AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.760

Bmw världens bästa motortillverkare?

Sida 1 av 2
Länk

Ingen uppmuntrande läsning för ett företag som vunnit ett otal engine of the year awards.

Länk
Jag har inte läst hur mätningen skett och hur urvalskriterierna sett ut. Men jag noterar att egen uppfattning bygger väldigt mycket på gammal uppfattning och hörsägen samt vilken image ett bilmärke lyckats bygga upp genom marknadsföring om vilka bilmärken som är "bra".

Hade ju spontant sagt att både Landrover, Fiat och Ford är betydligt sämre vad gäller motorernas hållbarhet än vad Bmw och Audi är. Men så fel man kan ha. Man lär sig varje dag.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Nu sitter du förstås och hånflinar, wendtan!

Det hade onekligen varit mer intressant om man redovisat mer specifikt vilka motorer det är som ofta går sönder - och vad felen beror på.

/Masten
Riktigt illa när en Fiat motor är bättre än en Bmw motor :-)
Citat från Länk

Another thing to bear in mind when comparing vehicles is that a particular car's reliability score can be dependant on the average age and mileage of those particular cars we hold on file. Normally a newer model will have a lower Reliability Score than a 6 year old vehicle with 70,000 miles on the clock.

Från samma sida:

Felorsak 5-serie snitt 55000 miles:

Air Conditioning 0.20%
Axle & Suspension 23.27%
Braking System 4.90%
Cooling & heating system 5.10%
Electrical 34.69%
Engine 14.90%
Fuel System 8.37%
Transmission 0.82%

Toyota Corolla snitt 37600 miles:

Air Conditioning 0.00% (extrautrustning på en Toyota...)
Axle & Suspension 18.52%
Braking System 14.81%
Cooling & heating system 25.93%
Electrical 25.93%
Engine 3.70%
Fuel System 0.00%
Transmission 7.41%

Volvo V70 Snitt körsträcka 65000 miles :

Air Conditioning 2.82%
Axle & Suspension 27.16%
Braking System 7.65%
Cooling & heating system 6.04%
Electrical 23.94%
Engine 5.23%
Fuel System 6.84%
Transmission 7.85%

pr
259
protos
E60 520I-04
Att Hondas motorer är bäst är inget att frågasätta
5års garanti på bilmotorer,utombordare,gräsklippare,motorcyklar.
Att audi har problem är välkänt tror jag känner minst 15 personer som fått dyra reperationer eller motorras på sina audi.
Då talar jag om max 6år gamla bilar.

BMWs små dieselmotorer är väl samma som peugeot/citroen som också sitter i volvo och ford.
Saabs och opels är ju fiats dieselmotorer.

Tror det är oftast dieselmotorer som går sönder
ch
129
cheffer
525i -90
Finns ju en anledning till siffrorna. Nyutvecklare dras med höga utvecklingskostnader och risker medans de som kopierar och använder befintlig teknik (volvo hänger med där med) spelar safe och får således bättre siffror på papper om hållbarhet. Kollar vilja som har bäst förbrukning, speciellt förbrukning kontra prestanda och utsläpp. Har även arbetat på bmw och sedan för en verksta som höll på mycket mer amerikanska (chrysler koncern(jeep,chrysler,dodge), saab och opel) Bmw var bra mycket villigare att ta på sig småfel på goodwill och även om det var "fel" som inte påverkade användandet och det kan bara varit lite gnissel i en fullt fungerande pump eller helt enkelt för högt vinande från högtryckspumpar så ville gärna bmw återkalla bilarna medans amerikanska motsvarigheten alltid sa att det inte var deras fel, trots att det var väldigt återkommande och frekventa fel. Men som jag sa först, givetvis dras nyutvecklarna med barnsjukdomarna.
Masten: Varför skulle jag göra det? För mig är fortfarande Bmw en väldigt intressant "contender" i mina bilbyten. Om något blir jag besviken på att tillförlitligheten inte är högre.

Cheffer: Att volvo bara plagierar lösningar och därmed har högre tillförlitlighet är ju däremot ren båg. jag läste att utvecklingen av D5an med biturbo kostade en miljard för volvo. Vilken annan motortillverkare har volvo plagierat den lösningen av?

