Collection-bilar). Det sistnämnda lärde vi oss uppskatta under vårt senaste besök, även om det kanske inte är helt nödvändigt..

Hertz har alltså alla fyra bilar som jag nämnde i första inlägget, dessutom kostar de ungefär lika mycket, förutom Corvetten som kostar ett par tusingar mer. Så frågan är vilken.. Corven verkar få flest röster..           IP: ...[225.220]
Antal inlägg10.942 st
Postad/Inlagd2013-02-07 23:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 530dX M-sport -16
Golf R -11

Det är som sagt några år sedan jag använde den sidan och det är säkert så att om man vill hyra specialmodeller så behöver man gå direkt på det aktuella företaget.

Kommer inte heller ihåg försäkringsbiten. Vi bodde ju i landet då så vi hade ju adress, hemförsäkring, bilförsäkring, etc. och min fru hade amerikanskt körkort.

En roadtrip i USA är aldrig fel... Inväntar att barnen ska bli lite äldre sen blir det att sticka över. Sydöstra USA är väl den enda del (förutom några av staterna i mitten) som vi inte har varit i än. Senast så körde 500 mil i sydvästra USA och det var en riktig upplevelse...

___
//Ulf
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2013-02-07 23:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
518iT E34 -96
När vi gjorde en roadtrip för en massa år sedan var vi för unga för att hyra bil så vi köpte en Lincoln Continental Mark V Bill Blass edition istället =P

[LÄNK]

Det var V8 (7.5L) muller så det räckte och blev över och ett snitt på 3L/mil.

Så om man vill ha en riktig jänkare och kanske ett rejält äventyr (det fick vi) så är ju det ett alternativ det med. Vi köpte vår i Georgia. Billigt. Sålde i San Francisco till ett riktigt skampris, men utslaget på totala resans längd så var det ändå billigt jämfört med en hyrbil.

Mvh Magnus           IP: ...[160.171]
Antal inlägg789 st
Postad/Inlagd2013-02-07 23:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
335i E92
Haha, fetast hittills Magnus! Men röstar nog för Corvetten om du vill trycka på lite. De är dock låga och vägarna är ju ofta inte helt jämna där borta, för att inte tala om avfarter och parkeringar. Men detta ska väl inte få stoppa dig! Packa lätt bara, det blir snabbt gammalt med bagage i famnen..           IP: ...[.157.18]
Antal inlägg10.942 st
Postad/Inlagd2013-02-08 02:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 530dX M-sport -16
Golf R -11

Magnus: att köpa bil i USA är enkelt dock är inte alltid lika lätt att registrera den och försäkra den. Det regelverket sätts ju av respektive stat och i NY hade jag ett helvete att kunna regga den bil vi ville köpa. Man var tvungen att styrka vem man var och det kunde t ex göras med ett US passport eller ett körkort från NY som båda gav full poäng i deras system. Hade man inte någon av dessa så kunde andra saker som utländskt körkort, pass, kreditkort, skolbetyg, frigivningspapper, mm mm ge delpoäng och när jag la fram allt som jag kunde så saknade jag ändå ett eller två poäng. Efter flera turer och lite tur så räknades plötsligt ett kundkort från livsmedelsaffären (typ som ett ICA-kort) med och då fick jag äntligen registrera bilen. Att sedan skaffa försäkring var inte heller en barnlek....

Samtidigt så läser man om och hör om folk som du som bara enkelt köper en bil och kör tvärs över landet och sedan säljer den utan några problem. Även Top Gear-gänget gjorde en sådan trip i ett avsnitt. Hur som helst är det nog värt att kolla upp den aktuella staten innan man ger sig ut på ett sådant äventyr.

