AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.756

Problem med fjärrstyrd dieselvärmare

Pe
11
Per_BMW325
330e touring -21, 325i cab -87
Hej, jag har 325d touring, uttagen 2012-3, utrustad med fjärrstyrd dieselvärmare för motor och kupé. Värmaren strular på flera sätt:

- den lägger ofta av av sig själv efter 5-10 minuters drift (den ska gå i 30 min efter igångsättning)
- ofta uppstår efter några minuter kraftig rökutveckling; en rökpelare på ca 2,5 meters höjd. Det ser inte bra ut.
- ibland när jag startat bilen sätter värmaren på sig själv och om jag har stereon på märker jag det först pga att det börjar lukta illa i kupén.

Jag har talat med BMW (bilcentralen i Segeltorp) och deras första kommentar var att det är batteriet som är dåligt. Men detta verkar konstigt, tycker jag. Bilen är ju mer eller mindre helt ny och det finns inga andra tecken på att batteriet är dåligt. Och varför skulle detta leda till rökutveckling och att värmaren aktiverar sig själv?

Finns det någon som känner igen det här problemet? Mycket tacksam för hjälp!
Med vänlig hälsning Per

Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Inget onormalt med batteriet. På min X1 beställde jag extrauttag och laddare eftersom verkstaden sa att det var nödvändigt och jag fick ladda med jämna mellanrum för att det skulle funka. Rökutveckling hade jag inte på X1 men däremot på min Renault Megane. Trodde bilen skulle brinna upp... Inget onormalt enligt verkstaden...Vet inte hur värmaren funkar i 3-serien, men i vissa modeller så hjälper värmaren till även när bilen är i drift.

Pe
11
Per_BMW325
Tack Tompak! Varför skulle du ha extrauttag? Är det för att driva värmaren separat över eluttag? Då blir ju liksom det hela med dieselvärmare ganska poänglöst och man skulle lika gärna ha kunnat installera en vanlig motorvärmare (som är mycket billigare).

Om du laddar batteriet: blir det då inte strul med all elektronik när du frånkopplar batteriet vid laddning? Och även i detta fall verkar ju hela grejen var lite förfelad: man tror att det blir smidigt med fjärrstyrd värmare som man kan starta från frukostbordet på morgonen men så verkar det inte riktigt funka... Plus att man blir rädd att det ska bli en gaskammare för frugan och ungarna... Trist

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Hur mycket körs bilen ? Man brukar säga att värmetid = körtid, dvs. om värmaren körs 30 min, måste bilen köras i 30 min för att ladda batteriet.

Det kan vara därför värmaren stängs av. Värmaren stängs även av om bränslenivån är för låg i tanken.

Värmaren används även som stödvärme när tempen är under 5 grader och kylvätskan är under 73C (har jag för mig).

Min ryker också lite vid uppstart i kallt väder, så det är helt normalt.
Pe
85
Periodare
V70 D3 -12
Såld - BMW 520d -08 Touring Man N47 E61
Om man alltså inte kör bilen tillräckligt långt mellan de gånger man använder parkeringsvärmaren så bör man ladda bilbatteriet med batteriladdare ibland för att undvika problem. Bilen stängdr nämligen av värmaren för att prioritera att det finns tillräckligt med batteri kvar för att starta bilen.

För att ladda batteriet behöver man inte koppla loss det från bilen (om man har en laddare som inte är från stenåldern). För att göra detta ytterligare smidigare så kan man montea någon form av uttag så att inkopplingen av laddaren går enklare.

Men man behöver ju inte ladda varje dag. En gång i veckan kanske räcker, eller ännu mer sällan om det inte är så kallt.
Pe
11
Per_BMW325
Tack! Periodare: kan du ge mig ett konkret tips på en laddare? Jag har en gammal men med den verkar man just behöva koppla loss batteriet och så står nåt om explosionsrisk vid överladdning av underhållsfria batterier.

Montering av uttag för att smidigt kunna ladda batteriet låter jättebra men kostar väl skjortan på BMW, misstänker jag.

Pe
85
Periodare
V70 D3 -12
Såld - BMW 520d -08 Touring Man N47 E61
Ctek har ju flera varianter. Bara att välja efter plånboken. Men ta helst en med 5A eller mer. Har själv en med 7A.

Ang uttag så finns det snabbkontakter som passar Ctek. Ringkabelskor som skruvas på pluspol och chassi, sedan passar battiladdaren i dess kontakt.
Har sett filmer där dieselvärmare inte "tänder riktigt" och då bildas tjock vit rök. Så jag tror inte att det är problemet.

Länk
Pe
11
Per_BMW325
Det är mer rökutveckling än på min men det påminner en del om hur det ser ut. När det blir mycket rökutveckling brukar värmaren sen lägga av. Jag har tid på verkstaden den 5/2 och ska försöka filma tills dess, så jag kan visa dem.

Är det så att värmaren slår på av sig själv om man startar bilen (utan att ha använt värmaren) när det är kallare än -5 grader? Eller missuppfattade jag detta?

Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Orsaker till strul med dieselvärmare:
* RME:n i dieseln.
* Värmaren hinner inte bränna ur ordentligt om man kör korta sträckor.
* Dags för service av brännaren.
* Dåligt kondition på batteriet.

Hans Olof

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Per:

Värmaren används som stödvärme och sätts på vid temp under +5 grader och motorn är kall.
El
23
Elkonsult
F31 330d -13
Per: Du har ju nästan en ny bil med garanti (förmodar jag)
Kräv att BMW kollar detta och åtgärdar / svarar dig fackmässigt
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
"Montering av uttag för att smidigt kunna ladda batteriet låter jättebra men kostar väl skjortan på BMW, misstänker jag."

Betalade 5k för motor/kupé + laddare, allt är väl relativt men jag tycker inte det är speciellt dyrt förlänger livet på både motor och batteriet i långa loppet speciellt om man sitter och åker korta sträckor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.