Länk
Visa användare
3.136
AlexanderK
I3 120
Z4 E89 23i manuell
Det är ju som så att all statistik går att vrida och vända på, och det är särskilt intressant att göra med faktorer som man inte får redovisade för sig. Sen är det ju så att bara för att något står i AMS eller Teknikens Värld så är det ju inte mer sant än det som står i Sverigedemokraternas partiprogram.

Hur har bilarna körts? Går det ens att mäta? Hur långt har de gått i genomsnitt? Vad är det för modeller? Vem har kört dem? Landsväg? Stadskörning? Motorstorlek? Framgår sådana saker ens? Om de inte framgår så är kunskapsvärdet av sådana här mätningar ungefär lika stort som att jämföra 5 st ettor i centrala Stockholm med 5 hus i Örgryte (ett välmående villaområde i Göteborg) och konstatera att bostäder i Göteborg är dubbelt så dyra som i Stockholm.

Alexander
BM
117
BMWernie
520d sedan -08
Jeep Wrangler höjd/modifierad
Honda Civic -03
En bekräftelse på varför forumet innehåller spaltmeter med fel...
Alexander: Det är egentligen ganska enkelt, ett av Englands största försäkringsbolag går ut och redovisar hur ofta de gått in med deras maskinskadeförsäkring för att reparera resp bilfabrikat.

Med ditt resonemang så går ingen statestik att lita på.

Länk
Oavsett vad man tycker om statistik så visar undersökningen på vad som faktiskt hänt i verkligheten, dvs hur många motorhaverier har försäkringsbolaget fått gå in och täcka.

cheffer >> Det som är intressant är att resultatet även täcker tidsperioden efter att tillverkarnas nybilsgaranti har gått ut, eller haverier som tillverkarna inte själva täcker. Med andra ord är de faktiska haverierna troligen större i % än vad som framgår i statistiken. Om nu Bmw är, som du säger, mycket villigare än andra märken att ta på sig småfel som goodwill så borde Bmw:s resultat vara ännu sämre mätt ur tillförlitlighet eftersom det finns ett stort mörkertal som inte syns i undersökningen.

996turbo
pr
259
protos
E60 520I-04
Försäkringsbolagens statistik är verkligheten .
Honda hade för något år sedan endast en motorskada på alla bilar som täcktes av garanti eller försäkring i sverige.
Att släppa ut avancerade motorer som krånglar är inte kvalitet eller premium.
De kan va hur fantastiska som helst men att fått haveri med en ny halvmiljon bil mitt i natten ute på någon öde landsväg!!!!!!!!!!!!!!

Någon som köpt en ny honda eller toyota, Lexus och haft några större problem??????
BM
117
BMWernie
520d sedan -08
Honda Civic -03
Jag har ägt både 3 Honda civic och 4 accord.Det enda felet jag haft var på en 1999 2,0 accord. Jag körde skiten ur den på autobahn i 20 timmar i sträck så lambda sonden gick sönder.Kunde dock köra som vanligt hem då bara fellampan tändes.Kostnad 2200kr med rep.Felsökningen fick jag tillgodo på repkostnaden;)
Den hade då gått 17000 mil.För övrigt inga fel vare sig på 2003 v-tec,2006 ctdi eller på min nya d-tec.Hondas reservdelar är betydligt billigare en vad många tycks tro och påstå.Går en bil sönder så sällan så gnäller man iofs knappast på priset.;) Det man betalar mer för en Honda vid inköp får man igen i det långa loppet plus att man slipper ha den ståendes på verkstad.Har kompisar som har liknande positiva upplevelser med Toyota.Hondas motorer tillhör de mer avancerade men krånglar inte för det...
Intressant, vad finns det för spännande motoralternativ i en Honda som inbjuder till inspirerande körning i en familjebil typ 5-serie ? 1.6D?
Visa användare
2.671
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Underlaget till listan är följande:

•the number of times a car fails,
•the cost of repairing it,
•the average amount of time it spends off the road due to repairs
•the average age and mileage of the vehicles we have on our books.