___
//Ulf
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2013-02-08 08:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
518iT E34 -96
Ulf: Jo det verkar väldigt snårigt. Vi gjorde det här innan 9/11 och det var säkert lättare då. Georgia var en "lätt" stat och vi var dåligt pålästa. Som tur var så var folk i Savannah väldigt hjälpsamma. Först träffade vi en taxichaffis utan körningar som körde runt med oss en hel dag till olika bilhandlare för att fördriva tiden. Sedan hjälpte bilhandlaren oss med försäkringen genom en kontakt som han skjutsade oss till för att hämta papperna och till en bankomat. Bilen havererade efter ett par 100m och då visade det sig att detta vara världens ende hederliga bilhandlare då han ringde frugan och bad henne ställa in middagen för att han skulle hjälpa oss. Sedan lade han hela kvällen på att jaga upp en ny startmotor och bytte den utan kostnad!
Nåväl, nog om detta. Bilen registrerade vi på ett random vandrarhem ur vår Rough Guide och sedan körde vi 750 mil på handskrivna plast dealerplates. När vi nådde Texas så var tuschen borta och plåtarna blanka. :)

Blev stoppade 2ggr av polisen och det var lite krångligt och tidvis obehagligt då de verkade utgå från att vi inte hade rent mjöl i påsen, men det gick. Hade ett antal haverier till, men på den tiden var alla väldigt hjälpsamma.

Mvh Magnus           IP: ...[160.171]
Antal inlägg1.556 st
Postad/Inlagd2013-02-08 09:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
G31 540i xDrive -19
Riktigt fet bil ni fick tag på, Magnus! Att köpa bil har jag hört är om inte tekniskt omöjligt, så i alla fall en svår nöt att knäcka. De båda senaste svaren i tråden pekar också på att så är fallet. :) Men det ger onekligen en extra krydda till roadtripen.

Läste en del bloggar inför vår förra resa och såg faktiskt ingen som de senare åren lyckats köpa en bil och köra den i USA med alla papper i ordning utan att vara skriven i landet.

Ulf, är boende i USA något du kan rekommendera annars? Är själv sugen på att hitta en tjänst på nuvarande företags USA-site, men har troligen på mig USA-turistens rosa glasögon. :) Ledsnar man efter ett tag? Bodde ni i NYC?

Jag har för mig att amerikaner har en försäkring som inte är bunden till bilen utan när de hyr bil så gäller den försäkringen även för hyrbilen, det är det som gör att jag aktar mig lite för att hyra bil på amerikanska sajter. Känns tryggare att hyra via svenska så att man får med de nödvändiga försäkringarna.

Håller med om roadtrip annars, har varit över två gånger och har stormtrivts båda gångerna. Första gången en längre roadtrip i väst från Phoenix till San Diego och sedan längs västkusten upp till Vancouver, och andra gången en lite kortare uppe i nordöst. Gillar hur enkelt det är att turista och hur trevliga alla är mot en. Dessutom är allt gjort för att man ska ha bil, vilket gör roadtrip-resandet rätt praktiskt.           IP: ...[111.176]
Antal inlägg10.942 st
Postad/Inlagd2013-02-08 10:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 530dX M-sport -16
Golf R -11

Wiberg: Vi bodde två år i 'upstate' New York, mellan Rochester och Syracuse, så ungefär 45 mil nordväst om NYC. Att bo där en tid där är absolut något jag kan rekomendera och det ger en lite annan bild av USA än den man får på en kortare semester. Tar du en tjänst via sitt företag så får man ju ofta hjälp med en hel del av det praktiska. I vårt fall så var det min fru som fick en tjänst på ett Universitet så det mesta av det praktiska fick vi fixa själva och det var ofta lite krångligt och onödigt komplicerat men samtidigt lite utmanande. Vi bodde där när 9/11 inträffade så det var verkligen intressant att följa det hela på nära håll.

Det du skriver om att den vanliga bilförsäkringen följer med när man hyr bil stämmer säkert då jag tycker jag känner igen det.

Vår trip i sydväst utgick från Las Vegas sedan körde vi Grand Canyon på båda sidor, upp i Utah för två nationalparker, ner mot Las Vegas igen och vidare till Death Valley. Sen körde vi upp i Kalifornien i inlandet till Yosemite och sedan vidare till SF, highway 1 ner till LA för att avslutningsvis köra upp till Las Vegas.

Året innan hade vi varit i Salt Lake City och kört upp till Yellowstone NP och på vinterna så körde vi från där vi bodde till Rhode Island, Massachusetts, New Hampshire, Vermont (skidåkning) och sen hem över bergen Adirondacks i norra New York. Vi gjorde även kortare resor till NYC och Toronto (via Niagra Falls) så totalt sett blev det många mil på de två åren men man vill ju passa på.

___
//Ulf
Antal inlägg1 st
Postad/Inlagd2013-02-08 10:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vi gjorde en road tripp i Kalifornien sep-12 och hade samma problem som många andra, vi bokade via en svensk site och när man väl stod på biluthyrningen så fanns inte bilen man bokat inne. Efter att ha dragit några snyfthistorier och bråkat lite så lämnade vi LA i en vit Challenger, dessvärre inte R/T utan en med 6:a.

Jag kan varmt rekomendera en Challenger, den är tyst och bekväm, har stor skuff och hade tillräckligt med tryck trots lilla motorn, det enda man kan klaga på är en alltförstor död vinkel men det lärde man sig efter ett par arga signaler och hyttande nävar. =) Lite kul att det inte är en dussinbil också, vi körde 450 mil och såg bara ca. 30st medan man mötte Camaros, Mussar och Chargers överallt.

Ha en kul resa
/T           IP: ...[148.123]
Antal inlägg1.556 st
Postad/Inlagd2013-02-08 12:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
G31 540i xDrive -19
Ulf, det låter grymt! Och förstår att det blev mycket kört runtom i landet, som du säger man får passa på när tillfälle ges. Låter som att jag ska fortsätta försöka hitta en tjänst over there. Tack för bra input!

Och tack även till Tomback för input! Just nu lutar det åt just Challengern, jag har svårt att övertala damen att packa lätt nog för att få plats i en Corv. Inte läge än på ett tag att boka dock, så det kanske hinner ändra sig..           IP: ...[111.176]
Antal inlägg1.691 st
Postad/Inlagd2013-02-08 14:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Får också dela mina erfarenheter. Efter att fått en Mitsubihi cab vid flygplatsen i SF och polaren kommit glidande i en Mustang cab dagen efter så åkte vi helt enkelt till flygplatsen och "begärde" en mustang. Det tog en timmes väntan sedan hade vi en snygg röd, med v6an. Väldigt nöjd med den bilen, bekväm på roadtripen.

I LA bytte vi sen in de båda cabbarna och tog en suv, här fick vi välja fritt bland bilarna de hade inne i vår kategori. Kan säga att det stod flera snygga cabbar här och vi ångrade oss lite att vi itne utgick från LA istället. Nåväl vi tog en Jeep och var nöjda med den sista biten till Las vegas.

Vi hyrde också via Sverige och fick Alamo over there. Läst en del kritik mot det företaget men, bortsett från telefonsupporten, så var de väldigt bra. Lite snorkig personal i LA men det glömde man efter att ha gått runt bland alla bilar de hade inne.           IP: ...[83.0.36]
Antal inlägg1.691 st
Postad/Inlagd2013-02-08 14:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Valde för övrigt också bort camaron pga det lilla bagageutrymmet.           IP: ...[83.0.36]
Antal inlägg162 st
Postad/Inlagd2013-02-08 14:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
535i GT -10
550ia -07
BMW CS #10392
Jag och damen hyrde en F150 i Miami i två veckor av Royal. Mycket bra kundbemötande och bra priser. Eftersom orkanen Isaac kom in när vi skulle flyga tillbaka fick vi stanna en vecka till och hyrde då en bil av Avis. Inte alls lika bra service och sedan när vi kommit hem skickade de en faktura på ~75000kr eftersom vi krockat med den tyckte dom. Märkligt eftersom de själva gick igenom bilen när vi lämnade tillbaka den.. Tydligen inte helt ovanligt att företagen försöker få flera kunder att betala samma skada.

OT: F150:n var en trevlig överraskning, väldigt lite buller, bekväm, v8:an gick mjukt men med rätta mullret och bra med utrustning, oväntat en mycket bra roadtrip-bil. Kylda säten var verkligen något att ha om man åker dit på sommaren.           IP: ...[53.12.6]
Sida: 1 2 3 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 328  -00
Pris: 25.000:-

BMW 116i  -06
Pris: 45.000:-

BMW M5  -02
Pris: 300.000:-

BMW 525 Touring  -02