Ganska intressant ekvation att få ihop. Lyckas man med konststycket så säger den inte ett smack.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

BM
117
BMWernie
520d sedan -08
Honda Civic -03
ZOG
Hondas Accorsd S-Type 2.2 Diesel med 180 hk tycker jag gott räcker för en person mogen nog att ta ansvar för sin familj.Hondas Legend är inte heller fy skam med 300 hk.
Till en normal familj funkar även Civic type-r bra.Går utmärkt att lasta in kylskåp och köra på bana med bilen också.Lite hård fjädring dock för känsliga.Kör i kurvorna ifrån vilken BMW som helst i samma prisklass.
Tycker man terräng är kul så rekommenderar jag nya CR-v.Fantastiskt robust och bra komfort trots den mer terräng inriktade karaktären.
Har provat alla själv.bara att välja;).
Det fina är att risken är obefintlig att du slipper stå med familjen i mörkret och vänta på bärgning i något Östland mitt i natten.Bilen är nämligen driftsäker som få andra. Att du sedan får pengar över eftersom du slipper reparationer så du kan åka på fler semestrar är bara en bonus;)
ADAC ger väl också ut motsvarande budskap - eller rättare sagt vilka bilar som behövt assistans längs det tyska vägnätet. Någon som vet hur statistiken ser ut där?
J-
534
J-A
325i T -08
BMW ligger på plats 27 i Länsförsäkringars rapport 2011.
Länk

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Den här diskussionen förs i flera trådar men vad jag presenterat för BMWernie i annan tråd är lika aktuellt här:

BMW 5-serie:
Genomsnittlig tid av vägen: 2.12 timmar.
Genomsnittlig reparationskostnad: 390.59 pund.
Genomsnittlig körsträcka: 55490mls

Honda Accord:
Genomsnittlig tid av vägen: 2.63 timmar.
Genomsnittlig reparationskostnad: 478.13 pund.
Genomsnittlig körsträcka: 54590mls

Så när han raljerar kring risken att bli ståendes med en BMW är det uppenbarligen inte 3 eller 5-serie han menar i alla fall, för enligt just den statistik han håller så hårt vid hör dessa uppenbarligen till de få som modeller är mer driftsäker och billigare i underhåll än en Accord.

Men för skojs skull så tänkte jag peka ut en egenskap med Warranty Direct´s statistik som många missat, bland dem BMWernie. Vi hämtar den näst sämsta modellen i deras statistik eftersom det är en BMW, M5 E60:

Genomsnittlig tid av vägen: 2.84 timmar.
Genomsnittlig reparationskostnad: 686.01 pund.
Genomsnittlig körsträcka: 49931mls

Risken att stå på verkstaden med den näst sämsta modellen är alltså endast något snäpp högre än Accord, och ändå hamnar den i botten under ett flertal modeller som tillbringar dubbelt eller tre gånger så mycket tid på verkstaden. Eftersom vi diskuterar motorer är det dessutom värt att nämna att andelen motorproblem på M5 V10 är 20.41% medan den är 25.0% på Honda Accord. Hur kommer det sig?

Jo, WD viktar nämligen sin statistik inte endast efter vilken bil som krånglar mest utan också efter reparationskostnad och genomsnittlig körsträcka. M5 är nästan lika pålitlig som Accord, men har lägre mätarställning i genomsnitt och kostar betydligt mer i underhåll och hamnar därför i botten trots att andelen motorproblem är färre. Vem köper en M5 utan att vara medveten om kostnaderna?

Men det var inte därför jag svarade i den här tråden utan jag hade tänkt svara på Protos fråga, vad som är stora problem är en definitionsfråga men svaret är ja. Vår Lexus och en bekants RAV-4 diesel bägge köpta nya vad det nu spelar för roll, har ställt till med lite bekymmer.

Jag väljer i vårt fall att se det positiva med bilen istället för att hänga upp mig på att den haft några hyss för sig, och skulle jag köpa en BMW med lite problem i framtiden skulle jag handla likadant då. Jag ser ingen anledning att rata ett märke efter lite problem med ett exemplar, men andra är uppenbarligen hundra resor känsligare.

//Bjersér
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.